DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republikyč. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh ústavného zákona“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky za hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (ďalej len „NR SR“) Igor Matovič.
Cieľom novelizácie Ústavy Slovenskej republiky je posilnenie práva občanov Slovenskej republiky zúčastňovať sa na správe veci verejných prostredníctvom inštitútu referenda. Takéto posilnenie účasti občanov na rozhodovacích procesoch je žiaduce aj z dôvodu aktuálnej politickej situácie, keď sa javí, že parlamentná väčšina v NR SR nechráni verejný záujem, ale vlastné záujmy a záujmy finančných skupín.
Návrhom ústavného zákona sa ruší súčasné 50 % kvórum potrebné na platnosť referenda a teda bude platné bez ohľadu na účasť oprávnených voličov. Aby sme sa vyhli akýmkoľvek snahám o deštrukciu demokratického parlamentného systému a predišli tak obavám niektorých kritikov zrušenia referendového kvóra, prostredníctvom ústavnej poistky sa zakazuje vyhlásiť referendum, ktorého predmetom by bolo skrátenie volebného obdobia Národnej rady Slovenskej republiky. Jedno z najdôležitejších opatrení na sfunkčnenie referenda vyhláseného na základe petície občanov, za účelom zvýšenia účasti na ňom, bude povinnosť spojiť jeho vykonanie s konaním volieb, ak sa konajú v rovnaký deň na celom území Slovenskej republiky. Takéto opatrenie bude mať v nemalej miere za následok zníženie finančných nákladov spojených s organizáciou referenda, ale súčasne uľahčí verejný život občanov tým, že prostredníctvom jednej návštevy volebnej miestnosti si budú môcť slobodne rozhodovať o spravovaní vecí verejných a voľbe svojich zástupcov.
Nastavením 50% kvóra pre platnosť referenda, politici rokmi dokonale ubili v ľuďoch záujem o veci verejné. Takto vysoko nastavené kvórum spôsobuje postupné otupenie záujmu ľudí, čo politikom veľmi vyhovuje. Každé ďalšie neúspešné referendum ľudí utvrdzuje v presvedčení "my nič nezmôžeme" a podvedome ľudí presviedča, že jediní, kto dokáže za nich rozhodovať sú politici samotní - ako ich osvietení vládcovia.
Prostredníctvom inštitútu referenda, ktorého výsledok je pre NR SR záväzný a musí sa vyhlásiť rovnako ako zákon, by sa umožnilo občanom Slovenskej republiky spolurozhodovať o osude ich vlastného štátu oveľa jednoduchšie a spravodlivejšie. Predložený návrh ústavného zákona tak dáva do rúk občanov zásadný nástroj na aktívne rozhodovanie o veciach verejných so zreteľom na záujem samotných občanov a nie finančných, politických, či iných záujmových skupín.
Podľa súčasnej právnej úpravy na platnosť referenda treba splnenie dvoch zákonných podmienok, a to účasť nadpolovičnej väčšiny oprávnených voličov a prijatie rozhodnutia nadpolovičnou väčšinou účastníkov referenda. V histórií Slovenskej republiky sa doposiaľ konalo 8 referend, z ktorých iba jedno skončilo s platnými výsledkami. Ostatné referendá skončili ako neplatné pre nízku účasť a v jednom prípade bolo referendum zmarené. Pri 7 referendách teda došlo k bezúčelnému vynaloženiu značného objemu finančných prostriedkov.
Návrh ústavného zákona rieši situáciu, ktorá nastáva pri rezignácií značnej skupiny obyvateľstva na účasť v mechanizmoch priamej demokracie. Návrh ústavného zákona naopak umožňuje aktívnej časti obyvateľstva, aby rozhodovala o záležitostiach spoločenského záujmu, bez rizika neplatnosti referenda a neúčelného využitia prostriedkov naň vynaložených. Prijatím návrhu