1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Predmetným návrhom zákona sa upravuje základný právny predpis v oblasti účtovníctva a to zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a menia a dopĺňajú sa niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“).
Zákon o účtovníctve upravuje účtovníctvo všetkých typov účtovných jednotiek v nadväznosti na sekundárnu legislatívu Európskej únie. Zámerom novely zákona o účtovníctve je prijatie legislatívnych opatrení zameraných na transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady 2013/34/EÚ o ročných účtovných závierkach, konsolidovaných účtovných závierkach a súvisiacich správach určitých druhov podnikov, ktorou sa mení smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/43/ES a zrušujú smernice Rady 78/660/EHS a 83/349/EHS a smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/95/EÚ, ktorou sa mení smernica 2013/34/EÚ, pokiaľ ide o zverejňovanie nefinančných informácií a informácií týkajúcich sa rozmanitosti niektorými veľkými podnikmi a skupinami.
Predmetom novely zákona o účtovníctve je
subjekty verejného záujmu s viac ako 500 zamestnancami budú povinné vo výročnej správe uvádzať aj ďalšie nefinančné informácie o sociálnom prostredí, o dodržiavaní ľudských práv a boji proti korupcii a úplatkárstvu
účtovné jednotky, ktoré emitovali cenné papiere a tie boli prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu ktoréhokoľvek členského štátu uvedú vo výročnej správe aj opis politiky rozmanitosti, ktorú uplatňujú vo svojich správnych, riadiacich a dozorných orgánoch najmä vo vzťahu k veku, pohlaviu, vzdelaniu a profesijným skúsenostiam členov
veľké účtovné jednotky, ktoré obchodnými spoločnosťami a subjekty verejného záujmu , ktoré pôsobia v ťažobnom priemysle alebo v klčovaní prirodzených lesov budú povinné zostavovať a zverejňovať ročnú správu o platbách orgánom verejnej moci
upravujú sa podmienky pre vznik povinnosti zostaviť konsolidovanú účtovnú závierku
vypúšťa sa oceňovanie reprodukčnou obstarávacou cenou, upravujú sa podmienky pre oceňovanie majetku a záväzkov reálnou hodnotou a dopĺňa sa odpisovanie goodwillu
nadväzne na výsledky III. fázy hodnotenia OECD Slovenskej republiky sa dopĺňa pokuta za nevedenie účtovníctva alebo vedenie účtovníctva v rozpore s týmto zákonom, ak neexistuje možnosť dať účtovnej jednotke pokutu z celkovej vykázanej sumy majetku.
Predmetným návrhom zákona sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Doplnením zákona č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov a zákona č. 530/2011 Z. z. o spotrebnej dani z alkoholických nápojov v znení neskorších predpisov sa upravuje požiadavka odberateľov kontrolných známok, pričom sa umožňuje flexibilne reagovať na potreby odberateľov kontrolných známok tak, že bude možné dohodnúť aj iný termín prevzatia kontrolných známok v tlačiarni.
2
Predmetom novely zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice je úprava tržieb prijatých bezhotovostne.
Z dôvodu požiadavky spresnenia v rámci legislatívno technickej úpravy sa dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok).
Návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, na rozpočty obcí a vyšších územných celkov, na sociálne prostredie, vplyv na životné prostredie a vplyv na informatizáciu spoločnosti a bude mať nepatrný negatívny vplyv na podnikateľské prostredie veľkých účtovných jednotiek.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a inými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
3
Doložka vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Termín začatia a ukončenia MPK:
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Novela zákona č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov, novela zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov a v znení neskorších predpisov, novela zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a novela zákona č. 530/2011 Z. z. o spotrebnej dani z alkoholických nápojov v znení neskorších predpisov nemá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, nemá žiadny sociálny vplyv, vplyv na životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné
4
A.5. Stanovisko gestorov
Vplyvy na podnikateľské prostredie
3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom
ovplyvnené a aký je ich počet?
Návrhom zákona o účtovníctve budú ovplyvnené podnikateľské subjekty, ktoré spĺňajú kritérium pre veľkú účtovnú jednotku a časť malých účtovných jednotiek, ktoré majú povinnosť vyhotoviť výročnú správu, pôsobiacich v ťažobnom priemysle alebo v klčovaní prirodzených lesov. Týka sa to asi 9,6% účtovných jednotiek ťažobného priemyslu.
Ďalej budú návrhom zákona ovplyvnené subjekty verejného záujmu s viac ako 500 zamestnancami, ktorým vzniká povinnosť rozšíriť výročnú správu o nefinančné informácie. Táto povinnosť zasiahne asi 260 účtovných jednotiek.
3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov?
Návrh zákona o účtovníctve bude mať negatívny vplyv z dôvodu mierneho zvýšenia administratívnych nákladov súvisiacich s doplnením výročnej správy o nefinančné informácie týkajúce sa sociálneho prostredia, dodržiavania ľudských práv, boja proti korupcii.
3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti
s implementáciou návrhu?
Vo vzťahu k rozšíreniu výročnej správy nie je možné výšku administratívnych nákladov odhadnúť.
3.4. Aké dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu)?
Okrem vplyvov uvedených v bodoch 3.2 a 3.3 sa neočakávajú ďalšie vplyvy na fungovanie podnikateľských subjektov.
3.5. Aké predpokladané spoločensko–ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?
Z pohľadu spoločensko-ekonomických dôsledkov pripravovanej úpravy nastane vyššia informovanosť spoločnosti o informácie o vplyve účtovnej jednotky na zamestnanosť, životné prostredie, dodržiavanie ľudských práv, boj proti korupcii a úplatkárstvu.
5
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
s právom Európskej únie
1.Predkladateľ zákona:
Vláda Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
3.Problematika návrhu zákona:
a)je upravená v práve Európskej únie:
Primárne právo:
-čl. 4 ods. 2, čl. 106, 110 až 115 a čl. 355 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
-čl. 52 Zmluvy o Európskej únii.
Sekundárne právo (prijaté po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o Európskom spoločenstve - po 30. novembri 2009):
1. legislatívne akty:
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/95/EÚ z 22. októbra 2014, ktorou sa
mení smernica 2013/34/EÚ, pokiaľ ide o zverejňovanie nefinančných informácií a informácií týkajúcich sa rozmanitosti niektorými veľkými podnikmi a skupinami (Ú. v. EÚ L 330, 15.11.2014),
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 2013/34/EÚ z 26. júna 2013 o ročných
účtovných závierkach, konsolidovaných účtovných závierkach a súvisiacich správach určitých druhov podnikov, ktorou sa mení smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/43/ES a zrušujú smernice Rady 78/660/EHS a 83/349/EHS (Ú. v. L 182, 29.6.2013) v platnom znení,
- nariadenie Rady (ES) č. 389/2012 zo 2. mája 2012 o administratívnej spolupráci v oblasti
spotrebných daní a zrušení nariadenia 2073/2004 (Ú.v. EÚ L 121, 8.5. 2012).
2. nelegislatívne akty:
- smernica Rady 2014/102/EÚ zo 7. novembra 2014, ktorou sa upravuje smernica
Európskeho parlamentu a Rady 2013/34/EÚ o ročných účtovných závierkach, konsolidovaných účtovných závierkach a súvisiacich správach určitých druhov podnikov z dôvodu pristúpenia Chorvátskej republiky (Ú. v. EÚ L 334, 21.11.2014),
-smernica Rady 2011/64/EÚ z 21. júna 2011 o štruktúre a sadzbách spotrebnej dane z
tabakových výrobkov (kodifikované znenie) (Ú.v. EÚ L 176, 5.7. 2011),
6
-vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ) č. 162/2013 z 21. februára 2013, ktorým sa mení a
dopĺňa príloha k nariadeniu (ES) č. 3199/93 o vzájomnom uznávaní postupov úplného denaturovania etanolu na účely výnimky zo spotrebnej dane (Ú.v. EÚ L 49, 22.2. 2013),
-rozhodnutie Komisie (EÚ) z 20. decembra 2011 o uplatňovaní článku 106 ods. 2 Zmluvy o fungovaní Európskej únie na štátnu pomoc vo forme náhrady za službu vo verejnom záujme udeľovanej niektorým podnikom povereným poskytovaním služieb všeobecného hospodárskeho záujmu (2012/21/EÚ) (Ú. v. EÚ L 7, 11.1.2012).
Sekundárne právo (prijaté pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení Európskeho spoločenstva - do 30. novembra 2009):
-smernica Rady 1986/635/EHS z 8. decembra 1986 o ročnej účtovnej závierke a
konsolidovaných účtoch bánk a iných finančných inštitúcií (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ kap. 6/zv. 1) v platnom znení,
-smernica Rady 1991/674/EHS z 19. decembra 1991 o ročných účtovných závierkach a
konsolidovaných účtovných závierkach poisťovní (Mimoriadne vydanie Ú. v. kap. 6/zv. 1) v platnom znení,
-smernica Rady 92/83/EHS z 19. októbra 1992 o zosúladení štruktúr spotrebných daní
pre etanol a alkoholické nápoje (Mimoriadne vydanie Ú.v. EÚ kap. 9/zv. 1),
-smernica Rady 92/84/EHS z 19. októbra 1992 o aproximácii sadzieb spotrebnej dane
na alkohol a alkoholické nápoje (Mimoriadne vydanie Ú.v. EÚ kap. 9/zv. 1),
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 98/34/ES z 22.júna 1998, ktorou sa stanovuje
postup pri poskytovaní informácií v oblasti technických noriem a predpisov, ako aj pravidiel vzťahujúcich sa na služby informačnej spoločnosti (Mimoriadne vydanie Ú.v. EÚ kap. 13/ zv.20) v platnom znení,
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 2004/25/ES z 21. apríla 2004 o ponukách na
prevzatie (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ kap. 17/zv. 2) v platnom znení,
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/43/ES zo 17. mája 2006 o štatutárnom
audite ročných účtovných závierok a konsolidovaných účtovných závierok, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice Rady 78/660/EHS a 83/349/EHS a ktorou sa zrušuje smernica Rady 84/253/EHS (Ú. v. EÚ L 157, 9. 6. 2006), v platnom znení,
- smernica Rady 2006/79/ES z 5. októbra 2006 o oslobodení od daní pri dovoze malých
zásielok tovaru neobchodného charakteru z tretích krajín (Ú. v. EÚ L 286, 17.10.2006),
- smernica Komisie 2006/111/ES zo 16. novembra 2006 o transparentnosti finančných
vzťahov členských štátov a verejných podnikov a o finančnej transparentnosti v niektorých podnikoch (kodifikované znenie) (Ú. v. EÚ L 318, 17.11.2006),
-smernica Rady 2007/74/ES z 20. decembra 2007 o oslobodení tovaru, ktorý dovážajú
osoby cestujúce z tretích krajín, od dane z pridanej hodnoty a spotrebnej dane (Ú. v. L 346, 29. 12. 2007),
- smernica Rady 2008/118/ES z 16. decembra 2008 o všeobecnom systéme spotrebných
daní a o zrušení smernice 92/12/EHS (Ú. v. EÚ L 9, 14.1. 2009) v platnom znení,
7
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/101/ES z 16. septembra 2009 o
koordinácii záruk, ktoré sa od obchodných spoločností v zmysle článku 48 druhého odseku zmluvy vyžadujú v členských štátoch na ochranu záujmov spoločníkov a tretích osôb s cieľom zabezpečiť rovnocennosť týchto záruk (kodifikované znenie) (Ú. v. L 258, 1. 10. 2009) v platnom znení,
-nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1606/2002 z 19. júla 2002
o uplatňovaní medzinárodných účtovných noriem (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 13/zv. 29) v platnom znení,
-nariadenie Európskeho Parlamentu a Rady (ES) č. 1893/2006 z 20. decembra 2006,
ktorým sa zavádza štatistická klasifikácia ekonomických činností NACE Revision 2 a ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie Rady (EHS) č. 3037/90 a niektoré nariadenia ES o osobitných oblastiach štatistiky (Ú. v. EÚ L 393, 30.12.2006) v platnom znení,
-nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 110/2008 z 15. januára 2008
o definovaní, popise, prezentácii, označovaní a ochrane zemepisných označení liehovín a o zrušení nariadenia (EHS) č. 1576/89 (Ú. v. EÚ L 39, 13.2.2008) v platnom znení,
-nariadenie Európskeho parlamentu a Rady č. 450/2008 z 23. apríla 2008, ktorým sa
ustanovuje Colný kódex Spoločenstva (modernizovaný Colný kódex) (Ú. v. L 145, 4.6.2008),
-nariadenie Rady (EHS) č. 2913/92 z 12. októbra 1992, ktorým sa ustanovuje Colný
kódex spoločenstva (Mimoriadne vydanie Ú.v. EÚ kap. 2/zv. 4) v platnom znení,
-nariadenie Komisie (ES) č. 3199/93 z 22. novembra 1993 o vzájomnom uznávaní
postupov úplného denaturovania etanolu na účely výnimky zo spotrebnej dane (Mimoriadne vydanie Ú.v. EÚ kap. 9/zv. 1) v platnom znení,
-nariadenie Komisie (ES) č. 555/2008 z 27. júna 2008, ktorým sa ustanovujú podrobné
pravidlá vykonávania nariadenia Rady (ES) č. 479/2008 o spoločnej organizácii trhu s vínom, pokiaľ ide o podporné programy, obchod s tretími krajinami, výrobný potenciál a kontroly vo vinárskom sektore (Ú. v. EÚ L 170, 30.6.2008) v platnom znení,
-nariadenie Komisie (ES) č. 1126/2008 z 3. novembra 2008, ktorým sa v súlade s
nariadením Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1606/2002 prijímajú určité medzinárodné účtovné štandardy (Ú. v. EÚ L 320, 29.11.2008) v platnom znení,
-nariadenie Komisie (ES) č. 684/2009 z 24. júla 2009, ktorým sa implementuje smernica
Rady 2008/118/ES, pokiaľ ide o elektronické postupy pri preprave tovaru podliehajúceho spotrebnej dani v režime pozastavenia dane (Ú. v. EÚ L 197, 29.7.2009) v platnom znení,
-rozhodnutie Európskeho parlamentu a Rady č. 1152/2003/ES zo 16. júna 2003
o informatizácii prepravy a kontroly výrobkov podliehajúcich spotrebnej dani (Ú. v. L 162, 1.7. 2003).
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
-rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C - 272/1997, EK v. Spolková republika Nemecko, [1999],
-rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C - 275/1997, DE + ES Bauunternehmung GmbH v. Finanzamt Bergheim, [1999],
8
-rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C - 306/1999, Banque internationale pour l'Afrique occidentale SA (BIAO) v. Finanzamt für Großunternehmen in Hamburg, [2003],
-rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C - 182/2000, Lutz GmbH a iní, [2002],
-rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C - 395/00, Distillerie Fratelli Cipriani SpA v. Ministero delle Finanze, rok 2002,
-rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C - 147/01, Weber's Wine World Handels-GmbH, Ernestine Rathgeber, Karl Schlosser, Beta-Leasing GmbH v. Abgabenberufungskommission Wien, rok 2003,
-rozhodnutie Súdneho dvora (prvá komora) vo veci C - 197/04, Komisia Európskych spoločenstiev proti Spolkovej republike Nemecko, rok 2005,
-rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C - 96/2005, EK v. Helénska republika, [nepublikované],
-rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C - 115/2005, EK v. Luxemburské veľkovojvodstvo, [nepublikované],
-rozhodnutie Súdneho dvora (druhá komora) vo veci C - 140/05, Amalia Valeško proti Zollamt Klagenfurt, rok 2006,
-rozsudok Súdneho dvora vo veci C - 374/06 z 13. decembra 2007 BATIG Gesellschaft für Beteiligungen mbH proti Hauptzollamt Bielefeld (Ú.v. EÚ C 51, 23.2.2008),
-rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C - 163/09, Repertoire Culinaire Ltd v. The Commissioners for Her Majesty’s Revenue & Customs, rok 2011.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)Lehota na prebratie smernice 2013/34/EÚ je stanovená do 20. júla 2015. Lehota na prebratie smernice 2014/95/EÚ je stanovená do 6. decembra 2016. Lehota na prebratie smernice 2014/102/EÚ je stanovená do 20. júla 2015.
b)Lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov pre smernicu 2013/34/EÚ je stanovená do 31. marca 2015.
Lehota určená na predloženie návrhu právneho prepisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za prebratie smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov pre smernicu 2014/95/EÚ zatiaľ nebola stanovená.
Lehota určená na predloženie návrhu právneho prepisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za prebratie smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov pre smernicu 2014/102/EÚ zatiaľ nebola stanovená.
c)Proti SR nebolo začaté konanie o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 až 260.
d)Smernica 2013/34/EÚ bola prebratá do:
9
-zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov,
-opatrenia MF SR z 14. decembra 2005 č. MF/22933/2005-74, ktorým sa ustanovujú
podrobnosti o usporiadaní a označovaní položiek individuálnej účtovnej závierky, obsahovom vymedzení týchto položiek a rozsahu údajov určených z účtovnej závierky na zverejnenie pre zdravotné poisťovne v znení neskorších predpisov,
-opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky z 30. novembra 2005 č. MF/22930/2005-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej
účtovej osnove pre zdravotné poisťovne v znení neskorších predpisov,
-opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/15464/2013-74, ktorým sa
ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky a rozsahu údajov určených z individuálnej účtovnej závierky na zverejnenie pre mikro účtovné jednotky v znení neskorších predpisov,
-opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 16. decembra 2002 č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej
účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov,
-opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky z 31. marca 2003 č. 4455/2003-92,
ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky a rozsahu údajov určených z individuálnej účtovnej závierky na zverejnenie pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov,
-opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/16228/2014-74, ktorým sa
mení a dopĺňa opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky z 18. decembra 2007 č. MF/26307/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní a označovaní položiek účtovnej závierky, obsahovom vymedzení týchto položiek a rozsahu údajov určených z účtovnej závierky na zverejnenie, o rámcovej účtovej osnove a postupoch účtovania pre obchodníkov s cennými papiermi a pobočky zahraničných obchodníkov s cennými papiermi a o zmene a doplnení niektorých opatrení v znení neskorších predpisov,
-opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/18007/2014-74, ktorým sa
mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 13. decembra 2007 č. MF/25835/2007-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní a označovaní položiek účtovnej závierky, obsahovom vymedzení týchto položiek a rozsahu údajov určených z účtovnej závierky na zverejnenie, o rámcovej účtovej osnove a postupoch účtovania pre podielové fondy, dôchodkové fondy a doplnkové dôchodkové fondy v znení neskorších predpisov,
-opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/16232/2014-74, ktorým sa
mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 10. decembra 2008 č. MF/22273/2008-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní a označovaní položiek účtovnej závierky, obsahovom vymedzení týchto položiek a rozsahu údajov určených z účtovnej závierky na zverejnenie, o rámcovej účtovej osnove a postupoch účtovania pre Fond ochrany vkladov, Garančný fond investícií, inštitúcie elektronických
10
peňazí a pobočky zahraničných finančných inštitúcií a o zmene niektorých opatrení v znení neskorších predpisov,
-opatrenia MF SR č. MF/23377/2014-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o
usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky a rozsahu údajov určených z individuálnej účtovnej závierky na zverejnenie pre veľké účtovné jednotky a subjekty verejného záujmu,
-opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/23378/2014-74, ktorým sa
ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky a rozsahu údajov určených z individuálnej účtovnej závierky na zverejnenie pre malé účtovné jednotky,
-opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/18008/2014-74, ktorým sa
mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/15464/2013-74, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky a rozsahu údajov určených z individuálnej účtovnej závierky na zverejnenie pre mikro účtovné jednotky,
-zákona č. 540/2007 Z. z. o audítoroch, audite a dohľade nad výkonom auditu a o zmene
a doplnení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov,
-zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov,
Smernica 2014/95/EÚ bola prebratá do:
-zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov,
-zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov,
-zákona č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov.
Smernica 2014/102/EÚ bola prebratá do:
-zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov.
Smernica 98/34/ES bola prebratá do:
- zákona č. 264/1999 Z. z. o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní
zhody a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
- nariadenia vlády č. 453/2002 Z. z. o postupoch pri poskytovaní informácií v oblasti
technických predpisov a technických noriem.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu opatrenia s právom Európskej únie:
Úplný.
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo financií Slovenskej republiky.
11
Dôvodová správa – osobitná časť
K článku I
K bodu 1 (§ 2 ods. 4)
V nadväznosti na transpozíciu definícií vymedzených v článku 2 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2013/34/EÚ zákonom ustanovené definície podielovej účasti na účely ocenenia cenných papierov a podielov metódou vlastného imania podľa § 27. Pre podielovú účasť smernica vyžaduje aspoň 20 % podiel na základnom imaní, ktorý zakladá trvalú väzbu s účtovnou jednotkou. Účtovná jednotka podiel s úmyslom trvalého prepojenia s účtovnou jednotkou, aby jej prinášal majetkový alebo iný prospech a tým prispel k činnosti účtovnej jednotky.
K bodu 2 (§ 2 ods. 10)
V § 2 v odseku 10 sa ustanovuje začlenenie do veľkostných skupín tých účtovných jednotiek, u ktorých sa nedá identifikovať splnenie veľkostných podmienok podľa § 2 ods. 5 8 zákona. Zákon doplnením priamo určuje postup účtovnej jednotky pri začlenení sa do veľkostnej skupiny, ktorý podľa ustanovení do novely zákona vyplýval len nepriamo. Účtovná jednotka, ktorá priamo nespĺňa podmienky zatriedenia sa do veľkostnej skupiny, zatriedi sa ako malá účtovná jednotka. V nadväznosti na trvanie likvidácie alebo konkurzu sa ustanovuje, že účtovná jednotka počas týchto období sa začlení do veľkostnej skupiny, v ktorej bola pred vstupom do likvidácie alebo konkurzu.
K bodu 3 (§ 3 ods. 8)
Ustanovením sa reaguje na problematické vykonávanie eliminačných operácií pre účely zostavenia konsolidovanej účtovnej závierky vo verejnej správe, v prípade, ak účtovná jednotka nezostavuje individuálnu účtovnú závierku za kalendárny rok.
K bodu 4 (§ 6 ods. 4)
Zákonom sa precizujú základné pojmy ako je vymedzenie skupiny účtovných jednotiek, pre ktorú zákon naďalej používa pojem konsolidovaný celok z dôvodu zaužívania tohto pojmu v praxi a iných právnych predpisoch. Vymedzenie a obsahová náplň skupiny, materskej účtovnej jednotky ako aj dcérskej účtovnej jednotky prijaté v súlade so smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2013/34/EÚ a taktiež podľa IFRS/EÚ. Základné povinnosti účtovnej jednotky vo vzťahu ku konsolidovanej účtovnej závierke za konsolidovaný celok (skupinu) obsiahnuté v § 22.
K bodu 5 (§ 9 ods. 2)
Údaje z účtovných závierok subjektov verejnej správy predmetom centralizácie a následne tvoria databázu údajov pre výpočet schodku a dlhu verejnej správy. Podstatným predpokladom pre centralizáciu údajov je účtovanie v jednej účtovnej sústave, a to konkrétne v sústave podvojného účtovníctva.
12
K bodu 7 a 8 (§ 17 ods. 5 a ods. 8)
Obsah všeobecných náležitostí uvedený v § 17 ods. 2 požaduje povinne pripojiť podpisový záznam štatutárneho orgánu účtovnej jednotky. V priebehu roka 2014 sa zmenili vzory účtovných závierok tak, že všetky výkazy súčasti účtovnej závierky tvoria jeden celok a nepripájajú sa k nim podpisy osobitne. Každá zostavená účtovná závierka musí byť podpísaná osobou ustanovenou v § 17 ods. 2 písm. g) zákona. Samotný deň zostavenia účtovnej závierky si určuje účtovná jednotka, vo svojich vnútorných predpisoch. Do dňa zostavenia účtovnej závierky sa zohľadňujú všetky informácie, týkajúce sa stavu ku dňu, ku ktorému zostavuje účtovná závierka.
K bodu 9 (§ 18 ods. 4)
Predmetným ustanovením sa vymedzuje rozsah informácií poskytovaných vo výkaze ziskov a strát priebežnej účtovnej závierky. Priebežná účtovná závierka sa zostavuje, ak povinnosť zostaviť individuálnu účtovnú závierku v priebehu účtovného obdobia ustanovuje osobitný predpis a zostavuje sa najmä, ak činnosť účtovnej jednotky je obmedzená, napríklad v konkurze alebo v likvidácii. V ostatných prípadoch sa priebežná účtovná závierka zostavuje, ak sa z dôvodu vecného účelu sledujú náklady, výnosy a výsledok hospodárenia k určitému dátumu. Navrhuje sa vykazovať údaje vo výkaze ziskov a strát za obdobie od začiatku účtovného obdobia do dňa, ku ktorému sa zostavuje priebežná účtovná závierka a za bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobie.
K bodu 11 (§ 20 ods. 2)
Nadväzne na transpozíciu kapitoly 10 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2013/34/EÚ sa rozširuje obsah výročnej správy pre vybrané účtovné jednotky o osobitnú časť, ktorá sa zaoberá vykazovaním informácií o platbách orgánom verejnej moci.
K bodom 10 a 12 (§ 20 ods. 1 a § 20 ods. 3)
Článok 34 ods. 1 písm. b) Európskeho parlamentu a Rady 2013/34/EÚ vyžaduje, aby audítor vyjadril názor, či výročná správa je v súlade s účtovnou závierkou, vyjadril názor na vybrané informácie vo výročnej správe a v prípade, ak audítor zistí na základe poznatkov o účtovnej jednotke významné nesprávnosti vo výročnej správe, musí uviesť charakter každej takejto významnej nesprávnosti.
K bodu 13 (§ 20 ods. 6)
Precizuje sa ustanovenie vo výročnej správe, podľa ktorého účtovná jednotka uvádza opis hlavných systémov vnútornej kontroly a riadenia rizík vo vzťahu k účtovnej závierke.
K bodu 14 (§ 20 ods. 9 až 15)
V súlade s požiadavkami smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/95/EÚ subjekty verejného záujmu, ktoré majú viac ako 500 zamestnancov uvádzajú vo výročnej správe ďalšie
13
nefinančné informácie, ktoré popisujú prístup účtovnej jednotky k oblastiam ako životné prostredie, zamestnanosť, sociálna oblasť, dodržiavanie ľudských práv, boj proti korupcii a úplatkárstvu, pre ktoré je zavedená skratka „oblasť spoločenskej zodpovednosti“. Obsahová náplň týchto informácií je prevzatá zo smernice. Účtovné jednotky, ktoré emitovali cenné papiere a tie boli prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu ktoréhokoľvek členského štátu budú navyše zverejňovať opis politiky rozmanitosti, ktorú uplatňujú vo svojich správnych, riadiacich a dozorných orgánoch najmä vo vzťahu k veku, pohlaviu, vzdelaniu a profesijným skúsenostiam členov, ciele takejto politiky, spôsob akým sa vykonáva a dosiahnuté výsledky vo vykazovanom období. Pre konsolidovanú výročnú správu platia tieto ustanovenia primerane. Subjekt verejného záujmu môže pri uvádzaní nefinančných informácií vychádzať aj z rámca Európskej únie alebo iného medzinárodného rámca upravujúceho nefinančné informácie, pričom musí presne uviesť podľa akého postupoval. Môže ísť napríklad o schému pre environmentálne manažérstvo a audit (EMAS), iniciatívu OSN s názvom Global Compact, hlavné zásady v oblasti podnikania a ľudských práv, ktorými sa vykonáva rámec OSN „chrániť, rešpektovať a naprávať“, usmernenie Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) pre nadnárodné spoločnosti, normu Medzinárodnej organizácie pre normalizáciu ISO 26000, tripartitné vyhlásenie Medzinárodnej organizácie práce o zásadách týkajúcich sa nadnárodných spoločností a sociálnej politiky, globálnu iniciatívu pre podávanie správ alebo iné uznávané medzinárodné rámce.
K bodu 15 (§ 20a a 20b)
V súlade s požiadavkami smernice Európskeho parlamentu a Rady 2013/34/EÚ čl. 41 46 veľké účtovné jednotky, ktoré obchodnou spoločnosťou a pôsobia v ťažobnom priemysle alebo v klčovaní prirodzených lesov zostavujú a zverejňujú ročnú správu o platbách orgánom verejnej moci. V správe osobitne uvedú platby podľa druhov a podľa štátov, ktorých hodnota je vyššia ako 100 000 €. Ak správu o platbách orgánom verejnej moci zostavuje materská účtovná jednotka a do svojej správy zahrnie aj platby za svoje dcérske účtovné jednotky, nemusia tieto jednotky zostavovať osobitnú správu.
K bodom 16 až 25 (§ 22)
V predmetnom návrhu sa transponujú ustanovenia smernice Európskeho parlamentu a Rady 2013/34/EÚ týkajúce sa konsolidovanej účtovnej závierky. Predmetom je prijatie povinných ustanovení smernice týkajúcich sa vymedzenia povinnosti zostavenia konsolidovanej účtovnej závierky. V súlade s ustanoveniami smernice konsolidovaná účtovná závierka sa zostavuje podľa metód stanovených podľa IFRS/EÚ. Predmetom návrhu je tiež prijatie smernicou vymedzených podmienok na oslobodenie materskej účtovnej jednotky od zostavenia konsolidovanej účtovnej závierky. Oslobodenie sa týka oslobodenia z dôvodu nedosahovania veľkostných podmienok ako aj oslobodenia na medzistupni skupiny.
K bodu 26 (§ 22a)
Novelizovaným znením § 22a sa upravuje rozsah typov účtovných jednotiek zahrnovaných do jednotlivých úrovní konsolidácie vo verejnej správe, a to na základe doterajších poznatkov z aplikačnej praxe, s cieľom zjednodušiť proces konsolidácie.
14
K bodu 27 (§ 22b)
Ustanovuje sa rámcový obsah výročnej správy a ustanovenia z rôznych častí doterajšieho znenia zákona o účtovníctve týkajúce sa výročných správ vo verejnej správe, sa sústreďujú do tohto ustanovenia.
K bodu 28 (§ 23a)
Dopĺňa sa povinnosť mať schválenú účtovnú závierku uloženú v registri účtovných závierok do jedného roka odo dňa, ku ktorému sa účtovná závierka zostavuje. Týmto ustanovením sa transponuje čl. 30 ods. 1 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2013/34/EÚ.
K bodu 29 (§ 23c)
Upresňuje sa znenie § 23c ods. 5 tak, aby ak nie je dokument uložený, mohol prevádzkovateľ registra poskytnúť žiadateľovi informáciu, že požadovaný dokument nie je uložený v registri.
K bodom 30 až 35 (§ 25 ods. 1, ods. 6 a ods.8)
Pri prvotnom ocenení majetku smernica zrušila možnosť oceňovania reprodukčnou obstarávacou cenou. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2013/34/EÚ ako jednu z navrhovaných foriem miesto reprodukčnej obstarávacej ceny umožňuje ocenenie reálnou hodnotou. Ako jedna z možností na ocenenie majetku reálnou hodnotou sa navrhuje ocenenie oceňovacím modelom, pričom v § 27 sa rozširuje súbor použiteľných oceňovacích modelov. Tu sa preferuje výdavkový oceňovací model, ktorý môže fungovať podobne, ako postup pri ocenení reprodukčnou obstarávacou cenou. Dopĺňa sa do § 25 ods. 8, ktorý ustanovuje možnosť, aby cenné papiere a podiely určené na predaj (používa sa tiež odborný výraz krátkodobé realizovateľné cenné papiera a podiely) sa mohli prvotne a tiež ku dňu, ktorému sa zostavuje účtovná závierka oceniť reálnou hodnotou podľa § 27. V prípade, ak sa pri prvotnom ocenení nepoužije reálna hodnota, nie je možné tieto cenné papiere a podiely oceniť reálnou hodnotou ani ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka (§ 27 ods. 10).
V bodoch 31 a 32 v nadväznosti na úpravu § 27 sa dávajú do súladu ustanovenia, ktoré sa odvolávajú na § 27.
V súlade s čl. 2 ods. 6 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2013/34/EÚ sa definuje ocenenie obstarávacou cenou.
K bodu 36 (§ 27)
Na novo sa ustanovuje znenie § 27. Dôvodom je ustanoviť ocenenie reálnou hodnotou tak, aby ju bolo možné vždy získať a aby nebolo potrebné v niektorom účtovnom období oceniť jednotlivý majetok obstarávacou cenou iba z dôvodu, že reálna hodnota nie je k dispozícii. Použitie obstarávacej ceny vytváralo časový rad nekonzistentných ocenení toho istého jednotlivého majetku, keďže obstarávacia cena na rozdiel od reálnej hodnoty obsahuje okrem kúpnej ceny aj ďalšie výdavky na obstaranie jednotlivej položky majetku a vracia ocenenie do
15
okamihu prvotného ocenenia jednotlivej majetkovej položky, čo je v rozpore s účelom precenenia majetku reálnou hodnotou ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka.
Predchádzajúce znenie umožňovalo použiť 10 dní starú cenu, ktorá je aproximáciou trhovej ceny ku dňu ocenenia iba v prípade, ak trh v danom čase bolo málo premenlivý.
Na ten účel sa ustanovuje používanie oceňovacích modelov vhodných na odhad reálnej hodnoty. Podľa kvality ocenenia, ktorá sa od nich očakáva rozdelené do dvoch úrovní, úroveň modelov využívajúcich informácie prevažne z operácií na aktívnych trhoch a úroveň modelov využívajúcich informácie prevažne z operácií na iných ako aktívnych trhoch. Podľa druhu metódy odhadu ocenenia rozdelené do troch tried podľa hlavného prístupu, ktorý model používa, trhového prístupu, výdavkového prístupu a príjmového prístupu. Účtovná jednotka si model môže vytvoriť sama, vychádzajúc z odbornej literatúry popisujúcej modelovanú vec, zo svojich poznatkov o modelovanej veci a zo zásad matematického modelovania, najmä z ustanovenia premenných, ktoré zásadne ovplyvňujú modelované správanie predmetného javu alebo veci a z ustanovenia miery zjednodušenia modelovanej reality v modeli, ktorá je primeraná cieľu modelu. Alebo si môže oceňovací model zakúpiť, napríklad od poradenskej firmy.
Zložitosť modelu by mala zodpovedať zložitosti majetku, ktorého ocenenie odhaduje. Napríklad pre ocenenie opcií sa používajú pomerne zložité opčné modely, ako napríklad Black-Sholes-Merton model alebo binomický model. Pre ocenenie majetku nájdeného pri inventarizácii stačí použiť jednoduchý model vytvorený na základe výdavkového prístupu. To znamená kúpnu cenu najvýhodnejšej kúpy z hľadiska oceňujúcej účtovnej jednotky (vzdialenosť k predajcovi, parametre produktu najviac sa blížiace oceňovanému produktu) upravenú o mieru opotrebenia produktu.
V prípade, že žiadny z modelov nie je vhodné použiť pre ocenenie konkrétnej položky majetku, použije sa posudok znalca.
Ďalej sa ustanovuje postup pre ocenenie podielov metódou vlastného imania v individuálnej účtovnej závierke a to s rozhodujúcim vplyvom a s podielovou účasťou.
K bodu 37 (§ 28 ods. 4)
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2013/34/EÚ požaduje obmedzenie doby odpisovania goodwillu a aktivovaných nákladov na vývoj v prípade, ak sa ich životnosť nedá spoľahlivo oceniť. V takomto prípade sa vymedzený nehmotný majetok musí odpísať do piatich rokov od obstarania.
K bodu 6, 38, 39 a 40 (§ 11 a § 38)
Výsledkom plenárneho zasadnutia Pracovnej skupiny OECD proti podplácaniu zahraničných verejných činiteľov v medzinárodných obchodných transakciách a III. fázy hodnotenia OECD Slovenskej republiky bolo, že po poslednej zmene § 38, kde sa pokuty za účtovníctvo znížili, prestala Slovenská republika spĺňať čl. 8 Dohovoru o boji s podplácaním zahraničných verejných činiteľov v medzinárodných transakciách a sankcie za chybné účtovníctvo nie účinné,
16
primerané a odradzujúce. Nadväzne na tieto závery sa dopĺňa do zákona o účtovníctve pokuta za nevedenie účtovníctva alebo vedenie účtovníctva v rozpore s týmto zákonom, ak neexistuje možnosť dať účtovnej jednotke pokutu z celkovej vykázanej sumy majetku a súčasne sa prepracovalo znenie § 11 ods. 3 tak, aby lepšie vystihoval obsah dohovoru.
K bodu 41
Ustanovujú sa prechodné ustanovenia k úpravám účinným k 1. júlu 2015 a k 1. januáru 2016.
K bodu 42
Týmto zákonom sa transponuje smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/95/EÚ a smernica Rady 2014/102/EÚ.
K článku II (zákon č. 106/2004 Z. z.)
K § 9b ods. 7
V súvislosti s požiadavkou odberateľov kontrolných známok, ako aj z dôvodu efektívnejšieho postupu pri vydávaní kontrolných známok, sa navrhuje umožniť prevzatie kontrolných známok z tlačiarne aj v lehote, ktorá je dlhšia ako desať dní po dni pripísania finančných prostriedkov na bankový účet oznámený colným úradom, a to ak túto požiadavku uvedie odberateľ kontrolných známok v informačnom systéme na odber kontrolných známok a na oznamovanie údajov odberateľom kontrolných známok.
K článku III (zákon č. 289/2008 Z. z.)
K bodu 1 (§ 2 písm. i)
Z dôvodu legislatívnej techniky sa z § 3 ods. 2 navrhuje vypustiť písm. c), ktorým bolo upravené, že používanie elektronickej registračnej pokladnice sa nevzťahuje na tržby prijaté bezhotovostne, t. j. platby uskutočnené, napr. platobnými príkazmi v banke, prostredníctvom internetbankingu.
Vzhľadom na túto skutočnosť sa predmetná úprava navrhuje presunúť do § 2 písm. i), v ktorom sa definuje tržba.
K bodu 2 [§ 3 ods. 2 písm. c)]
Nadväzne na bod 1, v ktorom sa navrhuje doplniť, že na bezhotovostné platby sa nevzťahuje používanie elektronickej registračnej pokladnice, je potrebné túto skutočnosť z § 3 ods. 2 vypustiť.
K bodu 3 (§ 7a ods. 3)
S prihliadnutím na to, že u právnickej osoby je identifikačným údajom sídlo, navrhuje sa
17
predmetné ustanovenie v tomto smere spresniť.
K bodu 4 (Príloha č. 3)
Ide o sprecizovanie prílohy č. 3 nadväzne na § 7 ods. 1 písm. a) štvrtý bod zákona, podľa ktorého je podnikateľ povinný uviesť v knihe elektronickej registračnej pokladnice aj daňové identifikačné číslo servisnej organizácie.
K článku IV (zákon č. 563/2009 Z. z.)
Ide o legislatívno-technickú úpravu. V nadväznosti na § 55 ods. 6 a 7 sa spresňuje znenie § 79 ods. 8.
K článku V (zákon č. 530/2011 Z. z.)
K § 53 ods. 7
V nadväznosti na doterajšie požiadavky odberateľov kontrolných známok, ako aj z dôvodu operatívnejšieho prístupu pri vydávaní kontrolných známok sa umožňuje prevziať kontrolné známky z tlačiarne aj v lehote, ktorá je dlhšia ako desať dní po dni pripísania finančných prostriedkov na bankový účet oznámený colným úradom, ak túto požiadavku uvedie odberateľ kontrolných známok v informačnom systéme na odber kontrolných známok a na oznamovanie údajov odberateľom kontrolných známok.
K čl. VI
Navrhuje sa účinnosť zákona od 1. júla 2015 okrem čl. I bodov 1, 3 5, 9 13, 15 37 a § 39m v bode 41, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2016 a čl. I bodu 14, ktorý nadobúda účinnosť 1. januára 2017.
Schválené na rokovaní vlády Slovenskej republiky dňa 18. februára 2015.
Robert F i c o, v.r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Peter K a ž i m í r, v.r.
podpredseda vlády
a minister financií Slovenskej republiky