Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov, predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanec NR SR Martin Chren.
Už v roku 2006, v rámci napĺňania akčných plánov Stratégie konkurencieschopnosti Slovenska do roku 2010, bol vypracovaný Komplexný audit prekážok v podnikaní na Slovensku, ktorý v časti cestnej dopravy zhodnotil vydávanie dopravných licencií ako problematické a odporučil „prehodnotiť potrebu a podmienky pre udeľovanie dopravných licencií“.
Od roku 2006 sa však podmienky výrazne nezmenili. Vydávanie dopravných licencií, obzvlášť v diaľkovej preprave, je procesom, ktorý pri extrémne nízkej miere transparentnosti vytvára obrovský priestor pre nekontrolovateľnú korupciu zo strany aktuálnych prepravcov, pre zneužívanie dominantného postavenia existujúcich hráčov na trhu a pre zneužívanie „úradníckej pečiatky“ v prospech alebo v neprospech vybraných podnikateľských subjektov, na úkor konkurencie a trhu – a v konečnom dôsledku na úkor cestujúcej verejnosti.
Nástup nových prepravcov v diaľkovej preprave (napríklad nedávny príklad nových vlakových liniek) preukázal jednoznačné pozitíva pre spotrebiteľov i pre štát. v sektore železničnej prepravy sa začala prejavovať konkurencia, a to tak poklesom cien lístkov pre cestujúcu verejnosť, ako aj výrazným zvýšením kvality a komfortu pre cestujúcich. Je to dôkazom základného ekonomického faktu, že konkurencia je dobrá a vedie k znižovaniu cien a k zvyšovaniu kvality. Nástup konkurencie sa pozitívne prejavil dokonca aj na aktivitách štátneho dominantného prepravcu: po rokoch stagnácie a neochoty meniť zabehané spôsoby poskytovania služieb prišiel dokonca i štátny prepravca s inováciami a so zvýšením komfortu pre cestujúcich (nové vozne) na linkách, kde mu vznikol konkurenčný prepravca.
Obdobné pozitívne efekty sa určite prejavia aj v diaľkovej autobusovej doprave, ak umožníme vpustiť viac konkurencie do tejto oblasti. Žiaľ, súčasná platná právna úprava umožňuje účelovo zneužívať existujúci zákon v prospech existujúcich prepravcov a brániť tak zo strany poskytovateľov licencie (samosprávnych krajov) vstupu nových subjektov na trh. Častokrát sa tak deje s využitím rôznych pofidérnych a ľahko vyvrátiteľných argumentov (napríklad, ako v prípade Nitrianskeho kraja, s argumentom, že prístupové cesty nezvládnu nápor zvýšený o prejazd jedného autobusu o hodinu navyše).
Predkladateľ tohto návrhu je presvedčený, že Slovensko je modernou krajinou. Dvadsaťpäť rokov po začiatku transformácie našej ekonomiky z centrálne plánovanej na trhovú je načase posilňovať konkurenciu aj v sektoroch, kde doteraz neexistovala.
Návrh na de facto zrušenie licenčného konania – automatické pridelenie licencie na diaľkovú autobusovú dopravu tým dopravcom, ktorí sa zaviažu nežiadať žiadnu formu dotácie alebo