1
TABUĽKA ZHODY
Smernica 2012/18/EU Európskeho Parlamentu a Rady zo 4.7.2012 o kontrole nebezpečenstiev závažných havárií s prítomnosťou nebezpečných látok, ktorou sa mení a dopĺňa a následne zrušuje smernica Rady 96/82/ES
Návrh zákona č. ......../2015 o prevencii závažných priemyselných havárií a o zmene a doplnení niektorých zákonov (PZPH)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov (CO)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov (KŠS)
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (EIA)
1
2
3
4
5
6
7
8
Článok
(Č, O,
V, P)
Text
Spôsob transp.
(N, O, D, n. a.)
Číslo
Článok (Č, §, O, V, P)
Text
Zhoda
Poznámky
(pri návrhu predpisu – predpokladaný dátum účinnosti**) 01. 06. 2015
Č: 1
Touto smernicou sa stanovujú pravidlá prevencie závažných havárií s prítomnosťou nebezpečných látok a obmedzovania ich následkov na ľudské zdravie a životné prostredie s cieľom zabezpečiť vysokú úroveň ochrany v celej Únii konzistentným a účinným spôsobom.
N
PZPH
§: 1
O: 1
(1)Tento zákon ustanovuje podmienky a postup pri prevencii závažných priemyselných havárií v podnikoch s prítomnosťou nebezpečných látok a na obmedzovanie ich následkov na zdravie ľudí, životné prostredie a majetok.
Ú
Č: 2
O: 1
1.Táto smernica sa uplatňuje na podniky definované v článku 3 ods. 1.
N
PZPH
§: 1
O: 2
P: a
P: b
P: c
P: d
(2)Tento zákon sa vzťahuje na
a)podniky uvedené v § 3,
b)uskladňovanie plynov v prírodnej horninovej štruktúre a v podzemnom priestore,
c)chemický alebo tepelný proces alebo ich kombináciu a s tým súvisiace skladovanie, pri ktorom je prítomná nebezpečná látka,
d)úložisko odpadu z ťažobného priemyslu podľa osobitného predpisu s prítomnosťou nebezpečných látok.
Ú
V: 1 z Č: 2, O: 2 smernice 2012/18/EÚ je zapracovaná
v §1 ods. 2 písm. b) až d) návrhu zákona
Č: 2
O: 2
P: a
P: b
2. Táto smernica sa neuplatňuje na:
a) vojenské podniky, zariadenia alebo skladovacie zariadenia;
b) nebezpečenstvo vyvolané ionizujúcim žiarením
N
PZPH
§: 1
O: 3
P: a
(3)Tento zákon sa nevzťahuje na
5)vojenský objekt, zariadenie alebo skladovacie zariadenie, zriadené ako stavby na obranu a bezpečnosť štátu, nachádzajúce sa vo vojenskom obvode,
Ú
2
P: c
P: d
P: e
P: f
P: g
P: h
V 1
vychádzajúcim z látok;
c) prepravu nebezpečných látok a priamo súvisiace dočasné skladovanie na ceste, železnici, vnútrozemských vodných cestách, po mori alebo leteckou dopravou vrátane nakládky a vykládky a dopravy do iných prostriedkov prepravy a z nich v dokoch, prístavných hrádzach alebo zoraďovacích nádražiach mimo podnikov v rámci pôsobnosti tejto smernice;
d) prepravu nebezpečných látok v potrubiach vrátane čerpacích staníc mimo podnikov v rámci pôsobnosti tejto smernice;
e) využitie, najmä prieskum, ťažba a spracovanie minerálov v baniach a lomoch, aj prostredníctvom vrtov;
f) ťažbu a využitie minerálov vrátane uhľovodíkov na mori;
g) uskladnenie plynu v podzemných úložiskách na pobreží vrátane špecializovaných úložísk a úložísk, kde sa tiež vykonáva prieskum a ťažba minerálov vrátane uhľovodíkov;
h) skládky odpadu vrátane podzemných skládok odpadu.
Do rozsahu pôsobnosti tejto smernice bez ohľadu na písmená e) a h) prvého pododseku zahrnuté pevninské podzemné úložiská plynu v prírodných vrstvách, vodonosných vrstvách, soľných kavernách a nepoužívaných baniach a postupy chemického a tepelného spracovania a skladovanie súvisiace s týmito postupmi, ktoré zahŕňajú nebezpečné látky, ako aj zariadenia na zneškodňovanie hlušiny vrátane kalových nádrží alebo hrádzí obsahujúcich nebezpečné látky.
P: b
P: c
P: d
P: e
P: f
P: g
P: h
v priestore a zariadení ozbrojených síl Slovenskej republiky, Vojenskej polície, Vojenského spravodajstva a právnických osôb v zriaďovateľskej alebo zakladateľskej pôsobnosti Ministerstva obrany Slovenskej republiky,
6)nebezpečenstvo, ktoré pôvod v ionizujúcom žiarení,
7)prepravu nebezpečnej látky a s ňou priamo súvisiace dočasné skladovanie na ceste, železnici, vnútrozemských vodných cestách, leteckou dopravou, vrátane nakládky, vykládky a dopravy do iného prostriedku prepravy a z iného prostriedku prepravy v doku, prístavnej hrádzi alebo na zoraďovacom nádraží mimo podniku,
8)prepravu nebezpečnej látky v potrubí vrátane prečerpávacej stanice mimo podniku,
9)využitie nerastov, vrátane ich prieskumu, ťažby a úpravy v baniach a lomoch, aj pomocou vrtov s výnimkou odseku 2 písm. c),
10)ťažbu a využitie nerastov vrátane uhľovodíkov na mori,
11)uskladňovanie plynu v podzemnom zásobníku na mori vrátane špecializovaného zásobníka a úložiska, kde sa tiež vykonáva prieskum a ťažba nerastov vrátane uhľovodíkov,
12)skládky odpadov s výnimkou odseku 2 písm. c).
V: 1 z Č: 2, O: 2 smernice 2012/18/EÚ je zapracovaná
v §1 ods. 2 písm. b) až d)
návrhu zákona
3
Č: 3
O: 1
Na účely tejto smernice platí toto vymedzenie pojmov:
1. „podnik“ je celá oblasť pod riadením prevádzkovateľa, v ktorej nebezpečné látky prítomné v jednom alebo viacerých zariadeniach, vrátane spoločných alebo súvisiacich infraštruktúr alebo činností; podniky buď podniky nižšej, alebo podniky vyššej úrovne;
N
PZPH
§: 3
O: 1
Na účely tohto zákona
1)Podnik je priestor alebo súbor priestorov riadený prevádzkovateľom, kde nebezpečné látky prítomné v jednom alebo viacerých zariadeniach, vrátane spoločných alebo súvisiacich infraštruktúr alebo činností a je zaradený do kategórie A alebo kategórie B,
Ú
Č: 3
O: 2
2. „podnik nižšej úrovne“ je podnik, v ktorom nebezpečné látky prítomné v množstvách, ktoré rovné alebo vyššie ako množstvá uvedené v stĺpci 2 časti 1 alebo v stĺpci 2 časti 2 prílohy I, ale v množstvách menších, ako množstvá uvedené v stĺpci 3 časti 1 alebo v stĺpci 3 časti 2 prílohy I, prípadne za použitia súčtového pravidla uvedeného v poznámke 4 k prílohe I;
N
PZPH
§: 3
O: 2
2)Podnik kategórie A je podnik, v ktorom nebezpečné látky prítomné v množstvách, ktoré rovné alebo väčšie ako prahové množstvá uvedené v druhom stĺpci prvej časti alebo v druhom stĺpci druhej časti 2 prílohy č. 1, ale v množstvách menších, ako prahové množstvá uvedené v treťom stĺpci prvej časti alebo v treťom stĺpci druhej časti prílohy č. 1, alebo podnik, ktorý sa podnikom kategórie A stane na základe použitia súčtového pravidla uvedeného v poznámke č. 4 k prílohe č. 1,
Ú
Č: 3
O: 3
3. „podnik vyššej úrovne“ je podnik, v ktorom nebezpečné látky prítomné v množstvách, ktoré rovné alebo vyššie ako množstvá uvedené v stĺpci 3 časti 1 alebo v stĺpci 3 časti 2 prílohy I, prípadne za použitia súčtového pravidla uvedeného v poznámke 4 k prílohe I;
N
PZPH
§: 3
O: 3
3)Podnik kategórie B je podnik, v ktorom nebezpečné látky prítomné v množstvách, ktoré rovné alebo väčšie ako prahové množstvá uvedené v treťom stĺpci prvej časti alebo v treťom stĺpci druhej časti prílohy č. 1, alebo podnik, ktorý sa podnikom kategórie B stane na základe použitia súčtového pravidla uvedeného v poznámke č. 4 k prílohe č. 1,
Ú
Č: 3
O: 4
4. „susediaci podnik“ je podnik, ktorý leží v takej blízkosti iného podniku, že dochádza k zvýšeniu rizika závažnej havárie alebo k zhoršeniu jej následkov;
N
PZPH
§: 3
O: 4
4)Susediaci podnik je podnik s prítomnosťou jednej alebo viacerých nebezpečných látok alebo bez ich prítomnosti, ktorý sa nachádza v takej blízkosti podniku, že dochádza k zvýšeniu pravdepodobnosti vzniku závažnej priemyselnej havárie alebo k zhoršeniu jej následkov,
Ú
4
Č: 3
O: 5
P: a
P: b
5. „nový podnik“ je
a) podnik, ktorý je uvedený do prevádzky alebo vybudovaný 1. júna 2015 alebo po tomto dátume, alebo
b) podnik, ktorý patrí do rozsahu pôsobnosti tejto smernice alebo podnik nižšej úrovne, ktorý sa stáva podnikom vyššej úrovne alebo naopak, 1. júna 2015 alebo po tomto dátume v dôsledku zmien týkajúcich sa jeho zariadení alebo činností, ktoré majú za následok zmenu v jeho zozname nebezpečných látok;
N
PZPH
§: 3
O: 5
5)Nový podnik je
a)podnik, ktorý je uvedený do prevádzky alebo ktorého stavba sa uskutoční po 31. júli 2015 alebo
b)podnik kategórie A, ktorý sa stane podnikom kategórie B, alebo podnik kategórie B, ktorý sa stane podnikom kategórie A, v dôsledku zmien týkajúcich sa jeho zariadení alebo činností, ktoré majú za následok zmenu v zozname nebezpečných látok prítomných v podniku,
Ú
Č: 3
O: 6
6. „existujúci podnik“ je podnik, ktorý 31. mája 2015 patrí do rozsahu pôsobnosti smernice 96/82/ES a od 1. júna 2015 spadá do rozsahu pôsobnosti tejto smernice bez zmeny svojej klasifikácie ako podnik nižšej úrovne alebo podnik vyššej úrovne;
N
PZPH
§: 3
O: 6
6)Existujúci podnik je podnik, uvedený do prevádzky do 31. júla 2015, na ktorý sa vzťahoval doterajší predpis a na ktorý sa vzťahuje tento zákon bez zmeny zaradenia ako na podnik kategórie A alebo podnik kategórie B,
Ú
Č: 3
O: 7
7. „iný podnik“ je podnik, ktorý patrí do rozsahu pôsobnosti tejto smernice alebo podnik nižšej úrovne, ktorý sa stáva podnikom vyššej úrovne alebo naopak, 1. júna 2015 alebo po tomto dátume v dôsledku iných príčin, ako príčiny uvedené v bode 5;
N
PZPH
§: 3
O: 7
7)Iný podnik je podnik kategórie A alebo kategórie B, ktorý sa ním stane po 31. júli 2015, uvedený do prevádzky pred 1. augustom 2015 alebo podnik kategórie A, ktorý sa stane podnikom kategórie B alebo podnik kategórie B, ktorý sa stane podnikom kategórie A v dôsledku iných dôvodov ako sú uvedené v odseku 5.
Ú
Č: 3
O: 8
8. „zariadenie“ je technická jednotka v rámci podniku a buď v nadzemnej, alebo podzemnej úrovni, v ktorej sa nebezpečné látky vyrábajú, používajú, spracúvajú alebo uskladňujú; a zahŕňa všetko vybavenie, štruktúry, potrubia, stroje, nástroje, súkromné železničné manipulačné koľaje, doky, plošiny na vykládku používané v zariadení, hadice, sklady alebo podobné štruktúry, aj pohyblivé, potrebné na prevádzku tohto zariadenia;
N
PZPH
§: 2
P: d
d)zariadenie je nadzemná alebo podzemná technická alebo technologická jednotka v rámci podniku, v ktorej sa vyrábajú, spracúvajú, používajú, alebo uskladňujú nebezpečné látky; zahŕňa vybavenie, štruktúry, potrubia, stroje, nástroje, podnikové koľajové systémy, železničné vlečky, doky, vykladacie rampy a nakladacie rampy a plošiny slúžiace zariadeniu, hadice, sklady alebo podobné pohyblivé objekty aj nepohyblivé objekty potrebné na prevádzku zariadenia,
Ú
Č: 3
O: 9
9. „prevádzkovateľ“ je akákoľvek fyzická alebo právnická osoba, ktorá prevádzkuje alebo riadi podnik alebo zariadenie, alebo, ak je to stanovené vo vnútroštátnych právnych predpisoch, osoba, na ktorú bola prenesená rozhodujúca hospodárska a/alebo rozhodovacia právomoc nad technickým fungovaním podniku alebo zariadenia a/alebo
N
PZPH
§: 4
O: 1
1)Prevádzkovateľ je právnická osoba alebo fyzická osoba podnikateľ, ktorá prevádzkuje alebo riadi podnik alebo osoba, na ktorú boli podľa osobitného predpisu prevedené ekonomické a rozhodovacie právomoci nad technickým fungovaním podniku.
Ú
5
právomoc rozhodovať o ňom;
Č: 3
O: 10
10. „nebezpečná látka“ je látka alebo zmes, na ktorú sa vzťahuje časť 1 alebo ktorá je uvedená v časti 2 prílohy I, a to aj vo forme suroviny, výrobku, vedľajšieho produktu, rezídua alebo medziproduktu;
N
PZPH
§: 2
P: e
e)nebezpečná látka je látka alebo zmes uvedená v prvej časti prílohy č. 1 alebo v druhej časti prílohy č. 1, a to vo forme suroviny, výrobku, vedľajšieho produktu, rezídua alebo medziproduktu,
Ú
Č: 3
O: 11
11. „zmes“ je zmes alebo roztok zložený z dvoch alebo viacerých látok;
N
PZPH
§: 2
P: e
e)nebezpečná látka je látka alebo zmes uvedená v prvej časti prílohy č. 1 alebo v druhej časti prílohy č. 1, a to vo forme suroviny, výrobku, vedľajšieho produktu, rezídua alebo medziproduktu,
Ú
1) Č: 2, O: 8 Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1272/2008 z 16. decembra 2008 o klasifikácii, označovaní a balení látok a zmesí, o zmene, doplnení a zrušení smerníc 67/548/EHS a 1999/45/ES a o zmene a doplnení nariadenia (ES) č. 1907
Č: 3
O: 12
12. „prítomnosť nebezpečných látok“ je skutočná alebo predpokladaná prítomnosť nebezpečných látok v podniku alebo nebezpečných látok, pri ktorých sa možno oprávnene domnievať, že by mohli vzniknúť v prípade straty kontroly nad procesmi vrátane skladovacích činností v ktoromkoľvek zariadení v rámci podniku v množstvách, ktoré rovné alebo vyššie ako kvalifikačné množstvá uvedené v časti 1 alebo časti 2 prílohy I;
N
PZPH
§: 2
P: f
f)prítomnosť nebezpečnej látky je projektované, skutočné alebo predpokladané množstvo nebezpečnej látky v podniku alebo nebezpečnej látky, o ktorej sa možno oprávnene domnievať, že by mohla vzniknúť ak ide o stratu kontroly nad procesmi vrátane skladovacích činností v ktoromkoľvek zariadení v rámci podniku, v množstvách, ktoré rovné alebo väčšie ako prahové množstvá uvedené v prvej časti prílohy č. 1 alebo druhej časti 2 prílohy č. 1,
Ú
Č: 3
O: 13
13. „závažná havária“ je udalosť ako veľká emisia, požiar alebo výbuch v dôsledku nekontrolovateľného vývoja počas prevádzky ktoréhokoľvek podniku, na ktorý sa vzťahuje táto smernica, vedúca k vážnemu bezprostrednému alebo neskoršiemu ohrozeniu ľudského zdravia alebo životného prostredia vnútri alebo mimo podniku a zahrňuje jednu alebo viac nebezpečných látok;
N
PZPH
§: 2
P: b
b)závažná priemyselná havária je udalosť akou je závažný únik nebezpečných látok, požiar alebo výbuch v dôsledku nekontrolovateľného vývoja počas prevádzky podniku, vedúci k vážnemu bezprostrednému alebo následnému ohrozeniu zdravia ľudí, životného prostredia alebo majetku s prítomnosťou jednej alebo viacerých nebezpečných látok,
Ú
Č: 3
O: 14
14. „nebezpečnosť“ je vnútorná vlastnosť nebezpečnej látky alebo fyzikálnej situácie s potenciálom poškodiť ľudské zdravie alebo životné prostredie;
N
PZPH
§: 2
P: g
g)nebezpečnosť je vnútorná vlastnosť nebezpečnej látky alebo fyzikálny stav s potenciálom poškodiť zdravie ľudí a životné prostredie,
Ú
6
Č: 3
O: 15
15. „riziko“ je pravdepodobnosť vzniku špecifického účinku, ku ktorému dôjde v určenom období alebo za určených okolností;
N
PZPH
§: 2
P: i
i)riziko je pravdepodobnosť vzniku neželaného špecifického účinku, ku ktorému môže dôjsť v určitom období alebo za určitých okolností,
Ú
Č: 3
O: 16
16. „skladovanie“ je prítomnosť množstva nebezpečných látok na účely uskladnenia, bezpečnej úschovy alebo zásoby;
N
PZPH
§: 2
P: j
j)skladovanie je prítomnosť nebezpečnej látky v skladovacom zariadení na účely uskladnenia, bezpečnej úschovy alebo uchovávania v zásobe
Ú
Č: 3
O: 17
17. „verejnosť“ je jedna alebo viacero fyzických alebo právnických osôb, ich združenia, organizácie alebo skupiny v súlade s vnútroštátnymi právnymi predpismi alebo praxou;
N
PZPH
§: 15
O: 1
1) verejnosť je fyzická osoba, právnická osoba alebo viac fyzických osôb alebo právnických osôb, ich združenia, organizácie alebo skupiny.
Ú
Č: 3
O: 18
18. „dotknutá verejnosť“ je verejnosť, ktorá je alebo môže byť dotknutá rozhodnutiami o ktorejkoľvek zo záležitostí, na ktoré sa vzťahuje článok 15 ods. 1, alebo ktorá záujem o účasť na ich prijímaní; na účely tohto vymedzenia sa predpokladá, že mimovládne organizácie podporujúce ochranu životného prostredia a spĺňajúce všetky uplatniteľné požiadavky podľa vnútroštátneho práva sa považujú za organizácie majúce záujem;
N
.
Ú
Definícia dotknutej verejnosti vymedzuje časť verejnosti, ktorá môže byť dotknutá rozhodnutiami v konaniach týkajúcich sa územného plánovania a povoľovacej činnosti podľa osobitných predpisov. V týchto predpisoch je vymedzenie pojmu „dotknutá verejnosť“ dostatočné. Navyše sa tento pojem v celom navrhovanom znení zákona nevyskytuje ani raz. Jeho definovanie v zákone považujeme za nadbytočné.
Č: 3
O: 19
19. „kontrola“ všetky opatrenia vrátane kontrol v podniku, kontrol interných opatrení, systémov a správ a nadväzných dokumentov a akékoľvek potrebné následné opatrenia, ktoré vykonáva príslušný orgán alebo ktoré sa vykonávajú v jeho mene s cieľom skontrolovať a podporiť dodržiavanie požiadaviek tejto smernice podnikmi.
N
PZPH
§: 24
O: 1
O: 2
(1)Štátnym dozorom na úseku prevencie závažných priemyselných havárií sa zisťuje, ako prevádzkovatelia plnia povinnosti ustanovené týmto zákonom rozhodnutiami vydanými na jeho základe.
(2)Osobitnou súčasťou štátneho dozoru je vykonávanie kontrol v podnikoch, na ktoré sa vzťahuje tento zákon, koordinovaným spôsobom orgánmi uvedenými v § 23 ods. 1 písm. c) i). Koordináciu kontrolnej činnosti podľa tohto zákona zabezpečuje inšpekcia. Ak je to účelné, kontroly koordinované s kontrolami podľa osobitného predpisu.
Ú
Č: 4
1. Ak je to vhodné alebo v prípade akejkoľvek
n. a.
7
O: 1
P: a
P: b
P: c
V: 1
udalosti založenej na oznámení členského štátu v súlade s odsekom 2, Komisia posúdi, či je v praxi možné, aby konkrétna nebezpečná látka, na ktorú sa vzťahuje časť 1 alebo ktorá je uvedená v časti 2 prílohy I spôsobila únik hmoty alebo energie, ktorá by mohla spôsobiť závažnú haváriu za normálnych i netypických podmienok, ktoré možno odôvodnene predvídať. V uvedenom posúdení sa zohľadnia informácie uvedené v odseku 3 a bude sa zakladať na jednej alebo viacerých z týchto charakteristík:
a) fyzická forma nebezpečnej látky za normálnych podmienok spracovania alebo nakladania alebo pri neplánovanej strate obalu;
b) základné vlastnosti nebezpečnej látky, najmä vlastnosti, ktoré súvisia s rozptylovým správaním pri scenári závažnej havárie, ako napríklad molekulárna hmotnosť a tlak nasýtených pár;
c) maximálna koncentrácia látok v prípade zmesí.
Na účely prvého pododseku, ak je to vhodné, mali by sa tiež vziať do úvahy obal a druhové balenie nebezpečnej látky, najmä ak sa na ne vzťahujú osobitné právne predpisy Únie.
Č: 4
O: 2
2. Ak sa členský štát domnieva, že nebezpečná látka nepredstavuje riziko vzniku závažnej havárie v súlade s odsekom 1, oznámi to Komisii spolu so sprievodným zdôvodnením vrátane informácií uvedených v odseku 3.
N
PZPH
§ 23
O: 2
P: p
(2)Ministerstvo životného prostredia
p) v odôvodnenom prípade zasiela Európskej komisii oznámenia na posúdenie možnosti vylúčenia nebezpečnej látky v rozsahu podľa prílohy č. 4.
Ú
Č: 4
O: 3
P: a
3. Na účely odsekov 1 a 2 informácie potrebné na zhodnotenie vlastností spôsobujúcich nebezpečnosť pre zdravie, fyzickú nebezpečnosť a nebezpečnosť pre životné prostredie príslušnej nebezpečnej látky obsahujú:
a) kompletný zoznam vlastností potrebných na posúdenie potenciálu nebezpečnej látky spôsobovať fyzické, zdravotné alebo
N
PZPH
Príloha č. 4
V: 1
P: a
(1)Informácie zasielané Európskej komisii na posúdenie vlastností spôsobujúcich nebezpečnosť pre zdravie, fyzikálnu nebezpečnosť a nebezpečnosť pre životné prostredie pre konkrétnu nebezpečnú látku obsahujú:
a)úplný zoznam vlastností potrebných na posúdenie potenciálnej nebezpečnosti látky spôsobovať fyzikálne, zdravotné alebo environmentálne poškodenie,
Ú
8
P: b
P: c
P: d
P: e
P: f
environmentálne poškodenie;
b) fyzikálne a chemické vlastnosti (napríklad molekulárna hmotnosť, tlak nasýtených pár, základná toxicita, bod varu, reaktivita, viskozita, rozpustnosť a iné relevantné vlastnosti);
c) vlastnosti spôsobujúce nebezpečnosť pre zdravie a fyzikálnu nebezpečnosť (napríklad reaktivita, horľavosť, toxicita spolu s ďalšími faktormi, napríklad spôsob prenikania do tela, pomer zranení k úmrtnosti a dlhodobé účinky a iné relevantné vlastnosti);
d) vlastnosti spôsobujúce nebezpečnosť pre životné prostredie (napríklad ekotoxicita, perzistentnosť, bioakumulácia, potenciál dlhodobého prenosu v životnom prostredí a iné relevantné vlastnosti);
e) klasifikáciu látky alebo zmesi podľa klasifikácie Únie, ak je dostupná;
f) informácie o špecifických prevádzkových podmienkach látky (napríklad teplota, tlak a ostatné relevantné podmienky), za ktorých sa nebezpečná látka skladuje, používa a/alebo môže byť prítomná v prípade predvídateľnej mimoriadnej prevádzky alebo v prípade nehody, napríklad požiaru.
P: b
P: c
P: d
P: e
P: f
b)fyzikálne a chemické vlastnosti (napr. molekulová hmotnosť, tlak pár, základná toxicita, teplota varu, reaktivita, viskozita, rozpustnosť a iné súvisiace vlastnosti),
c)vlastnosti spôsobujúce nebezpečnosť pre zdravie a fyzikálnu nebezpečnosť (napr. reaktivita, horľavosť, toxicita spolu s ďalšími faktormi, napr. spôsob prenikania do tela, pomer zranení k úmrtnosti a dlhodobé účinky a iné súvisiace vlastnosti),
d)vlastnosti spôsobujúce nebezpečnosť pre životné prostredie (napr. ekotoxicita, perzistencia, bioakumulácia, potenciálne dlhodobé riziko pre životné prostredie a iné súvisiace vlastnosti),
e)klasifikáciu látky alebo zmesi podľa osobitného predpisu, ak je dostupná,
f)informácie o špecifických prevádzkových podmienkach látky (napr. teplota, tlak a ostatné súvisiace podmienky), za ktorých sa nebezpečná látka skladuje, používa alebo môže byť prítomná ak ide o predvídateľnú neštandardnú prevádzku alebo ak ide o haváriu (udalosť), napr. požiar.
Č: 4
O: 4
4. Po posúdení podľa odseku 1 Komisia, ak je to vhodné, predloží Európskemu parlamentu a Rade legislatívny návrh na vylúčenie nebezpečnej látky z rozsahu pôsobnosti tejto smernice.
n. a.
Č: 5
O: 1
1. Členské štáty zabezpečia, aby bol prevádzkovateľ povinný prijať všetky opatrenia potrebné na prevenciu závažných havárií a obmedzovanie ich následkov na ľudské zdravie a životné prostredie.
N
PZPH
§: 4
O: 2
P: b
(2)Prevádzkovateľ je povinný
b)prijať opatrenia potrebné na prevenciu závažných priemyselných havárií a na obmedzenie ich následkov na zdravie ľudí, životné prostredie a majetok,
Ú
Č: 5
O: 2
2. Členské štáty zabezpečia, aby bol prevádzkovateľ povinný kedykoľvek preukázať príslušnému orgánu uvedenému v článku 6, najmä na účely kontrol a kontrolných opatrení uvedených v článku 20, že
N
PZPH
§: 4
O: 2
P: l
P: m
(2)Prevádzkovateľ je povinný
l)poskytovať príslušným orgánom štátnej správy, ich zamestnancom a povereným osobám súčinnosť,
m)vytvoriť taký systém vedenia dokumentácie
Ú
9
prijal všetky nevyhnutné opatrenia stanovené v tejto smernici.
a evidencie ako aj riadenia podniku, aby bol na požiadanie schopný preukázať orgánom štátneho dozoru plnenie povinnosti vyplývajúcich z tohto zákona a preukázať vykonanie uložených opatrení,
Č: 6
O: 1
1. Bez toho, aby boli dotknuté povinnosti prevádzkovateľa, členské štáty zriadia alebo určia príslušný orgán alebo orgány zodpovedné za vykonávanie úloh stanovených v tejto smernici a v prípade potreby orgány, ktoré budú pomáhať príslušnému orgánu na technickej úrovni. Členské štáty, ktoré zriadia alebo určia viac ako jeden príslušný orgán, zaručia, aby sa postupy vykonávania ich úloh plne koordinovali.
N
PZPH
§: 23
O: 1
P: a
P: b
P: c
P: d
P: e
P: f
P: g
P: h
P: i
O: 5
P: d
(1)Štátnu správu na úseku prevencie závažných priemyselných havárií podľa tohto zákona vykonávajú:
a)ministerstvo životného prostredia,
b)ministerstvo vnútra,
c)okresné úrady v sídlach krajov,
d)okresné úrady,
e)Slovenská inšpekcia životného prostredia (ďalej len „inšpekcia“),
f)Národný inšpektorát práce a inšpektoráty práce,
g)krajské riaditeľstvá Hasičského a záchranného zboru a okresné riaditeľstvá Hasičského a záchranného zboru,
h)Úrad verejného zdravotníctva a regionálne úrady verejného zdravotníctva,
i)Hlavný banský úrad a obvodné banské úrady.
(5) Inšpekcia
d)zabezpečuje koordináciu kontrolnej činnosti podľa § 24 ods. 2,
Ú
Č: 6
O: 2
2. Príslušné orgány a Komisia spolupracujú na činnostiach podporujúcich vykonávanie tejto smernice, prípadne i so zapojením zúčastnených strán.
N
PZPH
§: 23
O: 2
P: q
(2)Ministerstvo životného prostredia
q) plní funkciu orgánu pre medzinárodnú výmenu informácií v oblasti prevencie závažných priemyselných havárií podľa medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná, plní úlohy vyplývajúce z členstva Slovenskej republiky v Európskej únii v oblasti prevencie závažných priemyselných havárií, zabezpečuje koordináciu týchto úloh s príslušnými ústrednými orgánmi štátnej správy, podáva správy o plnení úloh vyplývajúcich z právne záväzných aktov Európskych spoločenstiev a Európskej únie v tejto oblasti vrátane informácií o podnikoch.
Ú
Č: 6
O: 3
3. Členské štáty zabezpečia, aby príslušné orgány akceptovali na účely tejto smernice rovnocenné informácie, predkladané prevádzkovateľmi v súlade
N
PZPH
§:6
O:2
(2) Na posúdenie rizika možno použiť aj dokumentáciu alebo jej časť vyhotovenú podľa osobitných predpisov, ak vyhovuje požiadavkám uvedeným v odseku 1.
Ú
10
s inými príslušnými právnymi predpismi Únie, a ktoré spĺňajú akékoľvek požiadavky tejto smernice. V takýchto prípadoch príslušné orgány zabezpečia splnenie požiadaviek tejto smernice.
PZPH
§: 10
O:4
(4) Na vypracovanie vnútorného havarijného plánu možno použiť aj dokumentáciu alebo jej časť vyhotovenú podľa osobitných predpisov, ak vyhovuje požiadavkám uvedeným v odseku 2 a v § 9 ods. 2.
Č: 7
O: 1
P: a
P: b
P: c
P: d
P: e
P: f
P: g
1. Členské štáty požadujú od prevádzkovateľa, aby príslušnému orgánu poslal oznámenie, ktoré obsahuje tieto informácie:
a) meno/názov a/alebo obchodný názov prevádzkovateľa a úplnú adresu príslušného podniku;
b) sídlo prevádzkovateľa spolu s úplnou adresou;
c) meno a funkciu osoby, ktorá je poverená riadením podniku, ak sa líši od osoby v písmene a);
d)informácie dostatočné na identifikáciu nebezpečných látok a kategórie zahrnutých látok alebo látok, ktoré by mohli byť prítomné;
e)množstvo a fyzikálne skupenstvo nebezpečnej látky alebo dotknutých látok;
f)činnosť alebo navrhovanú činnosť zariadenia alebo skladovacieho zariadenia;
g) bezprostredné okolie podniku a faktory, ktoré môžu spôsobiť závažnú haváriu alebo zhoršiť jej následky, vrátane údajov o susedných podnikoch, ak dostupné, o podnikoch, ktoré nepatria do rozsahu pôsobnosti tejto smernice, oblastiach a vývoji, ktoré by mohli byť príčinou alebo zvýšiť riziko či zhoršiť následky závažnej havárie a domino efektu.
N
PZPH
PZPH
§: 4
O: 2
P: a
§: 5
O: 2
P: a
P: b
P: c
P: d
P: e
P: f
P: g
P: h
P: i
(2)Prevádzkovateľ je povinný
a)zaradiť podnik do príslušnej kategórie a predložiť oznámenie o zaradení podniku do kategórie A alebo do kategórie B (ďalej len „oznámenie“) podľa § 5,
(2) Oznámenie obsahuje
a)názov a adresu podniku,
b)obchodné meno a sídlo prevádzkovateľa,
c)meno, priezvisko a funkciu osoby, ktorá je poverená riadením podniku ak touto osobou nie je prevádzkovateľ,
d)informácie potrebné na identifikáciu a klasifikáciu nebezpečných látok prítomných v podniku podľa § 2 písm. f),
e)informácie o množstve a fyzikálnej forme nebezpečných látok prítomných v podniku podľa § 2 písm. f),
f)informácie o súčasnej alebo navrhovanej činnosti podniku, o jeho zariadeniach alebo skladovacích zariadeniach,
g)informácie o bezprostrednom okolí podniku a faktoroch, ktoré môžu spôsobiť závažnú priemyselnú haváriu alebo zhoršiť jej následky vrátane informácie o všetkých susediacich podnikoch, o oblastiach a vývoji, ktoré by mohli byť príčinou závažnej priemyselnej havárie a domino efektu, alebo zhoršiť ich následky,
h)grafické znázornenie podniku a jeho bezprostredného okolia,
i)náležitosti podľa § 23 ods. 3 písm. a) prvého bodu.
Ú
Č: 7
O: 2
P: a
2. Oznámenie alebo jeho aktualizácia sa musia príslušnému orgánu poslať v týchto lehotách:
a)v prípade nových podnikov v primeranom období pred začiatkom výstavby alebo uvedením do prevádzky alebo pred zmenami vedúcimi k zmene
N
PZPH
§: 5
O: 1
P: a
(1) Prevádzkovateľ predkladá oznámenie alebo jeho aktualizáciu v písomnej forme okresnému úradu v sídle kraja ak ide o
a)nový podnik v primeranom období pred začiatkom výstavby, pred uvedením do prevádzky alebo pred
Ú
11
P: b
zoznamu nebezpečných látok;
b)vo všetkých ostatných prípadoch do jedného roka od dátumu, od ktorého sa táto smernica vzťahuje na príslušný podnik.
P: b
zmenami vedúcimi k zmene zoznamu nebezpečných látok prítomných v podniku,
b)iný podnik do 12 mesiacov odo dňa, keď podnik začal spĺňať kritériá na zaradenie do kategórie A alebo do kategórie B.
Č: 7
O: 3
3. Odseky 1 a 2 sa neuplatňujú, ak prevádzkovateľ poslal oznámenie príslušnému orgánu v súlade s požiadavkami vnútroštátnych právnych predpisov pred 1. júnom 2015 a informácie, ktoré toto oznámenie obsahuje, v súlade s odsekom 1 a zostávajú nezmenené.
N
PZPH
§: 28
O: 1
(1)Na prevádzkovateľa existujúceho podniku sa nevzťahuje povinnosť podľa § 4 ods. 2 písm. a), ak prevádzkovateľ predložil oznámenie pred 1. augustom 2015 a údaje v ňom uvedené v súlade s § 5 ods. 2 a zostávajú nezmenené. Ak ide o nesúlad údajov uvedených v oznámení s § 5 ods. 2, prevádzkovateľ existujúceho podniku predloží aktualizované oznámenie do 1. novembra 2015.
Ú
Č: 7
O: 4
P: a
P: b
P: c
P: d
4. Prevádzkovateľ musí vopred informovať príslušný orgán o týchto udalostiach:
a) o každom významnom zvýšení alebo znížení množstva alebo významnej zmene povahy alebo fyzikálnej formy prítomnej nebezpečnej látky, ako sa uvádza v oznámení, ktoré predkladá prevádzkovateľ v súlade s odsekom 1, alebo o významnej zmene procesov, v ktorých sa daná látka používa;
b) o zmene podniku alebo zariadenia, ktorá by mohla mať významné dôsledky v zmysle nebezpečnosti vedúcej k závažnej havárii;
c) o trvalom uzatvorení podniku alebo jeho vyradení z prevádzky, alebo
d) o zmenách v informáciách uvedených v odseku 1 písm. a), b) alebo c).
N
PZPH
PZPH
§: 5
O: 3
P: a
P: b
P: c
P: d
O: 4
(3) Prevádzkovateľ je povinný vopred informovať okresný úrad v sídle kraja o
a)každom významnom zvýšení alebo znížení množstva alebo významnej zmene fyzikálnych vlastností alebo fyzikálnej formy prítomnej nebezpečnej látky alebo významnej zmene procesov, pri ktorých sa prítomná nebezpečná látka používa,
b)zmene v činnosti podniku, zmene zariadenia alebo skladovacieho zariadenia, ktorá by mohla mať významný vplyv na zvýšenie nebezpečenstva, ktoré by viedlo k závažnej priemyselnej havárii,
c)trvalom zastavení prevádzky podniku alebo konkrétneho zariadenia,
d)zmene v údajoch podľa odseku 2 písm. a) až c).
(4) Prevádzkovateľ je povinný prehodnotiť oznámenie, v prípade potreby ho aktualizovať a informovať o týchto skutočnostiach okresný úrad v sídle kraja, ak ide o zmenu ktorá by mohla závažne ovplyvniť nebezpečenstvo vedúce k závažnej priemyselnej havárii alebo by mohla mať za následok, že podnik kategórie A by sa stal podnikom kategórie B alebo naopak, ak súčasne ide o zmenu
a) podniku,
b) zariadenia,
c) skladovacieho zariadenia,
Ú
12
d) procesu, fyzikálnych vlastností, fyzikálnej formy alebo množstva nebezpečnej látky.
Č: 8
O: 1
1. Členské štáty vyžadujú od prevádzkovateľa, aby vypracoval písomný dokument, v ktorom stanoví program prevencie závažných havárií (ďalej len „PPZH“), a zabezpečil jeho riadne vykonávanie. PPZH sa vymedzuje tak, aby sa zaručila vysoká úroveň ochrany ľudského zdravia a životného prostredia. Musí byť primeraný nebezpečnosti vedúcej k závažnej havárii. Obsahuje celkové ciele a zásady konania prevádzkovateľa, úlohu a zodpovednosť vedenia ako aj záväzok nepretržitého zlepšovania kontroly rizika vedúceho k závažnej havárii a zabezpečenia vysokej úrovne ochrany.
N
PZPH
PZPH
PZPH
§: 4
O: 2
P: d
§: 7
O: 2
O: 3
P: a
P: b
(2)Prevádzkovateľ je povinný
d)vypracovať program prevencie závažných priemyselných havárií (ďalej len „program prevencie“) a zabezpečiť jeho uplatňovanie podľa § 7,
(2)Prevádzkovateľ vypracuje program prevencie s ohľadom na kontrolu nebezpečenstiev závažných priemyselných havárií tak, aby zaručoval vysokú úroveň ochrany zdravia ľudí, životného prostredia a majetku.
(3)Program prevencie obsahuje
a)ciele a zásady prevencie závažných priemyselných havárií,
b)princípy činnosti prevádzkovateľa s ohľadom na ciele a zásady podľa písmena a) vrátane štruktúr, riadiacich systémov, úloh a zodpovednosti konkrétnych osôb vedenia podniku tak, aby sa zaistilo nepretržité zlepšovanie kontroly rizika vedúceho k závažnej priemyselnej havárii.
Ú
Č: 8
O: 2
P: a
P: b
2. Ak sa to podľa vnútroštátnych právnych predpisov vyžaduje, PPZH musí byť vypracovaný a poslaný príslušnému orgánu v týchto lehotách:
a) v prípade nových podnikov v primeranom období pred začiatkom výstavby alebo uvedením do prevádzky alebo pred zmenami vedúcimi k zmene zoznamu nebezpečných látok;
b) vo všetkých ostatných prípadoch do jedného roka od dátumu, od ktorého sa táto smernica vzťahuje na príslušný podnik.
N
PZPH
§: 7
O: 1
P: a
P: b
(1)Prevádzkovateľ vypracuje program prevencie ak ide o
a)nový podnik v primeranom období pred začiatkom výstavby, pred jeho uvedením do prevádzky alebo pred zmenami vedúcimi k zmene zoznamu nebezpečných látok prítomných v podniku,
b)iný podnik do 12 mesiacov odo dňa, keď podnik začal spĺňať kritériá na zaradenie do kategórie A alebo do kategórie B.
Ú
Č: 8
O: 3
3. Odseky 1 a 2 sa neuplatňujú, ak prevádzkovateľ vypracoval PPZH, a v prípade, že to vyžaduje vnútroštátne právo, poslal ho príslušnému orgánu pred 1. júnom 2015, a informácie v ňom uvedené v súlade s odsekom 1a zostávajú nezmenené.
N
PZPH
§: 28
O: 3
(3) Na prevádzkovateľa existujúceho podniku sa nevzťahuje povinnosť podľa § 4 ods. 2 písm. d), ak prevádzkovateľ vypracoval program prevencie pred 1. augustom 2015 a údaje v ňom uvedené v súlade s § 7 ods. 3 a zostávajú nezmenené.
Ú
Č: 8
O: 4
4. Bez toho, aby bol dotknutý článok 11, prevádzkovateľ pravidelne preskúmava PPZH a v prípade potreby ho aktualizuje, a to najmenej raz za
N
PZPH
§: 7
O: 4
(4)Prevádzkovateľ je povinný program prevencie pravidelne, najmenej raz za päť rokov, prehodnocovať a v prípade potreby aktualizovať.
Ú
13
päť rokov. Ak sa to podľa vnútroštátnych právnych predpisov vyžaduje, aktualizovaný PPZH sa bezodkladne zašle príslušnému orgánu.
O: 8
(8) Prevádzkovateľ je povinný ak ide o zmenu podniku, zmenu zariadenia, skladovacieho zariadenia, procesu alebo fyzikálnych vlastností alebo fyzikálnej formy alebo množstva nebezpečných látok, ktorá by mohla závažne ovplyvniť nebezpečenstvo vedúce k závažnej