D Ô V O D O V Á S P R Á V A
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) je predložený so zámerom zamedziť nežiaducemu vývoju aplikačnej praxe pri popieraní pohľadávok nezabezpečených veriteľov v rámci reštrukturalizačných konaní.
Je bežným javom, že popieranie prihlásených pohľadávok správcom v reštrukturalizačnom konaní nemá povahu konania s odbornou starostlivosťou tak ako to predpokladá platné znenie zákona nakoľko častokrát vychádza len z tvrdení dlžníka alebo osôb, ktorých záujmy môžu byť ovplyvnené záujmami dlžníka. Výsledkom je faktický stav masívneho a „beztrestného“ popierania prihlásených pohľadávok najmä drobných nezabezpečených veriteľov (spravidla subdodávatelia dlžníka).
Návrhom zákona sa preto menia pravidlá popierania prihlásených pohľadávok tak, že sa zvýrazňuje a presnejšie definuje požiadavka na konanie správcu v reštrukturalizačnom konaní s odbornou starostlivosťou pri popieraní prihlásených pohľadávok. Súčasne s tým sa zvyšuje zodpovednosť správcu za konanie, ktoré nezodpovedá požiadavke odbornej starostlivosti.
Návrh zákona taktiež v reakcii na súčasnú nejednotnú prax konkurzných súdov upresňuje pravidlá prerušenia konkurzného konania.
Návrh zákona ďalej rozširuje dôvody zamietnutia reštrukturalizačného plánu súdom so zreteľom na posilnenie postavenia nezabezpečených veriteľov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, inými zákonmi, právom Európskej únie a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Návrh zákona nezakladá vplyvy na rozpočet verejnej správy, nebude mať sociálne vplyvy, ani vplyvy na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskej únie
-primárnom
články 67 a 81 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
-sekundárnom (prijatom po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii – po 30. novembri 2009)
1. legislatívne akty
2. nelegislatívne akty
- sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii – do 30. novembra 2009)
Nariadenie Rady (ES) č. 1346/2000 z 29. mája 2000 o konkurznom konaní
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia,
bezpredmetné
b)informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
bezpredmetné
c)informácia o právnych predpisoch, v ktorých preberané smernice prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia.
bezpredmetné
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– sociálnu exklúziu,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Vzhľadom na charakter návrhu zákona a ciele, ktoré sleduje prínosy možno očakávať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Účelom navrhovaného doplnenia nového odseku 4 je zamedziť opakovanému prerušovaniu konkurzného konania z dôvodov podania návrhu na začatie reštrukturalizačného konania, čo vedie k jeho zbytočnému predlžovaniu.
K bodom 2 a 3
V súlade s dôvodmi uvedenými vo všeobecnej časti dôvodovej správy sa navrhuje v novom znení § 124 ods. 1 nanovo definovať postup správcu pri popieraní prihlásených pohľadávok tak, aby zabezpečilo čo najpresnejšie zistenie faktického stavu, resp. aby sa zamedzilo popieraniu prihlásených pohľadávok len na základe vyjadrenia dlžníka alebo osôb, ktorých záujmy môžu byť ovplyvnené záujmami dlžníka.
Právna úprava v rámci dopĺňaného odseku 10 umožní správcovi priznať veriteľovi, ktorého pohľadávku poprel čo do právneho dôvodu, vymáhateľnosti alebo výšky hlasovacie práva v spornom rozsahu. Posilňuje sa tak charakter popierania pohľadávok ako opatrenia predbežného charakteru na rozdiel od súčasnej praxe, ktorá ho stavia do roviny fakticky definitívneho rozhodnutia. V prípade, že správca túto možnosť nevyužije, a teda neprizná veriteľovi, ktorého pohľadávku poprel čo do právneho dôvodu, vymáhateľnosti alebo výšky hlasovacie práva, bude mať tento veriteľ v prípade úspechu v incidenčnom spore vyvolanom podľa § 124 ods. 4 právo na uspokojenie svojej pohľadávky určenej súdom v incidenčnom konaní vo výške 50%, a to aj nad rámec reštrukturalizačného plánu. Za uspokojenie tejto pohľadávky bude zodpovedať dlžník, pričom ručiteľom bude správca, ktorý pohľadávku pôvodne poprel a nepriznal veriteľovi hlasovacie práva v určenom rozsahu.
Takto koncipovaná právna úprava sa bude týkať len nezabezpečených veriteľov, t.j. najmä drobných veriteľov dlžníka, ktorými sú spravidla jeho subdodávatelia.
K bodom 4 a 5
V rámci reštrukturalizácie materiálne v lepšej pozícii zabezpečení a inštitucionálni veritelia pred nezabezpečenými veriteľmi z obchodného styku. Zabezpečení a inštitucionálni veritelia majú prirodzene väčšie možnosti ovplyvniť priebeh reštrukturalizácie a v konečnom dôsledku, napriek určitým stratám z dlhodobého hľadiska z reštrukturalizácie dlžníka profitujú. Samotný dlžník, v prípade úspešnej reštrukturalizácie v zásade z dlhodobého hľadiska z reštrukturalizácie profituje. Menší veritelia, nezabezpečení veritelia spravidla nezabezpečení majú z reštrukturalizácie len to, čo dostanú priznané v pláne. Napriek tomu, že podmienkou reštrukturalizácie je, že uspokojenie pohľadávok veriteľov (všetkých bez rozdielu) by malo byt vyššie ako v prípade konkurzu, úroveň uspokojenia pohľadávok je pomerne nízka. Cieľom navrhovanej zmeny je, aby sa garantovala určitá miera uspokojenia pohľadávok tých veriteľov, ktorí nie z povahy vzťahu schopní svoje pohľadávky zabezpečiť a nemajú z reštrukturalizácie dlžníka dlhodobý profit. Ide o analogickú právnu úpravu akú pozná právna úprava v Českej republike a ktorá sa tam osvedčila.
K čl. II
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť 1. mája 2015.