DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Daniel Lipšic.
Cieľom návrhu zákona je zabezpečiť fungujúci inštitút hlavného kontrolóra miest a obcí nakoľko dnes zostáva v samosprávach tento článok kontroly veľakrát neobsadený.
Keďže hlavný kontrolór je veľmi dôležitý orgán samosprávy, ktorého úlohou je nezávislá kontrola dodržiavania zákonov a hospodárenia obce, mala byť mať každá obec záujem túto funkciu obsadiť. Hlavný kontrolór môže zabrániť mnohým pochybeniam, ktoré môžu viesť ku škodám na majetku obcí, k porušovaniu zákonov alebo obecných nariadení a pravidiel.
Obecné a mestské zastupiteľstvá volia hlavných kontrolórov na 6-ročné funkčné obdobie. Avšak podľa odhadov je 10% obcí bez hlavného kontrolóra. Obec môže byť bez hlavného kontrolóra v prípade, ak sa do volieb neprihlási žiadny záujemca, obecné zastupiteľstvo nikoho nezvolí, alebo voľbu kontrolóra vôbec nevyhlásia. V každom prípade je to nežiaduci stav, keďže obce spravujú nemalé verejné zdroje, a preto je výkon účinnej kontroly pre riadne fungovanie miestnej samosprávy mimoriadne dôležitý.
Jednoduchým a efektívnym riešením prípadu, keď sa obciam do zvolenia hlavného kontrolóra nechce alebo sa nenájde záujemca, je dočasné ustanovenie hlavného kontrolóra. Návrh novely zákona danú situáciu rieši tak, že v takýchto prípadoch dočasne ustanoví hlavného kontrolóra obci Najvyšší kontrolný úrad (ďalej len „NKÚ“) spomedzi svojich zamestnancov. Samozrejme, jeho mzdu refunduje NKÚ samotná obec. Takto ustanovený hlavný kontrolór bude vykonávať štandardnú prácu hlavného kontrolóra do momentu, kým si obec nezvolí vlastného hlavného kontrolóra. Samozrejme, v prípade veľmi malých obcí nie je nevyhnutné, aby ustanovený hlavný kontrolór pracoval v obci na plný úväzok. Týmto riešením sa zabezpečí kontrola v každej obci a v prípadoch, kde sa obce chcú kontrole vyhnúť tým, že nikoho nezvolia alebo voľby nevyhlásia, im takáto kalkulácia nepomôže. Tento návrh novely by teda „motivoval“ obce splniť si svoju zákonnú povinnosť, aby sa tak vyhli ustanoveniu hlavného kontrolóra zo strany NKÚ.
Rovnako je cieľom návrhu novely zabezpečiť nezávislosť poslanca obce od starostu obec, keďže dnes môže byť poslanec štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu obchodnej spoločnosti s majetkovou účasťou obce alebo zamestnancom takejto spoločnosti, čím sa stáva priamo závislým na starostovi obce.
Podľa platného právneho stavu je funkcia poslanca obecného zastupiteľstva nezlučiteľná s funkciou starostu, zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený, štatutárneho orgánu rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zriadenej obcou.
V súčasnosti však poslanec môže byť štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu obchodnej spoločnosti s majetkovou účasťou obce alebo zamestnancom takejto
spoločnosti. V takomto prípade nie je zabezpečená nezávislosť poslanca od starostu. Tento problém rieši predkladaný návrh, ktorého cieľom je zvýšiť nezávislosť obecného zastupiteľstva.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Návrh rieši situáciu, keď si obec nesplní svoju zákonnú povinnosť a nezvolí hlavného kontrolóra obce. Návrh novely zákona danú situáciu rieši tak, že v takýchto prípadoch dočasne ustanoví hlavného kontrolóra obci Najvyšší kontrolný úrad (ďalej len „NKÚ“) spomedzi svojich zamestnancov. Samozrejme, jeho mzdu refunduje NKÚ samotná obec. Takto ustanovený hlavný kontrolór bude vykonávať štandardnú prácu hlavného kontrolóra do momentu, kým si obec nezvolí vlastného hlavného kontrolóra.
K bodu 2-3
Podľa platného právneho stavu je funkcia poslanca obecného zastupiteľstva nezlučiteľná s funkciou starostu, zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený, štatutárneho orgánu rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zriadenej obcou. V súčasnosti však poslanec môže byť štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu obchodnej spoločnosti s majetkovou účasťou obce alebo zamestnancom takejto spoločnosti. V takomto prípade nie je zabezpečená nezávislosť poslanca od starostu. Tento problém rieši predkladaný návrh, ktorého cieľom je zvýšiť nezávislosť obecného zastupiteľstva.
K bodu 4
Prechodné ustanovenie rieši situáciu, ak obec nemá v lehote šiestich mesiacov odo dňa účinnosti zákona zvoleného hlavného kontrolóra obce. V takýchto prípadoch sa navrhuje analogický režim ako v bode 1 návrhu novely.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predmetných zmien na 1. septembra 2015.