D O L O Ž K A
finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
1.Vplyv na verejné financie
Návrh zákona nemá vplyv na verejné financie
2.Vplyvy na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb
Realizáciou predloženého návrhu zákona sa nepredpokladá negatívny vplyv na obyvateľov a na hospodárenie iných právnických osôb.
3.Vplyv na životné prostredie
Realizáciou predloženého návrhu zákona sa nepredpokladá negatívny vplyv na životné prostredie.
4.Vplyv na zamestnanosť
Realizáciou predloženého návrhu zákona sa nepredpokladá negatívny vplyv na nezamestnanosť a ani na zamestnanosť občanov Slovenskej republiky.
5.Vplyvy na podnikateľské prostredie
Realizáciou predloženého návrhu zákona sa nepredpokladá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev
a právom Európskej únie
1. Navrhovateľ právneho predpisu:
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky.
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 219/1996 Z. z. o ochrane pred zneužívaním alkoholických nápojov a o zriaďovaní a prevádzke protialkoholických záchytných izieb v znení zákona č. 214/2009 Z. z.
3. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a) Lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia: bezpredmetné.
b) Lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov: bezpredmetné.
c) Proti SR nebolo začaté konanie o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
d) Bezpredmetné.
4. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev.
b) je upravená v práve Európskej únie: čl. 6 ods. 2 Zmluvy o Európskej únii („Únia rešpektuje základné ľudské práva, ako ich zaručuje Európsky dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd podpísaný v Ríme 4. novembra 1950, a ktoré vyplývajú z ústavných princípov práva Spoločenstva“)
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
Úplný
6. Gestor (spolupracujúce rezorty):
Bezpredmetné.
B. Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1.:
Ukladá sa povinnosť uvádzať na spotrebiteľskom balení alkoholického nápoja varovné označenie, ktoré pozostáva z textu alebo piktogramu uvedenom v prílohe. Zákon určuje umiestnenie, podobu, veľkosť a ďalšie náležitosti varovného označenia.
K bodu 2.:
Ustanovenie o pokutách obsahuje doplnenie sankčnej právomoci Slovenskej obchodnej inšpekcie vo vzťahu k porušeniu novej povinnosti uvádzania varovných označení.
Vychádzajúc zo súčasného režimu ukladania sankcií, analogicky sa opierajúc o obdobnú úpravu pri varovných označeniach na balení cigariet, sa navrhuje za porušenie ukladať sankcie predajcom, ak uvádzajú do predaja neoznačené alkoholické nápoje.
Keďže kontrolnú právomoc podľa tohto zákona má obec, navrhuje sa, aby obec zistené nedostatky komunikovala k Slovenskej obchodnej inšpekcii, ktorá na tomto základe môže začať sankčné konanie. § 12 sa uvádza v celom znení z dôvodu, že navrhovateľ pri vstupe do tohto paragrafu navrhuje upraviť aj sumy iných pokút, uvádzané ešte v slovenských korunách, na menu euro.