Dôvodová správa
Všeobecná časť
Novelizácia zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej aj len „Exekučný poriadok“) je vzhľadom na súčasný stav v našej spoločnosti nevyhnutná. Aktuálne platné a účinné ustanovenia Exekučného poriadku neupravujú výšku odmeny súdneho exekútora, náhrady hotových výdavkov, náhrady za stratu času, spôsob ich určenia a výšku primeraného preddavku na odmenu a na náhradu hotových výdavkov exekútora (v zmysle
§ 196
a
§ 197 ods. 2
Exekučného poriadku), ale ustanovuje ich vykonávacím všeobecne záväzným právnym predpisom Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky a to vyhláškou Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 288/1995 Z. z. o odmenách a náhradách súdnych exekútorov v znení neskorších predpisov.
Najvyšší orgán štátnej moci v Slovenskej republike Národná rada Slovenskej republiky ako zákonodarný zbor - týmto zákonom upravuje aspoň čiastočne výšku odmeny súdneho exekútora za výkon exekučnej činnosti pri exekúcii na peňažné plnenie a to nanovo tak, že v prípade dôchodcov to nebude 20 % zo základu na jej určenie (najmenej však 33,19 eura a najviac 33 193,92 eura) ale len 10 %. Taktiež v prípade fyzických osôb nepodnikateľov sa výška odmeny súdneho exekútora za výkon exekučnej činnosti pri exekúcii na peňažné plnenie znižuje tak, že to nebude 20 % zo základu na jej určenie (najmenej však 33,19 eura a najviac 33 193,92 eura) ale len 15 %.
Vysoko alarmujúci stav je v prudkom náraste starobných dôchodcov, ktorí odkázaní v prípade, že sa stanu povinnými v zmysle zákona, prežiť často z veľmi nízkych dôchodkov. Dôchodcovia ešte okrem toho znevýhodnení aj tým, že často krát s ohľadom na svoj vek, prípadne zdravotný stav, si nemôžu privyrobiť napríklad sezónnymi prácami. Podobná situácia je často vzhľadom na súčasnú hospodársku krízu aj u mnohých fyzických osôb nepodnikateľov.
Zároveň legislatívne prostredie v našej krajine, ktoré umožňuje pôsobenie rôznych nebankových spoločností zneužívajúcich sociálnu odkázanosť obyvateľstva na poskytovanie úžerníckych pôžičiek a úverov, uvedený stav výrazne zhoršuje. Rovnako i pôsobenie iných spoločností, v mnohých prípadoch aj renomovaných na našom trhu, nie je vždy korektné a nie výnimkou prípady, že so spotrebiteľom bola zámerne uzatvorená úžernícka zmluva, čo následne vyústi až do exekučného konania.
Nie je možné nastavovať zákony a vykonávacie predpisy tak, aby boli nevyvážené, resp. len v prospech určitých záujmových skupín. Zákonodarné zbory vo väčšine európskych krajín nastavujú svoje zákony tak, aby na jednej strane poskytovali dostatočnú ochranu veriteľom, ale zároveň umožňujú povinným, aby náročnú životnú situáciu zvládli.
Návrh zákona predovšetkým znižuje výšku odmeny súdneho exekútora za výkon exekučnej činnosti pri exekúcii na peňažné plnenie a to nanovo tak, že v prípade dôchodcov to bude 10 % a v prípade fyzických osôb nepodnikateľov to bude 15 % zo základu na jej určenie (najmenej však 33,19 eura a najviac 33 193,92 eura). U ostatných fyzických osôb a právnických osôb nedochádza k zmene a zostáva výška odmeny súdneho exekútora za výkon exekučnej činnosti pri exekúcii na peňažné plnenie 20 % zo základu na jej určenie
(najmenej však 33,19 eura a najviac 33 193,92 eura). Súčasne sa ustanovuje zákonom, že ak exekútor upustí od vykonávania exekúcie podľa
§ 46 ods. 3
Exekučného poriadku, patrí mu 50 % z odmeny vypočítanej podľa vyššie uvedeného.
Zároveň takáto práva úprava zvyšuje predpoklad, že zo strany povinného dôjde k zvládnutiu ťažkej životnej situácie, ktorá postavenie povinného v zmysle Exekučného poriadku predstavuje.
Predkladaný návrh zákona bude mať pozitívne sociálne vplyvy, nebude mať nepriaznivý dopad na verejné rozpočty ani na životné prostredie. Neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, ani na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Alojz Hlina
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov.
a)je upravená v práve Európskej únie
-primárnom
Článok 49 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
-sekundárnom (prijatom po nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení Európskeho spoločenstva – po 30. novembri 2009)
1.legislatívne akty
-
2.nelegislatívne akty
-
-sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení Európskeho spoločenstva – do 30. novembra 2009)
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Rozsudok Súdneho dvora vo veci C-47/08 Európska komisia proti Belgickému kráľovstvu [2011],
Rozsudok Súdneho dvora vo veci C-50/08 Európska komisia proti Francúzskej republike [2011],
Rozsudok Súdneho dvora vo veci C-51/08 Európska komisia proti Luxemburskému veľkovojvodstvu [2011],
Rozsudok Súdneho dvora vo veci C-52/08 Európska komisia proti Portugalskej republike [2011],
Rozsudok Súdneho dvora vo veci C-53/08 Európska komisia proti Rakúskej republike [2011] a
Rozsudok Súdneho dvora vo veci C-54/08 Európska komisia proti Spolkovej republike Nemecko [2011].
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia
-
b)lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov
-
c)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
Proti Slovenskej republike je vedené konanie o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie č. 2006/2237.
d)informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané smernice prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
-
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti – úplný.
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
1.Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Návrh zákona nemá vplyvy na rozpočet verejnej správy.
2.Vplyvy na podnikateľské prostredie
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie.
3.Sociálne vplyvy
Návrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy.
4.Vplyvy na životné prostredie
Návrh zákona nemá vplyvy na životné prostredie.
5.Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Návrh zákona nemá vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1 (§ 196)
ods. 2
Novela zákona v tomto ustanovení generálne ustanovuje, že odmena exekútora za výkon exekučnej činnosti pri exekúcii na peňažné plnenie je 20 % zo základu na jej určenie, najmenej však 33,19 eura a najviac 33 193,92 eura, ak odsek 3 alebo 4 neustanovuje inak.
ods. 3 až 5
V tomto ustanovení novely sa výška odmeny súdneho exekútora za výkon exekučnej činnosti pri exekúcii na peňažné plnenie mení nanovo tak, že v prípade dôchodcov to bude 10 % a v prípade fyzických osôb nepodnikateľov to bude 15 % zo základu na jej určenie (najmenej však 33,19 eura a najviac 33 193,92 eura). U ostatných fyzických osôb a právnických osôb teda nedochádza k zmene a zostáva výška odmeny súdneho exekútora za výkon exekučnej činnosti pri exekúcii na peňažné plnenie 20 % zo základu na jej určenie (najmenej však 33,19 eura a najviac 33 193,92 eura). Súčasne sa ustanovuje zákonom, že ak exekútor upustí od vykonávania exekúcie podľa
§ 46 ods. 3
Exekučného poriadku, patrí mu 50 % z odmeny vypočítanej podľa vyššie uvedeného.
Výška odmeny je stanovená zámerne zákonom, aby vykonávací všeobecne záväzný právny predpis Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky nemohol v týchto prípadoch ponechať odmenu súdneho exekútora vo výške 20 %.
K bodu 2 (§ 199)
Ustanovenie splnomocňuje Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky ustanoviť všeobecne záväzným právnym predpisom nanovo podrobnosti o výške odmeny exekútora, náhrady hotových výdavkov, náhrady za stratu času, spôsob ich určenia a výšku primeraného preddavku na odmenu a na náhradu hotových výdavkov exekútora (v zmysle ustanovení
§
196
a
§ 197 ods. 2
Exekučného poriadku).
K bodu 3 (§ 243e)
Zavádza sa prechodné ustanovenie zákona, ktoré vychádza z logiky, že v prebiehajúcich exekučných konaniach sa a priori uplatnia doterajšie právne predpisy. Všeobecne sa týmto vychádza z prísneho dodržania ústavných princípov zákazu retroaktivity.
K bodu 4 (§ 244)
Zrušovacím ustanovením sa zrušuje vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 288/1995 Z. z. o odmenách a náhradách súdnych exekútorov v znení neskorších predpisov.
K Čl. II
S ohľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť zákona na 1. máj 2015.