Rokovací poriadok vo svojich ustanoveniach o začatí rokovania stanovuje, že pri prerokúvaní veci zaradenej do programu schôdze NR SR ako prvý vystúpi navrhovateľ a po ňom spravodajca, ak bol určený. Toto všeobecné pravidlo je v špecifických prípadoch rozlične normatívne modifikované napr. ak je navrhovateľom zákona výbor, môže vystúpiť v jeho mene poverený člen výboru.
V prvom bode návrhu zákona je upravená ďalšia špecifická výnimka, vzťahujúca sa na situáciu, keď prezident Slovenskej republiky v pozícii navrhovateľa, nemôže vystúpiť v rámci rokovania v pléne parlamentu z objektívnych (odôvodnených) príčin. V takejto situácii ho môže zastúpiť vedúci Kancelárie prezidenta Slovenskej republiky.
Takéto zastúpenie nevyžaduje súhlas poslancov NR SR, avšak, ako z dikcie návrhu zákona jednoznačne vyplýva, je potrebná existencia relevantných dôvodov pre toto zastúpenie. Takým dôvodom sa javí byť napríklad neprítomnosť prezidenta Slovenskej republiky na území Slovenskej republiky z dôvodu plnenia svojich ďalších, ústavou predpokladaných reprezentačných povinností. Vo všeobecnosti je možné prezumovať, že plnenie akýchkoľvek povinností vyplývajúcich z plnenia funkcií prezidenta Slovenskej republiky môže byť legitímnym dôvodom na jeho zastúpenie.
Keďže je termín prerokovania konkrétnych bodov schôdze NR SR relatívne pohyblivý, pri pracovnej vyťaženosti prezidenta Slovenskej republiky môže nastať situácia, že by nemohol byť prítomný v budove NR SR. Aby sa predišlo komplikáciám, ale aj možným politickým obštrukciám, pri výkone navrhovaného práva zákonodarnej iniciatívy prezidenta, je žiaduce a zmysluplné, aby bola vytvorená zákonná alternatíva pre zastúpenie prezidenta Slovenskej republiky pri prezentovaní prezidentského návrhu zákona počas rokovania NR SR.
Táto myšlienka má taktiež oporu v platnej a účinnej právnej úprave, ktorá podobné zastúpenie prezidenta Slovenskej republiky umožňuje na schôdzi NR SR pri prerokovaní návrhu vráteného prezidentom (§ 90 ods. 3 rokovacieho poriadku).
Druhý bod návrhu zákona obsahuje totožnú právnu úpravu, aká sa nachádza v ústavnom článku, na ktorý rokovaní poriadok v tomto paragrafe odkazuje v poznámke pod čiarou (čl. 87 ods.1 Ústavy Slovenskej republiky).
Obsahom tejto úpravy je doplnenie a rozšírenie subjektov zákonodarnej iniciatívy. K výborom NR SR, poslancom NR SR a k vláde Slovenskej republiky sa tak pridáva štvrtý subjekt - prezident Slovenskej republiky.
V § 70 ods. 2 rokovacieho poriadku je predsedovi NR SR stanovená povinnosť doručiť návrh zákona vláde Slovenskej republiky v prípadoch, ak tento návrh nevznikol z vládnej iniciatívy.
Vzhľadom na rozšírenie subjektov zákonodarnej iniciatívy je nevyhnutné rozšíriť zmienenú povinnosť aj na prípady, ak je navrhovateľom zákona prezident Slovenskej republiky.