B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Legislatívno-technická úprava poznámky pod čiarou v súlade s nariadením (EÚ) č. 651/2014.
K bodu 2
Vymedzuje sa pôsobnosť zákona v súlade s právnymi predpismi v oblasti regionálnej investičnej pomoci. Zákon je schémou štátnej pomoci a investičná pomoc poskytovaná na základe schémy štátnej pomoci je oslobodená od notifikačnej povinnosti za účelom posúdenia zlučiteľnosti navrhovanej pomoci s vnútorným trhom, pričom nariadenie (EÚ) č. 651/2014 je základným právnym predpisom upravujúcim práve pravidlá skupinových výnimiek oslobodených od notifikačnej povinnosti a to nielen v oblasti investičnej pomoci.
K bodom 3, 4, 10
Legislatívno-technická úprava poznámky pod čiarou v súlade s nariadením (EÚ) č. 651/2014.
K bodu 5
Doplnením nového § 2 ods. 3 sa upravujú náležitosti zmluvy o poskytnutí dotácie na dlhodobý hmotný a dlhodobý nehmotný majetok.
K bodu 6
Spresňuje sa definícia investičného zámeru.
K bodu 7
Právna úprava súvisiaca s podmienkou vytvorenia minimálneho počtu vytvorených nových pracovných miest pri investičnom zámere pre technologické centrá.
K bodu 8
Právna úprava súvisiaca s odchýlkou 10% nevytvorenia plánovaného počtu nových pracovných miest podľa ustanovenia § 15 ods. 9 písm. a) za účelom posúdenia výšky poskytnutej investičnej pomoci a intenzity investičnej pomoci vo vzťahu k rozhodnutiu o schválení investičnej pomoci.
K bodu 9 a 13
Právna úprava za účelom súladu s nariadením vlády Slovenskej republiky č. 481/2011 Z. z., ktorým sa ustanovuje maximálna intenzita investičnej pomoci a výška investičnej pomoci podľa formy investičnej pomoci a miery nezamestnanosti v okresoch podľa jednotlivých regiónov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
K bodu 11 a 14
Je potrebné ustanoviť, aby sa preukazovanie podmienky, viazalo nie na predchádzajúce tri finančné roky, ale na predchádzajúce tri účtovné obdobia, keďže zákon o investičnej pomoci nedefinuje pojem „finančný rok“. Splnenie týchto podmienok sa preukazuje z účtovnej evidencie, resp. účtovnej závierky, ktorá sa zostavuje za účtovné obdobie.
K bodu 12
Upravuje sa podmienka minimálneho počtu nových pracovných miest pre investičný zámer týkajúci sa technologických centier (30 nových pracovných miest), nakoľko z aplikačnej praxe vyplynulo, že technologické centrá si vyžadujú skôr značnú investíciu do obstarania majetku a realizácia technologického centra vysokú pridanú hodnotu na hospodárstvo SR
aj v prípade vytvorenia nižšie počtu pracovných miest ako je všeobecná podmienka minimálneho vytvorenia nových pracovných miest.
K bodu 15
Zosúladenie s aktuálnym znením zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákonom č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení účinným od 1. januára 2015.
K bodu 16
Ustanovenie mení a dopĺňa predloženie príloh k investičnému zámeru. Ide o doplnenie formuláru investičnej pomoci, na ktorý sa odkazuje v § 18 ods. 2 a ktorého vzor ustanovuje všeobecne záväzný predpis. Ďalej ide o doplnenie záväzného vyhlásenia v súvislosti s nepremiestňovaním ukončenej činnosti, vyplývajúci z ustanovení nariadenia (EÚ) č. 651/2014.
Právna úprava mení obsahovú stránku vyhlásenia vzťahujúceho sa na začatie prác, a to v súvislosti s nevydaním potvrdenia, pričom začatie prác sa viaže na podanie investičného zámeru.
K investičnému zámeru sa prikladajú doklady preukazujúce, že žiadateľ nemá daňové nedoplatky a nedoplatky na sociálnom a zdravotnom poistení. Vzhľadom na skutočnosť, že žiadateľom môže byť aj zahraničná osoba, zahraničná osoba túto povinnosť nebude mať, nakoľko podstatným faktorom je, že prijímateľ pomoci nie je daňovým dlžníkom ani dlžníkom na sociálnom alebo zdravotnom poistení.
K bodom 17, 18, 20, 21
Zmena právnej úpravy § 10 12 sa týka zefektívnenia konania o poskytnutie investičnej pomoci a ide predovšetkým o skrátenie lehôt. Zároveň sa odstraňuje povinnosť vydávať potvrdenie o splnení podmienok, na ktoré bola doposiaľ naviazaná oprávnenosť vynakladania oprávnených nákladov. Žiadateľ je oprávnený začať práce na investičnom zámere podaním investičného zámeru, čo je v súlade s nariadením (EÚ) č. 651/2014, pričom súčasná právna úprava bola sprísnením a v dôsledku toho v porovnaní s inými štátmi menej konkurencieschopná.
K bodom 19 a 24
Legislatívno-technická úprava v súlade s nariadením (EÚ) č. 651/2014.
K bodu 22
Zmena právnej úpravy súvisiaca so zrýchlením procesu schvaľovania investičnej pomoci. Právna úprava príloh k žiadosti o poskytnutie investičnej pomoci nadväzuje na prílohy predkladané k investičnému zámeru podľa § 9 ods. 1 a 2.
K bodu 23
Zmena lehoty na vydanie rozhodnutia o schválení investičnej pomoci súvisí so zrýchlením konania o investičnej pomoci a nadväzuje na skrátenie lehôt podľa § 10 až 12.
K bodom 25 a 27
Legislatívno-technická úprava v súlade so Zmluvou o fungovaní EÚ.
K bodom 26 a 28
Vzhľadom na definíciu dátumu poskytnutia pomoci podľa článku 2 bod 28 nariadenia (EÚ)
č. 651/2014, právna úprava konkretizuje deň poskytnutia pomoci podľa slovenského právneho poriadku, a to dátum nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o schválení investičnej pomoci za účelom predchádzania pochybností, čo sa považuje za nárok na poskytnutie pomoci.
K bodu 29
Doplnenie dôvodu výmeny pokazeného zaradenia v súlade s článkom 14 bod 5 nariadenia (EÚ) č. 651/2014.
K bodu 30
Navrhovaná právna úprava pozostáva z dvoch zmien. Popri odchýlke do 15 % nevynaloženia plánovaných finančných prostriedkov na obstaranie majetku sa zavádza odchýlka do 10% nevytvorenia plánovaného počtu nových pracovných miest, a to z dôvodu vysokého stupňa premenlivosti celkovej ekonomickej situácie. Pri vytváraní trojročných päťročných podnikateľských plánoch, aj pri vynaložení maximálneho úsilia zachovať konzervatívne plány môžu nastať nepredvídané okolnosti trhu v dôsledku, ktorých dôjde k radikálnym zmenám projektov, pričom realizácia investície nie je ohrozená, investícia sa v danom regióne realizuje, avšak je ovplyvnená nepredpokladanými okolnosťami.
Vzhľadom na početné aplikačné problémy súvisiace s posudzovaním pojmu „zásadná zmena vlastníckej štruktúry“, spresňuje sa význam tzv. zakázanej zmeny súvisiacej so zmenou vlastníckej štruktúry u prijímateľa pomoci. Predmetným ustanovením sa predchádza obmedzovaniu zmien vlastníckych štruktúr, ktoré neohrozujú hospodársku súťaž a predstavujú vnútroskupinové reštrukturalizácie.
K bodu 31
Zmena právnej úpravy týkajúca sa posunutia termínu na predkladanie pravidelných ročných správ z januára na apríl predovšetkým z dôvodu početného množstva žiadostí o posunutie termínu po lehote na podanie daňového priznania.
K bodu 32
Navrhovaná právna úprava spresňuje posudzovanie zmien týkajúcich sa investičného zámeru, na ktorý bola schválená investičná pomoc, a to s prihliadnutím na schválenú intenzitu investičnej pomoci, výšku investičnej pomoci ako aj vplyvu na počet nových pracovných miest, ktoré sa v konaní o schválení investičnej pomoci posudzovali ako plánovaný počet nových pracovných miest a na plánovaný počet nových pracovných miest sa prihliadalo pri predkladaní návrhu na poskytnutie investičnej pomoci na rokovanie vlády SR alebo pri vydávaní rozhodnutia príslušným ministerstvom.
K bodu 33
Právna úprava zavádza povinnosť zverejňovať rozhodnutia o schválení investičnej pomoci za účelom zvyšovania transparentnosti a zvyšovania úrovne informovanosti verejnosti. Navrhované znenie ďalej mení možnosti foriem pomoci pri opakovanej investičnej pomoci, odstraňujú sa obmedzenia pri poskytovaní pomoci tomu istému prijímateľovi alebo prijímateľovi, ktorý je spriaznenou osobou.
K bodu 34
Navrhované znenie prechodných ustanovení zabezpečí plynulý proces schvaľovania investičnej pomoci, ktorý bol začatý pred platnosťou a účinnosťou navrhovaného zákona, počas platnosti nariadenia (EÚ) č. 651/2014, avšak neskončený pred účinnosťou navrhovaného zákona.
K Čl. II
Článkom II predloženého návrhu zákona sa vzhľadom na navrhovanú právnu úpravu mení a dopĺňa zákon č. 595/ 2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov. Žiadateľ je oprávnený začať práce na investičnom zámere podaním investičného zámeru, čo je v súlade s nariadením (EÚ) č. 651/2014, pričom súčasná právna úprava bola sprísnením a v dôsledku toho v porovnaní s inými štátmi menej konkurencieschopná.
K Čl. III
Ustanovuje sa účinnosť zákona od 1. apríla 2015.
Bratislava 7. januára 2015
Robert Fico v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Pavol Pavlis v. r.
minister hospodárstva Slovenskej republiky