Dôvodová správa
Všeobecná časť
Doterajšie ustanovenia zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 40/1993 Z. z. o štátnom občianstve Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov obsahovali právnu úpravu v tom zmysle, že štátne občianstvo Slovenskej republiky možno stratiť buď prepustením zo štátneho zväzku Slovenskej republiky na vlastnú žiadosť alebo nadobudnutím cudzieho štátneho občianstva na základe výslovného prejavu vôle. Máme za to, že takáto právna úprava je v súčasnosti nedostačujúca.
Navrhovaná novela zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 40/1993 Z. z. o štátnom občianstve Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov mení vyššie uvedené ustanovenie v tom zmysle, že štátne občianstvo Slovenskej republiky možno stratiť aj službou bez povolenia v ozbrojených silách cudzieho štátu alebo dobrovoľným pripojením sa k akejkoľvek ozbrojenej skupine alebo organizácii na území cudzieho štátu. Predkladaný návrh novely zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 40/1993 Z. z. o štátnom občianstve Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov vychádza predovšetkým z právnej úpravy vo viacerých krajinách Európskej únie (najmä v Spolkovej republike Nemecko) a reaguje najmä na enormne narastajúce riziko pripojenia sa občanov Slovenskej republiky k rôznym teroristickým a extrémistickým ozbrojeným skupinám alebo organizáciám na území cudzieho štátu ako napr. Islamský štát. Návrat týchto občanov po uskutočňovaní rôznych teroristických a extrémistických aktivít v cudzine späť do Slovenskej republiky by predstavovalo bezpečnostné riziko pre Slovenskú republiku a Európsku úniu a máme za to, že je nevyhnutné z hľadiska národnej bezpečnosti Slovenskej republiky takéto konanie sankcionovať nielen prostredníctvom trestného práva ale aj správneho práva.
Predkladaný návrh zákona nebude mať nepriaznivé sociálne vplyvy, nebude mať nepriaznivý dopad na verejné rozpočty a na životné prostredie. Neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, ani na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Alojz Hlina
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 40/1993 Z. z. o štátnom občianstve Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
3.Problematika návrhu zákona:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
b) nie je upravená v práve Európskej únie
c) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
a) Z Aktu o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii nevyplývajú žiadne záväzky.
b) Z Aktu o pristúpení Slovenskej republiky k Európskej únii nevyplývajú v predmetnej oblasti žiadne prechodné obdobia.
c) Bezpredmetné.
d) V danej oblasti nebolo začaté konanie proti Slovenskej republike o porušení Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev podľa čl. 226 228 Zmluvy o založení Európskych spoločenstiev v platnom znení.
e) Bezpredmetné.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie: úplný
6. Gestor a spolupracujúce rezorty:
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 40/1993 Z. z. o štátnom občianstve Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
1.Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy.
2.Vplyvy na podnikateľské prostredie
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie.
3.Sociálne vplyvy
Návrh zákona nemá žiadne sociálne vplyvy.
4.Vplyvy na životné prostredie
Návrh zákona nemá žiadne vplyvy na životné prostredie.
5.Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Návrh zákona nemá vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Návrh zákona v tomto ustanovení mení príslušné doterajšie ustanovenie v zákone Národnej rady Slovenskej republiky č. 40/1993 Z. z. o štátnom občianstve Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov v tom zmysle, že štátne občianstvo Slovenskej republiky možno stratiť aj službou bez povolenia v ozbrojených silách cudzieho štátu alebo dobrovoľným pripojením sa k akejkoľvek ozbrojenej skupine alebo organizácii na území cudzieho štátu.
K bodu 2
Návrh zákona v § 9 odsek 23 ustanovuje, že štátny občan Slovenskej republiky stráca štátne občianstvo Slovenskej republiky dňom, ktorým dobrovoľne začne službu bez povolenia podľa osobitného predpisu v ozbrojených silách cudzieho štátu alebo dobrovoľne sa pripojí k akejkoľvek ozbrojenej skupine alebo organizácii na území cudzieho štátu. Súčasne sa ustanovuje povinnosť, že ten, kto stratil štátne občianstvo podľa predmetného ustanovenia, je povinný bezodkladne túto skutočnosť oznámiť okresnému úradu v sídle kraja. Okresný úrad v sídle kraja následne oznámi stratu štátneho občianstva subjektom uvedeným v § 9 ods. 14 zákona.
Súčasne návrh zákona v § 9 odsek 26 a 27 ustanovuje, že (ak osobitný zákon neustanovuje inak) dňom straty štátneho občianstva Slovenskej republiky podľa § 9 ods. 23 zaniká štátnozamestnanecký pomer, služobný pomer alebo obdobný právny vzťah zakladajúci funkciu, zamestnanie alebo povolanie, výkon ktorých je podmienený štátnym občianstvom Slovenskej republiky. Súčasne sa ustanovuje, že (ak osobitný zákon neustanovuje inak) dňom straty štátneho občianstva Slovenskej republiky podľa § 9 ods. 23 zaniká oprávnenie na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami.
Ustanovenie § 9 odsek 28 splnomocňuje Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky ustanoviť všeobecne záväzným právnym predpisom podrobnosti o strate štátneho občianstva Slovenskej republiky službou bez povolenia v ozbrojených silách cudzieho štátu alebo dobrovoľným pripojením sa k akejkoľvek ozbrojenej skupine alebo organizácii na území cudzieho štátu (v zmysle
§ 9
ods. 1 písm. c) a
§ 9 ods. 2
3 a 24 zákona).
K bodu 3
Legislatívno-technická úprava časti zákona upravujúcej priestupky, ktorá zohľadňuje nové ustanovenie § 9 ods. 24 zákona.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.