K bodu 1Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorá bezprostredne súvisí s bodom 2 tohto návrhu zákona. Jej cieľom je zamedziť, aby tá istá osoba bola za to isté konanie sankcionovaná dvakrát (princíp ne bis in idem), a to raz uložením pokuty a druhýkrát uložením odvodu. Navrhovaná úprava je tak v súlade s čl. 50 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky, čl. 40 ods. 5 Listiny základných práv a slobôd, medzinárodnými dohovormi, judikatúrou Ústavného súdu Slovenskej republiky, Súdneho dvora EÚ a Európskeho súdu pre ľudské práva.
Podľa platného zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách“), ak subjekt – prijímateľ dotácie nedodrží svoje povinnosti vyplývajúce z § 8a ods. 10 tohto zákona, t.j. odmietne orgánu oprávnenému na výkon kontroly alebo vládneho auditu vydokladovať (predložiť listinné dôkazy) účel, na ktorý použil dotáciu poskytnutú zo štátneho rozpočtu, hrozí mu podľa § 33 tohto zákona sankcia v podobe pokuty až do výšky 40 000 eur.
Výška sankcie nie je primeraná, efektívna ani odstrašujúca najmä v prípade, ak subjektu – prijímateľovi dotácie bola poskytnutá dotácia zo štátneho rozpočtu vo výške vyššej ako je uvedená pokuta, často v sume niekoľko stotisíc až miliónov eur. V praxi dokonca dochádza k udeleniu pokuty oveľa nižšej, často symbolickej v porovnaní s výškou poskytnutej dotácie, čomu žiaľ napomáhajú aj súdy, ktoré rozhodujú o opravných prostriedkoch, resp. žalobách proti rozhodnutiu vydanému v správnom konaní o uložení takejto pokuty.
V takom prípade sa tomuto subjektu, ak použil dotáciu na účel, na ktorý nebola určená, oplatí viac nespolupracovať s orgánom oprávneným na výkon kontroly alebo vládneho auditu, pretože ak by tak urobil, hrozil by mu postih za porušenie finančnej disciplíny v zmysle § 31 ods. 1 písm. a) v spojení s § 31 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách a musel by vrátiť nielen celú dotáciu, resp. jej časť, ale aj zaplatiť penále z omeškania.
Návrh zákona preto zavádza novú formu sankcie za odmietnutie takejto spolupráce zo strany subjektu – prijímateľa dotácie s orgánom oprávneným na výkon kontroly alebo vládneho auditu pri vydokladovaní dotácie, na základe ktorej dôjde k uloženiu odvodu vo výške celej, resp. tej časti dotácie, ktorú nespolupracujúci subjekt odmietne v zmysle § 8a ods. 10 zákona o rozpočtových pravidlách vydokladovať (t.j. preukázať účel použitia dotácie listinnými dôkazmi).
Ide o legislatívno-technické úpravy, ktorá bezprostredne súvisia s bodom 2 tohto návrhu zákona.
S cieľom vylúčiť retroaktívne pôsobenie zákona sa tento bude vzťahovať len na konania o uložení pokuty podľa § 32, ktoré sa začnú až po nadobudnutí jeho účinnosti.
Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, a to od 1. mája 2015.