1
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
Predpokladá sa, že návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Dopady na verejné financie sú uvedené v tabuľkovej časti doložky vplyvov:
Tabuľka č.1 (príloha č.1 doložky vplyvov)
Tabuľka č.2.
V Tabuľke č.1 je uvedený celkový počet poberateľov peňažného príspevku na opatrovanie za rok 2013 a rok 2014 spolu s čerpaním finančných príspevkov na opatrovanie. Z toho počtu sa uvádza podiel fyzických osôb (ďalej len FO), poberateľov peňažného príspevku na opatrovanie za rok 2013 a rok 2014, ktoré boli zároveň poberateľmi dôchodkovej dávky. Uvádza sa aj výška čerpania finančných príspevkov na opatrovanie v tomto prípade.
Platný zákon ustanovuje, že peňažný príspevok na opatrovanie je pre FO, ktorá opatruje jednu plnoletú fyzickú osobu 111,32% sumy životného minima. V prípade, že FO opatruje dve alebo viac fyzických osôb, je peňažný príspevok na opatrovanie vo výške 148,42% sumy životného minima.
FO ktorá opatruje jednu plnoletú fyzickú osobu a poberá dôchodkovú dávku, nárok na peňažný príspevok na opatrovanie vo výške 46,38% sumy životného minima. Ak opatruje dve alebo viac fyzických osôb, peňažný príspevok na opatrovanie sa priznáva vo výške 61,22% sumy životného minima.
2
Tabuľka č.2
Rok 2014 (11 mesiacov)
FO opatrujúce 1 osobu
FO opatrujúce 2 a viacej osôb
Náklady na opatrovanie spolu
PP pred schválením navrhovanej novely
21 279 905
526 099
21 806 004
PP po schválení navrhovanej novely
51 141 600
1 275 459
52 417 059
Náklady na odstránenie diskriminácie/rok
29 861 696
749 360
30 611 056
V Tabuľke č.2 uvedené náklady potrebné na zjednotenie prístupu priznávania peňažného príspevku na opatrovanie bez ohľadu na to, či je osoba, ktorá je prijímateľom príspevku zároveň aj poberateľom dôchodkovej dávky. Náklady potrebné na zrovnoprávnenie prístupu financovania príspevku na opatrovanie modelovo vypočítané podľa dostupných štatistických údajov za 11 mesiacov v roku 2014.
Zdroj:
Ústredie práce sociálnych vecí a rodiny (štatisticky)
Správa o sociálnej situácii obyvateľstva Slovenskej republiky za rok 2013
Pri posudzovaní vplyvov prijatia navrhovaného zákona na verejné financie je potrebné objektívne priznať aj pozitívny vplyv. Fyzická osoba, ktorá poberá dôchodkovú dávku a opatruje osobu s ťažkým zdravotným postihnutím, šetrí verejné financie, ktoré by boli vynaložené v prípade poskytovania ústavnej starostlivosti na opatrovanie tejto osoby. Platný návrh zákona nezmyselným krátením príspevku na opatrovanie významne demotivuje postoj starostlivosti o ťažko zdravotne postihnutú osobu v domácom prostredí.
Vplyvy na podnikateľské prostredie návrh zákona neutrálny vplyv na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy.
A.4. Alternatívne riešenia
Neuvažovalo sa s alternatívnymi riešeniami
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné