N Á R O D N Á R A D A S L O V E N S K E J R E P U B L I K Y
VI. volebné obdobie
NÁVRH
Z á k o n
z ........................2015,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 235/2012 Z. z. o osobitnom odvode z podnikania v regulovaných odvetviach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene zákona č 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 235/2012 Z.z. o osobitnom odvode z podnikania v regulovaných odvetviach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 440/2012 Z.z. a zákona č. 435/2013 Z.z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 3 sa ods. 1 písm. a) dopĺňa dvanástym a trinástym bodom, ktoré znejú:
„12. elektronického výberu mýta a je poverená správcom výberu mýta na výkon činností prevádzkovania výberu mýta podľa osobitného predpisu.12a)
13. zabezpečenia implementácie a prevádzky systému platieb elektronického mýta palivovými kartami, a to na základe zmluvy so správcom výberu mýta.”
Poznámka pod čiarou k odkazu 12a znie:
„12a) § 12 ods. 2 zákona č. 474/2013 Z. z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov.".
2.V § 4 odsek 2 znie:
„(2) Suma základu odvodu, od ktorej vzniká povinnosť platiť odvod, je
a) 3 000 000 eur, ak ide o regulovanú osobu podľa § 3 ods. 1 písm. a) prvého bodu, ak vykonáva inú činnosť v oblasti energetiky, než distribúciu elektriny alebo plynu, druhého bodu a štvrtého až jedenásteho bodu,
b) 0 eur, ak ide o regulovanú osobu podľa § 3 ods. 1 písm. a) prvého bodu, ak vykonáva v oblasti energetiky distribúciu elektriny alebo plynu, tretieho bodu, dvanásteho bodu a trinásteho bodu”.
3.§ 6 vrátane nadpisu znie:
㤠6
Sadzba odvodu
Sadzba odvodu je
a) 0,00613, ak ide o regulovanú osobu podľa § 3 ods. 1 písm. a) prvého bodu, ak vykonáva inú činnosť v oblasti energetiky, než distribúciu elektriny alebo plynu, druhého bodu a štvrtého až jedenásteho bodu,
b) 0,00976, ak ide o regulovanú osobu podľa § 3 ods. 1 písm. a) prvého bodu, ak vykonáva v oblasti energetiky distribúciu elektriny alebo plynu, tretieho bodu, dvanásteho bodu a trinásteho bodu".
Čl. II
Zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení zákona č. 43/2004 Z.z., zákona č. 177/2004 Z.z., zákona č. 191/2004 Z.z., zákona č. 391/2004 Z.z., zákona č. 538/2004 Z.z., zákona č. 539/2004 Z.z., zákona č. 659/2004 Z.z., zákona č. 68/2005 Z.z., zákona č. 314/2005 Z.z., zákona č. 534/2005 Z.z., zákona č. 660/2005 Z.z., zákona č. 688/2006 Z.z., zákona č. 76/2007 Z.z., zákona č. 209/2007 Z.z., zákona č. 519/2007 Z.z., zákona č. 530/2007 Z.z., zákona č. 561/2007 Z.z., zákona č. 621/2007 Z.z., zákona č. 653/2007 Z.z., zákona č. 168/2008 Z.z., zákona č. 465/2008 Z.z., zákona č. 514/2008 Z.z., zákona č. 563/2008 Z.z., zákona č. 567/2008 Z.z., zákona č. 60/2009 Z.z., zákona č. 184/2009 Z.z., zákona č. 185/2009 Z.z., zákona č. 504/2009 Z.z., zákona č. 563/2009 Z.z., zákona č. 374/2010 Z.z., zákona č. 548/2010 Z.z., zákona č. 129/2011 Z.z., zákona č. 231/2011 Z.z., zákona č. 250/2011 Z.z., zákona č. 331/2011 Z.z., zákona č. 362/2011 Z.z., zákona č. 406/2011 Z.z., zákona č. 547/2011 Z.z., zákona č. 548/2011 Z.z., zákona č. 69/2012 Z.z., uznesenia Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 188/2012 Z.z., zákona č. 189/2012 Z.z., zákona č. 252/2012 Z.z., zákona č. 288/2012 Z.z., zákona č. 395/2012 Z.z., zákona č. 70/2013 Z.z., zákona č. 135/2013 Z.z. a zákona č. 318/2013 Z.z. sa mení takto:
§ 15 vrátane nadpisu znie:
㤠15
Sadzba dane
Ak tento zákon neustanovuje inak, sadzba dane zo základu dane
a) fyzickej osoby zisteného podľa § 4 je
1. 19 % z tej časti základu dane, ktorá nepresiahne 176,8-násobok sumy platného životného minima vrátane,
2. 25 % z tej časti základu dane, ktorá presiahne 176,8-násobok platného životného minima,
b) právnickej osoby zníženého o daňovú stratu je 19 %.".
Čl. III
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júla 2015.
Dôvodová správa
I.Všeobecná časť
Dôvodom predloženia návrhu zákona je návrat k úspešnému inštitútu rovnej dane, ktorá sa osvedčila ako funkčný nástroj rozvoja podnikania a zlepšovania životnej úrovne v Slovenskej republike od jej zavedenia v roku 2004. Po nadobnudnutí platnosti a účinnosti predloženého zákona bude od 1. júla 2015 jednotná „základná“ sadzba dane z príjmov pre fyzické i právnické osoby na úrovni 19%.
Cieľom predloženého návrhu je najmä zlepšenie podnikateľského prostredia pre podnikateľov, a jeho prostredníctvom zníženie nezamestnanosti a zlepšenie životnej úrovne v Slovenskej republike.
Návrh zákona bude mať, po zohľadnení oznámeného zlepšeného výberu daní, celkovo neutrálny dopad na verejné financie. V celkovej bilancii časť odhadovaného zlepšeného výberu daní v sume 30 miliónov a zvýšený výber osobitného odovodu regulovaných subjektov v sume približne 141 miliónov bude použitý na zníženie sadzby dane z príjmov právnických osôb o 3 perc. body, t.j. v prepočte o 171 miliónov €. Časť prostriedkov, najmä z výberu osobitného odvodu od spoločnosti poverenej výkonom prevádzky elektronického výberu mýta (poverená správcom výberu mýta na výkon činností prevádzkovania výberu mýta podľa osobitného predpisu) a od prevádzkovateľa zúčtovacieho systému platieb elektronického mýta palivovými kartami , ktorými v súčasnosti spoločnosi SkyToll, a.s. a Paywell a.s. v minimálnom rozsahu 3 milióny a odhadovanom rozsahu (podľa skutočne zisteného rozsahu škôd u miest a obcí) 30 miliónov bude rozpočtovým opatrením prevedená do rozpočtov miest a obcí ako účelovo viazaná za účelom odstránenia škôd spôsobených dopravou od zavedenia elektronického výberu mýta.
Návrh zákona bude mať pozitívny a priaznivý vplyv na obyvateľov, životné prostredie a zamestnanosť, a to:
(rovnako ako pri prvotnom zavedení rovnej dane) podstatným oživením ekonomiky Slovenska, znížením nezamestnanosti a z toho rezultujúcim rastom príjmov domácností, ale aj
zlepšením ich životného prostredia, po odstránení škôd v mestách a obciach na dopravnej infraštruktúre ako aj majetku občanov, a to od zavedenia elektronického výberu mýta.
Návrh zákona bude mať pozitívny a priaznivý vplyv na hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb, a to podstatným oživením ekonomiky v dôsledku nižšieho a v európskom kontexte konkurencieschopného daňového zaťaženia.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
D O L O Ž K A
finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť
a podnikateľské prostredie
Vplyvy na verejné financie:
Návrh zákona má po zohľadnení zlepšeného výberu daní pozitívny vplyv na verejné financie.
2. Vplyvy na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb:
Realizáciou predloženého návrhu zákona sa predpokladá pozitívny vplyv na obyvateľov a na hospodárenie iných právnických osôb alebo hospodárenie podnikateľskej sféry.
3. Vplyvy na životné prostredie:
Realizáciou predloženého návrhu zákona sa predpokladá pozitívny vplyv na životné prostredie.
4. Vplyvy na zamestnanosť:
Realizáciou predloženého návrhu zákona sa predpokladá pozitívny vplyv na zamestnanosť občanov Slovenskej republiky.
5. Vplyvy na podnikateľské prostredie:
Realizáciou predloženého návrhu zákona sa predpokladá pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 235/2012 Z. z. o osobitnom odvode z podnikania v regulovaných odvetviach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene zákona č 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu zákona:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev:
b) nie je obsiahnutá v práve Európskej únie
c) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) Lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia: bezpredmetné.
b) Lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov: bezpredmetné.
c) Proti SR nebolo začaté konanie o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
d) Bezpredmetné.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie:
Úplný.
6. Gestor a spolupracujúce rezorty:
Bezpredmetné.
II. Osobitná časť
K čl. I bodu 1:
Navrhuje sa rozšíriť okruh regulovaných osôb o osoby, ktoré na základe poverenia NDS, a. s. vykonávajú činnosti prevádzkovania elektronického mýta a výber platieb elektronického mýta palivovými kartami. Dôvodom je náprava chyby platného zákona, ktorý vo vymedzení regulovaných „monopolných“ infraštruktúrnych subjektov vynechal monopolné spoločnosti poverené správcom výberu mýta na výkon činností prevádzkovania výberu mýta a výberu platieb elektronického mýta palivovými kartami podľa osobitného predpisu.
K čl. I bodom 2 a 3:
Sadzba odvodu ako aj základ odvodu sa navrhuje upraviť rozdielne pre niektoré tzv. prirodzené monopoly a ostatné regulované osoby, pričom prirodzeným monopolom sa navrhuje zvýšiť. Dôvodom je diferenciácia vyššie uvedených skupín podľa ich podstaty.
K čl. II:
Navrhuje sa znížiť sadzbu dane z príjmov. Dôvodom je návrat k úspešnému inštitútu rovnej dane, ktorá sa osvedčila ako funkčný nástroj rozvoja podnikania a zlepšovania životnej úrovne.
K čl. II:
Účinnosť sa navrhuje od 1. júla 2015.