Dôvodová správaK úpravám platného zákona č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení uznesenia Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 239/2014 Z. z. (ďalej aj len „zákon č. 180/2014 Z. z.“), ktorý ešte v plnom rozsahu nenadobudol účinnosť, je podľa nás v prípade inštitútu referenda potrebné pristúpiť ešte pred 1. júlom 2015 (kedy nadobudne účinnosť čl. I predmetného zákona).
V súčasnosti sme svedkami rôznych snáh viacerých politických strán využívať, resp. zneužívať inštitút referenda na politickú kampaň týchto strán, pričom predmetné politické strany sú si vedomé skutočnosti, že v prípade realizácie referenda sa uhrádzajú výdavky na referendum plne zo štátneho rozpočtu – a to vo výške cca 6 000 000 eur.
Vzhľadom na súčasnú situáciu pri konsolidácii verejných financií (štátneho rozpočtu) preto navrhujeme, aby politická strana, ktorá financovala alebo spolufinancovala aspoň sumou 5 000 eur náklady v súvislosti s organizáciou petície občanov, na základe ktorej prezident vyhlásil referendum, bola povinná zaplatiť štátu časť výdavkov spojených s referendom, a to:
a) 1 500 000 eur v prípade, ak sú výsledky referenda platné podľa Ústavy Slovenskej republiky, alebo
b) 3 000 000 eur v prípade, ak sú výsledky referenda neplatné podľa Ústavy Slovenskej republiky.
Súčasne sa v predmetnom zákone ustanovuje, že Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky po dohode so Štatistickým úradom Slovenskej republiky a Ministerstvom financií Slovenskej republiky ustanoví všeobecne záväzným právnym predpisom jednotlivé druhy výdavkov spojených s voľbami, ktoré sa uhrádzajú zo štátneho rozpočtu, a spôsob ich úhrady, ako aj podrobnosti o spôsobe úhrady časti výdavkov spojených s referendom politickými stranami v zmysle tejto predkladanej novely zákona.
Predkladaný návrh zákona bude mať priaznivý dopad na verejné rozpočty (štátny rozpočet), pričom nebude mať sociálne vplyvy. Neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť, životné prostredie a tvorbu pracovných miest, ani na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.