Doložka vybraných vplyvovA.1 Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK:
A.2 Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie
3. Sociálne vplyvy
- vplyv na hospodárenie
obyvateľstva,
- sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť
a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu
Spoločnosti
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Návrh zákona reaguje na poznatky z doterajšej aplikácie zákona najmä na úseku správy registratúry: pre podnikateľské subjekty prináša úľavy na úseku správy ich registratúry. Z poznatkov z praxe vyplynula potreba skvalitnenia služieb subjektov podnikajúcich v oblasti správy registratúry inou osobou; návrh zákona preto nastavuje nové kritériá pre výkon tejto živnosti.
Navrhovaná úprava umožňuje pôvodcovi registratúry neuchovávať listinný originál registratúrneho záznamu, ak z neho vyhotovil elektronickú kópiu prostredníctvom zaručenej konverzie. Navyše nehromadením listinných originálov registratúrnych záznamov dôjde u pôvodcu k zníženiu nákladov na úložné priestory, a tým k zefektívneniu výkonu správy registratúry.
Keďže platné znenie zákona zakotvilo vo vzťahu k registratúrnemu poriadku a registratúrnemu plánu povinnosť vypracovať ho pre najvýznamnejších pôvodcov registratúry, v praxi vznikali u iných pôvodcov registratúry pochybnosti v súvislosti s povinnosťou ich vypracovania. Preto sa zákon dopĺňa o výslovné ustanovenie, že pôvodcovia určení
2
ministerstvom vypracúvajú iba registratúrny plán a všetci ostatní nemajú povinnosť vypracúvať ani registratúrny poriadok, ani registratúrny plán. Navrhované znenie v § 16 ods. 5 prináša úľavu z niektorých povinností pôvodcov registratúrnych záznamov tretej kategórie, t.j. z činnosti ktorých nevznikajú registratúrne záznamy s trvalou dokumentárnou hodnotou, čo sú spravidla samostatne zárobkovo činné osoby, živnostníci a malé podnikateľské subjekty a pod.Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
ÁNO
Zavádzajú sa nové služby pre verejnosť – na webovom sídle sa budú zverejňovať digitálne kópie archívnych dokumentov, vytvoria sa možnosti on-line objednávania archívnych služieb, čím sa zjednoduší administratívna stránka prístupu k archívnym dokumentom. Ďalej sa budú zverejňovať vybrané údaje z ústredných evidencií vedených ministerstvom (evidencia archívov, evidencia pečatí a pečatidiel).
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
ÁNO
Prostredníctvom elektronických formulárov bude možné objednávať si archívne služby. Elektronické formuláre vytvoria možnosť interoperabilného prístupu a vybavenia veci; objednanie archívnych služieb bude možné aj prostredníctvom klientskych centier okresných úradov.
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdelávacích aktivít.)
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných aktivít.)
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho prostredia.)
ÁNO
Vytvorením podmienok pre hodnotenie a preberanie elektronických archívnych dokumentov bude možné ich jednoduchšie sprístupnenie pre bádateľskú činnosť aj znevýhodnených osôb.