D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Jana Kiššová, Daniel Lipšic a Igor Matovič.
Dôvodom predloženia tohto návrhu je snaha zabezpečiť, aby sa verejného obstarávania mohli zúčastňovať iba spoločnosti so známou vlastníckou štruktúrou, čím vznikne priestor pre ucelenejší obraz o možných prepojeniach na politické pozadie. Súčasne nastavený systém verejného obstarávania vytvára priestor pre zastretie vlastníckych väzieb a skúsenosti z posledného obdobia naznačujú, že práve firmy s komplikovanou vlastníckou štruktúrou a nejasným vlastníckym pozadím sa stávajú víťazmi tendrov s vysokou obstarávacou cenou. Podstatou návrhu je uložiť povinnosť obchodnej spoločnosti, ktorá sa chce uchádzať o získanie verejnej zákazky, preukázať svoju vlastnícku štruktúru až po úroveň fyzických osôb (t. zn. ak je určitá právnická osoba vlastnená inými právnickými osobami a tie zase inými, tak sa navrhuje povinnosť preukázať vlastnícku štruktúru až po úroveň fyzických osôb, ktoré už logicky nemôžu byť ďalej vlastnené inou fyzickou ani právnickou osobou). Výnimkou sú akciové spoločnosti kótované na burzách v členských štátoch Európskej únie, štátoch združených v Európskom hospodárskom priestore a štátoch OECD a ich dcérske spoločnosti; dôvodom tejto výnimky je, že spoločnosti kótované na burze musia splniť celý rad náročných kritérií a teda nemôže ísť o klasické schránkové firmy.
Predložený návrh zákona nemá vplyv na štátny rozpočet, rozpočty obcí a vyšších územných celkov a nemá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie, nemá sociálne vplyvy ani vplyv na informatizáciu spoločnosti .
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a s inými všeobecne záväznými právnymi predpismi a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodom 1 a 2
V bode 1 v § 26 sa v odseku 1 navrhuje doplnenie nového písmena k), podľa ktorého sa verejného obstarávania môže zúčastniť ten, kto preukáže, že všetky jeho akcie alebo ich časť sú prijaté na obchodovanie na trhu kótovaných cenných papierov burzy cenných papierov so sídlom v členskom štáte Európskej únie, v štáte, ktorý je súčasťou Európskeho hospodárskeho priestoru alebo v štáte, ktorý je členom Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj. Verejného obstarávania sa môže tiež zúčastniť taká obchodná spoločnosť, ktorá je vlastnená takýmito obchodnými spoločnosťami (uvedených v predchádzajúcej vete). Verejného obstarávania sa tiež môže zúčastniť spoločnosť, ktorá síce nie je kótovaná na burze cenných papierov, avšak preukáže vlastnícku štruktúru až po úroveň fyzických osôb; v záujme zníženia administratívnej záťaže sa navrhuje preukázať vlastnícke podiely vyššie ako 10 % (čiže preukázať treba 90 % a 10 % netreba preukazovať).Verejného obstarávania sa taktiež môže fyzická osoba – podnikateľ. V novelizačnom bode 2 sa zakotvuje spôsob preukazovania zákonnej povinnosti podľa § 26 ods. 1 písm. k) prvého a druhého bodu – výpisom z obchodného registra alebo dokladom vydaným centrálnym depozitárom cenných papierov alebo inou obdobnou inštitúciou podľa právneho poriadku štátu, v ktorom má právnická osoba sídlo a pokiaľ ide o fyzickú osobu-podnikateľa, čestným vyhlásením.
K bodom 3 a 4
V treťom novelizačnom bode sa predložený návrh legislatívne vysporiadava s ustanovením § 33 ods. 5, ktoré podľa súčasnej úpravy umožňuje, resp. ukladá verejnému obstarávateľovi vyžiadať si od uchádzačov, záujemcov a členov skupiny dodávateľov údaje o majetkovej štruktúre danej spoločnosti. Keďže sa táto povinnosť stáva obligatórnou pri všetkých verejných obstarávaniach, tak toto ustanovenie sa ako nadbytočné vypúšťa a nasledujúce odseky sa zodpovedajúco prečíslujú. V nadväznosti na toto prečíslovanie sa vo štvrtom novelizačnom bode vykonáva legislatívno-technická zmena v § 80 ods. 4.
K bodu 5
Navrhuje sa štandardné prechodné ustanovenie, podľa ktorého sa verejné obstarávania začaté predo dňom účinnosti novely zákona dokončia podľa doterajších predpisov.
K čl. II
S ohľadom na dĺžku trvania legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť od 15. apríla 2015.