Dôvodová správaNovelizácia zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej aj len „Exekučný poriadok“) je vzhľadom na súčasný stav v našej spoločnosti nevyhnutná. Aktuálne platné a účinné ustanovenia Exekučného poriadku neupravujú výšku odmeny súdneho exekútora, náhrady hotových výdavkov, náhrady za stratu času, spôsob ich určenia a výšku primeraného preddavku na odmenu a na náhradu hotových výdavkov exekútora (v zmysle § 196
a § 197 ods. 2
Exekučného poriadku), ale ustanovuje ich vykonávacím všeobecne záväzným právnym predpisom Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky a to vyhláškou Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 288/1995 Z. z. o odmenách a náhradách súdnych exekútorov v znení neskorších predpisov. Najvyšší orgán štátnej moci v Slovenskej republike – Národná rada Slovenskej republiky ako zákonodarný zbor - týmto zákonom upravuje aspoň čiastočne výšku odmeny súdneho exekútora za výkon exekučnej činnosti pri exekúcii na peňažné plnenie a to nanovo tak, že v prípade dôchodcov to nebude 20 % zo základu na jej určenie (najmenej však 33,19 eura a najviac 33 193,92 eura) ale len 10 %. Taktiež v prípade fyzických osôb – nepodnikateľov sa výška odmeny súdneho exekútora za výkon exekučnej činnosti pri exekúcii na peňažné plnenie znižuje tak, že to nebude 20 % zo základu na jej určenie (najmenej však 33,19 eura a najviac 33 193,92 eura) ale len 15 %.
Vysoko alarmujúci stav je v prudkom náraste starobných dôchodcov, ktorí sú odkázaní v prípade, že sa stanu povinnými v zmysle zákona, prežiť často z veľmi nízkych dôchodkov. Dôchodcovia sú ešte okrem toho znevýhodnení aj tým, že často krát s ohľadom na svoj vek, prípadne zdravotný stav, si nemôžu privyrobiť napríklad sezónnymi prácami. Podobná situácia je často vzhľadom na súčasnú hospodársku krízu aj u mnohých fyzických osôb – nepodnikateľov.
Zároveň legislatívne prostredie v našej krajine, ktoré umožňuje pôsobenie rôznych nebankových spoločností zneužívajúcich sociálnu odkázanosť obyvateľstva na poskytovanie úžerníckych pôžičiek a úverov, uvedený stav výrazne zhoršuje. Rovnako i pôsobenie iných spoločností, v mnohých prípadoch aj renomovaných na našom trhu, nie je vždy korektné a nie sú výnimkou prípady, že so spotrebiteľom bola zámerne uzatvorená úžernícka zmluva, čo následne vyústi až do exekučného konania.
Nie je možné nastavovať zákony a vykonávacie predpisy tak, aby boli nevyvážené, resp. len v prospech určitých záujmových skupín. Zákonodarné zbory vo väčšine európskych krajín nastavujú svoje zákony tak, aby na jednej strane poskytovali dostatočnú ochranu veriteľom, ale zároveň umožňujú povinným, aby náročnú životnú situáciu zvládli.
Návrh zákona predovšetkým znižuje výšku odmeny súdneho exekútora za výkon exekučnej činnosti pri exekúcii na peňažné plnenie a to nanovo tak, že v prípade dôchodcov to bude 10 % a v prípade fyzických osôb – nepodnikateľov to bude 15 % zo základu na jej určenie (najmenej však 33,19 eura a najviac 33 193,92 eura). U ostatných fyzických osôb a právnických osôb nedochádza k zmene a zostáva výška odmeny súdneho exekútora za výkon exekučnej činnosti pri exekúcii na peňažné plnenie 20 % zo základu na jej určenie