1
Návrh
V Y H L Á Š K A
Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky
z .........,
ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o prevencii
závažných priemyselných havárií a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky podľa § 23 ods. 3 zákona č. .../2015 Z. z. o prevencii závažných priemyselných havárií a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon“) ustanovuje:
§1
Predmet úpravy
Táto vyhláška ustanovuje podrobnosti o
a)vzore oznámenia o zaradení podniku (§ 5 zákona),
b)posúdení rizika (§ 6 zákona),
c)obsahu a vypracovaní programu prevencie závažných priemyselných havárií (ďalej len „program prevencie“) a o bezpečnostnom riadiacom systéme (§ 7 zákona),
d)obsahu a spracúvaní bezpečnostnej správy (§ 8 zákona),
e)obsahu vnútorného havarijného plánu, o jeho vypracúvaní, prehodnocovaní a precvičovaní (§ 9 a § 10 zákona),
f)zhromažďovaní údajov o závažnej priemyselnej havárii a vzore oznámení závažnej priemyselnej havárie (§ 17 zákona),
g)obsahu odbornej prípravy (§ 18 zákona).
§ 2
Oznámenie
Oznámenie o zaradení podniku prevádzkovateľ predloží na formulári uvedenom v prílohe č. 1.
§ 3
Posúdenie rizika
(1)Posúdenie rizika sa vykonáva na účely
a)vypracovania programu prevencie a zavedenia bezpečnostného riadiaceho systému (§ 7 zákona),
b)vypracovania a využívania bezpečnostnej správy (§ 8 zákona),
c)vypracovania vnútorného havarijného plánu 9 a § 10 zákona) a podkladov na vypracovanie plánu ochrany obyvateľstva (§ 11 zákona),
d)informovania verejnosti (§ 15 zákona),
e)výkonu štátneho dozoru (§ 24 zákona).
(2)Formu, spôsob a rozsah použitia výsledkov posúdenia rizika určí prevádzkovateľ s prihliadnutím na konkrétne podmienky v podniku a v jeho okolí.
2
(3)Postup posúdenia rizika zahŕňa
a)identifikáciu a lokalizáciu iniciátorov a zdrojov rizika závažnej priemyselnej havárie,
b)identifikáciu možných iniciačných udalostí a prechodových javov a procesov, ktoré môžu viesť k vzniku a rozvoju závažnej priemyselnej havárie,
c)určenie možných vplyvov ľudského činiteľa na udalosti a procesy podľa písmena b),
d)identifikáciu a zhodnotenie technických, administratívnych, personálnych a organizačných opatrení a zábran určených na zabránenie, obmedzenie alebo potlačenie vzniku a rozvoja udalostí a procesov podľa písmena b),
e)odhad pravdepodobnosti, prípadne početnosti vzniku závažnej priemyselnej havárie na základe
1.odhadu pravdepodobnosti vzniku udalostí a procesov podľa písmena b) s prihliadnutím na možné vplyvy podľa písmena c) a
2.zohľadnenia účinnosti a spoľahlivosti opatrení a zábran podľa písmena d),
f)odhad rozsahu možných následkov závažnej priemyselnej havárie spôsobených jednotlivými zdrojmi rizika, vrátane prípadných interakcií medzi nimi, na život a zdravie ľudí, životné prostredie a majetok v rámci podniku a v jeho okolí,
g)analýzu rizika závažných priemyselných havárií pre život a zdravie ľudí, životné prostredie a majetok,
h)hodnotenie rizika, ktorého výsledkom scenáre so zakreslením zón ohrozenia a posúdenie prijateľnosti rizika závažných priemyselných havárií.
§ 4
(1)Pri analýze rizika závažných priemyselných havárií (ďalej len „analýza rizika“) sa postupuje podľa diagramu uvedeného v prílohe č. 2. Vychádza sa pritom zo známych a overených metód pravdepodobnostného hodnotenia rizika systematicky aplikovaných na jednotlivé rizikové zariadenia, systémy a prvky, ako aj na ďalšie relevantné vnútorné a vonkajšie činitele.
(2)Prvým postupovým krokom analýzy rizika je identifikácia a opis rizikových zariadení a systémov podniku.
(3)Na základe opisu zariadení a systémov podľa odseku 2 sa vykoná systémová analýza na identifikáciu potenciálnych systémových porúch vedúcich k závažnej priemyselnej havárii vrátane porúch so spoločnou príčinou (ďalej len „závislá porucha“) pomocou jednotnej metódy analýzy stromov porúch a analýzy závislých porúch.
(4)Na základe identifikovaných stromov porúch (odsek 3) sa identifikujú a vyhodnotia potenciálne zdroje rizika závažnej priemyselnej havárie vyplývajúce z normálnej prevádzky, z prechodových javov a procesov, z mimoriadnych prevádzkových situácií, zo živelných udalostí, zo zlyhania ľudského činiteľa, v objektoch a zariadeniach podniku pomocou analýzy havarijných reťazcov, ktorú tvoria čiastkové analýzy
a)iniciačných udalostí, ktoré môžu viesť k vzniku závažnej priemyselnej havárie,
b)kritérií úspešnosti, pri ktorej sa zohľadňujú technické, materiálne, personálne, organizačné a administratívne protihavarijné opatrenia a zábrany určené na zabránenie, obmedzenie alebo potlačenie rozvoja iniciačných udalostí do závažnej priemyselnej havárie,
3
c)stromov udalostí a ktorá na základe konštrukcie stromov udalostí zohľadňujúcich potenciálny rozvoj iniciačných udalostí do závažnej priemyselnej havárie umožňuje kvantifikovať pravdepodobnosť alebo početnosť výskytu nežiaducich havarijných reťazcov so zohľadnením analýzy ľudského činiteľa a analýzy údajov,
d)stavov poškodenia zariadení na určenie potenciálnych škôd v rámci podniku a v jeho okolí,
e)na kvantifikáciu pravdepodobnosti alebo početnosti vzniku závažnej priemyselnej havárie a určenie neurčitosti výsledkov.
(5)Pri príprave údajových vstupov pre jednotlivé analýzy a na kvantifikačné výpočty sa použijú
a)všeobecné údaje o poruchovosti alebo spoľahlivosti prvkov, systémov a zariadení, prevzaté z overených zahraničných alebo iných mimopodnikových databáz, alebo
b)špecifické údaje, ktoré v požadovanom rozsahu k dispozícii v podnikových databázach prevádzkovateľa.
(6)Vstupné údaje podľa odseku 5 možno pripraviť aj na základe analýzy údajov, pri ktorej sa výber potrebných informácií realizuje aplikáciou štatistických metód alebo pomocou kombinácie údajov zo všeobecných a špecifických databáz.
(7)Medzi najdôležitejšie údaje pre potreby analýzy rizika patria údaje
a)o kontrole, testovaní a údržbe zariadení,
b)o potenciálnej možnosti vzniku jednoduchých porúch, havárií a závislých porúch,
c)o početnosti výskytu iniciačných udalostí,
d)o zbere a vedení dokumentácie o poruchách a haváriách systémov a zariadení,
e)o udalostiach, keď takmer došlo k závažnej priemyselnej havárii.
(8)Analýza rizika obsahuje aj analýzu spoľahlivosti ľudského činiteľa, ak tento priamo alebo nepriamo vstupuje do kontroly a riadenia systémov a zariadení, ktorých porucha sa môže rozvinúť do závažnej priemyselnej havárie. Táto analýza sa nemusí vykonať v podniku alebo jeho časti, ak vykonané alebo zriadené také pasívne bezpečnostné systémy, opatrenia a zábrany, ktoré vylučujú potenciálny vznik závažnej priemyselnej havárie vplyvom zlyhania ľudského činiteľa.
(9)Analýza spoľahlivosti ľudského činiteľa obsahuje čiastkové analýzy
a)stavu kontroly a riadenia prevádzky vrátane analýzy činnosti prevádzkovej obsluhy pred vznikom potenciálnej iniciačnej udalosti,
b)stavu kontroly a riadenia prevádzky vrátane analýzy činnosti prevádzkovej obsluhy v prípade vzniku iniciačnej udalosti, ktorá môže viesť k vzniku závažnej priemyselnej havárie,
c)potenciálnych možností na elimináciu alebo obmedzenie vzniku a rozvoja závažnej priemyselnej havárie a obnovy normálnej prevádzky ľudskými zdrojmi.
(10)Analýza rizika obsahuje aj analýzu vonkajších udalostí, ktoré môžu spôsobiť závažnú priemyselnú haváriu alebo negatívne ovplyvniť jej priebeh a následky v podniku i v jeho okolí. Analýza vonkajších udalostí obsahuje
a)analýzu vplyvu požiarov a výbuchov,
b)analýzu vplyvu zaplavenia vnútornými a vonkajšími vodami,
c)seizmickú analýzu,
4
d)analýzu vplyvu nepriaznivých meteorologických podmienok a geologických podmienok, najmä pokiaľ ide o extrémne teploty a extrémne zrážky, búrky, víchrice, úder blesku, svahové deformácie alebo poklesy pôdy,
e)analýzu vplyvu cestnej dopravy, železničnej dopravy a leteckej dopravy,
f)ďalšie špecifické analýzy, najmä vplyv susedných priemyselných činností.
(11)Pri odhade rozsahu možných následkov sa vychádza zo scenárov reprezentatívnych druhov závažných priemyselných havárií (únik nebezpečných látok, požiar, výbuch alebo ich kombinácia) a ich následkov na život a zdravie ľudí, životné prostredie a majetok.
(12)V jednotlivých etapách analýzy rizika a pri odhade rozsahu možných následkov závažných priemyselných havárií možno použiť tiež iné medzinárodne uznávané metódy, ktoré primerané okolnostiam konkrétneho prípadu a ktorých výsledky možno využiť pri postupe podľa odsekov 1 až 11.
§ 5
(1)Spoločenská prijateľnosť rizika závažnej priemyselnej havárie z hľadiska posúdenia možnosti potenciálneho ohrozenia života jednej alebo viacerých osôb je definovaná prijateľnou pravdepodobnosťou alebo početnosťou výskytu závažnej priemyselnej havárie a posúdi sa podľa tohto vzťahu:
a)ak ide o ohrozenie života jednej osoby
Fpr = 10-5 pre existujúce podniky a iné podniky,
Fpr = 10-6 pre nové podniky,
b)ak ide o ohrozenie života viacerých osôb
Fpr = 10-3 . N-2 pre existujúce podniky a iné podniky,
Fpr = 10-4 . N-2 pre nové podniky, v ktorom
„Fpr“ je prijateľná pravdepodobnosť alebo početnosť výskytu závažnej priemyselnej havárie (počet udalostí za rok),
„N“ je počet ohrozených osôb určený podľa vzorca
N= S . h . fs kde
N je počet ohrozených osôb,
S je celková zasiahnutá plocha v ha (zasiahnuté územie)
h je hustota zaľudnenia v zasiahnutom území (počet osôb/ha),
fs je korekčný faktor, ktorý sa používa v prípade, ak obývaná plocha tvorí len zlomok zasiahnutej plochy (zohľadňuje sa rozloženie osídlenia v ohrozenom území).
(2)Ďalším kritériom na posúdenie prijateľnosti rizika závažnej priemyselnej havárie, najmä ak ňou nebude ohrozený život osôb, je určenie prijateľnosti rozsahu a závažnosti ohrozenia alebo poškodenia životného prostredia a majetku.
(3)Na záver hodnotenia rizika sa vykoná hodnotenie jeho prijateľnosti porovnaním hodnoty prijateľného rizika Fpr určeného podľa odseku 1 s rizikom Fp určeným postupom podľa § 4.
§ 6
Program prevencie a bezpečnostný riadiaci systém
(1)Prevádzkovateľ pri vypracúvaní programu prevencie vychádza
5
a)z analýzy stavu podniku najmä z hľadiska
1. plnenia podmienok a povinností vyplývajúcich zo všeobecne záväzných právnych predpisov1) a z rozhodnutí vydaných na ich základe,
2. existujúcich praktík a postupov riadenia podniku, najmä na úseku prevencie závažných priemyselných havárií a pripravenosti na ich zdolávanie,
3. poznatkov z predchádzajúcich závažných priemyselných havárií a iných udalostí v podniku, prípadne aj v iných podnikoch s obdobným zameraním,
b)z umiestnenia podniku a podmienok v jeho okolí.
(2)Pri určovaní politiky prevencie závažných priemyselných havárií ako základnej súčasti programu prevencie prevádzkovateľ prihliada na to, aby
a)zodpovedala charakteru a rozsahu rizík závažných priemyselných havárií súvisiacich s činnosťou a umiestnením podniku,
b)obsahovala záväzok plniť povinnosti vyplývajúce pre podnik zo všeobecne záväzných právnych predpisov2) a z rozhodnutí vydaných na ich základe, ako aj ďalšie povinnosti, ktoré sa podnik zaviazal plniť,
c)obsahovala záväzok sústavného zlepšovania úrovne prevencie závažných priemyselných havárií a bezpečnostného riadiaceho systému,
d)bola dokumentovaná, zavedená, udržiavaná a oznámená všetkým zamestnancom podniku a zástupcom zamestnancov pre bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci,3) ako aj zamestnancom iného podnikateľa4) vykonávajúceho s vedomím prevádzkovateľa práce v podniku (ďalej len „cudzí podnikateľ“),
e)bola dostupná verejnosti,
f)bola pravidelne, najmenej raz za päť rokov, prehodnotená a v prípade potreby aktualizovaná.
(3)Program prevencie obsahuje celkové ciele, zásady, princípy činnosti a opatrenia prevádzkovateľa na úseku prevencie závažných priemyselných havárií najmä v týchto oblastiach:
a)organizačná štruktúra podniku a zamestnanci,
1) Napríklad zákon Slovenskej národnej rady č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov, zákon č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi v znení neskorších predpisov, zákon č. 541/2004 Z. z. o mierovom využívaní jadrovej energie (atómový zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 514/2008 Z. z. o nakladaní s odpadom z ťažobného priemyslu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona 255/2011 Z. z..
2) Napríklad zákon Slovenskej národnej rady č. 51/1988 Zb. v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 67/2010 Z. z. o podmienkach uvedenia chemických látok a chemických zmesí na trh a o zmene a doplnení niektorých zákonov (chemický zákon) v znení neskorších predpisov, zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 314/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov.
3) § 7 zákona č. 124/2006 Z. z..
4) § 2 ods. 2 Obchodného zákonníka.
6
b)identifikácia a hodnotenie nebezpečenstiev ako zdrojov rizika možných závažných priemyselných havárií,
c)riadenie prevádzky,
d)riadenie prípadných zmien v podniku,
e)havarijné plánovanie,
f)monitorovanie plnenia programu prevencie,
g)audit a preskúmavanie vhodnosti, účinnosti a plnenia programu.
(4)Príloha č. 3 sa primerane vzťahuje aj na vypracovanie programu prevencie.
§ 7
(1)Bezpečnostný riadiaci systém tvorí súčasť celkového riadiaceho systému prevádzkovateľa podniku. Súčasťou tohto systému tiež ukazovatele, parametre alebo kritériá potrebné na hodnotenie účinnosti realizovaných opatrení, ako aj vhodnosti a účinnosti bezpečnostného riadiaceho systému.
(2)Bezpečnostný riadiaci systém obsahuje opatrenia vrátane príslušných zdrojov, štruktúr a riadiacich postupov na zabezpečenie plnenia programu prevencie, a to v nadväznosti na jednotlivé oblasti upravené v programe prevencie.
(3)Bezpečnostný riadiaci systém v oblasti podľa § 6 ods. 3 písm. a) obsahuje údaje podľa prílohy č. 3 časti A.
(4)Bezpečnostný riadiaci systém v oblasti podľa § 6 ods. 3 písm. b) obsahuje údaje podľa prílohy č. 3 časti B.
(5)Bezpečnostný riadiaci systém v oblasti podľa § 6 ods. 3 písm. c) obsahuje určenie a uplatňovanie postupov, pokynov, limitov a opatrení na bezpečnú prevádzku vrátane údržby jednotlivých zariadení, technologických procesov a celého podniku a na bezpečné dočasné zastavenie prevádzky a jej opätovné obnovenie. Ide o údaje podľa prílohy č. 3 časti C.
(6)Bezpečnostný riadiaci systém v oblasti podľa § 6 ods. 3 písm. d) obsahuje určenie a uplatňovanie postupov na trvalé, dočasné alebo naliehavé prevádzkové zmeny v súlade s prílohou č. 3 časťou D, najmä
a)na plánovanie zmien v počte a kvalifikácii zamestnancov, výroby alebo jej parametrov, nebezpečných látok a iných materiálov, vybavenia, postupov, softvéru, vonkajších podmienok a
b)na navrhovanie nových zariadení vrátane skladovacích zariadení a technologických procesov.
(7)Bezpečnostný riadiaci systém v oblasti podľa § 6 ods. 3 písm. e) obsahuje určenie a uplatňovanie postupov
a)na systematickú analýzu predvídateľných nebezpečenstiev vyplývajúcich z prevádzky podniku alebo spojených s touto prevádzkou,
b)na prípravu, preskúšanie a na prehodnotenie vnútorných havarijných plánov v prípade takýchto nebezpečenstiev a na oboznamovanie dotknutých zamestnancov vrátane zamestnancov cudzieho podnikateľa s nimi.
7
(8)Bezpečnostný riadiaci systém v oblasti podľa § 6 ods. 3 písm. f) obsahuje v súlade s prílohou č. 3 časťou E určenie a uplatňovanie
a)postupov na sústavné monitorovanie a hodnotenie súladu skutkového stavu s cieľmi ustanovenými v programe prevencie a v bezpečnostnom riadiacom systéme,
b)postupov na určovanie a vykonávanie nápravných opatrení v prípade nesúladu skutkového stavu s cieľmi ustanovenými v programe prevencie alebo v bezpečnostnom riadiacom systéme.
(9)Bezpečnostný riadiaci systém v oblasti podľa § 6 ods. 3 písm. g) obsahuje
a)plán interných auditov, prípadne aj externých auditov s údajmi podľa prílohy č. 3 časti F; mal by byť prehodnocovaný v pravidelných intervaloch určených prevádzkovateľom,
b)systém a lehoty preskúmania programu prevencie, prípadne celkovej bezpečnostnej politiky prevádzkovateľa a stratégie kontroly rizika závažných priemyselných havárií, ako aj všetkých aspektov bezpečnostného riadiaceho systému vrcholovým manažmentom podniku, a to aj s prihliadnutím na zmeny v organizácii, v technológii a vo všeobecne záväzných právnych predpisoch.
§ 8
Bezpečnostná správa
(1)Bezpečnostná správa s prihliadnutím na nebezpečenstvá, ktoré podnik predstavuje, podáva komplexnú charakteristiku podniku umožňujúcu získať celkovú predstavu o jeho zameraní, umiestnení, činnostiach, o reálnych nebezpečenstvách, ako aj o službách, zariadeniach a opatreniach na bezpečnú prevádzku, prevenciu závažných priemyselných havárií a pripravenosť na ich zdolávanie vrátane väzieb medzi jednotlivými časťami podniku alebo zariadeniami, ich vzájomného ovplyvňovania a vzťahu k okoliu.
(2)Bezpečnostná správa obsahuje
a)základné informácie o podniku vrátane jeho organizácie, riadenia a umiestnenia,
b)opis okolia a životného prostredia,
c)súpis, opis a umiestnenie nebezpečných látok prítomných v podniku 2 písm. f zákona),
d)opis činností a zariadení v podniku spojených s rizikom závažnej priemyselnej havárie,
e)opis prevádzkových služieb týkajúcich sa spoľahlivosti prevádzky podniku, prevencie závažných priemyselných havárií, ako aj pripravenosti na ich zdolávanie,
f)identifikáciu a analýzu rizík závažných priemyselných havárií a ich hodnotenie, posúdenie prijateľnosti vrátane príslušných preventívnych opatrení,
g)zhodnotenie prijatých preventívnych opatrení a opatrení na zmiernenie následkov závažných priemyselných havárií,
h)grafické znázornenie individuálneho rizika a spoločenského rizika,
i)informácie o programe prevencie závažných priemyselných havárií a o bezpečnostnom riadiacom systéme, ako aj o opatreniach týkajúcich sa pripravenosti na zdolávanie závažných priemyselných havárií a na obmedzovanie ich následkov vrátane informácií o vnútornom havarijnom pláne a o podkladoch na vypracovanie plánu ochrany obyvateľstva (§ 11 zákona),
8
j)informácie o organizáciách, ktoré sa podieľali na vypracovaní bezpečnostnej správy.
(3)Mapová dokumentácia obsahuje mierku, v ktorej je vyhotovená, a vyznačený sever. Ostatná grafická dokumentácia musí byť vypracovaná a označená tak, aby z nej boli zrejmé jednotlivé rozmery, vzdialenosti, prípadne aj iné dôležité skutočnosti.
§ 9
(1)Základné informácie o podniku pozostávajú
a)z úvodnej časti,
b)z informácie o organizácii a riadení podniku,
c)z informácie o umiestnení podniku,
d)zo situačného plánu podniku.
(2)Úvodná časť obsahuje všeobecné informácie o podniku a jeho prevádzkovateľovi podľa prílohy č. 4 časti A.
(3)Informácia podľa odseku 1 písm. b) obsahuje opis riadenia podniku a jeho organizačnej štruktúry vrátane rozdelenia funkcií, zodpovednosti a informačných tokov vzťahujúcich sa na zaistenie bezpečnosti prevádzky podniku.
(4)Informácia o umiestnení podniku obsahuje údaje podľa prílohy č. 4 časti B spracované s podrobnosťou zodpovedajúcou rozsahu rizík, citlivosti a zraniteľnosti okolia podniku.
(5)Situačný plán celého podniku a jeho jednotlivých zariadení musí byť vypracovaný vo vhodnej mierke; rovnako aj príslušné schémy, diagramy alebo iné vyobrazenia. Situačný plán obsahuje údaje podľa prílohy č. 4 časti C.
§ 10
(1)Opis okolia podniku a životného prostredia musí svojou podrobnosťou a rozsahom zodpovedať možným rizikám závažných priemyselných havárií tak, aby bolo zrejmé, že prevádzkovateľ v dostatočnej miere analyzoval životné prostredie a jeho jednotlivé zložky, ako aj ďalšie skutočnosti a faktory v okolí podniku z hľadiska
a)ohrozenia okolia podniku a životného prostredia prípadnou závažnou priemyselnou haváriou,
b)možného vzniku závažnej priemyselnej havárie v dôsledku pôsobenia faktorov majúcich pôvod v okolí podniku alebo v životnom prostredí.
(2)Opis okolia podniku a životného prostredia obsahuje údaje podľa prílohy č. 4 časti D a E.
§ 11
(1)Bezpečnostná správa poskytuje údaje o druhu, množstve a umiestnení nebezpečných látok prítomných v podniku ako
a)surovina,
b)medziprodukt,
c)vedľajší produkt,
d)výrobok,
9
e)rezíduum,
f)odpad,
g)produkt vytvorený v dôsledku nekontrolovateľného priebehu chemického procesu alebo v prípade závažnej priemyselnej havárie.
(2)Súčasťou bezpečnostnej správy je aj zoznam nebezpečných látok prítomných v podniku.
(3)Údaje o nebezpečných látkach prítomných v podniku obsahujú
a)identifikáciu nebezpečnej látky (chemický názov, názov podľa nomenklatúry IUPAC, CAS/EC číslo, druhový alebo obchodný názov, prípadne registračné číslo nebezpečnej látky), klasifikáciu nebezpečnej látky, chemické zloženie, stupeň čistoty, najdôležitejšie prímesi,
b)maximálne množstvo prítomných nebezpečných látok alebo nebezpečných látok pravdepodobne prítomných,
c)fyzikálne a chemické vlastnosti a správanie sa nebezpečných látok za štandardných prevádzkových podmienok a za predvídateľných havarijných podmienok,
d)údaje o toxicite a požiarnych charakteristikách vyplývajúce z klasifikácie látky,
e)ostatné špecifické vlastnosti, napríklad podpora korózie a žieravosť, fyzikálna forma (prach, pelety, aerosól, skvapalnený plyn a iné).
§ 12
Opis činností a zariadení spojených s rizikom závažnej priemyselnej havárie obsahuje údaje podľa prílohy č. 4 časti F. V niektorých podrobnostiach môže bezpečnostná správa odkazovať na dokumentáciu, ktorá je príslušnému orgánu k dispozícii na požiadanie; ustanovenie § 8 ods. 3 ostáva nedotknuté.
§ 13
Opis prevádzkových služieb dôležitých z hľadiska spoľahlivosti prevádzky podniku, prevencie závažných priemyselných havárií a pripravenosti na ich zdolávanie obsahuje údaje podľa prílohy č. 4 časti G.
§ 14
(1)Opatrenia podľa § 8 ods. 2 písm. g) sa navrhujú a zavádzajú tak, aby
a)zabránili zlyhaniu zariadenia vrátane chyby obsluhy,
b)zabránili vzniku situácie spôsobujúcej nebezpečenstvo závažnej priemyselnej havárie,
c)znížili možné následky závažnej priemyselnej havárie na život a zdravie ľudí, životné prostredie a majetok.
(2)Pri hodnotení opatrení podľa odseku 1 sa prihliada aj na zavedenie, účinnosť a spoľahlivosť bezpečnostných zariadení, najmä
a)riadiacich systémov vrátane blokovacích zariadení,
b)požiarnotechnických zariadení a ostatných systémov na ochranu pred požiarom a ochranu pred výbuchom,
c)zariadení na obmedzenie rozsahu úniku nebezpečných látok,
d)detekčných a poplachových systémov,
10
e)pultov integrovanej havarijnej ochrany,
f)rýchlych postupov odstávky,
g)osobitných opatrení proti neoprávnenej manipulácii.
§ 15
S prihliadnutím na výsledky analýzy nebezpečenstiev a hodnotenia rizika bezpečnostná správa obsahuje opis základných opatrení na úseku pripravenosti na zdolávanie závažných priemyselných havárií a obmedzovanie ich následkov, ktorý obsahuje údaje podľa prílohy č. 4 časti H.
§ 16
Vnútorný havarijný plán
Vnútorný havarijný plán je ucelený súbor písomnej a grafickej dokumentácie, ktorý sa člení na všeobecnú časť, pohotovostnú časť a operatívnu časť.
§ 17
Všeobecná časť vnútorného havarijného plánu obsahuje
a)všeobecné údaje o podniku a jeho okolí, najmä
1.identifikačné údaje o prevádzkovateľovi (názov, sídlo a miesto podnikania, meno štatutárneho orgánu a identifikačné číslo organizácie IČO) a identifikačné údaje o podniku,
2.všeobecný opis podniku, jeho objektov a zariadení a charakteru jeho výrobného programu,
3.príjazdové a iné komunikácie,
4.údaje o pracovnom čase, obsadení zmien zamestnancami a o zabezpečení protihavarijnej prevencie v mimopracovnom čase,
5.opis umiestnenia podniku a jeho okolia vrátane geografických, hydrografických, hydrogeologických, meteorologických, geologických, inžiniersko-geologických a iných pomerov, terénnych prekážok alebo priehlbní, osídlenia, citlivých alebo osobitne chránených objektov, zón a zariadení, ako aj objektov a zariadení, ktoré môžu byť zdrojom rizika pre podnik,
b)osobitné údaje o podniku,
1.opis a plán rozvodov nebezpečných látok a jednotlivých médií používaných v podniku, najmä elektrickej energie, vykurovacích médií a chladiacich médií, pary, stlačeného vzduchu, inertného plynu a vody, ako aj rozvodov na odvádzanie odpadových médií, prípadne aj rozvodov na expedíciu hotových výrobkov vrátane potrebných fyzikálnych veličín a údajov, najmä tlaku, teploty, svetlého priemeru potrubia, druhu a množstva média,
2.opis a rozmiestnenie základných uzatváracích zariadení na rozvodoch podľa prvého bodu,
3.umiestnenie a funkciu signalizačných, poplachových a výstražných zariadení,
4.umiestnenie a funkciu požiarnotechnických zariadení a ďalších systémov na ochranu pred požiarmi.
§ 18
(1)Pohotovostná časť vnútorného havarijného plánu obsahuje
11
a)plán vyrozumenia a zvolania, ktorý obsahuje spravidla aj s poradím postupu a zodpovednosti zoznam osôb, orgánov a organizácií, ktoré treba
1.v prípade určitého druhu závažnej priemyselnej havárie povolať na miesto havárie,
2.informovať o určitom druhu závažnej priemyselnej havárie, prípadne i so vzorom takého vyrozumenia a zvolania,
b)zoznam vedúcich zamestnancov, ďalších zamestnancov, útvarov a služieb podniku, ktorým vnútorný havarijný plán ukladá určité povinnosti, mená a funkcie osôb poverených
1.riadením prác na zdolávaní závažnej priemyselnej havárie a na obmedzovaní jej následkov,
2.koordináciou činností s externými záchrannými zložkami5) zúčastnenými na zdolávaní závažnej priemyselnej havárie a obmedzovaní jej následkov,
c)spôsob vyhlásenia poplachu a varovania zamestnancov a iných osôb zdržiavajúcich sa s vedomím prevádzkovateľa v areáli podniku a v prípade potreby aj spôsob vyhlásenia poplachu alebo varovania okolia podniku,
d)uvedenie a stručný opis zdrojov nebezpečenstiev so zvýraznením najzávažnejších z nich, ktoré sú spôsobilé zapríčiniť závažnú priemyselnú haváriu,
e)určenie záchranných a únikových ciest a zhromaždísk pre zamestnancov a iné osoby zdržiavajúce sa s vedomím prevádzkovateľa v areáli podniku; tieto veci môžu byť obsahom osobitného evakuačného plánu,
f)určenie miesta na riadenie zdolávania závažnej priemyselnej havárie a základní pre záchranné zložky,
g)zoznam a potrebné údaje o nebezpečných látkach prítomných v podniku, ich umiestnenie, druh, názov, množstvo, dôležité fyzikálne, chemické, toxikologické a iné nebezpečné vlastnosti, ich možné nebezpečné reakcie najmä pôsobením ohňa, teploty a určitých spôsobov prác na zdolávaní závažnej priemyselnej havárie,
h)zoznam, opis a vyznačenie objektov, zariadení, technologických procesov a pracovísk, ktoré vyžadujú na čo možno najdlhší čas neprerušený chod a prítomnosť príslušných zamestnancov i počas závažnej priemyselnej havárie, vrátane ich kvalifikácie, spôsobu ich vybavenia prostriedkami potrebnými na ochranu ich života a zdravia, určenia postupu a spôsobu na zaistenie ich bezpečnosti a ochrany zdravia a komunikácie s nimi,
i)zoznam a rozmiestnenie prostriedkov potrebných na zdolávanie závažných priemyselných havárií a obmedzovanie ich následkov,
j)základné bezpečné správanie sa zamestnancov a iných osôb nachádzajúcich sa v areáli podniku v prípade závažnej priemyselnej havárie.
(2)Údaje uvedené v odseku 1 písm. e) j) možno podľa potreby konkretizovať v jednotlivých scenároch závažných priemyselných havárií v operatívnej časti vnútorného havarijného plánu.
§ 19
(1)Operatívna časť vnútorného havarijného plánu obsahuje scenáre reprezentatívnych druhov závažných priemyselných havárií a súbory scenárov pre jednotlivé reprezentatívne druhy závažných priemyselných havárií (ďalej len „scenár“), ktoré
5 ) § 7 až 9 zákona č. 129/2002 Z. z. o integrovanom záchrannom systéme.
12
môžu nastať v dôsledku aktivácie alebo nezvládnutia nebezpečenstva v podniku, prípadne v jeho okolí.
(2)Scenáre sa zostavujú na základe hodnotenia rizika so zohľadnením špecifických podmienok podniku a jeho okolia a ich vzájomne možných interakcií. Obsahujú
a)okolnosti ovplyvňujúce vznik a časový priebeh vývoja havarijného stavu a závažnej priemyselnej havárie,
b)možné následky na život a zdravie ľudí, na životné prostredie a majetok,
c)opatrenia na zastavenie rozvoja havarijného stavu a jeho prerastenia do závažnej priemyselnej havárie,
d)opatrenia na zdolanie závažnej priemyselnej havárie a opatrenia potrebné na ochranu života a zdravia ľudí, životného prostredia a majetku pred jej následkami a na obmedzenie týchto následkov,
e)určenie zón ohrozenia.
(3)Pri zostavovaní jednotlivých scenárov sa spravidla vychádza z možných druhov závažných priemyselných havárií, ktorými sú:
a)únik nebezpečných látok,
b)požiar,
c)výbuch,
d)kombinácia prípadov uvedených v písmenách a) až c).
(4)Pri vypracúvaní scenárov sa zohľadňujú:
a)možné účinky nebezpečných látok5) prítomných v podniku nielen na osoby a zariadenia v podniku alebo v jeho okolí ohrozené haváriou, ale aj na zasahujúce záchranné zložky,
b)uvoľňovanie a šírenie nebezpečných látok v ovzduší, vo vodách alebo v pôde po úniku, požiari alebo výbuchu,
c)možné ďalšie následky spojené s únikom, požiarom alebo výbuchom,
d)účinnosť a vykonateľnosť navrhovaných opatrení na zdolanie konkrétneho druhu závažnej priemyselnej havárie a na obmedzenie jej následkov,
e)rozsah a závažnosť možného ohrozenia a spôsobenia škôd na živote a zdraví ľudí, na životnom prostredí a na majetku vrátane určenia a vyznačenia jednotlivých zón ohrozenia, a to aj v časovom vývoji.
(5)Pri scenároch týkajúcich sa úniku nebezpečných látok vrátane ich možného požiaru alebo výbuchu sa ďalej berú do úvahy:
a)možné príčiny a charakter úniku a predpokladané množstvo unikajúcej nebezpečnej látky alebo inej škodliviny za jednotku času,
b)spôsob šírenia unikajúceho média (plyn, plynový mrak, prach, aerosól, roztekanie a vsakovanie, splachovanie zrážkovou alebo hasiacou vodou) pri nepriaznivých a priemerných atmosférických podmienkach pri zohľadnení topografie zariadenia, podniku a jeho okolia vrátane
1.predpokladaných časových a priestorových koncentrácií a dávok v ovzduší,
2.usadzovania alebo vsakovania do pôdy, resp. do horninového prostredia,
3.predpokladaných ciest šírenia unikajúceho média v povrchových a podzemných vodách vrátane časových a priestorových priebehov koncentrácií,
c)nebezpečnosť unikajúcej látky a s tým súvisiace riziká, najmä zdraviu škodlivé a smrteľné koncentrácie a dávky,
13
d)ak ide o horľavé alebo výbušné nebezpečné látky, aj možné kombinácie ich úniku s požiarom alebo výbuchom s prihliadnutím na medze výbušnosti vrátane
1.tepelného žiarenia pri otvorenom ohni,
2.vzniku a šírenia nebezpečných produktov požiaru,
3.časového a priestorového priebehu koncentrácií a dávok škodlivín,
4.časového a priestorového priebehu hodnôt pretlaku a podtlaku,
5.zhodnotenia nebezpečenstva rozletu trosiek a úlomkov.
(6)Pri scenároch týkajúcich sa len požiarov treba vychádzať z dokumentácie vyžadovanej predpismi o ochrane pred požiarmi.6)
(7)Ak ide o scenáre týkajúce sa druhu závažnej priemyselnej havárie podľa odseku 3 písm. c), berie sa do úvahy, popri prvkoch uvedených v odseku 5, najmä
a)predpokladaný časový a priestorový priebeh hodnôt pretlaku a podtlaku a
b)zhodnotenie nebezpečenstva rozletu trosiek a úlomkov s prípadným zohľadnením pasívnej ochrany.
(8)Pre každý zo scenárov sa určí postup, ľudské zdroje a materiálne zdroje, ako aj ďalšie konkrétne opatrenia na zdolanie závažnej priemyselnej havárie a na obmedzenie jej následkov vrátane systému spojenia a monitoringu.
(9)Osobitne sa zvýraznia scenáre závažných priemyselných havárií, ktorých zdolanie, prípadne účinky presahujú rámec podniku, takže je potrebná aktivácia zložiek a postupov podľa plánu ochrany obyvateľstva.7)
§ 20
(1)Grafická dokumentácia tvorí spolu s písomnou časťou vnútorného havarijného plánu ucelený súbor. Preto v nadväznosti na písomnú časť obsahuje údaje podľa § 17 písm. a) druhého, tretieho a piateho bodu a písmena b), § 18 ods. 1 písm. d) i), § 19 ods. 2 písm. e), ods. 4 písm. e), ods. 5 písm. b) a d) a odsekov 6, 7 a 9.
(2)Vyhotovenie a mierka grafickej časti dokumentácie vnútorného havarijného plánu musí byť primeraná účelu, na ktorý má slúžiť, a zodpovedať požiadavkám podľa § 16 ods. 2.
§ 21
(1)Pri vypracúvaní vnútorného havarijného plánu sa vychádza z konkrétnej situácie v podniku a jeho okolí s osobitným zreteľom na výsledky hodnotenia rizika.
(2)Vnútorný havarijný plán sa v etape jeho vypracúvania spravidla konzultuje aj s príslušnými orgánmi verejnej správy a inými subjektmi, s ktorých súčinnosťou sa uvažuje pri zdolávaní závažných priemyselných havárií a pri obmedzovaní ich následkov. Predmetom konzultácií je
a)potreba súčinnosti, prípadne priamej pomoci príslušných orgánov verejnej správy a iných subjektov pri určitých scenároch vrátane potrebnej koordinácie,
6 ) napr. § 4 písm. f) zákona č. 314/2001 Z. z.
7 ) § 3 ods. 17 zákona č. 42/1994 Z. z.
14
b)zabezpečenie potrebnej nadväznosti vnútorného havarijného plánu na plán ochrany obyvateľstva, prípadne na obdobné dokumenty príslušných orgánov verejnej správy a iných subjektov,
c)použiteľnosť určitých prostriedkov na zdolanie závažnej priemyselnej havárie a obmedzenie jej následkov,
d)spôsob riadenia prác pri spoločnom nasadení podnikových a externých záchranných zložiek.
(3)Vnútorný havarijný plán sa v etape jeho vypracúvania konzultuje podľa potreby aj s prevádzkovateľmi ďalších podnikov a s inými subjektmi, ktoré svojou činnosťou, umiestnením, napojením na energetické siete a iné siete a zariadenia predstavujú nebezpečenstvo vzniku závažnej priemyselnej havárie v podniku, prípadne zhoršenia jej následkov.
(4)Ak sa vnútorný havarijný plán zložitého alebo rozsiahleho podniku skladá z viacerých čiastkových havarijných plánov vypracovaných pre jeho jednotlivé samostatné ucelené časti, všetky čiastkové havarijné plány musia byť vo vzájomnom súlade a prepojené tak, aby boli splnené požiadavky podľa § 16 ods. 2.
(5)Na vypracovanie vnútorného havarijného plánu možno použiť aj dokumentáciu alebo jej časť vyhotovenú podľa osobitných predpisov8). Spôsob, prípadne forma zapracovania tejto dokumentácie do vnútorného havarijného plánu závisí najmä od konkrétnej situácie v podniku a od druhu a rozsahu uvedenej dokumentácie.
§ 22
(1)Pri plnení povinností podľa § 10 ods. 6 zákona prevádzkovateľ zabezpečí v potrebnom rozsahu oboznamovanie s vnútorným havarijným plánom, prípadne s jeho príslušnými časťami
a)všetkých osôb a služieb, ktorým vnútorný havarijný plán ukladá určité povinnosti, s týmito povinnosťami; podľa potreby overí aj ich spôsobilosť na plnenie týchto povinností,
b)zamestnancov podniku a zástupcov zamestnancov,10)
c)vedenia cudzieho podnikateľa, prípadne priamo jeho zamestnancov,
d)prevádzkovateľov susediacich podnikov a verejnosť, ktorí by mohli byť dotknutí závažnou priemyselnou haváriou.
(2)Ustanovenie odseku 1 sa vzťahuje rovnako aj na oboznamovanie s aktualizáciou vnútorného havarijného plánu.
(3)O oboznamovaní podľa odsekov 1 a 2 vedie prevádzkovateľ evidenciu.
§ 23
(1)Pravidelné precvičovanie jednotlivých situácií podľa vnútorného havarijného plánu 10 ods. 8 zákona) sa uskutočňuje za účasti príslušných zamestnancov podniku a podnikových služieb (závodný hasičský útvar, závodný hasičský zbor, služba
8) Napríklad § 6a zákona č. 51/1988 zb., § 16 ods. 1 písmeno e) zákona NR SR č. 42/1994 Z. z., § 4 písm. f) zákona č. 314/2001 Z. z., § 39 ods. 4 písm. a) zákona č. 364/2004 Z. z., § 6 zákona č. 514/2008 Z. z., § 15 ods. 2 zákona č. 137/2010 Z. z. o ovzduší v znení neskorších predpisov.
15
havarijnej odozvy, objektový útvar civilnej ochrany, strážna služba, zdravotná služba), a podľa potreby aj za účasti zamestnancov cudzieho podnikateľa, orgánov verejnej správy a iných subjektov, s ktorých súčinnosťou sa pri konkrétnom scenári vo vnútornom havarijnom pláne uvažuje.
(2)Rozsah a náplň jednotlivých cvičení určí prevádzkovateľ najmä s prihliadnutím na zložitosť a rozsah podniku, jeho umiestnenie a závažnosť rizík.
(3)V oznámení plánovaného precvičovania vnútorného havarijného plánu 10 ods. 9 zákona) prevádzkovateľ uvedie termín konania cvičenia, jeho tematiku, čas trvania a subjekty, ktoré sa na ňom majú zúčastniť.
(4)Súčasťou dokumentácie havarijného plánovania je aj chronologický záznam o cvičení a rozbor cvičenia vrátane potrebných opatrení vyhotovený prevádzkovateľom.
§ 24
(1)Pri určovaní intervalu pravidelného prehodnocovania a potrebnej aktualizácie vnútorného havarijného plánu podľa § 10 ods. 8 zákona prevádzkovateľ prihliada najmä na zložitosť a rozsah podniku, jeho umiestnenie a závažnosť rizík, ako aj na výsledky rozborov z precvičovania vnútorného havarijného plánu. Nedotknutá ostáva jeho povinnosť bez ohľadu na tento interval zabezpečiť prehodnotenie a potrebnú aktualizáciu vnútorného havarijného plánu v prípadoch podľa § 9 ods. 8 zákona.
(2)Záznamy o prehodnotení vnútorného havarijného plánu podľa odseku 1 súčasťou dokumentácie havarijného plánovania.
(3)Na aktualizáciu vnútorného havarijného plánu sa vzťahuje rovnako § 21. Aktualizácia sa vykoná vo všetkých vyhotoveniach vnútorného havarijného plánu.
§ 25
Zhromažďovanie údajov o závažných priemyselných haváriách
(1)Prevádzkovateľ oznámi závažnú priemyselnú haváriu podľa § 17 ods. 1 zákona na formulári uvedenom v prílohe č. 5.
(2)Prevádzkovateľ predloží všetky dostupné informácie o závažnej priemyselnej havárii podľa § 17 ods. 3 na formulári uvedenom v prílohe č. 6.
(3)Prevádzkovateľ predloží ročnú súhrnnú informáciu o každom prípade, keď takmer došlo k závažnej priemyselnej havárii na formulári uvedenom v prílohe č. 7.
§ 26
Informácia orgánu, ktorý vyšetroval príčiny a okolnosti závažnej priemyselnej havárie alebo nariadil príslušné opatrenia
16
(1)Informácia, ktorú zaslať okresnému úradu v sídle kraja orgán štátnej správy, ktorý podľa osobitných predpisov9) vyšetroval okolnosti závažnej priemyselnej havárie alebo na jej základe nariadil príslušné opatrenia (§ 17 ods. 4 zákona), obsahuje
a)výsledky vyšetrovania závažnej priemyselnej havárie,
b)nariadené opatrenia.
(2)V údajoch podľa odseku 1 písm. a) sa uvádzajú
a)výsledky vyšetrovania príčin a okolností vzniku a priebehu závažnej priemyselnej havárie vrátane zodpovednosti príslušných osôb, nedostatkov v príslušnej dokumentácii a v bezpečnostnom riadiacom systéme,
b)následky závažnej priemyselnej havárie, najmä zasiahnutá oblasť, účinky na život a zdravie ľudí, na životné prostredie a na majetok, evakuácia alebo ukrytie osôb, hospodárskych zvierat, prerušenie dodávky pitnej vody, energií, telefonického spojenia, spôsobená škoda,
c)postup pri zdolávaní závažnej priemyselnej havárie a obmedzovaní jej následkov, a to aj vo vzťahu
1.k účinnosti, prípadne opisu jednotlivých činností na zdolanie závažnej priemyselnej havárie a na obmedzenie jej následkov,
2.k vhodnosti a úplnosti príslušnej dokumentácie, najmä k hodnoteniu rizika, programu prevencie, bezpečnostnému riadiacemu systému, bezpečnostnej správe, vnútornému havarijnému plánu, ako aj k plánu ochrany obyvateľstva.
(3)V údajoch podľa odseku 1 písm. b) sa uvádzajú nariadené opatrenia na zmiernenie, prípadne odstránenie následkov závažnej priemyselnej havárie, opatrenia na zamedzenie opakovania sa rovnakej alebo obdobnej závažnej priemyselnej havárie, ako aj ďalšie opatrenia vyplývajúce z vyšetrovania alebo z analýzy príčin a okolností závažnej priemyselnej havárie vrátane sankčných opatrení a opatrení na obmedzenie alebo zastavenie prevádzky.
§ 27
Obsah odbornej prípravy
(1)Obsah odbornej prípravy tvoria
a)všeobecne záväzné právne predpisy a technické normy súvisiace s prevenciou závažných priemyselných havárií vrátane predpisov o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, predpisov na úseku ochrany pred požiarmi a civilnej ochrany, ako aj predpisov na ochranu životného prostredia,
b)kategorizácia podnikov z hľadiska prítomnosti nebezpečných látok,
c)základy priemyselnej bezpečnosti a prevencie závažných priemyselných havárií s osobitným zreteľom na
1.fyzikálno-chemické vlastnosti a požiarne charakteristiky nebezpečných látok,
2.charakter nebezpečenstva a prevenciu fyzikálnych procesov,
3.charakter nebezpečenstva a prevenciu chemických procesov,
d)zásady ochrany proti požiaru, najmä
1.zásady ochrany proti požiaru horľavých látok, horľavých prachov a horľavých kvapalín,
9 ) Napríklad zákon č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov neskorších predpisov, zákon Slovenskej národnej rady č. 51/1988 Zb., zákon č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi, zákon č. 364/2004 Z .z.,.
17
2.navrhovanie, realizácia a užívanie stavieb z hľadiska požiarnej bezpečnosti,
3.zásady protipožiarnej bezpečnosti pri manipulácii a skladovaní mimoriadne horľavých látok a prípravkov, veľmi horľavých látok a prípravkov, ako aj horľavých látok a prípravkov
4.zásady protipožiarnej bezpečnosti pri činnostiach spojených so zvýšeným nebezpečenstvom vzniku požiaru,
5.posudzovanie protipožiarnej bezpečnosti technologických procesov,
6.funkcie a parametre požiarnotechnických zariadení, hasičskej techniky a vecných prostriedkov ochrany pred požiarmi,
7.organizácia a riadenie ochrany pred požiarmi,
e)zásady prevencie a ochrany pred výbuchom výbušných atmosfér tvorených zmesou horľavých látok vo forme plynu, pary, prachu alebo hmly so vzduchom vrátane výbuchu výbušnín,
f)zásady ochrany proti úniku jedovatých látok alebo inak škodlivých látok,
g)posúdenie rizika, najmä
1.význam, účel a základné princípy,
2.metódy a postupy hodnotenia,
3.využívanie výsledkov posúdenia rizika v rôznych oblastiach, najmä v činnosti podniku, pri plánovaní a vykonávaní štátneho dozoru, pri územnom plánovaní a pri povoľovaní stavieb a zariadení,
h)metódy a postupy na zdolávanie závažných priemyselných havárií a obmedzovanie ich následkov, najmä z hľadiska ohrozenia života a zdravia ľudí, ochrany životného prostredia a majetku,
i)princípy, funkcie, parametre a možnosti použitia niektorých prostriedkov, prístrojov a zariadení na zdolávanie závažných priemyselných havárií a na obmedzovanie ich následkov,
j)program prevencie a bezpečnostný riadiaci systém na jeho aplikáciu,
k)havarijné plánovanie,
1.základné princípy a účel havarijného plánovania,
2.tvorba vnútorného havarijného plánu a podkladov na vypracovanie plánu ochrany obyvateľstva,
3.vypracúvanie vzorových havarijných scenárov vrátane určovania zón ohrozenia,
4.určovanie síl, prostriedkov a postupov na zdolávanie závažných priemyselných havárií a obmedzovanie ich následkov,
5.precvičovanie a revízia vnútorného havarijného plánu,
l)náležitosti, vypracovanie a využívanie bezpečnostnej správy,
m)informovanie verejnosti a jej účasť na rozhodovacích procesoch,
n)oznamovanie závažných priemyselných havárií a analýza ich príčin.
§ 28
Účinnosť
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. augusta 2015.
18
Príloha č. 1
OZNÁMENIE O ZARADENÍ PODNIKU
PODĽA § 5 ZÁKONA Č. .../2015 Z. Z.
1. Dôvod vypracovania oznámenia Označiť dôvod/zmenu X
Nové oznámenie
Nový podnik § 3 ods. 5 písm. a)
Aktualizácia oznámenia
Možnosť výberu z viacerých preddefinovaných možností
Zmena názvu a adresy podniku
Zmena obchodného názvu a sídla prevádzkovateľa
Zmena mena a funkcie osoby, ktorá je poverená riadením podniku ak ňou nie je prevádzkovateľ
Zmena kategórie alebo vyradenie podniku
Trvalé/dočasné zastavenie podniku/zariadenia/skladovacieho zariadenia alebo ich častí
Zmena v činnosti podniku/zariadenia/skladovacieho zariadenia
Zmena v zozname nebezpečných látok
Zmena v množstve nebezpečných látok
Zmena fyzikálnych vlastností alebo fyzikálnej formy nebezpečných látok
Zmena technologického procesu
Iné dôvody
Stručný popis dôvodu oznámenia a vyznačenej zmeny
2. Vymedzenie podniku podľa § 2 Označiť X
Existujúci podnik
§ 3 ods. 6
Nový podnik
§ 3 ods. 5 písm. a)
Nový podnik
§ 3 ods. 5 písm. b)
Iný podnik
§ 3 ods. 7)
Podnik A
Podnik B
Podnik A
Podnik B
Podnik A
Podnik B
Podnik A
Podnik B
3. Identifikačné údaje podniku – podnik podľa § 3 ods. 1
Názov
Ulica
Číslo
Adresa
Mesto/obec
PSČ
Identifikačné údaje zodpovednej osoby za prevenciu závažných priemyselných havárií
Titul
Meno
Priezvisko
Telefón
Fax
E-mail
4. Meno a funkcia osoby poverenej riadením podniku, ak ním nie je prevádzkovateľ
Titul
Meno
Priezvisko
Funkcia
Telefón
Fax
E-mail
19
5. Doplňujúce údaje podniku – podnik podľa § 3 ods. 1
Štatistická klasifikácia ekonomických činností SK NACE Rev.2 – uviesť triedu
Vyhláška Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 306/2007 Z. z.
Integrovaná prevencia a kontrola znečisťovania Označiť X
Povolenie/rozhodnutie vydané podľa zákona č. 39/2013 Z. z. alebo zákona č. 245/2003 Z. z.
áno nie
Národný register znečisťovania Označiť X
Povinnosť prevádzkovateľa podľa § 6 ods. 5 a ods. 9 zákona č. 205/2004 Z. z. oznamovať údaje do národného registra znečisťovania
áno nie
Počet zamestnancov
6. Identifikačné údaje prevádzkovateľa
6.1 Identifikačné údaje prevádzkovateľa – fyzická osoba podnikateľ
Titul
Meno
Priezvisko
Obchodné meno
IČO
Ulica
Číslo
Miesto podnikania
Mesto/obec
PSČ
6.2 Identifikačné údaje prevádzkovateľa – právnická osoba
Obchodné meno
Právna forma
IČO
Ulica
Číslo
Mesto/obec
PSČ
Sídlo
Štát (v prípade zahraničného prevádzkovateľa)
Štatutárny orgán (predseda predstavenstva/konateľ)
Titul
Meno
Priezvisko
Ulica
Číslo
Mesto/obec
PSČ
Bydlisko
Štát (v prípade zahraničného prevádzkovateľa)
20
7. Opis činnosti podniku – podnik podľa § 3 ods. 1
Súčasná činnosť podniku
Navrhovaná činnosť podniku
V prípade nových podnikov podľa § 3 ods. 5 písm. a)
8. Informácie o bezprostrednom okolí podniku a faktoroch, ktoré môžu spôsobiť závažnú priemyselnú haváriu alebo zhoršiť jej následky vrátane informácie o všetkých susedných podnikoch, o oblastiach a vývoji, ktoré by mohli byť jej príčinou či zhoršiť jej následky a domino efektu
9. Grafické znázornenie podniku a jeho bezprostredného okolia - uviesť v prílohe oznámenia
Na mapách s mierkou 1:10 000, prípadne na mapách väčšieho detailu, znázorniť hranice podniku a jeho bezprostredného okolia, lokalizáciu zariadení, v ktorých prítomné nebezpečné látky, všetky prvky, ktoré môžu spôsobiť závažnú priemyselnú haváriu alebo zhoršiť jej následky, prvky, ktoré môžu byť ohrozené závažnou priemyselnou haváriou (citlivé a dôležité verejné budovy), vrátane všetkých susedných podnikov
Doplňujúce informácie
10. Informácie o prítomných nebezpečných látkach v podniku a ich klasifikácia – uviesť v tabuľke, ktorá je súčasťou oznámenia o zaradení podniku
Doplňujúce informácie
11. Použitie súčtového pravidla Označiť X
áno (detailné výpočty uviesť v prílohe oznámenia) nie
Zdôvodnenie zaradenia podniku
Odborne spôsobilá osoba, ktorá oznámenie vypracovala
Titul
Meno
Priezvisko
21
Telefón
E-mail
Dátum a miesto
Podpis
Pečiatka
Osoba, ktorá oznámenie schválila
Titul
Meno
Priezvisko
Funkcia
Dátum a miesto
Podpis
22
TABUĽKA K OZNÁMENIU O ZARADENÍ PODNIKU
INFORMÁCIE O PRÍTOMNÝCH NEBEZPEČNÝCH LÁTKACH V PODNIKU A ICH KLASIFIKÁCIA
Súčasťou Oznámenia o zaradení podniku sú karty bezpečnostných údajov nebezpečných látok.
1) Uviesť podľa Tabuľky 1.1 str. 331 nariadenia č. 1272/2008.
2) Uviesť kód podľa číselníka Kategórie nebezpečných látok, ktorý je súčasťou oznámenia o zaradení podniku.
3) Uviesť X v prípade menovanej nebezpečnej látky.
4) Uviesť skupenstvo nebezpečnej látky (plyn, kvapalina, tuhá látka), formu (prach, pelety, aerosól, skvapalnený plyn a iné), tlak, teplota.
V prípade viacerých použití tej istej nebezpečnej látky v rôznych skupenstvách, formách resp. tlaku a teploty oddeliť bodkočiarkou.
Klasifikácia nebezpečnej látky podľa nariadenia č. 1272/2008
Zaradenie nebezpečnej látky do kategórie nebezpečnosti alebo medzi menované nebezpečné látky podľa zákona č. .../2015 Z. z.
Prahová hodnota pre kategóriu (t)
P. č.
Názov nebezpečnej látky
CAS/EC
Kód triedy a kategórie nebezpečnosti1)
Kód výstražných upozornení
Trieda/kategória nebezpečnosti2)
(Časť 1)
Menovaná nebezpečná látka3)
(Časť 2)
A
B
Projektované, skutočné alebo predpokladané množstvo nebezpečnej látky (t)
Fyzikálne vlastnosti alebo fyzikálna forma4)
23
KATEGÓRIE NEBEZPEČNÝCH LÁTOK
KÓD
TRIEDA/KATEGÓRIA NEBEZPEČNOSTI
H1
Trieda "H" Nebezpečnosť pre zdravie
H11
H1 Akútna toxicita
H1101
kategória 1, všetky spôsoby expozície
H12
H2 Akútna toxicita
H1201
kategória 2, všetky spôsoby expozície
H1202
kategória 3, spôsoby expozície - inhalačne (pozri poznámku 7)
H13
H3 Toxicita pre špecifický cieľový orgán (STOT) - jednorazová expozícia
H1301
STOT SE kategória 1
P1
Trieda "P" Fyzikálne nebezpečenstvá
P11
P1a Výbušniny (pozri poznámku 8)
P1101
Nestabilné výbušniny
P1102
Výbušniny, podtrieda 1.1, 1.2, 1.3, 1.5 alebo 1.6
P1103
Látky alebo zmesi s výbušnými vlastnosťami podľa metódy A.14 nariadenia (ES) č. 440/2008 (pozri poznámku 9), ktoré nepatria do tried nebezpečnosti Organické peroxidy alebo Samovoľne reagujúce látky a zmesi
P12
P1b Výbušniny (pozri poznámku 8)
P1201
Výbušniny, podtrieda 1.4 (pozri poznámku 10)
P13
P2 Horľavé plyny
P1301
Horľavé plyny, kategória 1 alebo 2
P14
P3a Horľavé aerosóly (pozri poznámku 11.1)
P1401
„Horľavé“ aerosóly kategórie 1 alebo 2, ktoré obsahujú horľavé plyny kategórie 1 alebo 2 alebo horľavé kvapaliny kategórie 1
P15
P3b Horľavé aerosóly (pozri poznámku 11.1)
P1501
„Horľavé“ aerosóly kategórie 1 alebo 2, ktoré neobsahujú horľavé plyny kategórie 1 alebo 2 alebo ani horľavé kvapaliny kategórie 1 (pozri poznámku 11.2)
P16
P4 Oxidujúce plyny
P1601
Oxidujúce plyny, kategória 1
P17
P5a Horľavé kvapaliny
P1701
Horľavé kvapaliny, kategória 1
P1702
Horľavé kvapaliny, kategória 2 alebo 3 udržiavané pri teplote vyššej, ako je ich bod varu
P1703
Iné kvapaliny s teplotou vzplanutia ≤ 60 °C udržiavané pri teplote vyššej, ako je ich bod varu (pozri poznámku 12)
P18
P5b Horľavé kvapaliny
P1801
Horľavé kvapaliny, kategória 2 alebo 3, ak určité podmienky spracovania, ako je vysoký tlak alebo vysoká teplota, môžu spôsobiť nebezpečenstvo vedúce k závažnej havárii
24
KÓD
TRIEDA/KATEGÓRIA NEBEZPEČNOSTI
P1802
Iné kvapaliny s teplotou vzplanutia ≤ 60 °C, ak určité podmienky spracovania, ako je vysoký tlak alebo vysoká teplota, môžu spôsobiť nebezpečenstvo vedúce k závažnej havárii (pozri poznámku 12)
P19
P5c Horľavé kvapaliny
P1901
Horľavé kvapaliny, kategórie 2 alebo 3, na ktoré sa nevzťahuje P5a a P5b
P20
P6a Samovoľne reagujúce látky a zmesi a organické peroxidy
P2001
Samovoľne reagujúce látky alebo zmesi, typ A alebo B alebo organické peroxidy, typ A alebo B
P21
P6b Samovoľne reagujúce látky a zmesi a organické peroxidy
P2101
Samovoľne reagujúce látky alebo zmesi, typ C, D, E alebo F alebo organické peroxidy, typ C, D, E alebo F
P22
P7 Samozápalné kvapaliny a samozápalné tuhé látky
P2201
Samozápalné kvapaliny, kategória 1
P2202
Samozápalné tuhé látky, kategória 1
P23
P8 Oxidujúce kvapaliny a oxidujúce tuhé látky
P2301
Oxidujúce kvapaliny, kategória 1, 2 alebo 3
P2302
Oxidujúce tuhé látky, kategória 1, 2 alebo 3
E1
Trieda „E“ Nebezpečnosť pre životné prostredie
E11
E1 Nebezpečné pre vodné prostredie v akútnej kategórii 1 alebo chronickej kategórii 1
E12
E2 Nebezpečné pre vodné prostredie v chronickej kategórii 2
O1
Trieda „O“ OSOBITNÉ PRAVIDLÁ OZNAČOVANIA A BALENIA URČITÝCH LÁTOK A ZMESÍ - ĎALŠIE INFORMÁCIE O NEBEZPEČNOSTI4)
O11
O1 Látky alebo zmesi s výstražným upozornením EUH014
O12
O2 Látky a zmesi, ktoré pri kontakte s vodou uvoľňujú horľavé plyny, kategória 1
O13
O3 Látky alebo zmesi s výstražným upozornením EUH029
25
Príloha č. 2
Zjednodušený postupový diagram pre analýzu rizika závažnej priemyselnej havárie
Analýza vplyvu vonkajších udalostí
Konštrukcia a analýza stromov udalostí
Analýza stavu poškodenia
Analýza závislých porúch
Analýza hardvéru a údržby
Analýza porúch so spoločnou príčinou
Frekvencia iniciačných udalostí
Analýza stavu pred havarijnou udalosťou
Analýza reakcií personálu
Analýza možností obnovy
Kvantifikácia havarijných reťazcov
Analýza iniciačných udalostí
Analýza kritérií úspešnosti
Analýza stromov porúch
Kvantifikácia frekvencie a neurčitosť výsledkov
Výstupy pre zhodnotenie následkov závažnej havárie
Výstupy pre zhodnotenie následkov závažnej havárie
Systémové analýzy
Analýza spoľahlivosti
Analýza havarijných reťazcov
Popisy systémov
Požiarna analýza
Analýza záplav
Seizmická analýza
Iné vonkajšie vplyvy
Výstup pre zhodnotenie následkov vonkajších udalostí
26
Príloha č. 3
POŽIADAVKY NA BEZPEČNOSTNÝ RIADIACI SYSTÉM
A.Organizačná štruktúra podniku a potrební zamestnanci
I. Bezpečnostný riadiaci systém v tejto oblasti obsahuje
a)organizačnú schému,
b)úlohy a zodpovednosť radových zamestnancov a riadiacich zamestnancov na jednotlivých stupňoch a úsekoch riadenia, a to najmä zamestnancov zodpovedných za
1.zabezpečenie zdrojov vrátane ľudských zdrojov na vytvorenie a uplatňovanie bezpečnostného riadiaceho systému,
2.činnosť zabezpečujúcu oboznámenie zamestnancov s nebezpečenstvami ako zdrojmi rizika závažných priemyselných havárií a súlad s programom prevencie podľa § 6,
3. identifikáciu a zaznamenávanie nedostatkov a vykonávanie nápravných opatrení,
4. riadenie a kontrolu neštandardných situácií vrátane havarijných stavov,
5.identifikáciu potrieb školenia a výcviku zamestnancov vrátane určenia činností vyžadujúcich osobitné školenie a výcvik, ich zabezpečenie a hodnotenie ich úrovne a účinnosti podľa písmen c) a d),
6.koordinovanie uplatňovania bezpečnostného riadiaceho systému a podávanie správ vrcholovému manažmentu podniku,
c)identifikáciu potrebnej kvalifikácie zamestnancov uvedených v písmene b),
d) zabezpečenie potrebnej kvalifikácie zamestnancov.
II. Ustanovenia podľa bodu I sa primerane vzťahujú aj na zamestnancov cudzieho podnikateľa.
B.Identifikácia a hodnotenie nebezpečenstiev ako zdrojov rizika možných závažných priemyselných havárií
Bezpečnostný riadiaci systém v tejto oblasti obsahuje
a)návrh a uplatňovanie postupov na systematickú identifikáciu nebezpečenstiev vyplývajúcich z normálnej
b)i modifikovanej prevádzky vrátane spúšťania, nábehu a zastavovania prevádzky a hodnotenie ich pravdepodobnosti
c)a závažnosti,
d)systematický postup na definovanie opatrení zameraných na prevenciu závažných priemyselných havárií, prípadne havarijných stavov a na obmedzenie ich následkov.
Systém identifikácie vnútorných a vonkajších nebezpečenstiev a ich hodnotenie sa uplatňujú na príslušných úrovniach podniku od projektovej prípravy, výstavby a prevádzky po ukončenie prevádzky vrátane
a)nebezpečenstiev identifikovaných alebo vyplývajúcich z plánovania, projektovania, výstavby, uvedenia do prevádzky a rozvoja činnosti podniku a jeho zariadení,
b)normálneho rozsahu prevádzkových podmienok, nebezpečenstiev štandardných operácií a neštandardných situácií, najmä nábehu prevádzky, údržby a zastavovania prevádzky,
c)udalostí a možných ohrození vrátane takých, ktoré vyplývajú z ľudského faktora alebo z chyby materiálu alebo súčiastky,
d)nebezpečenstiev vyplývajúcich z činností alebo zo zlyhaní uvedených v písmenách b) a c),
e)iných nebezpečenstiev vrátane takých, ktoré vyplývajú
27
1.z prírodných nebezpečenstiev, najmä abnormálnych teplôt, požiarov, povodní, zemetrasení, svahových deformácií a poklesov pôdy, víchric a búrok,
2.z leteckej dopravy, železničnej dopravy, cestnej dopravy a vodnej dopravy vrátane nakládky a vykládky,
3.zo susedných priemyselných činností a iných činností,
4.z protiprávnej činnosti, najmä podpaľačstva a sabotáže.
C. Riadenie prevádzky
Riadenie prevádzky zahŕňa najmä postupy, pokyny, limity a opatrenia
a)na uvádzanie do prevádzky,
b)na nábeh a normálne prerušenie prevádzky,
c)na všetky fázy normálnej prevádzky vrátane testovania, údržby a kontroly,
d)na identifikáciu a prijímanie zodpovedajúcich opatrení v prípade odchýlky od normálnych prevádzkových podmienok alebo parametrov,
e)na dočasné, zriedkavé alebo osobitné operácie,
f)na prevádzku počas vykonávania údržby,
g)na operácie pri havarijných situáciách,
h)na ukončenie prevádzky.
D. Riadenie zmien
Pri plánovaní zmien v podniku ide o nasledujúce postupy pri trvalých, dočasných alebo naliehavých zmenách:
a)definovanie toho, čo sa považuje za zmenu,
b)určenie zodpovednosti a právomoci na iniciovanie a schválenie zmeny,
c)identifikáciu a dokumentáciu navrhovanej zmeny a jej uplatnenia,
d)identifikáciu a analýzu možných bezpečnostných dôsledkov navrhovanej zmeny,
e)určenie a dokumentovanie potrebných bezpečnostných opatrení vrátane požiadaviek na školenie a výcvik a na potrebné zmeny v prevádzkových postupoch a v príslušnej dokumentácii,
f)určenie a zavedenie potrebných postupov na hodnotenie a následné monitorovanie po uskutočnení zmeny vrátane potrebných nápravných mechanizmov a opatrení.
E. Monitorovanie plnenia
Monitorovanie plnenia programu prevencie a účinnosti bezpečnostného riadiaceho systému súladu sa delí na
a)priebežné zahŕňa priebežnú kontrolu kritických miest v podniku, na zariadeniach a prístrojovom vybavení, ako aj kontrolu súladu s predpísaným školením a výcvikom zamestnancov, prevádzkovou dokumentáciou a praxou,
b)následné uskutočňuje sa následne ako reakcia na závažnú priemyselnú haváriu a zisťujú sa ním nielen bezprostredné príčiny, ale aj všetky zásadné zlyhania, ktoré viedli k takejto havárii alebo k inej závažnej odchýlke od normálneho prevádzkového stavu.
Monitorovanie plnenia by mohlo zahŕňať aj ukazovatele výkonnosti v oblasti bezpečnosti.
F. Audit a preskúmanie vhodnosti, účinnosti a plnenia programu prevencie
28
Plán interných auditov, ako aj prípadných externých auditov obsahuje
a)oblasti auditovaných činností,
b)intervaly vykonávania auditov pre každú z oblastí,
c)zodpovednosť za každý audit,
d)zdroje a osoby potrebné pre každý audit vrátane prípadných požiadaviek na expertíznu činnosť, na zabezpečenie nezávislosti a technickej podpory,
e)postupy na vyhotovovanie a podávanie správ o výsledku auditov,
f)postupy na nápravné opatrenia.
29
Príloha č. 4
POŽIADAVKY NA BEZPEČNOSTNÚ SPRÁVU
A. Úvodná časť
Úvodná časť obsahuje
a)údaje o prevádzkovateľovi (meno a priezvisko, obchodný názov, sídlo a miesto podnikania, právnu formu, meno štatutárneho orgánu, identifikačné číslo organizácie) a o podniku,
b)súčasnú a plánovanú činnosť podniku a jeho ťažiskových zariadení (hlavné činnosti a výroba) a číslo štatistickej klasifikácie ekonomických činností,
c) rok založenia a najdôležitejšie etapy rozvoja podniku, prípadne aj ťažiskových zariadení vrátane povolení a oprávnení na vykonávanie jednotlivých činností,
d)počet zamestnancov pracujúcich v podniku vrátane zamestnancov cudzích organizácií pracujúcich v podniku, počet zamestnancov v jednotlivých zmenách, priemerný počet návštevníkov,
e)základný technický opis podniku, prípadne aj jeho ťažiskových zariadení, charakterizujúci podnik z hľadiska najzávažnejších rizík vyplývajúcich z prítomnosti nebezpečných látok a prevádzkovaných technológií.
B. Informácia o umiestnení podniku
Informácia o umiestnení podniku obsahuje údaje o topografii miesta situovania podniku, o základnom členení a prístupnosti podniku a jeho ťažiskových zariadení v rozsahu zodpovedajúcom miere rizika závažnej priemyselnej havárie, ako aj citlivosti a zraniteľnosti okolitého životného prostredia.
Predložené topografické mapy musia byť vyhotovené vo vhodnej mierke tak, aby zahŕňali areál podniku a okolité územie v rozsahu primeranom