Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslankyňa Jana Kiššová.
Cieľom predloženého návrhu zákona je zrušiť minimálny rozsah pracovnej zdravotnej služby vo vzťahu k zamestnancom zaradeným do prvej a druhej rizikovej kategórie, čím sa povinnosť výkonu pracovnej zdravotnej služby stane zo strany zamestnávateľa dobrovoľnou. Nepôjde tak o povinnosť, ale o zamestnanecký benefit, ktorý zamestnávateľ môže, ale nemusí poskytnúť.
Súčasná úprava, zakotvujúca povinnosť pracovnej zdravotnej služby vo vzťahu k zamestnancom zaradeným do prvej a druhej rizikovej kategórie, je príkladom šikanózneho výkonu štátnej moci vo vzťahu k podnikateľom zamestnávajúcim uvedené kategórie zamestnancov a profitujú z nej najmä poskytovatelia pracovnej zdravotnej služby. Uhrádzať ju však musia zamestnávatelia, ktorým táto samoúčelná a zbytočná povinnosť odčerpáva zdroje, ktoré by mohli investovať napr. do rozvoja firmy a zvyšovania jej konkurencieschopnosti, ale napr. aj do prijímania nových zamestnancov alebo zvyšovania miezd. Predložený návrh sa netýka zamestnancov zaradených do tretej alebo štvrtej pracovnej kategórie, keďže u týchto dvoch kategórií sledovanie zdravotného stavu zamestnancov svoje opodstatnenie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať vplyv na verejné financie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, ani sociálny vplyv. Návrh zákona pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodom 1 až 3
Navrhuje sa zmena údajov v prílohe č. 3b, ktorá upravuje minimálny rozsah výkonu pracovnej zdravotnej služby podľa kategórie prác u zamestnávateľa; navrhnutou úpravou sa ruší minimálny rozsah pracovnej zdravotnej služby vo vzťahu k zamestnancom zaradeným do prvej a druhej rizikovej kategórie, čím výkon pracovnej zdravotnej služby vo vzťahu k zamestnancom zaradeným do oboch uvedených kategórií prestáva byť povinný a stáva sa dobrovoľným.
K čl. II
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu sa účinnosť navrhuje od 1. júla 2015.