1
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 154/1994 Z. z. o matrikách v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Termín začatia a ukončenia PPK: -
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
A.3. Poznámky
Návrh zákona sa predkladá z dôvodu potreby zabezpečenia jednotného postupu matričných úradov pri výkone verejnej moci v elektronickej podobe. V nadväznosti na zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci sa navrhuje zakotviť elektronickú matriku ako samostatný špecializovaný portál v súvislosti s elektronizáciou matriky Na základe vyhodnotenia vplyvov predkladateľ návrhu odhaduje, že návrh bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy v nadväznosti na výdavky potrebné na zvýšenie počtu o 1 štátnozamestnanecké miesto pre ústredný orgán kapitoly ministerstva vnútra a na výdavky na udržanie výsledkov projektu financovaného zo štrukturálnych fondov EÚ v zmysle čl. 57 Nariadenia Rady (ES) 1083/2006.
A.4. Alternatívne riešenia:
A.5. Stanovisko gestorov:
2
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2015
2016
2017
2018
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
320 580,05
322 273,33
322 273,33
322 273,33
Ministerstvo vnútra SR (program 0D6)
v tom:
prvok 0D60301 – Všeobecná vnútorná správa
prvok 0D60801 – Riadenie a kontrola
301 953,91
18 626,14
301 953,91
20 319,42
301 953,91
20 319,42
301 953,91
20 319,42
z toho:
- vplyv na ŠR
320 580,05
322 273,33
322 273,33
322 273,33
- vplyv na územnú samosprávu
0
0
0
0
Celková zamestnanosť – prírastok počtu pracovných miest
1
1
1
1
- z toho vplyv na ŠR
1
1
1
1
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom:
0
0
0
0
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Financovanie
2015
2016
2017
2018
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy ( - príjmy, + výdavky)
320 580,05
322 273,33
322 273,33
322 273,33
z toho vplyv na ŠR
320 580,05
322 273,33
322 273,33
322 273,33
financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
320 580,05
322 273,33
322 273,33
322 273,33
3
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrh zákona s účinnosťou od 1.7.2015 si vyžaduje zvýšenie limitu finančných prostriedkov a počet zamestnancov, ktoré nie zohľadnené v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2015 2018 a Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky ich nie je schopné zabezpečiť v rámci oznámených limitov. Na základe uvedeného žiada zvýšiť počet zamestnancov a rozpočtové výdavky kapitoly o tieto rozpočtovo nekryté finančné prostriedky.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrhu rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Návrh zákona sa predkladá z dôvodu potreby zabezpečenia jednotného postupu matričných úradov pri výkone verejnej moci v elektronickej podobe. Elektronická matrika sa navrhuje ako samostatný špecializovaný portál v súvislosti s elektronizáciou služieb matriky, ktorý predstavuje prístupové miesto k elektronickým službám orgánov verejnej moci na úseku matrík. Uvedený portál umožní vykonávať úkony v matrike na základe elektronickej komunikácie. Správcom portálu bude Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, ktoré riadi štátnu správu na úseku matrík.
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :
zmena sadzby
zmena v nároku
x nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 3
Odhadované objemy
Objem aktivít
2015
2016
2017
2018
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
4
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
PROGRAM 0D6 –EFEKTÍVNA A SPOĽAHLIVÁ ŠTÁTNA SPRÁVA
PODPROGRAM 0D603 – OKRESNÉ ÚRADY
PRVOK 0D60301 – VŠEBECNÁ VNÚTORNÁ SPRÁVA
Výdavky vo výške 301 953,91 potrebné na zabezpečenie prostriedkov na udržanie výsledkov projektu financovaného zo štrukturálnych fondov v zmysle čl. 57 Nariadenia Rady (ES) 1083/2006. Udržateľnosť prevádzky informačného systému elektronická matrika si vyžaduje zabezpečiť dodávateľsky servis, podporu a údržbu príslušných zdrojových aplikácií. Taktiež je potrebné zabezpečiť podporu systémového softvéru a využívanej komunikačnej infraštruktúry.
PODPROGRAM 0D608 – RIADENIE A KONTROLA
PRVOK 0D60801 – RIADENIE A KONTROLA
Nakoľko správcom špecializovaného portálu elektronická matrika bude Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, je potrebné zabezpečiť pre ústredný orgán kapitoly Ministerstva vnútra Slovenskej republiky 1 štátnozamestnanecké miesto a finančné prostriedky na rok 2015 vo výške 18 626,14 €, z toho na mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania 13 802,25 a poistné a na príspevok do poisťovní 4 823,89 €. Na roky 2016 2018 potrebné výdavky na mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania vo výške 15 057 a na poistné a príspevok do poisťovní vo výške 5 262,42 €.
5
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2015
2016
2017
2018
poznámka
Daňové príjmy (100)1
0
0
0
0
Nedaňové príjmy (200)1
0
0
0
0
Granty a transfery (300)1
0
0
0
0
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
0
0
0
0
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
0
0
0
0
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
PODPROGRAM 0D603 – OKRESNÉ ÚRADY
PRVOK 0D60301 – VŠEBECNÁ VNÚTORNÁ SPRÁVA
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2015
2016
2017
2018
poznámka
Bežné výdavky (600)
301 953,91
301 953,91
301 953,91
301 953,91
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
Tovary a služby (630)2
301 953,91
301 953,91
301 953,91
301 953,91
635009 Softvér1
Bežné transfery (640)2
0
0
0
0
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
301 953,91
301 953,91
3 387 000
3 387 000
z toho výdavky na ŠR
301 953,91
301 953,91
301 953,91
301 953,91
Bežné výdavky (600)
301 953,91
301 953,91
301 953,91
301 953,91
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
1 Softvér update (update-aktualizácia programového produktu)
6
PODPROGRAM 0D608 – RIADENIE A KONTROLA
PRVOK 0D60801 – RIADENIE A KONTROLA
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2015
2016
2017
2018
poznámka
Bežné výdavky (600)
18 626,14
20 319,42
20 319,42
20 319,42
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
13 802,25
15 057,00
15 057,00
15 057,00
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
4 823,89
5 262,42
5 262,42
5 262,42
Tovary a služby (630)2
0
0
0
0
Bežné transfery (640)2
0
0
0
0
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a NFV (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
0
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
z toho výdavky na ŠR
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
7
PODPROGRAM 0D608 – RIADENIE A KONTROLA
PRVOK 0D60801 – RIADENIE A KONTROLA
Tabuľka č. 6
* počet zamestnancov, mzdy a poistné rozpísať podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...)
Predložený návrh zákona prináša dopad na štátny rozpočet v dôsledku zvýšenia počtu funkčných miest o 1 štátnozamestnanecké miesto a s tým súvisiace výdavky na mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania vo výške 13 802,25 na rok 2015 a 15 057 na roky 2016 - 2018, Výdavky na poistné a príspevok do poisťovní tvoria 34,95 % z celkového objemu mzdových výdavkov.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2015
2016
2017
2018
poznámka
Počet zamestnancov celkom*
1
1
1
1
z toho vplyv na ŠR
1
1
1
1
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)*
1 254,75
1 254,75
1 254,75
1 254,75
z toho vplyv na ŠR
1 254,75
1 254,75
1 254,75
1 254,75
Osobné výdavky celkom (v eurách)
18 626,14
20 319,42
20 319,42
20 319,42
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)*
13 802,25
15 057,00
15 057,00
15 057,00
z toho vplyv na ŠR
13 802,25
15 057,00
15 057,00
15 057,00
Poistné a príspevok do poisťovní (620)*
4 823,89
5 262,42
5 262,42
5 262,42
z toho vplyv na ŠR
4 823,89
5 262,42
5 262,42
5 262,42
Poznámky:
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka
Poistné tvorí podiel mzdových výdavkov, pričom za organizácie v pôsobnosti kapitol štátneho rozpočtu, s výnimkou prenesených kompetencií výkonu štátnej správy, pre zamestnancov štátnej služby a zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme predstavuje 34,95 %, pre policajtov, profesionálnych vojakov, colníkov, hasičov vrátane horskej záchrannej služby predstavuje 33,2 %. Pre ostatné subjekty verejnej správy vrátane prenesených kompetencií výkonu štátnej správy poistné tvorí podiel zodpovedajúci 35,2 %.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy automaticky prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Obsah
6.1. Rozširujú alebo inovujú sa existujúce alebo vytvárajú sa či zavádzajú sa nové elektronické služby?
(Popíšte ich funkciu a úroveň poskytovania.)
Elektronická matrika vznikne ako informačný systém, ktorý zabezpečí vzájomnú elektronickú komunikáciu medzi orgánmi verejnej moci na úseku matrík. Zároveň bude aj špecializovaným portálom, na ktorom budú zverejnené elektronické formuláre prostredníctvom ktorého sa budú môcť využívať vybrané elektronické služby matričných úradov, MV SR a OÚ. Bude obsahovať databázu matričných udalostí: matričné knihy v elektronickej forme a zbierku elektronických listín, ktoré budú slúžiť ako podklad na zápis, dodatočný zápis alebo ich zmenu v matrike a na úradný výpis z matriky. Elektronická matrika uskutoční elektronizáciu služieb matriky zavedením nových elektronických služieb: zápisy matričných udalostí do matričných kníh a úradné výpisy z matričných kníh. Tieto služby pomôžu občanom riešiť životné situácie ako uzavretie manželstva, narodenie dieťaťa, určenie rodičovstva, osvojenie, rozvod manželstva a úmrtie.
Sprístupnenie elektronických služieb zvýši spokojnosť občanov, podnikateľov a ostatnej verejnosti s verejnou správou, pretože k riešeniu svojich požiadaviek budú môcť pristupovať aj prostredníctvom internetu, zníži administratívnu náročnosť riešenia životných situácií a zníži náklady na tlačené výstupy.
Centralizácia procesov a služieb prispeje k zabezpečeniu efektívnejšej a výkonnejšej štátnej správy a k zvýšeniu kompetentnosti verejnej správy.
6.2. Vytvárajú sa podmienky pre sémantickú interoperabilitu?
(Popíšte spôsob jej zabezpečenia.)
nie
Ľudia
6.3. Zabezpečuje sa vzdelávanie v oblasti počítačovej gramotnosti a rozširovanie vedomostí o IKT?
(Uveďte spôsob, napr. projekty, školenia.)
nie
6.4. Zabezpečuje sa rozvoj elektronického vzdelávania?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia vzdelávacích aktivít.)
nie
6.5. Zabezpečuje sa podporná a propagačná aktivita zameraná na zvyšovanie povedomia o informatizácii a IKT?
(Uveďte typ a spôsob zabezpečenia propagačných aktivít.)
nie
6.6. Zabezpečuje/zohľadňuje/zlepšuje sa prístup znevýhodnených osôb k službám informačnej spoločnosti?
(Uveďte spôsob sprístupnenia digitálneho prostredia.)
Prostredníctvom Internetu
Infraštruktúra
6.7. Rozširuje, inovuje, vytvára alebo zavádza sa nový informačný systém?
(Uveďte jeho funkciu.)
Popísané v bode 6.1.
6.8. Rozširuje sa prístupnosť k internetu?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
nie
6.9. Rozširuje sa prístupnosť k elektronickým službám?
(Uveďte spôsob rozširovania prístupnosti.)
Prostredníctvom Internetu
6.10. Zabezpečuje sa technická interoperabilita?
(Uveďte spôsob jej zabezpečenia.)
nie
6.11. Zvyšuje sa bezpečnosť IT?
(Uveďte spôsob zvýšenia bezpečnosti a ochrany IT.)
nie
6.12. Rozširuje sa technická infraštruktúra?
(Uveďte stručný popis zavádzanej infraštruktúry.)
nie
Riadenie procesu informatizácie
6.13. Predpokladajú sa zmeny v riadení procesu informatizácie?
(Uveďte popis zmien.)
nie
Financovanie procesu informatizácie
6.14. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Popíšte príslušnú úroveň financovania.)
nie
Legislatívne prostredie procesu informatizácie
6.15. Predpokladá nelegislatívny materiál potrebu úpravy legislatívneho prostredia procesu informatizácie?
(Stručne popíšte navrhované legislatívne zmeny.)
nie