DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov (ďalej len „ ústavný návrh zákona“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) Miroslav Kadúc.
Udalosti posledných rokov dokazujú, že ústavný systém Slovenskej republiky nie je súborom nemenných noriem vytesaných do kameňa, ale je živým organizmom, ktorý sa neustále vyvíja a adaptuje sa na širšie celospoločenské podmienky.
Sledovaním novodobej ústavnej praxe prichádzame k záveru, že naša ústavná dynamika je významne determinovaná nielen priamymi novelizáciami Ústavy Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov (ďalej len „Ústava SR“), ale aj vplyvom rozhodovacej činnosti Ústavného súdu Slovenskej republiky. Najmarkantnejšie sa tieto trendy prejavili v postupnom posilňovaní právomocí prezidenta Slovenskej republiky.
V poslednom období využil prezident opakovane právo vetovať návrh zákona prijatý Národnou radou Slovenskej republiky, pričom dôvody, ktoré uviedol, sa javili viac ako odborne relevantné a vyvažujúce politické záujmy vládnej strany. Prezident sa stal aktívnym a dôležitým činiteľom na politickom poli, čo je vzhľadom na vysoký stupeň legitimity jeho moci (priama voľba občanmi), akceptovateľné a prirodzené. Zvýšenie relevantnosti postavy prezidenta je možné vnímať ako krok k vytvoreniu nového centra moci, ktoré je priamo závislé (obsadzované a kreované) od občanov Slovenska a zároveň predstavuje pendant (vyvažujúci prvok) k ostatným nositeľom štátnej moci.
Jedna z ciest, ktorá vedie k odôvodnenému posilneniu právomocí prezidenta Slovenskej republiky, je priznanie zákonodarnej iniciatívy. Týmto spôsobom sa vytvorí priestor pre efektívnejšiu ingerenciu do výkonu zákonodarnej moci parlamentu, najmä v prípadoch, kedy zastupiteľský zbor zlyháva vo svojich elementárnych úlohách – teda v situáciách, keď svojou zákonodarnou činnosťou ignoruje reálne potreby spoločnosti a jej občanov. Priznaním zákonodarnej iniciatívy prezidentovi bude o. i. vytvorená „poistka“ pre prípady, kedy politické subjekty odmietajú, resp. odkladajú riešenie pálčivých problémov občanov Slovenskej republiky z dôvodu, že sú pre ne politicky riskantné, neprijateľné, či jednoducho nepovšimnuté.
Dôvodom pre prijatie navrhnutej úpravy je aj fakt, že ústavodarca pri posilnení legitimity hlavy štátu, resp. pri zmene spôsobu jej voľby (z parlamentnej na priamu voľbu občanmi) zrejme pozabudol na posilnenie kompetencií, či právomocí prezidenta Slovenskej republiky. Práve preto sa javí ako dôvodné takúto úpravu doplniť.
Prijatím navrhovanej úpravy sa negarantuje novelizácia právnych predpisov, zaručuje sa len prerokovanie v Národnej rade Slovenskej republiky, keďže tá môže návrh rovnako ako doteraz neschváliť.
Predkladaný návrh ústavného zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľskú sféru, nevyvoláva sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie a ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti.