Dôvodová správaI. Všeobecná časť
Jedným z významných ekonomických ale i politických problémov súčasnej slovenskej spoločnosti je takzvaná druhotná platobná neschopnosť. Ide o stav, do ktorého sa dostávajú predovšetkým malí a strední podnikatelia. Nie však z vlastnej viny, nie preto, lebo by zle hospodárili, ale jednoducho preto, lebo im zmluvní partneri nezaplatili za vykonanú prácu alebo dodaný tovar. Takto sa i svedomití podnikatelia dostávajú neraz sami do situácie, keď nie sú schopní platiť vlastné záväzky. Ich položenie ešte zhoršuje povinnosť zaplatiť daň z pridanej hodnoty, a to i vtedy, ak im partner, ktorému poskytli plnenie, za to plnenie nezaplatí. Účelom predloženej novely je posunúť splatnosť tejto povinnosti na čas, keď dodávateľovi tovaru alebo služby jeho odberateľ zaplatí aspoň časť svojej platby vo výške daňovej povinnosti. Vychádzame pri tom z myšlienky, že dôsledky nedostatočnej vymožiteľnosti práva, by mal znášať predovšetkým ten, koho povinnosťou je ju zabezpečiť, teda štát, nielen občan, podnikateľ.
Jadrom navrhovanej právnej úpravy je určenie doby splatnosti dane 14 dní po prijatí platby za dodaný tovar alebo službu, alebo aspoň časti platby, ktorej výška dosahuje minimálne úroveň daňovej povinnosti za dodaný tovar alebo službu. Súčasne sa tiež navrhuje, aby na časť platby za dodaný tovar alebo službu, ktorá sa rovná výške daňovej povinnosti platila zákonná lehota 30 dní od dodania tovaru alebo služby, a to aj vtedy, ak sa obchodní partneri dohodli na dlhšej lehote splatnosti za dodaný tovar alebo službu. Je to preto, lebo daň je povinnosťou voči štátu, a pri jej plnení nemusí platiť princíp zmluvnej slobody. V praxi by to znamenalo, že i keď sa dodávateľ s odberateľom dohodnú, že za tovar alebo službu odberateľ zaplatí v lehote, ktorá je dlhšia ako 30 dní, odberateľ je zo zákona povinný do 30 dní od prijatia tovaru alebo služby povinný zaplatiť dodávateľovi časť svojej platby vo výške daňovej povinnosti. Splatnosť daňovej povinnosti pre dodávateľa potom bude 14 dní po prijatí tejto časti platby.
Navrhovaná právna úprava vytvára tiež ekonomický tlak na odberateľov, aby si svoju povinnosť voči dodávateľovi plnili, a to stanovením vzniku nároku na odpočítanie dane na deň, keď odberateľ zaplatí dodávateľovi platbu aspoň vo výške dane. Takéto ustanovenie sa nachádzalo v zákone o dani z pridanej hodnoty z roku 1995 v znení jeho novely č.60 z roku 1999, avšak do nového zákona sa potom v roku 2004 nedostalo.
Predložená právna úprava obsahuje i veľmi stručnú novelu Obchodného zákonníka, ktorá súvisí s účelom navrhovaného zákona. V súčasnosti je zákonná lehota splatnosti faktúr v obchodnom styku stanovená na 60 dní pre štandardných účastníkov obchodných vzťahov a na 30 dní, ak je jedným z účastníkov orgán verejnej moci. Tieto lehoty nie sú obligatórne, zákon umožňuje partnerom dohodnúť sa i na dlhšej lehote splatnosti. Navrhujeme jednu, tridsaťdňovú zákonnú lehotu splatnosti faktúr, a to pre všetkých účastníkov obchodných vzťahov. Princíp zmluvnej slobody ponechávame v Obchodnom zákonníku bezo zmeny. Výnimku však bude tvoriť len vyššie uvedená časť platby vo výške daňovej povinnosti za dodaný tovar alebo službu, pre ktorú v zákone o dani z pridanej hodnoty navrhujeme obligatórnu zákonnú lehotu. Táto úprava v zákone o dani z pridanej hodnoty bude voči