Osobitná časťK Čl. I
K bodu 1
V § 2 ods. 1 sa ustanovuje nová definícia pojmu „povodeň“ s dôrazom na tú skutočnosť, že povodeň je prírodný jav, z čoho vyplýva, že ochrana pred povodňami je ochranou pred nepriaznivými následkami pôsobenia prírodného živlu, ktorý vzniká bez ohľadu na ľudskú vôľu. Nadmerné množstvo vody v jednej oblasti, ktoré sa prejaví dočasným zaplavením územia, ešte nemusí byť nebezpečné. Povodeň ďaleko v lesoch síce zaplaví zvyčajne nezaplavené územie tak, ako to ustanovuje prvá veta § 2 ods. 1, ale ešte vôbec nemusí spôsobiť vznik povodňového rizika.
Platný zákon obsahuje pomerne komplikovanú definíciu pojmu „povodeň“, ktorej systémovým nedostatkom je nielen opísanie príčin dočasného zaplavenia územia, ale podľa nej za povodeň možno označiť aj hrozbu, že síce môže nastať dočasné zaplavenie územia, ale až po splnení ďalších podmienok. Za povodeň by mohla byť označená aj situácia, kedy v skutočnosti voda ešte nezaplavila územie. V takýchto prípadoch dochádzalo k významovej kolízii pojmov „povodeň“ podľa § 2 ods. 1 a „nebezpečenstvo povodne“ podľa § 2 ods. 2.
Novým pojmom „povodeň“ sa vymedzujú prírodné príčiny dočasného zaplavenia územia, ktoré zvyčajne nie je zaliate vodou a tými sú vyliatie vody z koryta vodného toku v období, keď na odvádzanie vody už kapacita koryta nestačí, vzdutie vody prekážkou v koryte vodného toku aj pri menšom prietoku a jej vyliatie na priľahlé územie, zaplavenie územia pri dlhotrvajúcich alebo intenzívnych zrážkach alebo topení sa snehu, prítok vody po povrchu terénu z priľahlej oblasti a zaplavenie územia podzemnou vodou, ktorá vystúpila až nad povrch terénu.
K bodu 2
Legislatívno-technická úprava poznámky pod čiarou k odkazu 2.
K bodu 3
V § 2 ods. 7 sa ustanovujú prípady kedy možno povodňovú škodu na stavbe uznať. Povodňovú škodu možno uznať len, ak stavba mala právoplatné kolaudačné rozhodnutie alebo stavebné povolenie alebo bola ohlásená stavebnému úradu, ak počas výstavby išlo o riadne povolenú alebo ohlásenú stavbu a ak zhotoviteľ stavby, ktorá zasahuje do vodného toku, pobrežného pozemku, záplavového územia alebo inundačného územia, mal schválený plán povodňových zabezpečovacích prác, a ak zhotoviteľ stavby, zmeny stavby alebo udržiavacích prác konal v súlade so stavebným povolením alebo na základe ohlásenia stavebnému úradu.
Ak zhotoviteľ stavby, ktorá zasahuje do vodného toku alebo je v jeho bezprostrednej blízkosti, začal stavbu bez schváleného povodňového plánu alebo nekonal v súlade so stavebným povolením, porušil zákon o ochrane pred povodňami tým, že sa nepripravil na vykonávanie zásahov na ochranu majetku pred povodňami. Následkom porušenia týchto povinností je vznik povodňových škôd, ktoré nemuseli vzniknúť, alebo by boli nižšie.
K bodu 4
V § 2 ods. 8 a 9 sa ustanovuje, že štát, orgán štátnej správy, orgán územnej samosprávy, správca vodohospodársky významných vodných tokov alebo správca drobného vodného toku nezodpovedajú za povodňovú škodu, okrem škody na majetku, ktorá vznikla v priamej súvislosti s vykonávaním povodňových zabezpečovacích prác a povodňových