Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Rozširuje sa možnosť poskytnúť dotácie na podporu protidrogových aktivít z dôvodu delimitácie pôsobností v oblasti protidrogovej politiky a monitoringu drogovej situácie na Slovensku z Úradu vlády Slovenskej republiky na Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky,
K bodu 2
Odstránenie terminologickej nepresnosti.
K bodu 3
Ustanovuje sa rozsah podporujúcich aktivít a iniciatív v protidrogovej oblasti.
K bodu 4
Okrem jazykovej úpravy uvádzacej vety sa rozširuje povinnosť predloženia dokladov ustanovených na poskytnutie dotácie na účely výskumu a vývoja v oblasti zdravotníctva o doklady ustanovené osobitným predpisom.
K bodu 5
Odkaz na § 18 zákona č. 172/2005 Z. z. v znení neskorších predpisov považujeme za nadbytočný a zmätočný, keďže náležitosti predkladania žiadostí o poskytnutie dotácie v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky upravené výlučne v zákone č. 525/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
K bodu 6
Ustanovuje sa orgán na vyhodnocovanie žiadostí o poskytnutie dotácie na výskum a vývoj v oblasti zdravotníctva.
K bodu 7
Oproti platnej právnej úprave sa vzhľadom na požiadavky aplikačnej praxe obmedzuje výška poskytnutých nákladov na projekt, pričom sa navrhuje možnosť poskytnutia najviac 95 % z celkových nákladov s tým, že žiadateľ musí mať zabezpečených najmenej 5 % z iných zdrojov. Maximálna hodnota výšky poskytnutia dotácie bude v prípade kategórie dotácie obsiahnutej v Nariadení Komisie (EÚ) č. 651/2014 zo 17. júna 2014 o vyhlásení určitých kategórií pomoci za zlučiteľné s vnútorným trhom podľa článkov 107 a 108 zmluvy (Ú. v. L 187, 26.6.2014, s. 1-78) určená v zmysle uvedeného Nariadenia Komisie vo verejnej výzve. Ďalej sa vylučuje možnosť poskytnutia dotácie na odmeny vyplácané na základe dohôd vykonávaných mimo pracovného pomeru na základe poznatkov z kontrolnej činnosti, pri ktorej bolo opakovane zistené neefektívne čerpanie poskytnutých finančných prostriedkov v prípadoch, keď príjemca dotácie nemohol čerpať finančné prostriedky na mzdy, platy, služobné príjmy a ich náhrady a ostatné osobné vyrovnania. Súčasne sa dopĺňajú ustanovenia upravujúce prílohy k žiadostiam o poskytnutie dotácie, pretože je nevyhnutné pre bližšiu špecifikáciu projektu pri hodnotení žiadostí predložiť aj popis projektu a štruktúrovaný rozpočet projektu. Doplnenie príloh k žiadosti o poskytnutie dotácie na podporu protidrogových aktivít, konkrétne na zmenu stavby alebo stavebnú úpravu zariadení určených
na prevenciu, liečbu alebo resocializáciu drogovo závislých osôb súvisí s navrhovanými bodmi 1 a 3, konkrétne s účelom podľa navrhovaného § 2 ods. 1 písm. l) a s ním súvisiaceho odseku 3 písm. g). Nahradenie slova „oznámenie“ slovami „verejná výzva“ pri dotáciách podľa § 2 ods. 1 písm. b) l) predstavuje len terminologické zosúladenie s termínom používaným pri dotáciách podľa § 2 ods. 1 písm. a) zákona. Vzhľadom na početnosť navrhovaných a súvisiacich zmien vrátane legislatívno-technických zmien sa navrhuje nové znenie § 4.
K bodu 8
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s bodom 7 návrhu zákona a terminologické spresnenie.
K bodu 9
Rozširuje sa povinnosť zriadenia osobitného účtu pre poskytnutie dotácie z dôvodu zabezpečenia transparentnosti čerpania dotácie.
K bodu 10
Spresnenie vzhľadom na to, že súčasné znenie prvej vety § 5 ods. 5 je nejednoznačné a zmätočné. Kontrolná pôsobnosť iných kontrolných orgánov vyplývajúca z iných zákonov navrhovanou úpravou nie je dotknutá.
K bodu 11
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s bodmi 5 a 7 návrhu zákona.
K bodu 12
Termín, do ktorého možno predložiť žiadosť o poskytnutie dotácie a spôsob predloženia žiadosti o poskytnutie dotácie patria medzi základné obsahové náležitosti verejnej výzvy.
K bodu 13
Úprava súvisiaca s navrhovaným splnomocňovacím ustanovením na vydanie všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorým sa ustanovia kritériá a postup na vyhodnocovanie žiadostí o poskytnutie dotácie a súvisiaca s § 5 ods. 8 písm. a) zákona.
K bodu 14
Úprava súvisiaca s ustanovením orgánu na vyhodnocovanie žiadostí o poskytnutie dotácie podľa § 2 ods. 1 písm. a).
K bodu 15
Kritériá na vyhodnocovanie žiadostí o dotácie podľa § 2 ods. 1 písm. a) l) sa navrhuje ustanoviť všeobecne záväzným právnym predpisom v záujme väčšej transparentnosti. Súčasne sa navrhuje upraviť vykonávacím predpisom aj postup na vyhodnocovanie žiadostí o poskytnutie dotácie.
K bodu 16
Prechodné ustanovenie v záujme plynulého a bezproblémového prechodu na novú právnu úpravu a s prihliadnutím na práva a oprávnené záujmy žiadateľov, ktorí požiadali o dotáciu pred nadobudnutím účinnosti novely zákona.
K bodu 17
Z ustanovenia § 10 ods. 2 zákona č. 122/2013 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 84/2014 Z. z. vyplýva, že v prípade, pokiaľ lex specialis upravuje účel spracúvania osobných údajov, okruh dotknutých osôb a zoznam osobných údajov, spracúvajú sa osobné údaje dotknutej osoby bez jej súhlasu. Zákon č. 525/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spĺňa podmienky takéhoto lex specialis. Súčasne sa odstraňuje terminologická nepresnosť.
K bodu 18
Z ustanovenia § 10 ods. 2 zákona č. 122/2013 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 84/2014 Z. z. vyplýva, že v prípade, pokiaľ lex specialis upravuje účel spracúvania osobných údajov, okruh dotknutých osôb a zoznam osobných údajov, spracúvajú sa osobné údaje dotknutej osoby bez jej súhlasu. Zákon č. 525/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spĺňa podmienky takéhoto lex specialis.
K bodu 19
Z ustanovenia § 10 ods. 2 zákona č. 122/2013 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 84/2014 Z. z. vyplýva, že v prípade, pokiaľ lex specialis upravuje účel spracúvania osobných údajov, okruh dotknutých osôb a zoznam osobných údajov, spracúvajú sa osobné údaje dotknutej osoby bez jej súhlasu. Zákon č. 525/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spĺňa podmienky takéhoto lex specialis.
K čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona s prihliadnutím na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu.
V Bratislave 20. novembra 2014
Robert Fico v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Viliam Čislák v. r.
minister zdravotníctva
Slovenskej republiky