Predkladacia správa
Zákon č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov v ustanovení § 10 ods. 2 určuje, že o prevode majetkovej účasti štátu alebo majetkovej účasti Fondu národného majetku SR na podnikaní inej právnickej osoby, ktorá charakter prirodzeného monopolu, vždy rozhoduje vláda, a to po prerokovaní zámeru a postupu prevodu majetkovej účasti v Národnej rade Slovenskej republiky. Podľa uvedeného ustanovenia charakter prirodzeného monopolu aj spoločnosť Slovenské telekomunikácie, a.s., dnes Slovak Telekom, a.s. Zámery prevodu majetkových účastí Slovenskej republiky zastúpenej Ministerstvom hospodárstva Slovenskej republiky a Fondu národného majetku Slovenskej republiky na podnikaní spoločnosti Slovak Telekom, a.s. a návrh postupu naloženia s majetkovými účasťami v tejto spoločnosti prerokovala a schválila vláda SR dňa 11. 02 2015 uznesením č. 65.
Vzhľadom na zabezpečenie zákonom stanoveného postupu a na základe cieľov Programového vyhlásenia vlády SR z mája 2012, kde v časti Trvalo udržateľný hospodársky rozvoj sa vláda SR zaviazala zvyšovať rentabilitu štátnych aktív a skvalitňovať podnikateľskú funkciu štátu, vláda SR predkladá Národnej rade SR na prerokovanie zámer a postup prevodu 34 % majetkovej účasti Slovenskej republiky zastúpenej Ministerstvom hospodárstva SR a 15 % majetkovej účasti Fondu národného majetku SR v spoločnosti Slovak Telekom, a.s.
Slovak Telekom, a. s. je najväčší slovenský multimediálny operátor s dlhoročnými skúsenosťami a v oblasti pevných sietí je najväčším poskytovateľom širokopásmového internetu na Slovensku a je považovaný za lídra v oblasti poskytovania telekomunikačných služieb.
V roku 2013 predstavoval podiel Slovak Telekom, a. s. na telekomunikačnom trhu 40,3 %. Spoločnosť v roku 2013 zamestnávala 3 312 interných zamestnancov.
Štruktúra akcionárov:
51 % akcií vlastní CMobil B.V., dcérska spoločnosť Deutsche Telekom AG
34 % akcií vlastní Slovenská republika zastúpená Ministerstvom hospodárstva SR
15 % akcií vlastní Fond národného majetku SR
Zisk spoločnosti Slovak Telekom, a. s. v roku 2012 predstavoval 63 332 tis. EUR a v roku 2013 predstavoval 47 686 tis. EUR.
Slovenská republika v zastúpení Ministerstva hospodárstva SR vlastní 34 % majetkovú účasť na podnikaní spoločnosti Slovak Telekom, a.s., čo predstavuje 8 849 350 ks akcií na meno v listinnej podobe v menovitej hodnote 1 akcie 33,20 EUR. Celková menovitá hodnota 34 % akcií majetkovej účasti štátu predstavuje 293 798 420,- EUR.
Fond národného majetku Slovenskej republiky vlastní 15 % majetkovú účasť na podnikaní spoločnosti Slovak Telekom, a.s., čo predstavuje 3 904 125 ks akcií na meno v listinnej podobe v menovitej hodnote 1 akcie 33,20 EUR. Celková menovitá hodnota 15 % akcií majetkovej účasti Fondu národného majetku SR predstavuje 129 616 950,- EUR.
Očakáva sa, že v najbližšom období dôjde k zmene podoby a menovitej hodnoty akcií spoločnosti Slovak Telekom, a.s., pričom veľkosť majetkových účastí uvedená vyššie zostane nezmenená.
Zámer prevodu zostávajúcej majetkovej účasti Slovenskej republiky a majetkovej účasti Fondu národného majetku SR na podnikaní Slovak Telekom, a.s. možno charakterizovať nasledovne:
Transparentnosť postupu prevodu
Rozvoj kapitálového trhu a vygenerovanie čo najlepšej ceny za účelom maximalizácie výnosu pre Slovenskú republiku
Formovanie konkurenčného prostredia.
Zámerom vlády SR je previesť celú 34 % majetkovú účasť Slovenskej republiky zastúpenej Ministerstvom hospodárstva SR a 15 % majetkovú účasť Fondu národného majetku SR na podnikaní spoločnosti Slovak Telekom, a.s., t.j. po prechode majetkovej účasti štátu na Fond národného majetku SR celú 49 % majetkovú účasť Fondu národného majetku SR. Podpornými argumentmi pre tento postup sú nasledovné skutočnosti:
-spoločnosť je len jedným z viacerých poskytovateľov služieb na trhu elektronických komunikácií v Slovenskej republike. Aktuálne existuje rozvinutá konkurencia a inovatívne technológie v Slovenskej republike plne dostupné, zákazníci si tak môžu voľne vyberať medzi viacerými alternatívami,
-regulácia nezávislým Úradom pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb,
- slovenskí akcionári majú len minimálnu účasť na riadení spoločnosti v súlade s akcionárskou zmluvou a výškou majetkovej účasti, t.j. všetky rozhodnutia týkajúce sa riadenia v plnej kompetencii 51 % akcionára a štát v zastúpení MH SR a ani FNM SR nemá reálny priamy dosah na riadenie a smerovanie spoločnosti,
- štát môže svoju podporu zavádzania nových technológií v oblasti telekomunikácií realizovať efektívnejším spôsobom ako je minoritná majetková účasť v jednom z účastníkov trhu, na ktorého fungovanie nemá reálny vplyv.
Prevodom 49 % akcií sa musí splniť zámer dosiahnuť čo najtransparentnejším spôsobom najlepší výsledok z predaja 49 % akcií spoločnosti.
Navrhovaný postup predaja 49 % akcií spoločnosti Slovak Telekom, a.s.:
49 % akcií predaj formou tzv. duálneho procesu („Dual Track“), t.j. verejnou ponukou akcií na kapitálových trhoch (tzv. IPO) v kombinácii s priamym predajom v zmysle ustanovení §10a ods. 5 a 7 zákona č. 92/1991 Zb.
Konečné rozhodnutie, ktorá z dvoch foriem predaja bude zvolená bude závisieť od trhových podmienok a odporúčaní investičných bánk ako poradcov v tomto procese tak, aby boli dosiahnuté čo najvýhodnejšie podmienky predaja. Za účelom podpory rozvoja kapitálového trhu v SR môže v rámci predaja akcií formou IPO dôjsť zároveň k prijatiu akcií,
resp. cenných papierov predstavujúcich akcie (tzv. global depositary receipts)) na obchodovanie na dvoch burzách, t.j. na burze cenných papierov v Bratislave a na burze cenných papierov v Londýne (tzv. dual listing).
Dohoda o spôsobe predaja formou tzv. Dual Track vyplýva z Memoranda o porozumení uzatvoreného medzi Ministerstvom hospodárstva SR, Fondom národného majetku SR, Deutsche Telekom AG a spoločnosťou Slovak Telekom, a.s. a reflektuje ustanovenia platnej akcionárskej zmluvy o predkupnom práve a preferenciu slovenských akcionárov odpredať akcie spoločnosti Slovak Telekom najtransparentnejšie možným spôsobom tak, aby bol dosiahnutý čo najlepší výsledok.
Predkladaný materiál nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti a nemá sociálne vplyvy.