Dôvodová správa
Všeobecná časť
K úpravám platného zákona č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení uznesenia Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 239/2014 Z. z. (ďalej aj len „zákon č. 180/2014 Z. z.“), ktorý ešte v plnom rozsahu nenadobudol účinnosť, je podľa nás v prípade inštitútu referenda potrebné pristúpiť ešte pred 1. júlom 2015 (kedy nadobudne účinnosť čl. I predmetného zákona).
V súčasnosti sme svedkami rôznych snáh viacerých politických strán využívať, resp. zneužívať inštitút referenda na politickú kampaň týchto strán, pričom predmetné politické strany si vedomé skutočnosti, že v prípade realizácie referenda sa uhrádzajú výdavky na referendum plne zo štátneho rozpočtu – a to vo výške cca 6 000 000 eur.
Vzhľadom na súčasnú situáciu pri konsolidácii verejných financií (štátneho rozpočtu) preto navrhujeme, aby politická strana, ktorá financovala alebo spolufinancovala aspoň sumou 5 000 eur náklady v súvislosti s organizáciou petície občanov, na základe ktorej prezident vyhlásil referendum, bola povinná zaplatiť štátu časť výdavkov spojených s referendom, a to:
a) 1 500 000 eur v prípade, ak výsledky referenda platné podľa Ústavy Slovenskej republiky, alebo
b) 3 000 000 eur v prípade, ak výsledky referenda neplatné podľa Ústavy Slovenskej republiky.
Súčasne sa v predmetnom zákone ustanovuje, že Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky po dohode so Štatistickým úradom Slovenskej republiky a Ministerstvom financií Slovenskej republiky ustanoví všeobecne záväzným právnym predpisom jednotlivé druhy výdavkov spojených s voľbami, ktoré sa uhrádzajú zo štátneho rozpočtu, a spôsob ich úhrady, ako aj podrobnosti o spôsobe úhrady časti výdavkov spojených s referendom politickými stranami v zmysle tejto predkladanej novely zákona.
Predkladaný návrh zákona bude mať priaznivý dopad na verejné rozpočty (štátny rozpočet), pričom nebude mať sociálne vplyvy. Neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť, životné prostredie a tvorbu pracovných miest, ani na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Alojz Hlina
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení uznesenia Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 239/2014 Z. z.
3.Problematika návrhu zákona:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
b) nie je upravená v práve Európskej únie
c) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a) Z Aktu o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii nevyplývajú žiadne záväzky.
b) Z Aktu o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii nevyplývajú v predmetnej oblasti žiadne prechodné obdobia.
c) Bezpredmetné.
d) V danej oblasti nebolo začaté konanie proti Slovenskej republike o porušení Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev podľa čl. 226 228 Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev v platnom znení.
e) Bezpredmetné.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie: úplný
6. Gestor a spolupracujúce rezorty:
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení uznesenia Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 239/2014 Z. z..
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
1.Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Návrh zákona má pozitávne vplyvy na rozpočet verejnej správy.
2.Vplyvy na podnikateľské prostredie
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie.
3.Sociálne vplyvy
Návrh zákona nemá sociálne vplyvy.
4.Vplyvy na životné prostredie
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na životné prostredie.
5.Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Návrh zákona nemá vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Osobitná časť
K Čl. I
K ods. 1
Návrhom zákona sa mení ustanovenie § 216 zákona, v zmysle ktorého politická strana, ktorá financovala alebo spolufinancovala aspoň sumou 5 000 eur náklady v súvislosti s organizáciou petície občanov, na základe ktorej prezident vyhlásil referendum, je povinná zaplatiť štátu časť výdavkov spojených s referendom, a to:
a) 1 500 000 eur v prípade, ak výsledky referenda platné podľa Ústavy Slovenskej republiky, alebo
b) 3 000 000 eur v prípade, ak výsledky referenda neplatné podľa Ústavy Slovenskej republiky.
K ods. 2
Ustanovenie splnomocňuje Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, aby po dohode so Štatistickým úradom Slovenskej republiky a Ministerstvom financií Slovenskej republiky ustanovilo všeobecne záväzným právnym predpisom jednotlivé druhy výdavkov spojených s voľbami, ktoré sa uhrádzajú zo štátneho rozpočtu, a spôsob ich úhrady (v zmysle čl. I zákona č. 180/2014 Z. z.), ako aj podrobnosti o spôsobe úhrady časti výdavkov spojených s referendom politickými stranami podľa odseku 1.
K Čl. II
S ohľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu, ako aj na nadobudnutie účinnosti čl. I zákona č. 180/2014 Z. z., sa navrhuje účinnosť zákona na 1. júl 2015.