DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „národná rada“) Jozef Viskupič.
Volebná účasť Slovákov vo voľbách do Európskeho parlamentu v máji 2014 bola rekordne nízka, najnižšia zo všetkých krajín Európskej únie. Z viacerých analýz vyplýva, že jedným z dôvodov nízkej účasti vo voľbách do Európskeho parlamentu je aj všeobecná neznalosť činnosti Európskeho parlamentu a jeho jednotlivých poslancov. Občania Slovenskej republiky často nedisponujú takmer žiadnymi informáciami o tom, čo v Európskej únii presadzujú a čo robia europoslanci, ktorých si zvolili za svojich zástupcov.
Nielen štúdie, ale aj prax ukazuje, že existuje dopyt po väčšej informovanosti o práci v Európskom parlamente, a to nielen zo strany občanov, ale aj samotných europoslancov. Pred niekoľkými mesiacmi totiž samotní poslanci Európskeho parlamentu z viacerých politických strán žiadali bývalého predsedu národnej rady o možnosť vystúpiť v pléne národnej rady, žiaľ neúspešne.
Nepochybne je potrebné a žiaduce vytvoriť priestor na to, aby europoslanci mali možnosť prezentovať svoje pôsobenie v Európskom parlamente, keďže v dôsledku prenesenia právomocí Slovenskej republiky na Európsku úniu má činnosť europoslancov vplyv na každodenný život každého jedného obyvateľa Slovenskej republiky.
Navrhuje sa preto, aby poslanci Európskeho parlamentu zvolení na území Slovenskej republiky mali priamo na pôde vnútroštátneho zákonodarného zboru (národnej rady) možnosť najmenej raz za kalendárny rok predniesť správu o svojej činnosti. Takýto návrh má minimálne tri pozitívne dopady:
1)zvyšuje a zlepšuje informovanosť verejnosti o práci poslancov v Európskom parlamente,
2)posilňuje vzájomné väzby medzi poslancami národnej rady a poslancami Európskeho parlamentu,
3)zvyšuje informovanosť národnej rady o činnosti poslancov Európskeho parlamentu najmä vo vzťahu k uplatňovaniu zásady subsidiarity, ktorú poslanci Európskeho parlamentu môžu uplatňovať pri schvaľovaní právnych aktov Európskej únie.
Predkladaný návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, nevyvoláva sociálne vplyvy, nemá vplyv na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.