DÔVODOVÁ SPRÁVA
I.Všeobecná časť
Predložený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“), predkladajú ako iniciatívny návrh poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Pavol Zajac, Jozef Bobík a Ján Hudacký.
Cieľom návrhu je upraviť pravidlá preberania funkcií novozvolených poslancov, starostov a primátorov obecných a mestských zastupiteľstviem po komunálnych voľbách. Vyhneme sa tak špekuláciám a praktikám, kedy odchádzajúci starosta alebo primátor, po prehratých voľbách, zvoláva staré zastupiteľstvo a narýchlo schvaľoval zmluvy alebo rozpočet, ktorý novozvoleným predstaviteľom samosprávy komplikoval začiatok ich volebného obdobia.
Podľa platného znenia zákona o obecnom zriadení a v zmysle paragrafu 12, ustanovujúce zasadnutie obecného zastupiteľstva zvolá starosta zvolený v predchádzajúcom volebnom období tak, aby sa uskutočnilo do 30 dní od vykonania volieb. Náhradný termín na uskutočnenie zasadnutia ustanovujúceho zastupiteľstva je 30. pracovný deň od vykonania volieb. Aj podľa predsedu ZMOS Jozefa Dvonča, náhradný termín uskutočnenia ustanovujúceho zastupiteľstva v 30. pracovný deň nie je možnosťou pre končiace vedenie obce, ale je opatrením proti nezákonnému postupu a nečinnosti povinného orgánu samosprávy so všetkými následkami. Návrhom zákona sa upravuje náhradný termín, ktorým sa zo zákona zvolá ustanovujúce zasadnutie zastupiteľstva, na posledný deň po uplynutí lehoty, t.j. na 30. kalendárny deň od vykonania volieb.
Návrh zákona taktiež ustanovuje, že prvé rokovanie zastupiteľstva po voľbách môže byť iba ustanovujúce, s novozvolenými poslancami, starostom alebo primátorom.
Voľby do orgánov samosprávy miest a obcí, ktoré sa konali 15.novembra 2014, naplno odhalili legislatívne a organizačné nedostatky pri odovzdávaní a preberaní moci na niektorých obecných a mestských úradoch. Výsledkom bola svojvôľa odstupujúcich primátorov a starostov miest a obcí. Ako príklad by sme uviedli prípad primátora Púchova, ktorý po vykonaných voľbách nezvolal ustanovujúce zasadnutie nového zastupiteľstva, na ktorom mal zvolení primátor a poslanci zložiť slávnostné sľuby a ujať sa svojich funkcií. Namiesto toho zvolal na 10. decembra zasadnutie mestského zastupiteľstva v starom zložení. Dosluhujúci poslanci mali na tomto zasadnutí schváliť rozpočet mesta na rok 2015, ale aj niekoľko všeobecne záväzných nariadení, vrátane vyhlásenia o strategickom majetku a záujmov mesta, ktorými by zaviazal nových poslancov a primátora.
Rovnako medializovaný prípad sa stal v meste Turčianske Teplice, kde odstupujúci primátor odmietol zvolať v zákonnom termíne, do 15. decembra, ustanovujúce zastupiteľstvo. Namiesto toho opakovane zvolával staré zastupiteľstvo. Spravil tak 14. decembra 2014, na ktorom predložil a chcel schváliť rozpočet mesta na rok 2015 a všeobecne záväzné nariadenie týkajúce sa daní a poplatkov. Zastupiteľstvo v starom zložení opakovane zvolal aj 30. decembra 2014, teda v čase, kedy mu zákon neumožňoval konať. Na tomto zasadnutí sa pokúšal opätovne predložiť a schváliť
rozpočet mesta, ale taktiež zvoliť hlavného kontrolóra mesta na nové 6 ročné funkčné obdobie.
Podobných, avšak nemedializovaných prípadov svojvoľného porušovania alebo výkladu zákona, bolo po novembrových komunálnych voľbách veľké množstvo. Najhorším zistením je fakt, že tento trend narastajúci charakter. Nepomáhajú ani usmernenia a odporúčania predstaviteľov Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS).
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nemá vplyv na štátny rozpočet, na rozpočty obcí a na rozpočty vyšších územných celkov.
II.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1:
Navrhovaná úprava v § 11 definuje, že prvé zasadnutie obecného alebo mestského zastupiteľstva, ktoré sa uskutoční po voľbách do orgánov samosprávy obcí, môže byť iba ustanovujúce zasadnutie.
K bodu 2:
Ak starosta nezvolá ustanovujúce zasadnutie obecného zastupiteľstva podľa § 12 do 30 dní od vykonania volieb, tak ustanovujúce zasadnutie obecného zastupiteľstva sa uskutoční v 30. deň od vykonania volieb.
K čl. II:
Účinnosť sa navrhuje ustanoviť od 1. júna 2015.