DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 66/2009 Z. z. o niektorých opatreniach pri majetkovoprávnom usporiadaní pozemkov pod stavbami, ktoré prešli z vlastníctva štátu na obce a vyššie územné celky a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Martin Fecko.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je spresniť proces usporiadania vlastníckych vzťahov k pozemkom pod stavbami, ktoré prešli podľa zákona Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov, zákona č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov v znení neskorších predpisov a zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov z majetku Slovenskej republiky do vlastníctva obcí a vyšších územných celkov. Podľa citovaných právnych predpisov sa obce a vyššie územné celky stali vlastníkmi stavieb, ktoré v minulosti podliehali právu hospodárenia Slovenskej republiky, národných výborov alebo nimi zriadených organizácií.
Vzhľadom na právnu úpravu, ktorú zaviedol do nášho právneho poriadku Občiansky zákonník č. 40/1950 Zb., a ktorý prelomil dovtedy všeobecne platnú zásadu „superficies solo cedit“ (latinsky: vrch ustupuje spodku, vo význame: stavba je súčasťou pozemku), však pozemky pod takýmito stavbami ostali majetkovoprávne neusporiadané. Vypustenie vyššie citovanej zásady v prípade stavieb znamená, že vlastníkom stavby sa nestáva automaticky vlastník pozemku, na ktorom je dotknutá stavba postavená, a teda že vlastníkom stavby môže byť osoba odlišná od vlastníka pozemku. Preto, ako sa uvádza aj v dôvodovej správe k súčasnému zneniu zákona č. 66/2009 Z. z. o niektorých opatreniach pri majetkovoprávnom usporiadaní pozemkov pod stavbami, ktoré prešli z vlastníctva štátu na obce a vyššie územné celky a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o niektorých majetkovoprávnych opatreniach“), existujú prípady, že stavby, ktoré boli vo vlastníctve štátu a prešli podľa osobitných predpisov na obce alebo vyššie územné celky, sú postavené na pozemkoch, ktoré sú vo vlastníctve iných, od obce alebo vyššieho územného celku, odlišných osôb.
Z uvedených dôvodov bol prijatý zákon o niektorých majetkovoprávnych opatreniach, ktorého cieľom je riešiť problematiku usporiadania vlastníckych vzťahov k pozemkom pod stavbami vo vlastníctve obcí alebo vyšších územných celkov v rámci pozemkových úprav. Súčasné znenie zákona zároveň umožňuje obciam a vyšším územným celkom prispieť k riešeniu usporiadania dotknutých vlastníckych vzťahov formou zámeny pozemkov v ich vlastníctve.
S cieľom prihliadať na potreby reštitúcii a doposiaľ neusporiadaných vzťahov záhradkárskych osád a tiež s cieľom využiť nevyužité pozemky vo vlastníctve obcí alebo vyšších územných celkov, sa preto navrhuje prijať také opatrenie, v zmysle ktorého budú obce a vyššie územné celky oprávnené realizovať proces usporiadania vlastníckych vzťahov k pozemkom pod ich stavbami podľa zákona Slovenskej národnej rady č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, obvodných pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách v znení neskorších predpisov až v prípadoch, ak obec alebo vyšší územný celok nemá k dispozícii náhradný pozemok na uplatnenie postupu usporiadania dotknutých vlastníckych vzťahov formou zámennej zmluvy.
Predkladaný návrh zákona nemá dosah na rozpočet verejnej správy. Nemá vplyv na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy, nemá vplyv na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.