1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Vplyvy vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony sa porovnávajú so schváleným rozpočtom Sociálnej poisťovne na rok 2015 a s rozpočtovým výhľadom na roky 2016 a 2017 a so schváleným rozpočtom verejnej správy na roky 2015 až 2017.
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash=ESA2010)
Rozpočet verejnej správy (v eur)
2014
2015
2016
2017
Príjmy verejnej správy celkom
0
5 356
13 355
13 801
Štátny rozpočet
0
0
0
0
- MPSVR SR – 07C0101 Dávka v hmotnej núdzi
0
0
0
0
- MPSVR SR – 07C06 Nesystémové dávky sociálneho poistenia
0
0
0
0
- MV SR - 0D60101 Ochrana verejného poriadku, bezpečnosti osôb a majetku, boj proti kriminalite
0
0
0
0
Obce
0
0
0
0
VÚC
0
0
0
0
Sociálna poisťovňa
0
5 356
13 355
13 801
Výdavky verejnej správy celkom
0
16 507 282
32 074 512
30 600 145
Štátny rozpočet
0
16 507 282
32 074 512
30 600 145
- MPSVR SR – 07C0101 Dávka v hmotnej núdzi
0
-343 173
-823 615
-823 615
- MPSVR SR – 07C06 Nesystémové dávky sociálneho poistenia
0
16 845 099
32 884 772
31 409 959
- MV SR - 0D60101 Ochrana verejného poriadku, bezpečnosti osôb a majetku, boj proti kriminalite
0
5 356
13 355
13 801
Obce
0
0
0
0
VÚC
0
0
0
0
Sociálna poisťovňa
0
0
0
0
2
2.2. Financovanie návrhu
Tabuľka č. 2
Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash=ESA2010)
Financovanie (v eur)
2014
2015
2016
2017
Celkový vplyv na rozpočet verejnej správy (- príjmy, + výdavky)
0
16 501 926
32 061 157
30 586 344
z toho vplyv na ŠR SR
0
16 507 282
32 074 512
30 600 145
- MPSVR SR – 07C0101 Dávka v hmotnej núdzi
0
-343 173
-823 615
-823 615
- MPSVR SR – 07C06 Nesystémové dávky sociálneho poistenia
0
16 845 099
32 884 772
31 409 959
- MV SR - 0D60101 Ochrana verejného poriadku, bezpečnosti osôb a majetku, boj proti kriminalite
0
5 356
13 355
13 801
Obce
0
0
0
0
VÚC
0
0
0
0
z toho vplyv na Sociálnu poisťovňu
0
-5 356
-13 355
-13 801
financovanie zabezpečené v rozpočte SP
0
0
0
0
financovanie zabezpečené v štátnom rozpočte SR
0
16 507 282
32 074 512
30 600 145
ostatné zdroje financovania
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora *
0
0
0
0
* úspora má znamienko (-)
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Zvýšené výdavky vyplývajúce z rozšírenia okruhu poistencov štátu na dôchodkové poistenie o osoby spadajúce pod program na ochranu svedkov budú finančné kryté v rámci schválených limitov kapitoly Ministerstva vnútra Slovenskej republiky na roky 2015 – 2017.
Zvýšené výdavky vyplývajúce zo zavedenia minimálneho dôchodku a vyrovnávacieho príplatku budú finančné kryté v rámci schválených limitov štátneho rozpočtu SR na roky 2015 - 2017.
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Hlavným cieľom návrhu je najmä zavedenie minimálneho dôchodku a riešenie ďalších opatrení vyplývajúcich z aplikačnej praxe. Účinnosť všetkých opatrení sa navrhuje od 1. júla 2015 (s výnimkou zavedenia vyrovnávacieho príplatku, ktorého účinnosť sa navrhuje od 1. januára 2016).
3
A.Zavedenie minimálneho dôchodku pre poberateľov starobného dôchodku a invalidného dôchodku po dovŕšení dôchodkového veku, ak získali najmenej 30 kvalifikovaných rokov dôchodkového poistenia, pričom sumy minimálneho dôchodku sa budú odvíjať od určitého násobku životného minima v závislosti od počtu získaných kvalifikovaných rokov dôchodkového poistenia.
B.Zavedenie vyrovnávacieho príplatku pre osoby poberajúce dôchodok zo SR a ČR, ak získali najmenej 25 československých rokov dôchodkového poistenia pred 1. januárom 1993 a získali v období od 1. januára 1993 do 31. decembra 2003 aspoň 1 rok dôchodkového poistenia podľa právnych predpisov Slovenskej republiky.
C.Rozšírenie okruhu poistencov štátu na dôchodkové poistenie o osoby spadajúce pod program na ochranu svedkov.
2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh (zmena sadzieb, zmena vymeriavacích základov a zmena nároku)
iné
2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Výdavky súvisiace s implementáciou navrhovaných zmien budú finančne kryté v rámci správneho fondu Sociálnej poisťovne bez potreby jeho navýšenia s výnimkou jednorazových administratívnych výdavkov súvisiacich s priznávaním minimálneho dôchodku v roku 2015, ktoré budú kryté zo štátneho rozpočtu (z kapitoly MPSVR SR 07C06 Nesystémové dávky sociálneho poistenia).
2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Kvantifikácia predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy na úrovni 16 502 tis. eur v roku 2015, 32 061 tis. eur v roku 2016 a 30 586 tis. eur v roku 2017.
Kvantifikácia príjmov
C. Rozšírenie okruhu poistencov štátu na dôchodkové poistenie o osoby spadajúce pod program na ochranu svedkov.
V roku 2015 sa predpokladá 10 osôb spadajúcich pod program na ochranu svedkov, za ktoré štát bude platiť poistné na dôchodkové poistenie a do rezervného fondu solidarity so sadzbou 26 % a vymeriavacím základom 50 % priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve SR spred dvoch rokov. S uvedeným počtom poistencov sa počíta aj v nasledujúcich rokoch 2016 a 2017. Pri kvantifikácii sa vychádza z makroekonomickej prognózy IFP zo septembra 2014, t. z. prognózovaná priemerná mesačná mzda za rok 2014 v sume 859 eur a za rok 2015 v sume 887 eur.
X
X
4
Kvantifikácia výdavkov
A. Zavedenie minimálneho dôchodku pre poberateľov starobného dôchodku a invalidného dôchodku po dovŕšení dôchodkového veku.
Kvantifikácia vychádza z podrobných štatistických údajov Sociálnej poisťovne k 31. decembru 2014 vrátane valorizácie k 1.1.2015, pričom poberatelia starobných dôchodkov a invalidných dôchodkov po dovŕšení dôchodkového veku rozdelení súbežne v závislosti od sumy dôchodku a získaného obdobia dôchodkového poistenia. Podľa navrhnutých parametrov minimálneho dôchodku pre poberateľov starobného dôchodku a invalidného dôchodku po dovŕšení dôchodkového veku (získanie 30 rokov dôchodkového poistenia a suma minimálneho dôchodku vo výške 136 % životného minima, pričom za každý rok dôchodkového poistenia nad rámec 30 rokov sa percentuálna výmera zvýši o 2 percentuálne body a od každého získaného roka nad rámec 39 rokov o 3 percentuálne body) by počet dotknutých poberateľov predstavovať 75 392 v roku 2015, 72 147 v roku 2016 a 68 902 v roku 2017. Pri kvantifikácii sa vychádza z makroekonomickej prognózy IFP zo septembra 2014. V roku 2016 sa predpokladá valorizácia pevnou sumou o 4,50 eura a v roku 2017 o 8,50 eura. Od 1. júla 2015 sa použije životné minimum pre plnoletú fyzickú osobu platné v januári 2015 v sume 198,09 eura, v súlade s makroekonomickou prognózou IFP sa predpokladá suma životného minima 199,68 eura platná k 1. januáru 2016 a 203,48 eura platná k 1. januáru 2017. Financovanie zvýšenia sumy starobného dôchodku a invalidného dôchodku do úrovne minimálneho dôchodku (vrátane jednorazových administratívnych výdavkov pre Sociálnu poisťovňu v roku 2015) bude realizované z prostriedkov štátneho rozpočtu.
Kvantifikácia nezohľadňuje dôchodky vyplácané do zahraničia, resp. zo zahraničia z dôvodu nedostatočnej údajovej databázy.
Zavedenie minimálneho dôchodku bude mať vplyv aj na systém pomoci v hmotnej núdzi, znížením výdavkov na poskytovanú pomoc v hmotnej núdzi. Úspora bola kvantifikovaná na základe vývoja počtu osôb, u ktorých sa predpokladá vznik nároku na minimálny dôchodok, čím sa im zvýši príjem na účely poskytovania pomoci v hmotnej núdzi a zároveň zníži výška poskytovanej pomoci. Počet dotknutých osôb v systéme pomoci v hmotnej núdzi, ktorých táto zmena ovplyvní sa v roku 2015 predpokladá v počte 3 200 osôb. Zmena z roku 2015 sa prejaví aj v nasledujúcich rokoch (2016 a 2017).
B. Zavedenie vyrovnávacieho príplatku pre osoby poberajúce dôchodok zo SR a ČR.
Pri kvantifikácii zvýšených výdavkov Sociálnej poisťovne za poberateľov tzv. českých dôchodkov vyplácaných Sociálnou poisťovňou boli použité údaje o počtoch a výškach relevantných druhov dôchodkov k 31. januáru 2014, pričom sa vychádzalo zo spoľahlivej vzorky. Predpokladaný celkový počet dotknutých osôb je 916 s predpokladanou priemernou výškou vyrovnávacieho príplatku 95,5 eura.
5
Vplyv na jednotlivé kategórie príjmov a výdavkov rozpočtu verejnej správy
Príjmy Sociálnej poisťovne celkovo sa predpokladá rast príjmov Sociálnej poisťovne z dôvodu rozšíreniu okruhu poistencov štátu o osoby spadajúce pod program na ochranu svedkov.
Tabuľka č. 3
Vplyv na rozpočet Sociálnej poisťovne (cash=ESA2010)
Rozpočet Sociálnej poisťovne -
príjmy (v eur)
2014
2015
2016
2017
100
Daňové príjmy
0
5 356
13 355
13 801
150
Poistné
0
5 356
13 355
13 801
151-153, 155-158
Sociálne poistenie
0
5 356
13 355
13 801
Tabuľka č. 4
Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash=ESA2010)
Rozpočet verejnej správy - príjmy
(v eur)
2014
2015
2016
2017
100
Daňové príjmy
0
5 356
13 355
13 801
150
Poistné
0
5 356
13 355
13 801
151-153, 155-158
Sociálne poistenie
0
5 356
13 355
13 801
Výdavky štátneho rozpočtu (MPSVR SR) celkovo sa predpokladá rast výdavkov štátneho rozpočtu z dôvodu zavedenia minimálneho dôchodku pre poberateľov starobného dôchodku a invalidného dôchodku po dovŕšení dôchodkového veku a zavedenia vyrovnávacieho príplatku pre osoby poberajúce starobný dôchodok zo SR a ČR.
Výdavky štátneho rozpočtu (MV SR) predpokladá sa rast výdavkov štátneho rozpočtu z dôvodu rozšíreniu okruhu poistencov štátu o osoby spadajúce pod program na ochranu svedkov.
Tabuľka č. 5
Vplyv na štátny rozpočet (cash=ESA2010)
Štátny rozpočet (MPSVR SR) -
výdavky (v eur)
2014
2015
2016
2017
600
Bežné výdavky
0
16 501 926
32 061 157
30 586 344
630
Tovary a služby
0
190 306
0
0
632003
Poštovné služby a telekomunikačné služby
0
98 325
0
0
633006
Všeobecný materiál
0
91 981
0
0
640
Bežné transfery
0
16 311 620
32 061 157
30 586 344
641
Transfery v rámci verejnej správy
0
0
0
0
642
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám
0
16 311 620
32 061 157
30 586 344
6
Tabuľka č. 6
Vplyv na štátny rozpočet (cash=ESA2010)
Štátny rozpočet (MV SR) - výdavky
(v eur)
2014
2015
2016
2017
600
Bežné výdavky
0
5 356
13 355
13 801
630
Tovary a služby
0
0
0
0
640
Bežné transfery
0
5 356
13 355
13 801
641
Transfery v rámci verejnej správy
0
0
0
0
642
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám
0
5 356
13 355
13 801
Tabuľka č. 7
Vplyv na rozpočet verejnej správy (cash=ESA2010)
Rozpočet verejnej správy - výdavky
(v eur)
2014
2015
2016
2017
600
Bežné výdavky
0
16 507 282
32 074 512
30 600 145
630
Tovary a služby
0
190 306
0
0
632003
Poštovné služby a telekomunikačné služby
0
98 325
0
0
633006
Všeobecný materiál
0
91 981
0
0
640
Bežné transfery
0
16 316 976
32 074 512
30 600 145
641
Transfery v rámci verejnej správy
0
0
0
0
642
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám
0
16 316 976
32 074 512
30 600 145