Poznámka: Projekt ISOH bude realizovaný iba do výšky skutočne schválených prostriedkov pre 3. programové obdobie a to takým spôsobom, aby z jeho plnenia nedošlo k nekrytým vplyvom na rozpočet verejnej správy a aby nevznikli zvýšené požiadavky na rozpočet verejnej správy, teda nad rámec schválených limitov výdavkov na príslušný rozpočtový rok, pretože nový informačný systém bude financovaný z nenávratného finančného príspevku prostredníctvom pripravovaného Operačného programu Kvalita životného prostredia.
Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
2.3. Popis a charakteristika návrhu
2.3.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrhu rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Návrh nového zákona komplexne rieši oblasť nakladania s odpadom. Do odpadového hospodárstva dôsledne zavádza princíp „znečisťovateľ platí“ ako aj princíp „rozšírenej zodpovednosti výrobcov“. Novým zákonom o odpadoch má zároveň dôjsť aj k sprehľadneniu celého systému nakladania s odpadom zavedením funkčného, uceleného informačného systému odpadového hospodárstva. Navrhovaný zákon bude mať pozitívny dopad na samosprávu, nakoľko všetky finančné náklady spojené so zberom, spracovaním a recykláciou vybraných prúdov odpadu prejdú zo samosprávy na výrobcov a dovozcov. Tento fakt bude mať negatívny dopad na podnikateľskú sféru, ale je to reálny dopad zavedenia princípu rozšírenej zodpovednosti výrobcov. Oproti platnému stavu sa nepredpokladá zmena v štruktúre orgánov štátnej správy odpadového hospodárstva.
Dopad na rozpočet verejnej správy (samospráva), ako aj na podnikateľskú sféru je ťažko vyčísliteľný, nakoľko v Slovenskej republike neexistujú relevantné a verifikovateľné informácie v oblasti odpadového hospodárstva. Pri výpočte preto vychádzame z odhadovaných nákladov, ktoré v súčasnosti má samospráva s triedeným zberom komunálnych odpadov.
Podľa sčítania obyvateľov, domov a bytov z roku 2011 v Slovenskej republike bolo 856 147 bytov v rodinných domoch a 877 993 bytov v bytových domoch. Spolu to predstavuje 1 734 140 bytov. Pri priemerných ročných miestnych poplatkoch za komunálne odpady a drobné stavebné odpady na jednu domácnosť účtované v odhadovanej výške 55 €/rok (v rozmedzí 35 € až 70 €/rok), predstavuje celková čiastka sumu cca 95,4 mil. €.
Nakoľko nie sú známe presné čísla, ktoré samosprávy vynakladajú na triedený zber predpokladáme, že náklady na triedený zber (sklo, plasty, papier a kovy) dosahujú cca 33 % z celkových poplatkov, čo predstavuje hodnotu 31,5 mil. €.
Celá táto čiastka, po prijatí zákona o odpadoch spolu so zavedením princípu rozšírenej zodpovednosti výrobcov, bude presmerovaná zo samosprávy (pozitívny dopad) do priemyslu