Dôvodová správa
Všeobecná časť
Ústava Slovenskej republiky (ďalej len „ústava“) v článku 20 zaručuje vlastnícke právo.Zákon o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku neopodstatnene a nad rámec ústavy zasahuje do vlastníckeho práva vlastníkov poľnohospodárskej pôdy. Obmedzuje ich právo slobodne nakladať s vlastným majetkom a previesť ho na iné osoby bez zasahovania zo strany štátu. Zároveň obmedzuje ďalšie osoby v ich práve nadobúdať vlastníctvo poľnohospodárskej pôdy. Zákon úplne neopodstatnene zvýhodňuje podnikateľské subjekty v oblasti poľnohospodárstva pri nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskej pôdy a znevýhodňuje iné osoby.
Vlastník poľnohospodárskeho pozemku môže svoj pozemok previesť do vlastníctva inej osoby iba prostredníctvom byrokratickej procedúry, v rámci ktorej je povinný zverejniť ponuku na prevod vlastníctva v registri spravovanom ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka a na úradnej tabuli obce 4 ods. 3). Zákon stanovuje medzi záujemcami o nadobudnutie poľnohospodárskej pôdy prednosť osoby, ktorá na území Slovenskej republiky trvalý pobyt alebo sídlo najmenej desať rokov a vykonáva poľnohospodársku výrobu ako podnikanie najmenej tri roky v rovnakej obci, následne v susednej obci a potom bez ohľadu na miesto podnikania 4 ods. 4 6), prípadne je zamestnancom takejto osoby 4 ods. 9). v prípade, že žiadna z takýchto osôb vykonávajúcich poľnohospodársku výrobu ako podnikanie neprejaví o pozemok záujem, môže ho jeho vlastník previesť inej osobe, avšak len za podmienky, že na území Slovenskej republiky trvalý pobyt alebo sídlo najmenej 10 rokov 4 ods. 7). Výnimku z tejto procedúry majú iba osoby vykonávajúce poľnohospodársku výrobu najmenej tri roky v rovnakej obci, spoluvlastníci pozemku a blízke osoby a príbuzní vlastníka pozemku 4 ods. 1). Záujemcovia o nadobudnutie poľnohospodárskeho pozemku musia okresnému úradu preukazovať splnenie podmienok nadobudnutia vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku v zmysle zákona (§ 6).
Podľa čl. 20 ods. 1 ústavy „Každý právo vlastniť majetok. Vlastnícke právo všetkých vlastníkov rovnaký zákonný obsah a ochranu.“ Predmetným zákonom sa však vlastníckemu právu vlastníkov poľnohospodárskej pôdy priznáva iný zákonný obsah ako vlastníckemu právu iných vlastníkov. Neexistuje žiadny legitímny dôvod, pre ktorý by vlastníci poľnohospodárskej pôdy mali byť obmedzovaní v tom, na koho môžu previesť svoj majetok. Neexistuje žiadny legitímny dôvod, prečo by pri nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskej pôdy mali byť zo zákona zvýhodňované osoby vykonávajúce poľnohospodársku výrobu viac ako tri roky pred inými osobami.
Podľa čl. 20 ods. 2 ústavy Zákon ustanoví, ktorý ďalší majetok okrem majetku uvedeného v čl. 4 tejto ústavy, nevyhnutný na zabezpečovanie potrieb spoločnosti, rozvoja národného hospodárstva a verejného záujmu, môže byť iba vo vlastníctve štátu, obce alebo určených právnických osôb. Zákon tiež môže ustanoviť, že určité veci môžu byť iba vo vlastníctve občanov alebo právnických osôb so sídlom v Slovenskej republike.“ Ústava teda pripúšťa, že zákon obmedzí vlastnícke právo vo vzťahu k niektorým veciam iba na občanov SR, alebo právnické osoby so sídlom v SR. Nepredpokladá však, žeby sa vlastnícke právo malo obmedzovať vo vzťahu k určitým kategóriám občanov SR, či právnických osôb so sídlom v Slovenskej republike, ako to robí predmetný zákon.
Podľa čl. 20 ods. 4 ústavy „Vyvlastnenie alebo nútené obmedzenie vlastníckeho práva je možné iba v nevyhnutnej miere a vo verejnom záujme, a to na základe zákona a za primeranú náhradu.“ Predmetný zákon nútene obmedzuje vlastnícke právo (voľné nakladanie
s vlastníctvom poľnohospodárskej pôdy), pričom pri tomto obmedzení absentuje jasne definovaný verejný záujem, iba nevyhnutná miera obmedzenia vlastníckeho práva, aj akákoľvek náhrada, teda tri zo štyroch predpokladov obmedzenia vlastníckeho práva stanovených ústavou.
Podľa čl. 13 ods. 4 ústavy „Pri obmedzovaní základných práv a slobôd sa musí dbať na ich podstatu a zmysel. Takéto obmedzenia sa môžu použiť len na ustanovený cieľ.“ Obmedzenie vlastníckeho práva obsiahnuté v predmetnom zákone nedbá na podstatu a zmysel vlastníckeho práva a nesleduje žiadny legitímny cieľ, ktorý by zásah do vlastníckeho práva opodstatňoval.
Predkladaným návrhom zákona sa navrhuje zrušiť zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Obmedzí sa tým možnosť zasahovania do vlastníckych práv v prípadoch, ktoré sporné z hľadiska ústavy, pretože nejde o zásahy do vlastníckych práv realizované vo verejnom, ale v súkromnom záujme a tieto zásahy nie sú nevyhnutné.
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na verejné rozpočty, neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, na životné prostredie. pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, pretože posilňuje ochranu vlastníckeho práva.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, jej zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ návrhu právneho predpisu: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Peter Osuský
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa zrušuje zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie.
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že problematika návrhu zákona nie je upravená v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa zrušuje zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
Poznámky:
Pozitívny vplyv zrušenia zákona o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku na podnikateľské prostredie spočíva v znížení regulačného a administratívneho zaťaženia podnikateľov a vlastníkov poľnohospodárskej pôdy pri prevode vlastníctva poľnohospodárskej pôdy. Pred schválením uvedeného zákona mohli vlastníci poľnohospodárskej pôdy voľne disponovať so svojím majetkom a predať alebo darovať ho iným osobám na základe vlastného slobodného rozhodnutia. Po nadobudnutí účinnosti predmetného zákona tak môžu okrem istých výnimiek urobiť iba po absolvovaní byrokratickej procedúry. Zrušením zákona príde k odstráneniu tejto byrokratickej záťaže, posilneniu ochrany vlastníckeho práva a tým aj k zlepšeniu podnikateľského prostredia v oblasti poľnohospodárstva.
Pozitívny vplyv zrušenia zákona o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku na rozpočty verejnej správy síce nemožno priamo vyčísliť, ale spočíva v odbúraní niektorých povinností a činností orgánov verejnej správy, čo umožní znížiť ich výdavky. Ministerstvu pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky ubudne povinnosť viesť Register zverejňovania ponúk prevodu vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku 4 ods. 3 a § 8 ods. 2). Okresné úrady nebudú mať povinnosť overovať splnenie podmienok nadobúdania vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku 6 ods. 1 3), vydávať osvedčenia o splnení podmienok 6 ods. 4 a § 8 ods. 3) a rozhodovať o odmietnutí vydať osvedčenie 6 ods. 5). Obciam ubudne povinnosť bezodplatne na úradnej tabuli zverejňovať ponuky na prevod vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku 4 ods. 3), vydávať potvrdenia preukazujúce podnikanie v poľnohospodárskej výrobe v obci 6 ods. 3 písm. b) bod 2. a § 6 ods. 8 písm. b) bod 2.), vydávať informácie o účele použitia poľnohospodárskeho pozemku podľa územného plánu obce alebo územného plánu zón 6 ods. 3 písm. b) bod 5), vydávať potvrdenia, že nadobúdateľ pôdy je daňovníkom podľa zákona o miestnych daniach platiacim daň z poľnohospodárskej pôdy 6 ods. 8 písm. b) bod 3) a vydávať potvrdenie, že ide o pozemok v zastavanom území 6 ods. 8 písm. c) bod 1). Katastrálnym úradom ubudne povinnosť kontrolovať niektoré prílohy pri zmluvách o prevode vlastníctva poľnohospodárskej pôdy 6 ods. 8). Súdom ubudne povinnosť preskúmavať odmietnutia vydať osvedčenie o splnení podmienok nadobudnutia vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku (§ 6 ods. 7).
Osobitná časť
K čl. I
Navrhuje sa zrušenie čl. I zákona č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Čl. I zákona č. 140/2014 Z. z. predstavuje vlastný obsah rušeného zákona o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku.
Články II a III zákona č. 140/2014 Z. z. predstavujú novelizácie ustanovení iných zákonov a s predmetným zákonom súvisia iba okrajovo. Čl. II zákona č. 140/2014 Z. z. je novelou zákona č. 229/1991 Zb. o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku v znení neskorších predpisov a s predmetným zákonom nesúvisí. Čl. III zákona č. 140/2014 Z. z. je novelu Devízového zákona a predmetného zákona sa týka iba jeden odkaz v poznámke pod čiarou. Ani jeden z týchto zákonov nie je potrebné v súvislosti s navrhovaným zrušením zákona o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku novelizovať.
K čl. II
Navrhuje sa stanoviť účinnosť zákona dňom zverejnenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky. Zákon nestanovuje žiadne nové povinnosti fyzickým osobám, ani právnickým osobám, ani orgánom verejnej správy. Ruší iba jednu z možností zasahovania do vlastníckych práv a povinnosti a obmedzenia, ktoré zákon v tejto súvislosti fyzickým osobám, právnickým osobám a orgánom verejnej správy ukladá. Vzhľadom na to nie je potrebné stanovovať žiadnu legisvakančnú dobu.