D ô v o d o v á s p r á v a
A) Všeobecná časť
Návrh novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z.z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov, a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len zákon), predkladajú do legislatívneho procesu poslanci Monika Gibalová, Martin Fronc a Marián Kvasnička.
Hlavným účelom predkladanej novely zákona je odstránenie rozdielneho prístupu v priznávaní nároku na vdovský a vdovecký dôchodok a úprava pravidiel výplaty vdovského a vdoveckého dôchodku. Podmienky nároku na vdovský a vdovecký dôchodok a jeho výplatu určuje zákon o sociálnom poistení v § 74. Nárok na vdovecký dôchodok sa posudzuje rovnako ako nárok na vdovský dôchodok. Z toho dôvodu navrhovatelia uvádzajú v dôvodovej správe a doložke vplyvu len pojem vdovský dôchodok.
Trvanie nároku na výplatu priznaného vdovského dôchodku je obdobie jedného roka od smrti manžela (manželky). Po uplynutí tejto lehoty v zmysle zákona nezaniká nárok na vdovský dôchodok, zaniká len nárok na jeho výplatu. Ak pominú zákonné prekážky na výplatu vdovského dôchodku, aktivuje sa jeho výplata na základe žiadosti vdovy (vdovca).
Zákon ustanovuje podmienky, po splnení ktorých vdova nárok na výplatu vdovského dôchodku aj po uplynutí jedného roka od smrti manžela. to prípady, ak sa stará o nezaopatrené dieťa, je invalidná z dôvodu poklesu schopnosti pracovať o viac ako 70%, dovŕšila dôchodkový vek, vychovala tri deti, alebo vychovala dve deti a dovŕšila 52 rok veku.
Návrh novely zákona upravuje splnenie podmienok, na základe ktorých nárok na výplatu vdovského dôchodku nezaniká vdove ani po roku od smrti manžela, a to tak, že pri invalidite vdovy z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70%, sa znižuje dôvod poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 50%. Kompenzácia straty príjmu sa u tak postihnutej osoby po strate manžela primerane zvyšuje. Je preukázateľné, že citlivosť štátu k takto postihnutej osobe nemôže determinovať sociálne inžinierstvo, ani argumentácia nepriaznivého dopadu na verejné financie.
Návrh zákona vypúšťa podmienku, po splnení ktorej vdova nárok na výplatu vdovského dôchodku aj po uplynutí jedného roka od smrti manžela, ak vychovala aspoň tri deti. Toto sa nahrádza upraveným ustanovením, ktorého obsahom je splnenie podmienky na trvanie nároku na výplatu vdovského dôchodku aj po jednom roku od smrti manžela pre všetky vdovy, ktoré vychovali aspoň jedno dieťa a dovŕšili vek 52 rokov. Určenie vekovej hranice v tomto prípade svoj dôvod, čo potvrdzujú aj štatistické údaje upozorňujúce na kategóriou znevýhodnených uchádzačov na trhu práce.
Ak zákonodarca tri roky po účinnosti zákona o sociálnom poistení (rok 2003), rozšíril podmienky nároku na výplatu vdovského dôchodku (rok 2006) na uvedené dve kategórie vdov (ak vdova vychovala aspoň tri deti, alebo dovŕšila vek 52 rokov a vychovala aspoň dve
deti), a mal v úmysle kompenzovať stratu príjmu pre vdovy, pravdepodobne balansoval medzi fiškálnymi možnosťami a akceptáciou priemernej solidarity s pozostalou manželkou alebo manželom.
Úprava nároku na výplatu pozostalostného dôchodku podľa návrhu novely síce vypúšťa podmienku nároku na výplatu vdovského dôchodku aj po roku od smrti manžela pre tie vdovy, ktoré vychovali aspoň tri deti, na druhej strane určuje podmienku nároku pre všetky vdovy, ktoré vychovali aspoň jedno dieťa a dovŕšili vek 52 rokov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, so zákonmi ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Návrh zákona nemá vplyv na informatizáciu spoločnosti a životné prostredie, a bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy uvedený v doložke vplyvov.
Vplyv na podnikateľské prostredie a sociálne vplyvy sú, ako vyplýva aj z dôvodovej správy všeobecnej časti, pozitívne.
B) Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Navrhovanou úpravou sa mení splnenie podmienok, na základe ktorých nárok na výplatu vdovského dôchodku nezaniká vdove po roku od smrti manžela, a to tak že pri invalidite vdovy z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70%, sa znižuje na dôvod poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 50%.
K bodu 2
Vypúšťa sa podmienka nároku na výplatu vdovského dôchodku aj po roku od smrti manžela pre tie vdovy, ktoré vychovali aspoň tri deti.
K bodu 3
Obsahom úpravy je definovanie podmienky na trvanie nároku na výplatu vdovského dôchodku aj po jednom roku od smrti manžela pre všetky vdovy, ktoré vychovali aspoň jedno dieťa a dovŕšili vek 52 rokov.
K Čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. júla 2015.