NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
N á v r h
Z á k o n
z ..................... 2015,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a zmene a doplnení niektorých zákonov sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 3 ods. 1 sa číslo „610“ nahrádza číslom „611“.
2.V § 5 ods. 2 sa číslo „3“ nahrádza číslom „6“.
3.§ 5 sa dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
„(4) Prevádzajúci je povinný označiť v registri záujem nadobúdateľa, s ktorým sa predbežne dohodol na uzatvorení zmluvy o prevode poľnohospodárskeho pozemku.“.
4.V § 6 ods. 8 písm. b) prvý bod sa vypúšťajú slová „čestné vyhlásenie prevádzajúceho alebo“.
5.Za § 9 sa vkladá § 9a, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠9a
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. júla 2015
(1)Ustanovenie § 3 ods. 1 sa nevzťahuje na zmluvy podľa § 611 Občianskeho zákonníka podpísané do 30. júna 2015 a predložené na vklad do katastra nehnuteľností najneskôr do 15. júla 2015.
(2)Lehota podľa § 5 ods. 2 sa vzťahuje aj na zverejnenia ponuky pozemkov uskutočnené do 30. júna 2015.“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť dňa 1. júla 2015.
2
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Zámerom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov, je odstrániť nedostatky, ktoré sa objavili pri aplikačnej praxi zákona č. 140/2014 Z. z., ktorá preukázala, že tí, ktorí chcú tento zákon obchádzať zneužívajú najmä dve skutočnosti:
Prvou je to, že zneužívajú inštitút zámenných zmlúv, ktorý bol z dôvodov napomôcť usporiadaniu vlastníctva pozemkov pod budovami vyňatý spod tohto zákona. Katastrálnym odborom predkladané na vkladové konania desiatky zámenných zmlúv, kde sa poľnohospodárske pozemky zamieňajú za hnuteľné veci alebo ktorými sa síce zamieňa pozemok za pozemok avšak v úplne neprimeraných výmerách v rozsahu hektáre za metre štvorcové čo svedčí o snahe obchádzať ustanovenia tohto zákona.
Druhým zneužívaním ustanovením je ustanovenie § 6 ods. 8 písm. b) tohto zákona, podľa ktorého je možné status blízkej alebo príbuznej osoby preukazovať nielen verejnými listinami ale aj čestným vyhlásením. Katastrálne odboru okresných úradov majú každodenné skúsenosti, že čestné vyhlásenie na uvedený účel je zneužívané a preto ho navrhujeme zo zákona vypustiť.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a s platnými medzinárodnými záväzkami Slovenskej republiky.
Návrh zákona si nevyžiada zvýšené nároky na štátny rozpočet, na rozpočty obcí a vyšších územných celkov, nemá negatívny vplyv na podnikateľskú sféru, na zamestnanosť ani na životné prostredie.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
2.Názov návrhu zákona: Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie:
-v primárnom
-v sekundárnom (prijatom po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom Spoločenstve a Zmluva o Európskej únie po 30. novembri 2009):
1.legislatívne akty
2.nelegislatívne akty
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom k tomu, že problematika návrhu zákona nie je upravená v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6.
4
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
A.4. Alternatívne riešenia
A.5. Stanovisko gestorov
5
Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Ide o doplnenie zámenných zmlúv ako ďalšieho typu zmlúv, ktoré podliehajú postupu podľa tohto zákona, ak ich predmetom poľnohospodárske pozemky, nakoľko podľa krátkej aplikačnej praxe tieto od nadobudnutia účinnosti zákona účelovo využívané na obchádzanie ustanovení tohto zákona.
K bodu 2
Nakoľko v súčasnom znení začína plynúť možnosť predaja pôdy po zverejnení ukončením zverejnenia pre susedné obce, zmenou odkazu sa predlžuje možnosť predaja 6 mesiacov komukoľvek o dobu, po ktorú bola ponuka zverejnená pre celú Slovenské republiku.
K bodu 3
Dopĺňa sa povinnosť pre prevádzajúceho v elektronickom registri zaznamenať predbežnú dohodu s nadobúdateľom, aby okresný úrad vydávajúci osvedčenie mal ďalší podklad, že vydáva osvedčenie osobe, ktorú si samotný predávajúci vybral spomedzi záujemcov. Nebude tak dochádzať k vydávaniu osvedčenia bez skutočnej potreby prevodu pozemku.
K bodu 4
Sprísňuje preukazovanie vzťahu medzi príbuznými a blízkymi osobami len na úradné dokumenty, aby nedochádzalo k obchádzaniu ustanovení zákona cez čestné vyhlásenia účastníkov zmluvy.
K bodu 5
Vzhľadom na úpravu niektorých ustanovení je potrebné upraviť prechodné ustanovenia na zmluvy a ponuky podpísané a zverejnené podľa doteraz platných podmienok.
K Čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje dňom 1. júla 2015.