Dôvodová správa
Všeobecná časť
Predkladaný návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov aktuálne zohľadňuje skutočnosti, ktoré sa čoraz častejšie objavujú v našej spoločnosti a to oneskorené platby v obchodných transakciách ktoré postihujú ekonomicky najzásadnejšie a najciteľnejšie malých a stredných podnikateľov – živnostníkov.
Súčasne pripomíname, že v zmysle Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2011/7/EÚ zo 16. februára 2011 o boji proti oneskoreným platbám v obchodných transakciách (Ú. v. L 48, 23.2.2011) sme ako členský štát Európskej únie povinný bojovať proti oneskoreným platbám v obchodných transakciách.
Predkladaný návrh zákona sprísňuje doterajšiu právnu úpravu zavedenú novelou Obchodného zákonníka zákonom č. 9/2013 Z. z. ktorou sa okrem iného pre záväzkové vzťahy medzi podnikateľmi zadefinovala maximálna lehota splatnosti, ktorú je možné zmluvne dohodnúť v trvaní 60 dní, s možnosťou individuálneho dojednania aj dlhšej lehoty splatnosti peňažného záväzku dlžníka, ktorá však je podmienená tým, že takéto dojednanie nebude značne nevýhodné pre veriteľa (čl. 3 ods. 5 smernice 2011/7/EU). Máme za to, že táto schválená právna úprava v pomeroch a v aplikačnej praxi v Slovenskej republike sa ukázala a ukazuje ako vrcholne nedostatočná.
Nami predkladaný návrh novely Obchodného zákonníka reaguje na aplikačnú prax a sprísňuje súčasnú právnu úpravu v tom zmysle, že zmluvne určená lehota na splnenie peňažného záväzku dlžníka z dodania tovaru alebo poskytnutia služby nesmie v prípade veriteľa, ktorým je fyzická osoba podnikajúca na základe živnostenského oprávnenia, presiahnuť 30 dní odo dňa doručenia dokladu, alebo 30 dní odo dňa, keď veriteľ plnil, podľa toho, ktorý z týchto dní nastal neskôr. Toto ustanovenie sa nepoužije, ak osobitný zákon ustanovuje kratšiu lehotu splatnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a súčasne aj s právom Európskej únie.
Predkladaný návrh zákona nebude mať pozitívne ani negatívne sociálne vplyvy, nebude mať nepriaznivý dopad na verejné rozpočty ani na životné prostredie. Neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, pričom na podnikateľské prostredie bude mať pozitívny vplyv.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Alojz Hlina
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu zákona:
a)je upravená v práve Európskej únie
v primárnom
- článok 114 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
sekundárnom (prijatom po nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii po 30. novembri 2009)
1.legislatívne akty
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/7/EÚ zo 16. februára 2011 o boji proti oneskoreným platbám v obchodných transakciách (prepracované znenie) (Ú. v. EÚ L 48, 23.2.2011);
2.nelegislatívne akty
v sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii do 30. novembra 2009)
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
rozsudok Súdneho dvora vo veci C-235/03 QDQ Media SA proti Alejandro Omedas Lecha [rok publikácie 2005];
rozsudok Súdneho dvora vo veci C-306/06 (návrh na začatie prejudiciálneho konania, ktorý podal Oberlandesgericht Köln – Nemecko, Telecom GmbH/Deutsche Telekom AG) [rok publikácie 2008];
rozsudok Súdneho dvora vo veci C-265/07 (návrh na začatie prejudiciálneho konania, ktorý podal Tribunale ordinario di Roma Taliansko, Caffaro Srl/Azienda Unità Sanitaria Locale RM/C) [rok publikácie 2008];
rozsudok Súdneho dvora vo veci C-172/08 (návrh na začatie prejudiciálneho konania, ktorý podal podal Commissione tributaria provinciale di Roma
Taliansko, Pontina Ambiente Srl/Regione Lazio) [rok publikácie 2010];
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
- bezpredmetné
b)lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov
- bezpredmetné
c)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
- bezpredmetné
d)informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú preberané smernice už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
- bezpredmetné
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
1.Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy.
2.Vplyvy na podnikateľské prostredie
Návrh zákona má pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
3.Sociálne vplyvy
Návrh zákona nemá sociálne vplyvy.
4.Vplyvy na životné prostredie
Návrh zákona nemá vplyvy na životné prostredie.
5.Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Návrh zákona nemá vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1 (§ 263 ods. 1)
Predmetný novelizačný bod upravuje znenie ustanovenia § 263 ods. 1 Obchodného zákonníka, ktoré obsahuje výpočet tých ustanovení Obchodného zákonníka, ktoré majú kogentný charakter a od ktorých sa zmluvné strany nebudú môcť vo svojich dojednaniach odchýliť ani vylúčiť ich aplikáciu na ich obchodný záväzkový vzťah. Toto ustanovenie sa dopĺňa o nový § 340c Obchodného zákonníka ktorý musí mať kogentný charakter.
K bodu 2 (§ 340c)
Týmto ustanovením sa dopĺňa do Obchodného zákonníka nový § 340c, ktorý ustanovuje, že zmluvne určená lehota na splnenie peňažného záväzku dlžníka z dodania tovaru alebo poskytnutia služby nesmie v prípade veriteľa, ktorým je fyzická osoba podnikajúca na základe živnostenského oprávnenia, presiahnuť 30 dní odo dňa doručenia dokladu, alebo 30 dní odo dňa, keď veriteľ plnil, podľa toho, ktorý z týchto dní nastal neskôr. Súčasne sa upravuje, že ustanovenie predchádzajúcej vety sa nepoužije, ak osobitný zákon ustanovuje kratšiu lehotu splatnosti.
K Čl. II
S ohľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť zákona na 1. máj 2015.