1
D ô v o d o v á s p r á v a
A) Všeobecná časť
Návrh novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z.z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon) predkladajú do legislatívneho procesu poslanci Monika Gibalová, Pavol Abrhan, Martin Fronc a Pavol Hrušovský.
Hlavným účelom predkladanej novely zákona je rozšírenie možnosti poskytnutia príspevku na podporu rozvoja miestnej a regionálnej zamestnanosti v zmysle § 50j zákona aj na zamestnávateľa, ktorým je občianske združenie, nezisková organizácia alebo nadácia podľa osobitných predpisov.
Platný zákon v § 50j „Príspevok na podporu rozvoja miestnej a regionálnej zamestnanosti“ neustanovuje možnosť poskytnúť príspevok zamestnávateľovi, ktorým je občianske združenie, nezisková organizácia alebo nadácia podľa osobitných predpisov. Vymedzuje možnosť poskytnúť príspevok na rozvoj miestnej a regionálnej zamestnanosti len zamestnávateľovi, ktorým je obec, samosprávny kraj alebo právnická osoba, ktorej zakladateľom alebo zriaďovateľom je obec alebo samosprávny kraj.
Rozšírením možnosti získania príspevku aj pre zamestnávateľa, ktorým je občianske združenie, nezisková organizácia alebo nadácia podľa osobitných predpisov sa rozšíri možnosť operatívnejšieho a efektívnejšieho zamestnávania znevýhodnených skupín nezamestnaných.
V § 54 zákona sa navrhuje, aby aj občianske združenie, nezisková organizácia alebo nadácia podľa osobitných predpisov mohli participovať na realizácii projektov a programov, ktoré v zmysle platného zákona schvaľuje ministerstvo a realizuje ústredie a úrad. Ide o projekty a programy na zlepšenie postavenia uchádzačov o zamestnanie na trhu práce, pilotné projekty na overenie nových aktívnych opatrení na trhu práce alebo pilotné projekty a programy na podporu rozvoja regionálnej alebo miestnej zamestnanosti.
Rozšírením možností participovať na realizácii taxatívne vymedzených projektov a programov sa výrazne prispeje k zvyšovaniu zamestnanosti v danom regióne.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, so zákonmi ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Návrh zákona nemá vplyv na informatizáciu spoločnosti a životné prostredie a vzhľadom na fakultatívnosť navrhovaných ustanovení nemá vplyv na rozpočet verejnej správy.
Vplyv na podnikateľské prostredie a sociálne vplyvy sú, ako vyplýva aj z dôvodovej správy všeobecnej časti, pozitívne.
2
B) Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1.
Legislatívno – technická úprava súvisiaca s bodom 2. návrhu.
K bodu 2
Navrhovanou úpravou § 50j zákona sa do odseku 2) vkladá nové písmeno c), v ktorom sa rozširuje možnosť poskytnutia príspevku na podporu rozvoja miestnej a regionálnej zamestnanosti aj na zamestnávateľa, ktorým je občianske združenie, nezisková organizácia alebo nadácia podľa osobitných predpisov. Úprava umožňuje operatívnejšie a efektívnejšie zamestnávanie znevýhodnených skupín obyvateľstva.
K bodu 3 a bodu 4
V § 54 ods. 1 písmeno b), c), e), f) sa rozširuje možnosť participovať na realizácii vymedzených projektov a programov schvaľovaných ministerstvom, ktoré prispievajú k zvyšovaniu zamestnanosti v danom regióne, aj pre občianske združenie, neziskovú organizácia alebo nadáciu podľa osobitných predpisov.
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. júla 2015.