B. Osobitná časťK Čl. I
Podľa § 10 ods. 3 zákona Slovenskej národnej rady č. 310/1992 Zb. o stavebnom sporení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) sa štátna prémia určuje percentuálnym podielom z ročného vkladu na základe výpočtu podľa vzorca uvedeného v prílohe zákona, pričom táto suma je minimálne 5% a maximálne 15% z ročného vkladu stavebného sporiteľa. Presné percento uverejňuje každoročne ministerstvo opatrením.
V roku 2013 predstavovala výška minimálneho vkladu do stavebného sporenia zaručujúceho štátnu prémiu v jej maximálnej výške sumu 577,30 EUR (11,5% z ročného vkladu). Tento vklad sa v roku 2014 zvýšil na sumu 781,06 EUR (8,5% z ročného vkladu) a v roku 2015 sa navrhuje opätovné zvýšenie tejto sumy, a to až na sumu 1.207,09 EUR (5,5% z ročného vkladu). To znamená, že v priebehu dvoch rokov sa výška minimálneho vkladu potrebného na zisk štátnej prémie stavebného sporenia zvýšila o viac ako 100%, čím sa prakticky zdvojnásobila.
Na druhej strane sa maximálna výška štátnej prémie z pôvodnej sumy 199,20 EUR v roku 1993 postupne znižovala až na sumu 66,39 EUR, ktorá platí už od roku 2006. To znamená, že napriek neustále sa zvyšujúcim nárokom na sporiteľa v podobe zvyšovania minimálneho vkladu, sa maximálna výška štátnej prémie nezmenila ani o jediný cent už 9 rokov.
Predkladaným návrhom zákona sa upravujú dve situácie:
1)zvyšuje sa minimálna hranica percentuálneho podielu z ročného vkladu, na základe ktorého sa určuje výška štátnej prémie na konkrétny rok, a to z rozpätia od 5% do 15% na navrhované rozpätie od 9% do 15%,
2)zvyšuje sa maximálna výška štátnej prémie, a to zo sumy 66,39 EUR na 100 EUR.
Z takto navrhovanej právnej úpravy vyplýva, že stavebnému sporiteľovi bude stačiť nasporiť maximálne 827 EUR za rok, aby dostal maximálnu výšku štátnej prémie. Výška štátnej prémie bude stále naviazaná na výnos štátnych dlhopisov (podľa § 10 ods. 3 zákona sa štátna prémia vypočítava podľa vzorca uvedeného v prílohe zákona).
Týmto spôsobom sa súčasne napomáha realizovať funkciu štátu, a to vychovávať ľudí k efektívnemu hospodáreniu a šetreniu finančných prostriedkov bez toho, aby sa zadlžovali, a navyše je takéto opatrenie primerané a dosiahnuteľné pre sporiace účely občanov v nadväznosti na výšku priemernej mzdy na území Slovenskej republiky, ktorá je približne okolo 800 EUR.
Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, a to od 1. januára 2016.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie