Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) ako iniciatívny návrh.
Predloženým návrhom zákona si Slovenská republika plní povinnosti vyplývajúce z nariadenia Európskej komisie (EÚ) č. 651/2014 z 17. júna 2014 o vyhlásení určitých kategórií pomoci za zlučiteľné s vnútorným trhom podľa článkov 107 a 108 zmluvy (Ú. v. L 187, 26. 06. 2014) (ďalej len „nariadenie (EÚ) č. 651/2014“).
Cieľom návrhu zákona je zabezpečiť poskytovanie investičnej pomoci v súlade s nariadením Komisie (EÚ) č. 651/2014, účinným od 1. júla 2014.
Podľa § 5 ods. 3 zákona č. 231/1999 Z. z. o štátnej pomoci v znení neskorších predpisov sa štátna pomoc môže poskytnúť podľa schém štátnej pomoci, alebo ako individuálna štátna pomoc. Podľa § 2 ods. 1 zákona č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 561/2007 Z. z.“), je v súčasnosti platný a účinný zákon č. 561/2007 Z. z. schémou štátnej pomoci, ktorej platnosť a účinnosť uplynula 30. júna 2014. Vzhľadom na definíciu dátumu poskytnutia pomoci podľa článku 2 bod 28 nariadenia Komisie (EÚ) č. 651/2014, akékoľvek poskytnutie investičnej pomoci na základe rozhodnutia o schválení investičnej pomoci podľa § 13 alebo § 13a zákona č. 561/2007 Z. z. je možné po notifikácii návrhu zákona ako schémy štátnej pomoci.
Návrh zákona obsahuje legislatívno-technické zmeny a doplnenia súvisiace s nariadením (EÚ) č. 651/2014. Návrhom zákona sa predovšetkým zefektívňuje proces schvaľovania investičnej pomoci, a to jednak zavedením oprávnenia začatia prác na investičnom zámere podaním investičného zámeru bez povinnosti vydávania potvrdenia o splnení podmienok a jednak skrátením jednotlivých lehôt konania o schválení poskytnutia investičnej pomoci za účelom zvýšenia konkurencieschopnosti Slovenskej republiky. Návrh zákona inkorporuje definíciu dátumu poskytnutia pomoci uvedenú v čl. 2 bod 28 nariadenia (EÚ) č. 651/2014 a čl. 1.2. bod 30 písm. d) Usmernení o regionálnej štátnej pomoci na roky 2014-2020 (2013/C 209/01) v súlade s vnútroštátnym právnym poriadkom. Vzhľadom na doterajšiu aplikačnú prax súvisiacu s termínom predkladania priebežných správ o priebehu realizácie investičného zámeru a o využívaní investície, návrh zákona upravuje termín predloženia správ z januára na apríl. Návrhom zákona sa tiež zavádza povinnosť zverejnenia rozhodnutí o investičnej pomoci.
Článkom II predloženého návrhu zákona sa vzhľadom na navrhovanú právnu úpravu mení a dopĺňa zákon č. 595/ 2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, inými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Prijatie predloženého návrhu zákona bude mať pozitívny aj negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, nebude mať sociálny vplyv, vplyv na životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti.