Doložka vybraných vplyvov
A.1 Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK:
A.2 Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie
X
3. Sociálne vplyvy
- vplyv na hospodárenie
obyvateľstva,
- sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť
a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu
Spoločnosti
X
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Návrh zákona reaguje na poznatky z doterajšej aplikácie zákona najmä na úseku správy registratúry: pre podnikateľské subjekty prináša úľavy na úseku správy ich registratúry. Z poznatkov z praxe vyplynula potreba skvalitnenia služieb subjektov podnikajúcich v oblasti správy registratúry inou osobou; návrh zákona preto nastavuje nové kritériá pre výkon tejto živnosti.
Navrhovaná úprava umožňuje pôvodcovi registratúry neuchovávať listinný originál registratúrneho záznamu, ak z neho vyhotovil elektronickú kópiu prostredníctvom zaručenej konverzie. Navyše nehromadením listinných originálov registratúrnych záznamov dôjde u pôvodcu k zníženiu nákladov na úložné priestory, a tým k zefektívneniu výkonu správy registratúry.
Keďže platné znenie zákona zakotvilo vo vzťahu k registratúrnemu poriadku a registratúrnemu plánu povinnosť vypracovať ho pre najvýznamnejších pôvodcov registratúry, v praxi vznikali u iných pôvodcov registratúry pochybnosti v súvislosti s povinnosťou ich vypracovania. Preto sa zákon dopĺňa o výslovné ustanovenie, že pôvodcovia určení
2
ministerstvom vypracúvajú iba registratúrny plán a všetci ostatní nemajú povinnosť vypracúvať ani registratúrny poriadok, ani registratúrny plán. Navrhované znenie v § 16 ods. 5 prináša úľavu z niektorých povinností pôvodcov registratúrnych záznamov tretej kategórie, t.j. z činnosti ktorých nevznikajú registratúrne záznamy s trvalou dokumentárnou hodnotou, čo spravidla samostatne zárobkovo činné osoby, živnostníci a malé podnikateľské subjekty a pod.
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
ÁNO
Zavádzajú sa nové služby pre verejnosť na webovom sídle sa budú zverejňovať digitálne kópie archívnych dokumentov, vytvoria sa možnosti on-line objednávania archívnych služieb, čím sa zjednoduší administratívna stránka prístupu k archívnym dokumentom. Ďalej sa budú zverejňovať vybrané údaje z ústredných evidencií vedených ministerstvom (evidencia archívov, evidencia pečatí a pečatidiel).
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
ÁNO
Prostredníctvom elektronických formulárov bude možné objednávať si archívne služby. Elektronické formuláre vytvoria možnosť interoperabilného prístupu a vybavenia veci; objednanie archívnych služieb bude možné aj prostredníctvom klientskych centier okresných úradov.
Ľudia
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
NIE
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdelávacích aktivít.)
NIE
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných aktivít.)
NIE
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho prostredia.)
ÁNO
Vytvorením podmienok pre hodnotenie a preberanie elektronických archívnych dokumentov bude možné ich jednoduchšie sprístupnenie pre bádateľskú činnosť aj znevýhodnených osôb.
Infraštruktúra
3
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa nový informačný systém?
(Uveďte jeho funkciu.)
ÁNO
Definujú sa niektoré princípy vedenia a obsah informačného systému, ktorý tvorí ústrednú elektronickú evidenciu archívov, zoznamu osôb vykonávajúcich odborné archívne činnosti a evidenciu pečatí a pečatidiel.
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
NIE
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
ÁNO
Zavádzajú sa nové služby pre verejnosť na webovom sídle sa budú zverejňovať digitálne kópie archívnych dokumentov, vytvoria sa možnosti on-line objednávania archívnych služieb, čím sa zjednoduší administratívna stránka prístupu k archívnym dokumentom. Ďalej sa budú zverejňovať vybrané údaje z ústredných evidencií vedených ministerstvom (evidencia archívov, evidencia pečatí a pečatidiel).
6.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
(Uveďte spôsob jej zabezpečenia.)
NIE
6.11. Zvyšuje sa bezpečnosť IT?
(Uveďte spôsob zvýšenia bezpečnosti a ochrany IT.)
NIE
6.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
(Uveďte stručný popis zavádzanej infraštruktúry.)
NIE
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu informatizácie?
(Uveďte popis zmien.)
Áno
MV SR sa ustanovuje kompetencia na úseku správy a vedenia informačných systémov, ktoré tvoria ústrednú evidenciu archívneho dedičstva Slovenskej republiky.
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Popíšte príslušnú úroveň financovania.)
NIE
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
6.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
(Stručne popíšte navrhované legislatívne zmeny.)
NIE