1
Dôvodová časť
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony vypracovalo Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky v súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2014.
Návrh novely zákona reaguje na výsledky výkonu štátneho požiarneho dozoru a na poznatky a zmeny v oblasti zabezpečovania činností na úseku ochrany pred požiarmi. Predmetný návrh novely podrobnejšie upravuje a dopĺňa práva a povinnosti právnických osôb a fyzických osôb-podnikateľov v súvislosti s inštaláciou a prevádzkovaním tzv. požiarnotechnických zariadení, ako aj niektoré ustanovenia, ktorých zmeny vyplynuli z aplikácie zákona č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi v praxi.
Navrhovaná novela zákona taktiež nanovo ustanovuje podmienky a postup pri overovaní vedomostí a vydávaní osvedčení o odbornej spôsobilosti na úseku ochrany pred požiarmi. Navrhuje sa upraviť rozsah a pôsobnosť orgánov štátnej správy na úseku ochrany pred požiarmi pri vykonávaní štátneho požiarneho dozoru. Návrh novely určuje podmienky, za ktorých je možné vymedzenému okruhu osôb s odbornou spôsobilosťou vydať osvedčenie o odbornej spôsobilosti s neobmedzenou platnosťou.
Zavádzajú sa podmienky na uznávanie odbornej kvalifikácie na vykonávanie činností
preventivára požiarnej ochrany, technika požiarnej ochrany a špecialistu požiarnej ochrany a taktiež podmienky pôsobenia hosťujúceho technika požiarnej ochrany a špecialistu požiarnej ochrany na území Slovenskej republiky.
Rozširuje sa okruh osôb, ktoré môžu kontrolovať prenosné hasiace prístroje a ustanovujú sa podmienky na získanie oprávnenia na vykonávanie odbornej prípravy a vydávanie osobitných oprávnení výrobcu požiarnotechnického zariadenia alebo zhotoviteľa požiarnotechnického zariadenia, ktorý zanikol alebo prestal pôsobiť v tejto oblasti.
V súvislosti s prevádzkou požiarnotechnických zariadení sa zavádza registračná povinnosť pre zhotoviteľa požiarnotechnického zariadenia, a to ešte pred jeho prvým zabudovaním do stavby.
Predkladaný návrh zákona nanovo ustanovuje povinnosti a úlohy orgánov štátnej správy na úseku ochrany pred požiarmi a zriaďovateľov hasičských jednotiek v súvislosti so spracúvaním celoplošného rozmiestnenia síl a prostriedkov na území Slovenskej republiky. Uvedenou zmenou sa reaguje tiež na zákon č. 37/2014 Z. z. o Dobrovoľnej požiarnej ochrane Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Zavádzajú sa správne poplatky za vykonanie skúšky na získanie osvedčenia o odbornej spôsobilosti špecialistu požiarnej ochrany a technika požiarnej ochrany, za vydanie osvedčenia o odbornej spôsobilosti, ako aj za konanie o udelenie oprávnenia na vykonávanie odbornej prípravy.
V súvislosti s návrhom novely zákona o ochrane pred požiarmi sa novelizuje aj zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov a zákon č. 37/2014 Z. z. o Dobrovoľnej požiarnej ochrane Slovenskej republiky.
Účinnosť predkladaného návrhu zákona sa navrhuje 1. septembra 2015, okrem čl. I § 11d ods. 1 v bode 15, ktorý nadobúda účinnosť 1. januára 2016.
S realizáciou návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, nie spojené požiadavky na štátny rozpočet, rozpočty obcí a ani na rozpočty vyšších územných celkov. Návrh zákona nemá environmentálny vplyv ani vplyv na životné
2
prostredie. Predpokladá sa pozitívny vplyv na zamestnanosť, pozitívny aj negatívny vplyv na podnikateľské prostredie a pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu:
Vláda Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu:
návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 314/2001 Z.z. o ochrane pred požiarmi v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskej únie:
- primárnom
Článok 46, článok 53 a článok 62 Zmluvy o fungovaní Európskej únie upravené v hlave IV s názvom Voľný pohyb osôb, služieb a kapitálu.
- sekundárnom (prijatom po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení Európskeho spoločenstva - po 30. novembri 2009)
--------
- sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení Európskeho spoločenstva - do 30. novembra 2009
1.legislatívne akty
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2005/36/ES zo 7. septembra 2005 o uznávaní odborných kvalifikácií v konsolidovanom znení (Ú. v. EÚ L 255, s. 22 – 142)
2.nelegislatívne akty
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
Problematika uznávania odborných kvalifikácií upravená v čl. I § 11a 11c návrhu zákona, upravená na úrovni Európskej únie v smernici Európskeho parlamentu a Rady 2005/36/ES zo 7. septembra 2005 o uznávaní odborných kvalifikácií v platnom znení, bola transponovaná do zákona č. 293/2007 Z. z. o uznávaní odborných kvalifikácií v znení neskorších predpisov.
3
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu alebo návrhu legislatívneho zámeru s právom Európskej únie:
úplný
6. Gestor a spolupracujúce rezorty
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Termín začatia a ukončenia PPK:
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza
k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy
na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky - prezídium Hasičského a záchranného zboru ročne overí odbornú spôsobilosť cca 125 špecialistov požiarnej ochrany, vydá cca 20 oprávnení na vykonávanie odbornej prípravy na úseku ochrany pred požiarmi a každé z 8 krajských riaditeľstiev Hasičského a záchranného zboru ročne overí odbornú spôsobilosť v priemere 130 technikov požiarnej ochrany. Overovanie odbornej spôsobilosti a udeľovanie oprávnení sa vykonáva podľa
- § 12 a § 11c ods. 6 zákona č. 314/2001 Z. z.; za udelenie oprávnenia na vykonávanie odbornej prípravy na úseku ochrany pred požiarmi a udelenie oprávnenia na vykonávanie odbornej prípravy a vydávanie osobitných oprávnení sa navrhuje ustanoviť správny poplatok v sume 100 eur,
- § 11 ods. 5 a § 11a ods. 3 písm. a) zákona č. 314/2001 Z. z.; za vykonanie skúšky na získanie osvedčenia o odbornej spôsobilosti špecialistu požiarnej ochrany alebo technika požiarnej ochrany sa navrhuje ustanoviť správny poplatok v sume 82,50 eur,
- § 11 ods. 5, § 40 ods. 5 a § 77b ods. 3 zákona č. 314/2001 Z. z.; za vydanie osvedčenia špecialistu požiarnej ochrany alebo technika požiarnej ochrany sa navrhuje ustanoviť správny poplatok v sume 6,50 eur.
4
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet?
1. Zhotovitelia požiarnotechnických zariadení, ktorí budú uvedené zariadenia po registrácii zabudovávať do stavby.
2. Preventivári požiarnej ochrany, technici požiarnej ochrany, špecialisti požiarnej ochrany a právnické osoby, ktoré budú vykonávať odbornú prípravu na úseku ochrany pred požiarmi.
Nie je možné presne definovať počet uvedených subjektov.
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Právnické osoby – zhotovitelia požiarnotechnických zariadení budú povinní zaregistrovať požiarnotechnické zariadenia, ktoré budú následne zabudovávané do stavieb. Podmienkou bude dodržanie presného postupu a splnenia podmienok registrácie. Náklady budú spočívať výlučne v povinnosti registrácie na registračnom mieste.
Náklady spojené s overovaním odbornej spôsobilosti technikov požiarnej ochrany a špecialistov požiarnej ochrany, resp. náklady spojené s procesom schvaľovania subjektov na vykonávanie odbornej prípravy sú podrobne uvedené v časti „vplyv na rozpočet verejnej správy“.
Navrhovanými ustanoveniami, ktoré súvisia s povinnosťou 1-krát ročne zabezpečiť kontrolu komínových telies osobou s odbornou spôsobilosťou – kominárom, vznikne určité navýšenie nákladov na prevádzku stavieb vo vlastníctve fyzických osôb, ktoré sú vybavené komínovým telesom.
Vlastníci stavieb s vlastným vykurovacím zariadením a komínovým telesom.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?
Výšku administratívnych nákladov v súvislosti s implementáciou návrhu nemožno bližšie konkretizovať.
3.4. Aké sú dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)
Podmienky na slovenskom trhu zainteresovaných subjektov sa návrhom nemenia.
5
3.5. Aké sú predpokladané spoločensko – ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Registráciou jednotlivých zhotoviteľov požiarnotechnických zariadení, ako aj stanovením jednotných podmienok pre zabudovanie daných zariadení do stavieb sa predpokladá zvýšenie úrovne protipožiarnej bezpečnosti stavieb najmä v súvislosti so zabezpečením ich akcieschopnosti.
Sociálne vplyvy - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu,
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a na zamestnanosť
Sociálne vplyvy predkladaného materiálu - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1. Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Navrhovanými ustanoveniami, ktoré súvisia s povinnosťou 1-krát ročne zabezpečiť kontrolu komínových telies osobou s odbornou spôsobilosťou – kominárom, vznikne určité navýšenie nákladov na prevádzku stavieb vo vlastníctve fyzických osôb, ktoré sú vybavené komínovým telesom.
Vlastníci stavieb s vlastným vykurovacím zariadením a komínovým telesom.
Kvantifikujte:
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov na priemerného obyvateľa
- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností
- Celkový počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom
Návrhom zákona v oblasti povinnosti kontroly komínov odborne spôsobilou osobou dôjde k nárastu výdavkov na jednu domácnosť/stavbu vybavenú komínovým telesom , ktoré je počas roka v prevádzke.
Celkový počet nie je možné kvantifikovať.
4.2. Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.
Zavedením povinnosti aspoň jeden krát ročne zabezpečiť vykonanie kontroly komínového telesa odborne spôsobilou osobou sa zabezpečí zvýšenie úrovne protipožiarnej bezpečnosti stavieb vo vlastníctve fyzických osôb a podstatne sa zníži podiel požiarov od komínových telies, ktorý za posledných desať rokov stúpol takmer desaťnásobne.
4.3. Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:
Zhodnoťte vplyv na rodovú rovnosť.
Bez vplyvu
6
4.4. Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.
Aké sú vplyvy na zamestnanosť ?
Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu ?
Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu hromadné prepúšťanie ?
Zavedením a rozšírením povinnosti o vykonanie kontroly komínového telesa odborne spôsobilou osobou sa predpokladá zvýšený dopyt po týchto odborníkoch, a tým aj predpoklad navýšenia počtu zamestnancov v danej oblasti v subjektoch, ktoré sa zaoberajú uvedenou činnosťou.
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
Áno, zverejňovaním informácií, ktoré sa týkajú registrácie tzv. „zhotoviteľov požiarnotechnických zariadení“ na registračnom mieste (ktorým je Ministerstvo vnútra SR) sa zabezpečí prehľad o existencii uvedených subjektov a zároveň sa vytvára inštitút možnej kontroly realizovanej činnosti .
Zo strany výrobcov hasiacich prístrojov a výrobcov alebo zhotoviteľov požiarnotechnických zariadení bude povinnosť zverejňovať zoznam osôb, ktorým vydali osobitné oprávnenie.
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
Nie
Ľudia
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
Nie
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdelávacích
Nie
7
aktivít.)
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných aktivít.)
Nie
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho prostredia.)
Nie
Infraštruktúra
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa nový informačný systém?
(Uveďte jeho funkciu.)
Nie
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Nie
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Nie
6.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
(Uveďte spôsob jej zabezpečenia.)
Nie
6.11. Zvyšuje sa bezpečnosť IT?
(Uveďte spôsob zvýšenia bezpečnosti a ochrany IT.)
Nie
6.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
(Uveďte stručný popis zavádzanej infraštruktúry.)
Nie
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu informatizácie?
(Uveďte popis zmien.)
Nie
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Popíšte príslušnú úroveň financovania.)
Nie
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
6.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
(Stručne popíšte navrhované legislatívne zmeny.)
Nejde o nelegislatívny materiál.
8
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
r
r + 1
r + 2
r + 3
Príjmy verejnej správy celkom
105 685
105 685
105 685
105 685
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
105 685
105 685
105 685
105 685
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR- program 04A
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Celková zamestnanosť
0
0
0
0
- z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť- program 04A
0
0
0
0
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Financovanie
r
r + 1
r + 2
r + 3
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
- 105 685
- 105 685
- 105 685
- 105 685
z toho vplyv na ŠR
-105 685
-105 685
-105 685
-105 685
9
financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Úspora
0
0
0
0
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov:
2.3. Popis a charakteristika návrhu:
2.3.1. Popis návrhu:
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky - prezídium Hasičského a záchranného zboru ročne overí odbornú spôsobilosť cca 125 špecialistov požiarnej ochrany, vydá cca 20 oprávnení na vykonávanie odbornej prípravy na úseku ochrany pred požiarmi a každé z 8 krajských riaditeľstiev Hasičského a záchranného zboru ročne overí odbornú spôsobilosť v priemere 130 technikov požiarnej ochrany. Overovania a udeľovanie oprávnení sa vykonáva podľa
- § 11c ods. 6 a § 12 zákona č. 314/2001 Z. z. za udelenie oprávnenia na vykonávanie odbornej prípravy na úseku ochrany pred požiarmi a udelenie oprávnenia na vykonávanie odbornej prípravy a vydávanie osobitných oprávnení sa navrhuje ustanoviť správny poplatok v sume 100 eur,
- § 11 ods. 5 a § 11a ods. 3 písm. a) zákona č. 314/2001 Z. z. za vykonanie skúšky na získanie osvedčenia o odbornej spôsobilosti špecialistu požiarnej ochrany alebo technika požiarnej ochrany sa navrhuje ustanoviť správny poplatok v sume 82,50 eur,
- § 11 ods. 5, § 40 ods. 5 a § 77b ods. 3 zákona č. 314/2001 Z. z. za vydanie osvedčenia špecialistu požiarnej ochrany alebo technika požiarnej ochrany sa navrhuje ustanoviť správny poplatok v sume 6,50 eur.
- návrh bude v jednotlivých rokoch zabezpečený v rámci schválených limitov výdavkov ako aj počtu zamestnancov rozpočtu verejnej správy, bez dodatočných požiadaviek.
.......................................................................................................................................................
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky:
zmena sadzby
zmena v nároku
10
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 3
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Príjmy štátneho rozpočtu vyplývajú z ustanovenia sumy správnych poplatkov podľa § 12, § 11c ods. 6, § 11 ods. 5, § 11a ods. 3 písm. a), § 40 ods. 5 a § 77b ods. 3 zákona č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi, a to za vykonanie skúšok a vydanie oprávnení a osvedčení.
B. Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1 (§ 1 ods. 1)
Navrhovaná zmena súvisí so zavedením novej terminológie.
K bodu 2 (§ 2)
Navrhuje sa nanovo vymedziť pojmy, ktoré súvisia s oblasťou protipožiarnej bezpečnosti stavieb. V návrhu definované požiarne zariadenia a následne sa zúžil pojem pre požiarnotechnické zariadenia.
Zavádza sa nový pojem „zhotoviteľ požiarnotechnického zariadenia“, pričom v ďalšej časti návrhu zákona sa ustanovujú jeho úlohy a postavenie v súvislosti s realizáciou a kontrolou požiarnotechnických zariadení.
Na úseku ochrany pred požiarmi sa definujú pojmy nežiaduca udalosť, záchranné práce, akcieschopnosť hasičských jednotiek, a to najmä v súvislosti s rozšírením kompetencií dobrovoľných obecných hasičských zborov.
11
Zavádzajú sa nové pojmy spojené najmä s tzv. celoplošným rozmiestnením hasičských jednotiek vrátane dobrovoľných hasičských zborov obcí. Zavedením pojmu „nežiaduca udalosť“ bola rešpektovaná dlhoročná požiadavka nepoužívať pojem „mimoriadna udalosť“ na udalosti vznikajúce každý deň, napríklad dopravné nehody, požiare rodinných domov, záchranu osôb z výšok a hĺbok a pod., pretože tento termín označuje stav, kedy je potrebné vykonať opatrenia na ochranu obyvateľstva, resp. stav, ktorý charakter krízovej situácie. Pojem „záchranné práce“ bol zavedený z dôvodu spoločného pomenovania všetkých činností, okrem likvidácie požiaru, vykonávaných hasičskými jednotkami.
Pojem „záchranné práce“ doteraz ustanovený v zákone o civilnej ochrane obyvateľstva je pre činnosť vykonávanú hasičskými jednotkami nepostačujúci, pretože nezahŕňa činnosti na ochranu životného prostredia, napr. odstraňovanie ropných škvŕn, ktoré tvorí nezanedbateľný počet zásahov Hasičského a záchranného zboru a v budúcnosti sa uvažuje, že by tieto činnosti vykonávali aj dobrovoľné hasičské zbory obcí. Nanovo sa ustanovujú základné pojmy spojené najmä s celoplošným rozmiestnením hasičských jednotiek na území Slovenskej republiky vrátane dobrovoľných hasičských zborov obcí. Ide najmä o pojmy „operatívne riadenie“, „operačné riadenie“ a automatizovaný systém podpory riadenia a spracúvania informácií“, ktoré v Hasičskom a záchrannom zbore zaužívané a je potrebné ich dostať do povedomia hasičských jednotiek, najmä dobrovoľných hasičských zborov obcí v súvislosti s ich efektívnejším nasadzovaním na nežiaduce udalosti.
K bodu 3 (§ 4 písm. i))
Navrhuje sa ustanoviť podrobnosti o podmienkach prevádzkovania a kontroly technických zariadení z hľadiska protipožiarnej bezpečnosti, najmä elektrických zariadení.
K bodu 4 (§ 4 písm. m))
Navrhuje sa vypustiť povinnosť spracovávať požiarnobezpečnostnú charakteristiku užívanej stavby, a to z dôvodu, že uvedená dokumentácia sa vzťahovala na stavby prevádzkované a povinnosť jej spracovania uplynul ešte v roku 2010.
K bodu 5 (§ 4 písm. m))
Navrhovaná zmena rozširuje povinnosť pre právnickú osobu a fyzickú osobu-podnikateľa v súvislosti s kontrolou komínov. Právnická osoba a fyzická osoba-podnikateľ budú povinní, okrem pravidelného čistenia a kontroly komínového telesa, zabezpečiť aspoň raz za dvanásť mesiacov kontrolu prevádzkovaných komínov osobou, ktorá je na uvedenú činnosť odborne spôsobilá. Táto zmena reaguje najmä na negatívny vývoj požiarovosti za posledných desať rokov, ktorých príčinou boli práve nedostatky súvisiace s prevádzkovaním komínových telies.
K bodu 6 (§ 5 písm. a) b))
Navrhované zmeny súvisia so zmenou terminológie.
K bodu 7 (§ 6a)
Táto zmena upravuje a spresňuje povinnosť vlastníkov bytových domov, ich správcov, resp. spoločenstiev vlastníkov pri ich užívaní, a to najmä v súvislosti s vykonávaním preventívnej protipožiarnej prehliadky, pričom sa navrhuje povinnosť vyhotoviť záznam o splnení danej povinnosti. Záznam vyhotoví technik požiarnej ochrany.
K bodu 8 (§ 7 a § 8)
Navrhovanou zmenou § 7 sa rozširuje okruh právnických osôb a fyzických osôb -podnikateľov, ktoré budú plniť na úseku ochrany pred požiarmi iba povinnosti fyzických
12
osôb. Zároveň sa ustanovujú povinnosti pre vlastníkov, správcov alebo obhospodarovateľov lesov a lesných pozemkov, ktoré budú smerovať výlučne na zabezpečenie ochrany pred požiarmi v priestoroch lesov.
Navrhovaná zmena § 8 nanovo negatívne vymedzuje povinnosti právnických osôb a fyzických osôb-podnikateľov, a to najmä v súvislosti so zákazom spaľovania horľavých látok na voľnom priestranstve. Navrhovaná zmena reaguje tiež na zmeny v terminológii a v základných pojmoch, ktoré sú upravené predkladanou novelou zákona.
K bodu 9 (§ 9 ods. 2)
Legislatívnotechnická úprava súvisiaca s vypustením povinnosti vypracovať dokumentáciu o požiarnobezpečnostnej charakteristike stavby.
K bodom 10 a 11 (§ 11)
Navrhovanou zmenou sa upravujú podmienky na získanie odbornej spôsobilosti na úseku ochrany pred požiarmi, najmä z hľadiska požiadaviek na vzdelanie. Navrhujú sa podmienky, na základe ktorých bude možné získať osvedčenie o odbornej spôsobilosti s neobmedzenou platnosťou, ako aj podmienky odobratia alebo zániku platnosti osvedčenia o odbornej spôsobilosti.
K bodu 12 (§ 11a až 11d)
V § 11a sa navrhuje ustanoviť podmienky uznávania odbornej kvalifikácie osôb v súvislosti s vykonávaním činností preventivára požiarnej ochrany, technika požiarnej ochrany alebo špecialistu požiarnej ochrany na území Slovenskej republiky.
V § 11b sa navrhujú podmienky, za ktorých môžu vykonávať činnosti na území Slovenskej republiky hosťujúci technik a hosťujúci špecialista požiarnej ochrany.
V § 11c sa ustanovujú nové podmienky, na základe ktorých môžu osoby s osobitným oprávnením vykonávať činnosti spojené s projektovaním, inštaláciou, opravou a kontrolou požiarnotechnických zariadení. Navrhované znenie upravuje podmienky na získanie osobitného oprávnenia pre fyzické osoby. Kontrolovať prenosné hasiace prístroje bude môcť tiež fyzická osoba s osobitným oprávnením od ktoréhokoľvek výrobcu hasiaceho prístroja, ktorý je technicky a funkčne zhodný a je vyrobený podľa zhodného technického predpisu.
V § 11d sa ustanovujú povinnosti pre zhotoviteľov požiarnotechnických zariadení, a to najmä v súvislosti so zabudovaním požiarnotechnického zariadenia do stavby a vyhotovením sprievodnej dokumentácie požiarnotechnického zariadenia, ako aj povinnosti v súvislosti so zabezpečením servisu týchto zariadení pre zachovanie ich akcieschopnosti. Ustanovuje sa povinnosť pre zhotoviteľa zaregistrovať druh požiarnotechnického zariadenia, a to ešte pred prvým zabudovaním požiarnotechnického zariadenia do stavby. Navrhované ustanovenie reaguje na novo prijatú legislatívu v oblasti uvádzania stavebných výrobkov na trh a následne na potrebu jednotných pravidiel pri zabudovávaní stavebných výrobkov do stavieb.
K bodu 13 (§ 12)
Navrhovanou zmenou sa rozširujú a spresňujú podmienky, na základe ktorých možno získať oprávnenie na vykonávanie odbornej prípravy na úseku ochrany pred požiarmi vrátane podmienok, na základe ktorých môže Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) odobrať udelené oprávnenie. Navrhované znenie rozširuje povinnosti a podmienky pri vykonávaní samotnej odbornej prípravy vrátane definovania podmienok na kvalifikačné a odborné predpoklady osôb vykonávajúcich odbornú prípravu. Uvedeným ustanovením sa docieliť zvýšenie odbornej úrovne prípravy fyzických osôb na vykonávanie činností na úseku ochrany pred požiarmi.
13
K bodom 14 a 15 (§ 13 ods. 1, § 13 ods. 2)
Navrhuje sa nanovo ustanoviť, v ktorých prípadoch bude právnická osoba a fyzická osoba-podnikateľ povinná zriadiť protipožiarnu hliadku.
K bodu 16 (§ 14 ods. 1 písm. c))
Navrhovaná zmena reaguje na úpravu terminológie uvedenú v § 2 zákona, a to najmä v súvislosti so zavedením pojmu „požiarne zariadenia“.
K bodu 17 (§ 14 ods. 1 písm. h))
Navrhovaná zmena rozširuje povinnosť pre fyzickú osobu v súvislosti so zabezpečením kontroly komínov. Fyzické osoby budú povinné, okrem pravidelných lehôt čistenia a kontroly komínového telesa, zabezpečiť aspoň raz za dvanásť mesiacov kontrolu prevádzkovaného komínového telesa osobou s odbornou spôsobilosťou na uvedenú činnosť. Táto zmena, ktorá rozširuje povinnosti pri prevádzke komínových telies, reaguje najmä na negatívny vývoj požiarovosti za posledných desať rokov, ktorých príčinou boli práve nedostatky súvisiace s prevádzkovaním komínových telies.
K bodu 18 (§ 14 ods. 1 písm. j))
Navrhovaná zmena spresňuje povinnosti pri prevádzkovaní technických zariadení fyzickými osobami.
K bodom 19 až 21 (§ 14 ods. 1 písm. l), § 14 ods. 1 písm. o), § 14 ods. 2 písm. e))
Legislatívnotechnická úprava spojená so zúžením pojmu „požiarnotechnické zariadenia“, pričom pre fyzické osoby zostáva povinnosť predkladať kontrolným skupinám obce tiež doklady o kontrole hasiacich prístrojov. Zároveň sa upravuje znenie § 14 ods. 2 písm. e) v súvislosti so zavedením pojmu „požiarne zariadenia“. Navrhuje sa uložiť novú povinnosť pre fyzickú osobu v súvislosti s prenájmom stavieb, ktoré v jej vlastníctve, iným právnym subjektom.
K bodu 22 (§ 17 a § 18)
Navrhovanou zmenou § 17 sa rozširuje kompetencia ministerstva v súvislosti so zavedením povinnosti registrácie požiarnotechnického zariadenia. Zároveň sa rozširujú kompetencie ministerstva v súvislosti s určovaním podmienok a schvaľovaním celoplošného rozmiestnenia síl a prostriedkov hasičských jednotiek na území Slovenskej republiky, ako aj kompetencie v súvislosti s vykonávaním operatívneho a operačného riadenia hasičských jednotiek na území Slovenskej republiky.
Zároveň sa navrhuje sa nové znenie § 18 v súvislosti so zavedením pojmu „požiarne zariadenia“.
K bodu 23 (§ 20 a § 21)
Navrhovanou zmenou § 20 sa spresňujú kompetencie krajského riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru pri výkone štátnej správy na úseku ochrany pred požiarmi, a to najmä v súvislosti s rozhodovaním o spracovaní a schvaľovaním analýzy nebezpečenstva vzniku požiaru, rozhodovaním o zriaďovaní, zmene a zrušení hasičských jednotiek, ak ide o právnickú osobu alebo fyzickú osobu-podnikateľa. Navrhujú sa tiež nové kompetencie, týkajúce sa dohľadu nad tým, ako právnická osoba alebo fyzická osoba-podnikateľ, ktorej bolo vydané oprávnenie na vykonávanie odbornej prípravy technikov požiarnej ochrany, plní podmienky na vykonávanie predmetnej činnosti.
Zároveň sa navrhujú nové kompetencie krajského riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru v súvislosti so spracúvaním celoplošného rozmiestnenia síl
14
a prostriedkov hasičských jednotiek na území Slovenskej republiky, ako aj kompetencie v súvislosti s vykonávaním operatívneho riadenia a operačného riadenia hasičských jednotiek na území kraja.
Na úrovni operačného riadenia v automatizovanom systéme podpory riadenia a spracúvania informácií bude zabezpečovaná evidencia činnosti dobrovoľných hasičských zborov obcí, ktorej cieľom bude získavať merateľné kvantitatívne a kvalitatívne parametre. Na základe štatistických výstupov bude možné získať spätnú väzbu o nastavených pravidlách systému zabezpečujúceho likvidáciu požiarov a vykonávanie záchranných prác, ako aj vykonať kroky na jeho zefektívnenie.
Hasičský a záchranný zbor v súlade s Koncepciou organizácie, fungovania a rozvoja integrovaného záchranného systému v Slovenskej republike na roky 2011 2015, schválenou vládou Slovenskej republiky uznesením č. 33 z 19. januára 2011, na základe požiadaviek vyplývajúcich z pripravovaných technologických zmien telekomunikačného prostredia, požiadaviek na harmonizáciu a interoperabilitu informačných a komunikačných technológií, požiadaviek na ekonomicky efektívny systém ako aj požiadaviek na skvalitnenie výkonu služby, pristúpil k procesu migrácie tiesňovej linky 150 z operačných stredísk okresných riaditeľstiev Hasičského a záchranného zboru na operačné strediská krajských riaditeľstiev Hasičského a záchranného zboru a zároveň k integrácii operačných stredísk okresnej úrovne na krajskú úroveň. Týmto došlo k presunu linky tiesňového volania 150 v 18-tich prípadoch spolu s operačným riadením okresnej úrovne do priestorov koordinačných stredísk integrovaného záchranného systému. Oba spolu úzko súvisiace procesy v súčasnosti pozastavené z kapacitných dôvodov koordinačných stredísk integrovaného záchranného systému. Novým znením § 21 sa dopĺňajú nové kompetencie okresného riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru v súvislosti s výkonom operačného riadenia, ako aj spracovaním podkladov pre celoplošné rozmiestnenie síl a prostriedkov. Operačné strediská okresných riaditeľstiev Hasičského a záchranného zboru, ktoré nebolo možné z kapacitných dôvodov koordinačných stredísk integrovaného záchranného systému integrovať z okresnej úrovne na krajskú úroveň a zároveň s procesom tejto integrácie vykonať presun linky tiesňového volania 150 z operačných stredísk okresných riaditeľstiev Hasičského a záchranného zboru na operačné strediská krajských riaditeľstiev Hasičského a záchranného zboru, budú v súlade s požiarnym poplachovým plánom, upraveným podľa celoplošného rozmiestnenia síl a prostriedkov hasičských jednotiek, vysielať dobrovoľné hasičské zbory obcí na zásah a túto skutočnosť budú zaznamenávať do automatizovaného systému podpory riadenia a spracúvania informácií.
Do ustanovenia § 21 sa zavádza nová kompetencia okresného riaditeľstva v súvislosti s vydávaním súhlasu a stanovovaním podmienok na usporiadanie podujatí, na ktorých sa zúčastňuje väčší počet osôb v objektoch, ktoré nie sú na tento účel určené.
Vypúšťa sa kompetencia okresného riaditeľstva vo veci vydávania súhlasu na spaľovanie horľavých látok na voľnom priestranstve. Uvedenou zmenou dochádza k zosúladeniu všeobecne záväzných právnych predpisov v oblasti životného prostredia, resp. nakladania s odpadmi. Uvedená kompetencia sa vypúšťa tiež z dôvodu zjednotenia podmienok v danej oblasti medzi právnickými osobami a fyzickými osobami.
K bodu 24 (§ 25)
Navrhovaná zmena nanovo ustanovuje obsah a spôsob vykonávania štátneho požiarneho dozoru zo strany orgánov štátnej správy na úseku ochrany pred požiarmi, pričom rozširuje okruh subjektov, v ktorých bude realizovať vykonávanie štátneho požiarneho dozoru okresné riaditeľstvo Hasičského a záchranného zboru 28 ). Zároveň sa ustanovujú niektoré procesné kompetencie pri vykonávaní štátneho požiarneho dozoru.
15
K bodom 25 a 26 (§ 26 ods. 1 písm. a) až c), § 26 ods. 1 písm. h))
Navrhovanou zmenou sa rozširujú kompetencie ministerstva vo veci výberu stavieb, ktoré si môže vyhradiť na posudzovanie riešenia protipožiarnej bezpečnosti v územnom konaní, stavebnom konaní alebo kolaudačnom konaní. Zároveň sa vypúšťa kompetencia ministerstva v súvislosti s posudzovaním umiestňovania technologických zariadení z dôvodu, že uvedené zariadenia sa budú posudzovať v rámci posudzovania stavieb.
K bodu 27 (§ 27 písm. d))
Navrhuje sa vypustiť kompetenciu krajského riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru v súvislosti s posudzovaním umiestňovania technologických zariadení, a to z dôvodu, že uvedené zariadenia sa budú posudzovať v rámci posudzovania stavieb. Zároveň sa navrhuje rozšíriť kompetenciu krajského riaditeľstva o možnosť realizácie kontrol dodržiavania povinností právnickej osoby a fyzickej osoby-podnikateľa, ktoré si vyhradí.
K bodu 28 (§ 28)
Navrhované zmeny súvisia s úpravou § 25 ods. 1, a to v súvislosti s kompetenciami okresného riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru pri vykonávaní štátneho požiarneho dozoru; zároveň sa nanovo ustanovujú kompetencie okresného riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru v rámci vykonávania štátneho požiarneho dozoru.
K bodu 29 (§ 31 ods. 1)
Ide o legislatívnotechnickú úpravu v nadväznosti na zrušenie koncesovaných živností v živnostenskom zákone. Naviac, takáto úprava vo vzťahu k živnostenskému zákonu je nadbytočná, pretože podmienky vykonávania činnosti v rámci živnosti upravuje živnostenský zákon a nie zákon o ochrane pred požiarmi.
K bodu 30 (§ 33 až § 35)
Navrhované znenie § 33 definuje základné úlohy a postavenie dobrovoľného hasičského zboru obce, a to najmä v súvislosti so zabezpečením jeho akcieschopnosti a podmienok, ktoré musí splniť v rámci zaradenia do celoplošného rozmiestnenia síl a prostriedkov v rámci okresu.
Ustanovenie § 34 charakterizuje celoplošné rozmiestnenie síl a prostriedkov hasičských jednotiek na území Slovenskej republiky.
V navrhovanom ustanovení § 35 sa nanovo upravujú povinnosti a úlohy hasičskej jednotky súvisiace najmä s realizáciou zásahovej činnosti v nadväznosti na zmeny v ustanoveniach § 33 a 34.
K bodom 31 a 32 (§ 37 ods. 1 písm. a), § 37 ods. 4)
Navrhuje sa rozšírenie povinnosti zriaďovateľa hasičskej jednotky o zriadenie odborných služieb. Zároveň sa vypúšťa ustanovenie s určeným časovým limitom výjazdu hasičskej jednotky od ohlásenia udalosti, nakoľko tento limit vyplýva z požiadaviek na akcieschopnosť dobrovoľného hasičského zboru obce v závislosti na jeho zaradení do kategórie, ktoré vychádza z uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 655 zo 6. novembra 2013 k návrhu celoplošného rozmiestnenia síl a prostriedkov hasičských jednotiek na území Slovenskej republiky.
K bodu 33 (§ 39 ods. 1)
Navrhovanou zmenou sa vypúšťa povinnosť závodných hasičských zborov používať rovnošatu, ktorej náležitosti sú upravené zákonom.
16
K bodom 34, 35, 36 a 47 43 ods. 1, § 45 ods. 3, § 48 ods. 1 písm. a) a § 66 ods. 1 písm. a))
Legislatívnotechnická úprava v súvislosti so vznikom finančnej správy.
K bodom 37 a 40 (§ 59 ods. 1 a 59 ods. 2)
Navrhuje sa rozšíriť okruh orgánov štátnej správy na úseku ochrany pred požiarmi, ktoré môžu ukladať pokuty právnickým osobám a fyzickým osobám-podnikateľom za porušenie povinností na úseku ochrany pred požiarmi. V danom prípade ide o krajské riaditeľstvo Hasičského a záchranného zboru.
K bodom 38, 39, 41 a 42 (§ 59 ods. 1 písm. e) a m) a § 59 ods. 2 písm. a) a d))
Navrhovaná zmena súvisí so zavedením pojmu „požiarne zariadenia“.
K bodu 43 (§ 59 ods. 2 písm. j))
Navrhovaná zmena súvisí s úpravou povinnosti právnickej osoby a fyzickej osoby-podnikateľa pri spaľovaním horľavých látok na voľnom priestranstve bez súhlasu okresného riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru.
K bodu 44 (§ 59 ods. 4 písm. c)a d))
Navrhuje sa zaviesť sankciu v prípade nesplnenia povinnosti v súvislosti so zaregistrovaním požiarnotechnického zariadenia a neplnením si povinností zhotoviteľa požiarnotechnického zariadenia.
K bodom 45 a 46 (§ 61 ods. 2 písm. a), § 61 ods. 3 písm. b))
Navrhovaná zmena súvisí so zavedením pojmu „požiarne zariadenia“.
K bodom 47 a 48 (§ 66 ods. 1 písm. a) a ods. 3))
Navrhuje sa, aby podmienky výkonu požiarneho dozoru v objektoch finančnej správy upravilo osobitným predpisom Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky.
K bodu 49 (§ 71)
Ide o legislatívnotechnickú úpravu súvisiacu so zmenou terminológie.
K bodu 50 (§ 72b)
Navrhuje sa upraviť rozsah osobných a iných údajov spracúvaných na účely tohto zákona.
K bodu 51 (§ 73 )
Ide o legislatívnotechnickú úpravu spojenú so zmenou § 25.
K bodu 52 (§ 77b)
Navrhujú sa prechodné ustanovenia k navrhovaným úpravám v tomto zákone ku dňu nadobudnutia jeho účinnosti.
K bodom 53 a 54
Ide o legislatívnotechnickú úpravu súvisiacu so zmenou používanej terminológie.
Čl. II (zákon o správnych poplatkoch)
Navrhuje sa zaviesť správne poplatky, ktoré budú vyberať orgány štátnej správy
17
na úseku ochrany pred požiarmi pri vykonávaní niektorých činností. Pôjde najmä o spoplatnenie úkonov spojených s vykonaním skúšky na získanie osvedčenia o odbornej spôsobilosti, vydanie osvedčenia o odbornej spôsobilosti alebo konaním o udelenie oprávnenia na vykonávanie odbornej prípravy rovnako, ako na iných úsekoch štátnej správy.
Čl. III (zákon o Hasičskom a záchrannom zbore)
K bodom 1 až 4
Ide o legislatívnotechnickú úpravu niektorých ustanovení zákona v súvislosti so zjednotením terminológie v zákone o ochrane pred požiarmi, kde bol zavedený pojem „nežiaduca udalosť“, ktorý nahradil doteraz používané slovné spojenie „živelné pohromy a iné mimoriadne udalosti“.
Čl. IV (zákon o Dobrovoľnej požiarnej ochrane Slovenskej republiky)
K bodom 1 až 4
Navrhuje sa zákonom ustanoviť základný rámec finančnej podpory, ktorú poskytuje Dobrovoľná požiarna ochrana SR jednotlivým dobrovoľným hasičským zborom obce a iným občianskym združeniam z finančných prostriedkov získaných z dotácie zo štátneho rozpočtu. Tieto prostriedky teda Dobrovoľná požiarna ochrana SR prerozdeľuje v súlade s finančným mechanizmom, ktorý vychádza z vládou SR schváleného Návrhu celoplošného rozmiestnenia síl a prostriedkov hasičských jednotiek na území SR (uznesenie č. 655 zo 6. novembra 2013). Tieto prostriedky slúžiace najmä na zabezpečenie akcieschopnosti dobrovoľných hasičských zborov obce budú s ohľadom na predpokladané a skutočné potreby a konkrétne výjazdy poskytované viacerými formami:
a) paušálna finančná dotácia poskytnutá raz za príslušný kalendárny rok,
b) refundácia nákladov za uskutočnený výjazd mimo obce na základe pokynu operačného strediska Hasičského a záchranného zboru,
c) finančné dary.
Paušálna finančná dotácia bude poskytovaná najmä na finančné a materiálno-technické zabezpečenie dobrovoľných hasičských zborov obce, odbornej prípravy veliteľov, strojníkov a členov dobrovoľných hasičských zborov obce a na zabezpečenie osobných ochranných pracovných prostriedkov.
Za refundáciu nákladov za uskutočnený výjazd sa považujú náklady na pohonné hmoty spotrebované hasičskou technikou a technickými prostriedkami pri zásahu a hodinová „náhrada za riziko“ člena dobrovoľného hasičského zboru obce.
Samotnú výšku paušálnej zložky finančnej podpory a ďalšie podrobnosti o jej poskytovaní ustanoví vykonávacia vyhláška Ministerstva vnútra SR.
Čl. V (účinnosť)
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti zákona 1. septembra 2015, okrem čl. I § 11d ods. 1 v bode 15, ktorý nadobúda účinnosť 1. januára 2016.
18
Schválené na rokovaní vlády Slovenskej republiky 18. februára 2015.
Robert Fico v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Robert Kaliňák v. r.
podpredseda vlády a minister vnútra
Slovenskej republiky