Dôvodová správaVšeobecná časť
Novela zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov sa predkladá z dôvodu vyváženia právneho poriadku a zosúladenia zákonnej úpravy s cieľmi stanovenými ústavodarcom v čl. 41 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov (ďalej len „ústava“).
Slovenská republika je podľa čl. 1 ods. 1 ústavy právnym štátom, medzi ktorého princípy patrí princíp právnej istoty. To znamená istotu občana, že sa voči nemu bude zachovávať právo, že bude možné predvídať konanie štátnych orgánov a spravodlivo očakávať plnenie povinností.
Predpokladom usporiadaného systému právneho poriadku, v súlade s princípom zvrchovanosti ústavy a zákona, je jeho vnútorná súladnosť a vyváženosť. Pod vyváženosťou treba rozumieť súladné pôsobenie všetkých jeho súčastí; najmä zákona s ústavou, s ústavnými zákonmi a s právnym poriadkom tak, že uskutočňovanie cieľov sledovaných jedným zákonom nesmie brániť uskutočňovaniu cieľov sledovaných iným zákonom alebo ho sťažovať (čl. 2 Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov č. 19/1997 Z. z. v znení neskorších zmien a doplnkov).
Podľa čl. 41 ods. 1 ústavy „Slovenská republika manželstvo všestranne chráni a napomáha jeho dobru. Manželstvo, rodičovstvo a rodina sú pod ochranou zákona“.
Podľa základných zásad zákona o rodine rodina založená manželstvom je základnou bunkou spoločnosti, ktorej všetky formy spoločnosť všestranne chráni (zák. č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov).
Jedným z predpokladov pre zabezpečenie účinnej ochrany manželstva a rodiny zákonom v zmysle ústavy, základných zásad zákona o rodine a v súlade s cieľmi stanovenými ústavodarcom je posudzovanie vplyvu navrhovaného zákona, a to najmä s ohľadom na jeho hospodársky a finančný dosah, na manželstvo, rodinu a rodinné prostredie.
Vzhľadom na vyššie uvedené navrhujeme zakotvenie povinnosti navrhovateľa návrhu zákona posudzovať vplyv navrhovaného zákona na manželstvo, rodinu a rodinné prostredie. Takouto úpravou dôjde k zvýšeniu ochrany manželstva a rodiny v súlade s ústavou, so základnými zásadami zákona o rodine a s cieľmi stanovenými ústavodarcom.
Návrh nezakladá dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí alebo vyšších územných celkov, životné prostredie a zamestnanosť.
Predložený návrh právnej úpravy je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a medzinárodnými záväzkami, ktorými je Slovenská republika viazaná.