B. Osobitná časť
K bodu 1 a 2
Rozsah orgánov verejnej moci, na ktoré sa vzťahuje tento zákon sa nerozširuje, vzhľadom na vypustenie § 8, ktorý obsahoval rozšírenie pôsobnosti zákona o petičnom práve na ďalšie subjekty právnické osoby, ktorým bola pôsobnosť štátneho orgánu zverená. Keďže takýto pojem nie je v právnom poriadku SR zavedený, ide o spresnenie a zosúladenie s právnou terminológiou.
K bodu 3
Zavádza sa nová legislatívna skratka „zástupca“ pre osobu, ktorá zastupuje osoby podávajúce petíciu v styku s orgánom verejnej moci. Povinnosť ustanoviť zástupcu je zavedená pre všetky petície bez ohľadu na to, či je vymenovaný petičný výbor alebo nie.
K bodu 4
V súvislosti so zovšeobecnením povinnosti ustanoviť zástupcu v každej petícii v § 3 ods. 3 sa vypúšťa § 3 ods. 4, kde v doterajšej právnej úprave bola uvedená povinnosť ustanoviť zástupcu v prípade, ak nie je vytvorený petičný výbor.
K bodu 5
Vzhľadom na Ústavou SR garantované právo každého podávať petíciu, sa ruší zákonná povinnosť uviesť v petícii alebo na petičnom hárku trvalý pobyt osoby v Slovenskej republike. Uvedené sa nahrádza pojmom „pobyt“, ktorým sa rozumie akýkoľvek typ a miesto pobytu osoby aj mimo územia Slovenskej republiky. Vzhľadom na to, že náležitosti tohto zákona musí spĺňať aj petícia podľa osobitných predpisov, je v odseku 4 ustanovená výnimka pre petície s najnižším počtom osôb podporujúcich petíciu alebo vek osôb podporujúcich petíciu, pri ktorých musí osoba podporujúca petíciu uvádzať trvalý pobyt.
V odseku 3 sa uvádzajú možnosti podpory petície v elektronickej podobe. V rámci písm. a) uvedie osoba podporujúca petíciu adresu elektronickej pošty, ktorá bude slúžiť na to, aby organizátor petície overil reálnosť podporovateľa petície, napr. tým spôsobom, že na uvedenú adresu zašle URL link, ktorého otvorením príde k podpore elektronickej petície. V rámci písm. b) sa vytvára možnosť podporiť petíciu analogickým spôsobom prostredníctvom Ústredného portálu verejnej správy. V rámci písm. c) sa vytvára možnosť podporiť petíciu aj prostredníctvom zaručeného elektronického podpisu a v rámci písm. d) podpora petície prostredníctvom informačného systému pre elektronické zhromažďovanie údajov. Je potrebné zdôrazniť, že pri vybavovaní petície sa posudzujú petície podľa obsahu a pri kombinácii podpory petície v elektronickej forme a písomnej forme alebo rôznymi spôsobmi v elektronickej forme, v prípade ak náležitosti petície uvedené v § 5 ods. 1 obsahovo zhodné, uvedenú petíciu je potrebné posudzovať ako jednu.
K bodu 6
V odseku 3 sa ustanovuje povinnosť Úradu vlády SR vydať všeobecne záväzný právny
predpis v súvislosti s posudzovaním petičného systému. Vzhľadom na to, že Ministerstvo financií Slovenskej republiky je okrem iného ústredným orgánom štátnej správy pre informatizáciu spoločnosti, tento všeobecne záväzný právny predpis bude vydaný po dohode s MF SR.
V zmysle odseku 6 je potrebné, aby na základe tohto ustanovenia analogicky aj petície v elektronickej podobe zabezpečovali integritu obsahu petície voči podporovateľom petície a voči orgánu verejnej správy.
V odseku 7 je slovo „očíslované“ nahradené slovným spojením „unikátne označené“. To zabezpečuje, aby petičný hárok bolo možné unikátne označiť voľným reťazcom, napr. označením miesta zberu a číslom alebo reťazcom znakov, ktorý je generovaný počítačovým systémom. Zároveň v odseku 7 podrobne stanovené náležitosti pre dokladovanie a doručovanie podpory elektronickej petície.
K bodu 7
Zavádza sa podanie petície v elektronickej podobe, čo predstavuje efektívny spôsob zvyšovania miery občianskej aj politickej participácie, spôsobom koherentným s celkovou elektronizáciou verejnej správy, ktorý zabezpečuje primerané uistenie o dôveryhodnosti predkladanej petície ako aj autenticitu poskytovaných údajov.
V odseku 7 sa zavádza sa povinné zverejňovanie výsledku vybavenia petície. Petície predstavujú nástroj zvyšovania miery občianskej aj politickej participácie a nástroj na znižovanie demokratického deficitu prostredníctvom výraznejšieho zapájania občanov do rozhodovania a verejných záležitostí. Povinné zverejňovanie výsledku vybavenia petície nadväzuje na ciele vlády SR vyplývajúce z Programového vyhlásenia vlády na roky 2012-2016, v rámci ktorých chce vláda „priblížiť štát k občanovi“ a „podporiť aktívny dialóg s občianskou spoločnosťou a so zástupcami z neziskového sektora“. Zverejnením výsledku vybavenia petícií sa zároveň zavádza efektívny spôsob kontroly orgánov vybavujúcich petíciu občianskou spoločnosťou.
Text sa spresňuje a zosúlaďuje so zavedenými skratkami. Pre prípad, že by v petícii, nebol ustanovený zástupca bola ponechaná povinnosť orgánu verejnej moci vyzvať na doplnenie petície osobu, ktorá petíciu podala.
K bodu 8
V § 5a vykonané zmeny v súvislosti so zosúladením s terminológiou zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov. Vypustenie koordinácie petície Úradom vlády SR, vzhľadom na to, že uvedené ustanovenie kolidovalo s § 5 ods. 3 zákona o petičnom práve a zavedenie maximálnej lehoty na postúpenie sporu o príslušnosť.
V § 5d sa zavádza povinné prerokovanie petície so zástupcami petičného výboru, v prípade, že orgán verejnej moci v úmysle petícii nevyhovieť. Uvedená zmena prispieť k podpore aktívneho dialógu s občianskou spoločnosťou.
K bodu 7
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 8
Legislatívno-technická úprava reagujúca na zavedenie legislatívnej skratky „zástupca“.
K bodu 9
Vzhľadom na prenesenie obsahu tohto ustanovenia do § 1 je uvedené ustanovenie nadbytočné.
K bodu 10
Úprava súvisiaca so spresnením termínov v § 1. Vzhľadom na vypustenie § 8 a zosúladenie s právnou úpravou SR sa zavádza primeranejší pojem – orgán verejnej moci.
K bodu 11
Stanovuje sa prechodné ustanovenie pre petície, ktoré boli doručené orgánu verejnej moci pred 1. septembrom 2015. Stanovuje sa tiež odklad účinnosti pre elektronické petície, ktoré upravené osobitným predpisom na 31. decembra 2016 a tiež rovnaká lehota na prijatie všeobecne záväzného právneho predpisu Úradom vlády Slovenskej republiky.
K Čl. II.
Vzhľadom na to, že kompetencie Ústredného portálu verejnej správy ustanovené v zákone č. 305/2013 Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente), je potrebné ustanoviť, že Ústredný portál verejnej správy poskytuje funkciu podpory petícií v rámci modulu úradnej komunikácie.
K Čl. III.
Stanovuje sa účinnosť zákona od 1. septembra 2015, vzhľadom na potrebu prispôsobiť technické riešenia v rámci Ústredného portálu verejnej správy ako aj jednotlivých orgánov verejnej moci zmenám vyplývajúcim z tohto zákona v súvislosti s petíciami podávaným elektronicky.
V Bratislave, 5. novembra 2014
Robert Fico, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Igor Federič, v. r.
vedúci Úradu vlády Slovenskej republiky