D ô v o d o v á s p r á v aA) Všeobecná časť
Návrh novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon), predkladajú do legislatívneho procesu poslanci Monika Gibalová, Martin Fronc a Marián Kvasnička.
Hlavným účelom predkladanej novely uvedeného zákona je odstránenie diskriminácie fyzickej osoby, ktorá poberá príspevok na opatrovanie a ktorá opatruje fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím a poberá starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok, invalidný dôchodok z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70%, výsluhový dôchodok alebo invalidný výsluhový dôchodok.
Platný zákon v § 40 ods. 10) ustanovuje, že: „Ak fyzická osoba uvedená v odsekoch 3 a 4, ktorá opatruje fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím, poberá starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok, invalidný dôchodok z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70%, výsluhový dôchodok alebo invalidný výsluhový dôchodok, peňažný príspevok na opatrovanie je mesačne 46,38% sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu ustanovenú osobitným predpisom29) a mesačne 61,22% sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu ustanovenú osobitným predpisom29) pri opatrovaní dvoch alebo viacerých fyzických osôb s ťažkým zdravotným postihnutím, ak tento zákon neustanovuje inak. Zníženie peňažného príspevku podľa odseku 12 sa nepoužije“.
Pre porovnanie, § 40 ods. 7) ustanovuje: „Peňažný príspevok na opatrovanie je mesačne 111, 32 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu ustanovenú osobitným predpisom 29) pri opatrovaní jednej fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím a mesačne 148, 42 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu ustanovenú osobitným predpisom 29) pri opatrovaní dvoch alebo viacerých fyzických osôb s ťažkým zdravotným postihnutím, ak tento zákon neustanovuje inak“.
Komparáciou platných ustanovení citovaného zákona je zrejmé, že zníženie príspevku pre fyzickú osobu, ktorá opatruje osobu s ťažkým zdravotným postihnutím na tretinu priznaného príspevku v zmysle zákona je diskriminačné a ojedinelé v našom právnom poriadku, a žiada si úpravu. Je precedensom, že fyzická osoba poberajúca starobný dôchodok, predčasný starobný dôchodok, invalidný dôchodok z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70%, výsluhový dôchodok alebo invalidný výsluhový dôchodok zo dňa na deň prichádza o veľkú časť príjmu a je tak ohrozená chudobou ona, ako aj opatrovaná osoba s ťažkým zdravotným postihnutím. Na strane druhej takáto fyzická osoba šetrí verejné financie, ktoré by boli vynaložené v prípade poskytovania ústavnej starostlivosti fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím.