DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona o prevencii závažných priemyselných havárií a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Termín začatia a ukončenia PPK: -
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2015
2016
2017
2018
Príjmy verejnej správy celkom
8 500
17 000
17 000
17 000
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
[1]
8 500
17 000
17 000
17 000
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
3 000
6 000
6 000
6 000
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
z toho:
- vplyv na rozpočet MŽP SR
[2]
3 000
6 000
6 000
6 000
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Celková zamestnanosť
0
0
0
0
- z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
3 000
6 000
6 000
6 000
v tom:
financovanie zabezpečené v rozpočte kapitoly MŽP SR
3 000
6 000
6 000
6 000
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Financovanie
2015
2016
2017
2018
Celkový vplyv na rozpočet verejnej
- 5 500
- 11 000
- 11 000
- 11 000
správy ( - príjmy, výdavky)
z toho vplyv na ŠR
- 8 500
- 17 000
- 17 000
- 17 000
financovanie zabezpečené v rozpočte kapitoly MŽP SR
3 000
6 000
6 000
6 000
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
- 5 500
- 11 000
- 11 000
- 11 000
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Návrh zákona o prevencii závažných priemyselných havárií a o zmene a doplnení niektorý zákonov ustanovuje podmienky a postup pri prevencii závažných priemyselných havárií v podnikoch s prítomnosťou nebezpečných látok a na obmedzovanie ich následkov na zdravie ľudí, životné prostredie a majetok. Návrh zákona ustanovuje povinnosti pre prevádzkovateľov podnikov, v ktorých sa nachádzajú určité množstvá nebezpečných látok tak, aby sa zabezpečila prevencia a minimalizovali následky závažnej havárie v prípade jej vzniku. Návrh zákona ustanovuje kompetencie pre orgány štátnej správy.
Navrhované zmeny v porovnaní s doterajšími predpismi v tejto oblasti (zákon č. 261/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov) nebudú mať významný vplyv na úroveň ochrany ani na náklady spojené s uplatňovaním nového zákona. Náklady na zmeny vo všeobecnosti v porovnaní s celkovými nákladmi týkajúcimi sa uplatňovania doterajších predpisov nízke.
Navrhovaný zákon vplyv na rozpočet verejnej správy v priamom dôsledku výberu správnych poplatkov za udeľovanie oprávnení, autorizácií, súhlasov, odborných spôsobilostí a udeľovania sankcií za porušovanie ustanovení zákona, pričom výnosy príjmom štátneho rozpočtu a Environmentálneho fondu.
Nároky na štátny rozpočet predstavujú výdavky na činnosť komisie pre prevenciu závažných priemyselných havárií a jej zbor expertov a budú zabezpečené z rozpočtu kapitoly MŽP SR.
Vplyvy na podnikateľské prostredie pozitívne aj negatívne. V podnikoch, na ktoré sa vzťahovali doterajšie predpisy (82 podnikov v roku 2013) nepredpokladáme zvýšené dopady v súvislosti s implementáciou nového zákona. Zavedením niektorých opatrení na zníženie administratívnej záťaže u týchto prevádzkovateľov predpokladáme skôr zníženie nákladov (napr. v súvislosti so zrušením povinnosti pre podniky kategórie A vypracovať vnútorné havarijné plány a zrušením povinnosti zriadiť záchrannú službu). Zvýšené dopady očakávame u prevádzkovateľov podnikov, ktorí v dôsledku zmien týkajúcich sa klasifikácie chemických látok a miernej úpravy pôsobnosti nového zákona, spadnú do jeho pôsobnosti. Nárast takýchto podnikov by ale nemal byť výrazný.
Vyčíslenie administratívnych nákladov cieľovej skupiny na splnenie informačných povinností bolo vykonané v rokoch 2013-2014 a čiastočné výstupy uvedené v bode 3.3 analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie (zdroj MH SR, metodika SCM).
Návrh zákona je v súlade s existujúcimi politikami a cieľmi zameranými na ochranu zdravia a životného prostredia a aplikovanie jeho ustanovení jednoznačne prispeje k skvalitneniu životného prostredia (minimalizácia priemyselných havárií a ich následkov).
Ustanovenia týkajúce sa informačného systému a poskytovania informácií verejnosti aj elektronicky majú pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti.
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
X iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 3
Odhadované objemy
Objem aktivít
R
r 1
r 2
r 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Príjmy: 17 000 EUR, v tom
Výber správnych poplatkov – 7 000 EUR
Za porušenie ustanovení zákona o prevencii závažných priemyselných havárií – 10 000 EUR.
Výpočet príjmov bol realizovaný rozdielom v príjmoch medzi navrhovaným a súčasným znením.
Výdavky: 6 000 EUR na činnosť komisie pre prevenciu závažných priemyselných havárií a jej zbor expertov, v tom:
- činnosť komisie 1 000 EUR (5 externí členovia s nárokom na odmenu, 3 členovia MŽP SR bez nároku na odmenu; 4 stretnutia/rok)
- zbor expertov 5 000 EUR (vypracovanie posudkov k bezpečnostným správam, nárok na odmenu, cca 12 posudkov/rok)
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
poznámka
Príjmy (v eurách)
2015
2016
2017
2018
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
v tom:
221004 – Výber správnych poplatkov
222003 - Za porušenie ustanovení zákona o prevencii závažných priemyselných havárií
8 500
3 500
5 000
17 000
7 000
10 000
17 000
7 000
10 000
17 000
7 000
10 000
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
8 500
17 000
17 000
17 000
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
poznámka
Výdavky (v eurách)
2015
2016
2017
2018
Bežné výdavky (600)
3 000
6 000
6 000
6 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
v tom:
637 027 Odmeny zamestnancov mimo pracovného pomeru
3 000
3 000
6 000
6 000
6 000
6 000
6 000
6 000
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
3 000
6 000
6 000
6 000
z toho výdavky na ŠR
3 000
6 000
6 000
6 000
Bežné výdavky (600)
3 000
6 000
6 000
6 000
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Kapitálové výdavky (700)
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Tabuľka č. 6
Vplyv na rozpočet verejnej správy
poznámka
Zamestnanosť
2015
2016
2017
2018
Počet zamestnancov celkom*
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)*
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)*
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)*
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
* počet zamestnancov, mzdy a poistné rozpísať podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...)
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
Návrh zákona sa vzťahuje na prevádzkovateľov podnikov, v ktorých sa nachádzajú nebezpečné látky v určitom množstve. Doterajšie predpisy v danej oblasti sa týkali 82 podnikov v roku 2013 . Návrhom zákona nepredpokladáme výraznú zmenu v počte subjektov.
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Prevádzkovatelia musia vynaložiť náklady na zabezpečenie prevencie závažných priemyselných havárií. Opatrenia, ktoré musia prijať predovšetkým prevádzkového, organizačného a administratívneho charakteru, v malej miere môžu byť aj investičného charakteru. Priame finančné náklady zahŕňajú správne poplatky a náklady súvisiace s finančným krytím zodpovednosti za škodu (náklady na poistenie v závislosti od sumy poistného krytia sa pohybujú v rozsahu cca 1000 – 10 000 EUR/rok).
Ďalšie náklady súvisia so zavedením prevádzkovo-technických opatrení v rámci podnikov na zabezpečenie vysokej úrovne bezpečnosti prevádzok, s ustanovením odborne spôsobilých osôb (náklady na školenie sa pohybujú v rozsahu cca 500 - 1000 EUR/osoba), s vypracovaním, aktualizovaním, zavedením, predkladaním bezpečnostnej dokumentácie (oznámenie, posúdenie rizika, program prevencie bezpečnostný riadiaci systém, bezpečnostná správa, havarijné plány, informácie pre verejnosť). Náklady na vypracovanie bezpečnostnej dokumentácie pre jeden podnik sa môžu pohybovať v rozsahu 300 - 50 000 EUR, závislosti od kategórie podniku, typu dokumentácie, počtu nebezpečných látok a počtu prevádzok /výrob v podniku.
Zvýšené náklady očakávame u prevádzkovateľov podnikov, ktorí spadnú do pôsobnosti nového zákona.
V rámci priemerné náklady pri zaradení podniku kategórie A pod pôsobnosť smernice SEVESO cca 5 000 EUR/rok, pri zaradení podniku kategórie B cca 30 000 EUR/rok.
Konkrétnymi údajmi relevantnými pre SR nedisponujeme, predpokladáme, že nižšie ako je priemer EÚ.
Prínosom je zníženie rizík možných závažných priemyselných havárií, ochrana zdravia ľudí, životného prostredia a majetku.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
V podnikoch, na ktoré sa vzťahovali doterajšie predpisy nepredpokladáme zvýšené náklady v súvislosti s implementáciou nového zákona. Zavedením niektorých opatrení na zníženie administratívnej záťaže u týchto prevádzkovateľov predpokladáme skôr zníženie nákladov, predovšetkým u podnikov kategórie A, kde sa zrušuje povinnosť vypracovať, aktualizovať a precvičovať vnútorné havarijné plány a zabezpečiť záchrannú službu. Povinnosť zriadiť službu havarijnej odozvy sa bude tiež vzťahovať iba na určité podniky kategórie B. Možnosť predkladať rozsiahlu bezpečnostnú dokumentáciu elektronicky taktiež prispeje k zníženiu administratívnych nákladov pre prevádzkovateľov.
Administratívne náklady cieľovej skupiny pre plnenie informačných povinností boli vyčíslené nasledovne:
- pre 42 podnikov kategórie A administratívne náklady predstavujú 2 424 EUR/rok,
- pre 40 podnikov kategórie B administratívne náklady predstavujú 3 472 EUR/rok.
Zvýšené dopady očakávame u prevádzkovateľov podnikov, ktorí spadnú do pôsobnosti nového zákona.
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
Nepredpokladá sa vplyv.
3.5. Aké predpokladané spoločensko ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Návrhom zákona sa zvyšuje úroveň bezpečnosti, zabezpečuje sa ochrana zdravia ľudí, životného prostredia a majetku či v rámci podnikov alebo mimo nich.
Sociálne vplyvy - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a na zamestnanosť
Sociálne vplyvy predkladaného materiálu - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1. Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Nemá vplyv.
Kvantifikujte:
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov na priemerného obyvateľa
Nemá vplyv.
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností
- Celkový počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom
4.2. Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.
Nemá vplyv.
4.3. Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:
Zhodnoťte vplyv na rodovú rovnosť.
Nemá vplyv.
4.4. Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.
Aké sú vplyvy na zamestnanosť ?
Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu ?
Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu hromadné prepúšťanie ?
Nemá vplyv.
Vplyvy na životné prostredie
Životné prostredie
5.1. Ktoré zložky životného prostredia (najmä ovzdušie, voda, horniny, pôda, organizmy) budú návrhom ovplyvnené a aký bude ich vplyv (pozitívny alebo negatívny)?
Návrh zákona upravuje postup a podmienky pri prevencii závažných priemyselných havárií (závažný únik, požiar, výbuch) a na obmedzovanie následkov na zdravie ľudí, životné prostredie a majetok. Prípadná priemyselná havária môže mať nepriaznivé následky na všetky zložky životného prostredia. Aplikovanie ustanovení návrhu zákona (minimalizácia a riadenie rizík takýchto havárií) prispeje k skvalitneniu životného prostredia.
5.2. Bude mať navrhovaný materiál vplyv na chránené územia a ak áno aký?
Nemá vplyv.
5.3. Bude mať návrh vplyv na životné prostredie presahujúce štátne hranice?
Keďže závažné priemyselné havárie môžu byť aj s cezhraničnými účinkami, návrh zákona pozitívne ovplyvňuje aj životné prostredie presahujúce štátne hranice.
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
Návrhom zákona sa zavádza povinnosť pre prevádzkovateľov poskytovať informácie pre verejnosť
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
aj elektronicky.
Informačný systém prevencie závažných priemyselných havárií, ktorý sa zaviedol podľa doterajšej legislatívy sa rozširuje o nové registre a nové štruktúry pôvodných registrov. Pre prevádzkovateľov budú sprístupnené formuláre. Úroveň II.
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
Informačný systém prevencie závažných priemyselných havárií je súčasťou informačného systému verejnej správy.
Ľudia
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
Neplánuje sa.
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdelávacích aktivít.)
Neplánuje sa.
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných aktivít.)
Neplánuje sa.
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho prostredia.)
Informačný systém prevencie závažných priemyselných havárií spĺňa platné štandardy a zohľadňuje sprístupnenie digitálneho prostredia aj pre špecifické skupiny občanov.
Infraštruktúra
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa
Informačný systém prevencie závažných priemyselných havárií,
nový informačný systém?
(Uveďte jeho funkciu.)
ktorý sa zaviedol podľa doterajšej legislatívy sa rozširuje o nové registre a predpokladá sa jeho inovácia s cieľom zabezpečiť informačnú podporu pre výkon štátnej správy vytvorením funkčnej a komplexnej databázy v oblasti prevencie závažných priemyselných havárií v SR, umožniť získavanie celoplošných prehľadov a štatistík pre poskytovanie informácií Európskej komisii, zabezpečiť profesionálny prístup odbornej a laickej verejnosti aj verejnosti, ktorá môže byť dotknutá haváriou.
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Neplánuje sa.
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Vytvorením nových služieb sa rozšíri ich dostupnosť pre cieľové skupiny. Návrhom zákona sa zavádza povinnosť pre prevádzkovateľov poskytovať informácie pre verejnosť aj elektronicky.
6.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
(Uveďte spôsob jej zabezpečenia.)
Technická interoperabilita informačného systému prevencie závažných priemyselných havárií je zabezpečovaná podľa platných štandardov.
6.11. Zvyšuje sa bezpečnosť IT?
(Uveďte spôsob zvýšenia bezpečnosti a ochrany IT.)
Neplánuje sa.
6.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
(Uveďte stručný popis zavádzanej infraštruktúry.)
Neplánuje sa.
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu
Nepredpokladajú sa zmeny.
informatizácie?
(Uveďte popis zmien.)
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Popíšte príslušnú úroveň financovania.)
Nie.
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
6.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
(Stručne popíšte navrhované legislatívne zmeny.)
Predkladaný návrh zákona je legislatívny materiál.
_ftnref1
1 Príjem z výberu správnych poplatkov za udeľovanie oprávnení, autorizácií, súhlasov,
odborných spôsobilostí a udeľovania sankcií za porušovanie ustanovení zákona; výpočet príjmov bol realizovaný rozdielom v príjmoch medzi navrhovaným a súčasným znením; vzhľadom na predpokladanú účinnosť zákona od 1.06.2015 v roku 2015 krátené o polovicu.
_ftnref2
2 Výdavky na činnosť komisie pre prevenciu závažných priemyselných havárií a jej zbor
expertov; vzhľadom na predpokladanú účinnosť zákona od 1.06.2015 v roku 2015 krátené o polovicu.
A.4. Alternatívne riešenia
-
A.5. Stanovisko gestorov
-