1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
___________________________________________________________________________
K číslu: 1863/2014
1213a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona o pohľadávkach štátu a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1213) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
_______________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor, podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného vládneho návrhu zákona.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1391 z 22. októbra 2014 pridelila vládny návrh zákona o pohľadávkach štátu a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1213) týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky:
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet,
-Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Gestorský výbor nedostal do začatia rokovania o vládnom návrhu zákona o pohľadávkach štátu a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1213) stanoviská poslancov Národnej rady Slovenskej republiky podané v súlade s § 75 ods. 2 zákona NR SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
III.
K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská:
1.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet (uzn. č. 366 zo dňa 18. novembra 2014)
-Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky (uzn. č. 530 zo dňa 18. novembra 2014)
2
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III. tejto správy vyplynuli tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I, § 2 písm. a) sa za slová „na základe zákona“ vkladá čiarka a slová „alebo z činnosti“ sa nahrádzajú slovami „z činnosti správcu pohľadávky štátu alebo na základe činnosti“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; vymedzenie „pohľadávky štátu“ sa precizuje v kontexte celého spektra možností vzniku práva štátu na peňažné plnenie, či priamych (zo zákona alebo z činnosti správcu pohľadávky štátu) alebo nepriamych/ odvodených (na základe zákona alebo na základe činnosti správcu pohľadávky štátu).
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V čl. I, § 4 ods. 1 sa v úvodnej vete slovo „zmenšeniu“ nahrádza slovom „zníženiu“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; ustanovenie sa terminologicky spresňuje.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V čl. I, § 6 ods. 2 sa vypúšťajú slová „a jej sumu“ a za slová „dôvod prevodu“ sa vkladá čiarka a slovo „sumu“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; ustanovenie sa precizuje.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.V čl. I, § 6 ods. 3 sa slová „jej príslušenstva“ nahrádzajú slovami „príslušenstva pohľadávky štátu“ a za slovo „odovzdať“ sa vkladajú slová „novému správcovi“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; ustanovenie sa precizuje s ohľadom na terminologickú presnosť a jednoznačnosť.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.V čl. I, § 7 ods. 3 sa slová „jej splatnosti“ nahrádzajú slovami „splatnosti verejnej pohľadávky štátu“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; ustanovenie sa precizuje s ohľadom na terminologickú presnosť a jednoznačnosť.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3
6.V čl. I, § 8 ods. 1 písm. b) sa na konci čiarka nahrádza slovom „a“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; ustanovenie sa upravuje s ohľadom na odôvodnenie ustanovenia v dôvodovej správe k návrhu zákona, podľa ktorého treba všetky podmienky na uzavretie dohody o započítaní pohľadávky splniť spoločne (kumulatívne).
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.V čl. I, § 9 ods. 5 sa slovo „neboli“ nahrádza slovom „neexistovali“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; ustanovenie sa terminologicky spresňuje.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8. V čl. I, § 11 sa slová „ohľadom práv“ nahrádzajú slovami „týkajúcu sa práv“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; ustanovenie sa precizuje.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.V čl. I, § 13 ods. 1 písm. a) sa slovo „splnením“ nahrádza slovami „jej splnením“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; ustanovenie sa terminologicky spresňuje v kontexte návrhu zákona.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10.V čl. I § 14 odsek 4 znie:
„(4) Konsolidácia pohľadávok štátu nemusí byť vykonaná, ak ide o pohľadávku štátu, ktorá sa vymáha v konaní podľa osobitných predpisov10) alebo prebieha výkon rozhodnutia na pohľadávku štátu podľa všeobecného predpisu o správnom konaní. Konsolidácia pohľadávok štátu sa nevykonáva, ak
a) ide o pohľadávku štátu, ktorej vymáhajúci orgán je ustanovený osobitným predpisom,21)
b) od vymáhania pohľadávky štátu správca trvale upustil,
c) ide o pohľadávku štátu, ku ktorej je uzavretá dohoda o splátkach alebo dohoda o odklade platenia, a § 17 neustanovuje inak,
d) ide o pohľadávku štátu z trvajúceho zmluvného vzťahu,
e) dlžníkom je správca,
f) dlžníkom je poverená osoba.“.
Na právnickú osobu so 100% majetkovou účasťou štátu sa na základe tejto zmeny nebude postupovať právo uplatnenia a vymáhania pohľadávok štátu, ak bude dlžníkom rozpočtová organizácia štátu alebo príspevková organizácia štátu, prípadne dlžníkom bude
4
samotná poverená organizácia. Takisto je potrebné z možnosti postupovať právo vymáhania vylúčiť aj prípady, keď je kompetencia na vymáhanie pohľadávok štátu ustanovená priamo niektorým zákonom. Ak prebieha voči dlžníkovi exekučné konanie, výkon rozhodnutia podľa Správneho poriadku a podľa Občianskeho súdneho poriadku, prípadne dobrovoľná dražba, je dôvodné ponechať správcovi možnosť postúpenia práva ich vymáhania na túto právnickú osobu, a to z dôvodu, že pre vysoký počet takýchto pohľadávok môže byť efektívnejšie a hospodárnejšie ich vymáhanie touto právnickou osobou.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.V čl. I, § 14 ods. 5 písm. a) sa slovo „zmenšeniu“ nahrádza slovom „zníženiu“ a za slovo „pristúpiť“ sa vkladajú slová „poverená osoba“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; ustanovenie sa terminologicky spresňuje.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
12. V čl. I, § 14 ods. 5 písm. b) sa čiarka za slovami „v záujme správcu“ nahrádza slovom „a“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; ustanovenie sa precizuje s ohľadom na kumulatívnosť podmienok, keď sa poverená osoba môže odchýliť od pokynov správcu.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
13.V čl. I, § 15 ods. 1 písm. b) sa slová „jej vymoženie“ nahrádzajú slovami „vymoženie pohľadávky štátu“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; ustanovenie sa terminologicky spresňuje.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
14.V čl. I, § 16 ods. 1 a 2 sa pred slová „jej splatnosti“ vkladá slovo „dátumu“ a v odseku 4 sa pred slová „ich splatnosti“ vkladá slovo „dátumu“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; ustanovenie sa terminologicky spresňuje.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5
15.V čl. I, § 16 ods. 4 a § 17 ods. 1 sa slová „od splatnosti“ nahrádzajú slovami „od dátumu splatnosti“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; ustanovenie sa terminologicky spresňuje.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
16.V čl. I, § 20 ods. 3 sa za slovo „nakladaní“ vkladá čiarka a slovo „uplatnení“ a v odseku 5 sa vypúšťa slovo „doby“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; nadbytočné slovo sa vypúšťa.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
17.V čl. I, § 21 ods. 5 písm. a) a b) sa slová § 4 ods. 1 písm. a) a d)“ nahrádzajú slovami „§ 4 ods. 1 písm. a) a c)“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu; odkazovacie ustanovenia § 21 sa upravujú s ohľadom na znenie § 4, ktorého odsek 1 neobsahuje písmeno d). Keďže v § 4 písm. c) sa ustanovuje povinnosť správcu „vykonávať ďalšie činnosti nevyhnutné na dosiahnutie úhrady pohľadávky štátu“ je zrejmé, že v predmetnom § 21 ods. 5, ktorý sa týka pohľadávok štátu podľa osobitných predpisov z realizácie programov SR a EÚ, sa odkazuje na písmeno c) [písmeno d) neexistuje a písmeno b) sa týka vedenia evidencie, ktoré je upravená v osobitných predpisoch ].
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
18.V čl. I, § 21 ods. 5 sa v písmenách a) a b) slová „ods. 2 a 3“ nahrádzajú slovami „ods. 2“.
Podľa čl. 72 písm. h) nariadenia EP a Rady (EÚ) č. 1303/2013 zo 17. decembra 2013 by jednou zo všeobecných zásad systémov riadenia a kontroly malo byť aj predchádzanie, zisťovanie a opravy nezrovnalostí vrátane podvodu a vymáhania neoprávnene vyplatených súm, a to vrátane všetkých úrokov z omeškania. Z uvedených dôvodov je potrebné, aby sa na vyúčtovanie a uplatňovanie príslušenstva pohľadávok štátu vzniknutých z realizácie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie financovaných z fondov Európskej únie a prostriedkov štátneho rozpočtu nevzťahoval zákon o pohľadávkach štátu.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
19.V čl. I, § 22 odsek 1 znie:
„(1) Správca je povinný do 31. decembra 2015 odplatne postúpiť písomnou zmluvou na poverenú osobu splatné pohľadávky štátu, ktoré vznikli do 31. decembra 2013. Poverená osoba je povinná v tejto lehote postúpenie pohľadávky štátu prijať. Na postúpenie pohľadávky
6
štátu sa vzťahujú ustanovenia Občianskeho zákonníka, ak odsek 2 neustanovuje inak. Pohľadávku štátu nie je správca povinný postúpiť, ak ide o pohľadávku štátu, ktorá sa vymáha v konaní podľa osobitných predpisov10) alebo prebieha výkon rozhodnutia na pohľadávku štátu podľa všeobecného predpisu o správnom konaní. Postúpiť nemožno pohľadávku štátu, ak
a) ide o pohľadávku štátu, ktorej vymáhajúci orgán je ustanovený osobitným predpisom,21)
b) od vymáhania pohľadávky štátu správca trvale upustil,
c) ide o pohľadávku štátu, ku ktorej je uzavretá dohoda o splátkach alebo dohoda o odklade platenia, ak § 17 neustanovuje inak,
d) ide o pohľadávku štátu z trvajúceho zmluvného vzťahu,
e) dlžníkom je správca,
f) dlžníkom je poverená osoba.“.
Na právnickú osobu so 100% majetkovou účasťou štátu bude možné na základe tejto zmeny postúpiť aj pohľadávky štátu, ktoré vznikli do 31. decembra 2013, z dôvodu usporiadania starých pohľadávok štátu, a to podľa rovnakých princípov ako pri postupovaní práva vymáhania pohľadávok štátu na túto právnickú osobu. Postupovať bude možné pohľadávky štátu, ak bude dlžníkom rozpočtová organizácia štátu alebo príspevková organizácia štátu, prípadne dlžníkom bude samotná poverená organizácia. Takisto budú z možnosti postupovať pohľadávky štátu vylúčené aj prípady, keď je kompetencia na vymáhanie pohľadávok štátu ustanovená priamo niektorým zákonom. Ak prebieha voči dlžníkovi exekučné konanie, výkon rozhodnutia podľa Správneho poriadku a podľa Občianskeho súdneho poriadku, prípadne dobrovoľná dražba, je dôvodné ponechať správcovi možnosť postúpenia na túto právnickú osobu, a to z dôvodu, že pre vysoký počet takýchto pohľadávok môže byť efektívnejšie a hospodárnejšie ich vymáhanie touto právnickou osobou.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
20.Čl. VIII znie:
„Čl. VIII
Zákon č. 291/2002 Z. z. o Štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 386/2002 Z. z., zákona č. 428/2003 Z. z., zákona č. 523/2004 Z. z., zákona č. 581/2004 Z. z., zákona č. 747/2004 Z. z., zákona č. 68/2005 Z. z., zákona č. 659/2005 Z. z., zákona č. 238/2006 Z. z., zákona č. 198/2007 Z. z., zákona č. 659/2007 Z. z., zákona č. 70/2008 Z. z., zákona č. 465/2008 Z. z., zákona č. 492/2009 Z. z., zákona č. 381/2010 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 217/2012 Z. z. a zákona č.132/2013 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 6 ods. 1 písm. v) sa slovo „vymáha“ nahrádza slovom „spravuje“.
2. Za § 21a sa vkladá § 21b, ktorý znie:
㤠21b
(1) Pri nakladaní s pohľadávkami Slovenskej republiky vzniknutými v rámci pôsobností Štátnej pokladnice podľa § 6, okrem § 6 ods. 1 písm. v), a agentúry podľa § 17 alebo pri činnostiach v súvislosti s týmito pôsobnosťami sa postupuje podľa právnych predpisov, vzťahujúcich sa na predmetné pôsobnosti alebo činnosti a pri vymáhaní týchto pohľadávok sa postupuje podľa osobitných predpisov.29c)
(2) Na nakladanie s pohľadávkami podľa odseku 1 a na vymáhanie pohľadávok podľa odseku 1 sa osobitný predpis nevzťahuje.29d)“.
7
Poznámky pod čiarou k odkazu 29c a 29d znejú:
29c) Napríklad Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov.
29d) Zákon č. .../2014 Z. z. o pohľadávkach štátu a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
Z pôsobnosti zákona o pohľadávkach štátu je nutné vyňať nakladanie a vymáhanie pohľadávok štátu, ktoré vznikajú z činnosti Štátnej pokladnice vo vzťahoch voči centrálnym bankám v rámci Európskeho systému centrálnych bánk, alebo voči bankám, ktoré majú bankové povolenia podľa práva Európskej únie, a taktiež môže vzniknúť voči klientovi Štátnej pokladnice. Pohľadávky štátu môžu vzniknúť z činnosti Agentúry pre riadenie dlhu a likvidity napríklad pri vydávaní štátnych cenných papierov, finančných operáciách vykonávaných s finančnými nástrojmi vrátane operácií s finančnými derivátmi, usporiadaní obchodov s cennými papiermi a likviditou a riadením štátneho dlhu. Charakter týchto pohľadávok štátu si vyžaduje osobitný medzinárodne uznávaný spôsob nakladania a vymáhania, odlišný od spôsobu a inštitútov zavádzaných v zákone o pohľadávkach štátu. Pretože, ide o špecifické pohľadávky štátu, ktoré vznikajú len v rámci predmetu činností Štátnej pokladnice a Agentúry pre riadenie dlhu a likvidity alebo v súvislosti s nimi, upravenými v osobitnom právnom predpise (zákon č. 291/2002 Z. z. o Štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov), navrhuje sa doplnenie predmetného zákona.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
21.Za čl. XI sa vkladá nový čl. XII, ktorý znie:
„Čl. XII
Zákon č. 528/2008 Z. z. o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskeho spoločenstva v znení zákona č. 266/2009 Z. z., zákona č. 57/2010 Z. z., zákona č. 116/2011 Z. z., zákona č. 71/2012 Z. z., zákona č. 111/2012 Z. z. a zákona č. 292/2014 Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 46af sa za slovo „právoplatnosť“ vkladá slovo „od“.“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa spresňuje znenie prechodného ustanovenia tak, aby bolo vecne a právne jednoznačné a aby nedochádzalo k jeho nesprávnym výkladom pri aplikácii v praxi.
V nadväznosti na doplnenie nového článku č. XII sa nasledujúce články primerane prečíslujú.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8
22.Čl. XII znie:
„Čl. XII
Zákon č. 180/2013 Z. z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 506/2013 Z. z. a zákona č. 115/2014 Z. z. sa mení takto:
§ 7 znie:
㤠7
Výkon rozhodnutia okresného úradu uskutočňuje ministerstvo, ak osobitný zákon neustanovuje inak.2) Ministerstvo je oprávnené vykonať konsolidáciu pohľadávok štátu vzniknutých z rozhodnutia okresného úradu podľa osobitného predpisu.2a) Ministerstvo je oprávnené odplatne postúpiť písomnou zmluvou na právnickú osobu so 100% majetkovou účasťou štátu, ktorej predmetom podnikania je konsolidácia pohľadávok verejného sektora, splatné pohľadávky štátu, ktoré vznikli do 31. decembra 2013.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 2a znie:
2a) § 14 zákona č. ... /2014 Z. z. o pohľadávkach štátu a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.“.
V súvislosti so zmenami podľa bodov 1 a 2 tohto pozmeňujúceho návrhu je potrebné upraviť možnosť konsolidácie pohľadávok štátu, resp. postupovanie tzv. „starých“ pohľadávok štátu, ktoré vznikli rozhodovacou činnosťou okresných úradov, ktoré vymáha Ministerstvo vnútra SR. Navrhovanou úpravou sa ministerstvu umožňuje pri vymáhaní pohľadávok štátu vzniknutých z činnosti okresných úradov postupovať podľa zákona o pohľadávkach štátu, aj keď podľa zákona č. 180/2013 Z. z. uskutočňuje výkon rozhodnutia okresných úradov.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
23.V čl. XII sa doterajší text označuje ako bod 1 a dopĺňa sa bodom 2, ktorý znie:
„2. Za § 9a sa vkladá § 9b, ktorý znie:
㤠9b
Pohľadávky, ktoré prešli na ministerstvo podľa § 9 alebo osobitného predpisu,4) alebo prešli na ministerstvo zrušením štátnych rozpočtových organizácií podľa osobitného predpisu5) zanikajú 1. januára 2015, ak neboli uspokojené a jednotlivá výška pohľadávky je nižšia ako priemerné náklady na vymoženie obdobných pohľadávok.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 4 a 5 znejú:
„4) Zákon č. 345/2012 Z. z. o niektorých opatreniach v miestnej štátnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
5) § 21 ods. 13 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
V súvislosti s legislatívnymi zmenami v organizácii miestnej štátnej správy (zákon č. 180/2013 Z. z.), zrušením právnej subjektivity správcov pohľadávok štátu a zrušením orgánov miestnej štátnej správy podľa tohto zákona a zákonov uvedených v poznámke pod
9
čiarou, prešli pohľadávky štátu na jediného správcu, ktorým je Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky. Tento správca prevzal rozsiahly objem pohľadávok (cca 600 tisíc kusov), pri ktorých bolo analýzou zistené alebo je odôvodnené predpokladať, že nebudú splnené. Dôvodom pre ich nevymoženie je skutočnosť, že náklady na vymáhanie alebo náklady súvisiace s administratívou v prípade ich postupovania na právnickú osobu so 100 % majetkovou účasťou štátu by vo výraznej miere prevýšili ich výšku, čo je v rozpore s ustanovením § 19 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Zároveň bolo zistené, že tieto pohľadávky nebude môcť správca vymôcť efektívnym a hospodárnym spôsobom ani podľa novo navrhovaného zákona o pohľadávkach štátu. Podľa doterajšej praxe tvoria náklady na vymoženie sumu od 68 eur do 139 eur. To znamená, že 35 eurová pohľadávka a jej vymoženie ak bolo úspešné, znamenala stratu, ktorú tvorí rozdiel medzi vymoženou sumou a nákladmi. Pri nevymožených pohľadávkach by celá táto suma išla na ťarchu štátneho rozpočtu.
Navrhovaná úprava odbúra administratívnu prácnosť a náklady štátu na vymoženie takýchto pohľadávok, čím sa zabezpečí úspora finančných prostriedkov, ktoré by inak museli byť vynaložené zo štátneho rozpočtu. Pre správcu sa zavádza kritérium, aby posúdil každú pohľadávku jednotlivo a preukázal nehospodárnosť vymáhania. V praxi pôjde o pohľadávky, ktorých výška nepresahuje 35 eur. Keďže tieto pohľadávky vedené v účtovníctve, zároveň bude potrebné podľa predpisov o účtovníctve vykonať o zániku pohľadávky podľa tohto ustanovenia účtovný záznam.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto :
O bodoch spoločnej správy č. 1 - 23 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona o pohľadávkach štátu a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1213) vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona o pohľadávkach štátu a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1213) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
10
Predmetná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o vládnom návrhu zákona o pohľadávkach štátu a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1213) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 374 z 24. novembra 2014. Výbor určil poslanca Milana Mojša za spoločného spravodajcu výborov.
Súčasne ho poveril
1. predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky
2.navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky postup pri hlasovaní o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch, ktoré vyplynuli z rozpravy 83 ods. 2 a ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona č. 350/1996 Z. z.).
Bratislava 24. novembra 2014
Daniel D u c h o ň, v.r.
predseda
Výboru NR SR pre financie a rozpočet