Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Zámerom predkladanej novely zákona o politických stranách a politických hnutiach je opraviť chybu, ktorá sa do zákona dostala pri schvaľovaní zákona č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov. V dôsledku tejto chyby vznikla politickým stranám povinnosť uvádzať vo výročnej správe za rok 2014 mená, priezviská a adresy trvalého pobytu všetkých svojich členov, ktorí v priebehu roku 2014 zaplatili členský príspevok bez ohľadu na jeho výšku. Takéto riešenie evidentne nezodpovedná úmyslu zákonodarcu, ale dostalo sa do zákona len v dôsledku chyby pri schvaľovaní novely zákona.
Zákon č. 181/2014 Z. z. bol schválený 29.5.2014 a nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia, čiže 26.6.2014, pričom viaceré jeho ustanovenia nadobudnú účinnosť 1.7.2015. Zákon o politických stranách a politických hnutiach v znení účinnom do 25.6.2014 ukladal v § 30 ods. 2 písm. j) politickým stranám povinnosť uvádzať vo výročnej správe predkladanej každoročne Národnej rade Slovenskej republiky „sumu vybraných členských príspevkov a osobitnú evidenciu členských príspevkov podľa § 22 ods. 4“. To znamenalo, že politické strany uvádzali vo výročnej správe informácie iba o tých členoch, ktorí v priebehu kalendárneho roka zaplatili členské príspevky vo výške minimálne 829 eur, pretože podľa § 22 ods. 4 mali povinnosť „viesť osobitnú evidenciu prijatých členských príspevkov vrátane mena a priezviska člena strany a adresy jeho trvalého pobytu, ak ide o člena, ktorého členský príspevok v úhrne v danom roku dosiahol 829 eur a viac“.
Novela zákona o politických stranách a politických hnutiach obsiahnutá v zákone č. 181/2014 Z. z. ukladá politickým stranám povinnosť viesť osobitnú evidenciu o prijatých členských príspevkoch bez ohľadu na ich výšku. § 22 ods. 4 zákona v znení účinnom od 26.6.2014 znie: „Strana je povinná viesť osobitnú evidenciu prijatých členských príspevkov, ktorá obsahuje dátum prijatia členského príspevku, jeho výšku a údaje o členovi strany v rozsahu meno, priezvisko a adresa trvalého pobytu. Členský príspevok nad 100 eur môže strana prijať, len ak bol poukázaný formou bezhotovostnej platobnej operácie.“ Zároveň však došlo aj k zmene § 30, ktorý upravuje náležitosti výročnej správy. Podľa nového znenia § 30 ods. 2 písm. j) výročná správa obsahuje „sumu vybraných členských príspevkov a osobitnú evidenciu členských príspevkov podľa § 22 ods. 4, ktorých suma príspevkov za účtovné obdobie bola vyššia, ako je dvojnásobok minimálnej mzdy pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou, ktorá bude určená pre príslušné účtovné obdobie“. Úmyslom zákonodarcu teda bolo zmeniť hranicu, od ktorej sa vo výročnej správe uvádzajú informácie o členoch, ktorí zaplatili členské príspevky, nie ju zrušiť. Hranica 829 eur na člena a rok mala byť nahradená hranicou dvojnásobku mesačnej minimálnej mzdy. Avšak novelizačný bod, ktorým sa mení znenie § 30, nadobudne účinnosť 1. júla 2015. To znamená, že v znení zákona účinnom od 26.6.2014 do 30.6.2015 žiadna minimálna hranica pre výšku zaplateného členského neexistuje. Politické strany povinné predkladať výročnú správu každoročne najneskôr do 30. apríla kalendárneho roku. Vo vzťahu k výročnej správe za rok 2014, ktorú musia predložiť do 30. apríla 2015, by to znamenalo, že výročná správa politickej strany musí obsahovať mená, priezviská a adresy trvalého pobytu úplne všetkých členov, ktorí v kalendárnom roku zaplatili členský príspevok bez ohľadu na jeho výšku.
Vzhľadom na to, že minimálna výška zaplateného členského príspevku na člena a rok je obsiahnutá v pôvodnom znení zákona a má platiť aj po 1. júli 2015, je zrejmé, že zrušenie tejto hranice pre obdobie od 26.6.2014 do 30.6.2015, a teda povinnosť politických strán
uviesť vo výročnej správe za rok 2014 všetky zaplatené členské príspevky a údaje o členoch, ktorí ich zaplatili, bez ohľadu na ich výšku, nebola zámerom zákonodarcu a do zákona sa dostala len omylom súvisiacim s rozličným termínom účinnosti jednotlivých ustanovení novely zákona. Došlo k tomu pri schvaľovaní pozmeňujúcich návrhov zo spoločnej správy. Vládny návrh zákona o volebnej kampani predpokladal, že celý zákon nadobudne účinnosť v jeden deň.
Z hľadiska obmedzovania priestoru pre korupciu vo verejnej sfére existuje legitímny verejný záujem na tom, aby politické strany poskytovali kontrolným orgánom aj verejnosti podrobné informácie o svojom financovaní a o osobách, ktoré sa významnejšou mierou na ich financovaní podieľajú. Na druhej strane existuje legitímny individuálny záujem členov politických strán na ochrane ich súkromia pri výkone ich ústavou garantovaného práva združovať sa v politických stranách. Zákonná úprava by oba tieto záujmy mala zohľadňovať a nájsť medzi nimi primeranú rovnováhu. Preto existuje povinnosť uvádzať vo výročných správach politických strán informácie o všetkých daroch poskytnutých politickým stranám a podobne o členských príspevkoch, pri ktorých sa však táto povinnosť týka príspevkov od určitej výšky na člena za rok. Preto v zákone nie je stanovená povinnosť uvádzať vo výročnej správe mená a adresy úplne všetkých členov politickej strany. A preto by nebolo vhodné zákonom určiť povinnosť uviesť vo výročnej správe mená všetkých členov, ktorí v kalendárnom roku zaplatili členský príspevok bez ohľadu na jeho výšku. Platenie členského príspevku je totiž obvykle povinnosťou člena politickej strany, ktorú mu ukladajú stanovy strany a ktorá súvisí s výkonom jeho združovacieho práva. Svojou povahou sa preto líši od daru politickej strane, alebo od členského príspevku poskytnutého vo výrazne vyššej sume, ako je určená stanovami alebo rozhodnutím príslušného straníckeho orgánu.
Navyše je úplne nesystémové, aby povinnosť uvádzať informácie o všetkých členoch, ktorí zaplatili členský príspevok bez ohľadu na jeho výšku, existovala iba vo vzťahu k roku 2014, pričom v predchádzajúcich, ani v nasledujúcich rokoch by takáto povinnosť platiť nemala.
Za sporné možno považovať aj to, že zákon o politických stranách do 25.6.2014 neukladal politickým stranám povinnosť viesť osobitnú evidenciu o všetkých zaplatených členských príspevkoch, ale len o tých, pri ktorých u člena dosiahla výška zaplateného členského príspevku v úhrne minimálne 829 eur. Vo výročnej správe za rok 2014 by však politické strany mali podľa aktuálneho znenia zákona uvádzať osobitnú evidenciu o všetkých členských príspevkoch za celý kalendárny rok, hoci v období od 1.1.2014 do 25.6.2014, im zákon povinnosť viesť takúto evidenciu ešte neukladal.
Vzhľadom na vyššie uvedené sa predkladanou novelu zákona navrhuje, aby sa aj vo vzťahu k výročnej správe za rok 2014 povinnosť uvádzať členské príspevky vzťahovala tak ako doteraz iba na tých členov, pri ktorých zaplatený členský príspevok dosiahol minimálne 829 eur. Od 1.7.2015 nadobudnú účinnosť aj zvyšné ustanovenia zákona č. 181/2014 Z. z., a teda počínajúc výročnými správami za rok 2015 sa plne uplatní nová právna úprava, ktorá počíta s tým, že sa vo výročných správach budú uvádzať členské príspevky od hranice dvojnásobku mesačnej minimálnej mzdy na člena a rok.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, jej zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ návrhu právneho predpisu: poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Peter Osuský
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších prepisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie.
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že problematika návrhu zákona nie je upravená v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4., 5. a 6.
DOLOŽKA VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších prepisov
A.2. Vplyvy:
Pozitívne*
Žiadne*
Negatívne*
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
X
3, Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
-sociálnu exklúziu,
- rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
X
4. Vplyvy na životné prostredie
X
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
X
* Predkladateľ označí znakom x zodpovedajúci vplyv (pozitívny, negatívny, žiadny), ktorý návrh prináša v každej oblasti posudzovania vplyvov. Návrh môže mať v jednej oblasti zároveň pozitívny aj negatívny vplyv, v tom prípade predkladateľ označí obe možnosti. Bližšie vysvetlenie označených vplyvov bude obsahovať analýza vplyvov. Isté vysvetlenie, či bilanciu vplyvov (sumárne zhodnotenie, ktorý vplyv v danej oblasti prevažuje) môže predkladateľ uviesť v poznámke.
B. Osobitná časť
Zákon o politických stranách a politických hnutiach v aktuálnom znení v § 30 ods. 2 písm. j) ukladá politickým stranám vo výročnej správe uvádzať „sumu vybraných členských príspevkov a osobitnú evidenciu členských príspevkov podľa § 22 ods. 4“. Navrhuje sa doplniť toto ustanovenie o slová „ktorých suma príspevkov za účtovné obdobie bola v úhrne 829 eur a viac“. Hranica 829 eur za člena a rok pre uvádzanie osobitnej evidencie členských príspevkov existovala aj v doterajšom znení zákona. Bola obsiahnutá v samotnom § 22 ods. 4, na ktorú sa § 30 ods. 2 písm. j) iba odvolával.
Predkladanou novelou sa navrhuje túto hranicu stanoviť priamo v § 30 ods. 2 písm. j), pretože takouto formou bude stanovená aj právnou úpravou v zmysle zákona č. 181/2014 Z. z., ktorá nadobudne účinnosť 1.7.2015. Ak by hranica bola stanovená v § 22 ods. 4, bolo by potrebné v zákone stanoviť, že stráca účinnosť 1.7.2015, kedy nadobudne účinnosť nová úprava celého § 30 v zmysle novely zákona obsiahnutej v zákone č. 181/2014. Navyše by takéto riešenie znamenalo problém vo vzťahu k výročným správam za rok 2015, pretože v období od nadobudnutia účinnosti predkladaného zákona do 1.7.2015 by politické strany znovu nemali povinnosť viesť osobitnú evidenciu všetkých členských príspevkov, ale len tých, ktoré dosahujú minimálne 829 eur na člena a rok. Preto je vhodnejšie upraviť hranicu v § 30 ods. 2 písm. j), čím ostane povinnosť strán viesť osobitnú evidenciu všetkých členských príspevkov nedotknutá, zmení sa len informačná povinnosť politických strán vo vzťahu k výročným správam.
Hranica pre uvádzanie členských príspevkov vo výročných správach sa nestanovuje vo výške dvojnásobku minimálnej mzdy, ktorá platiť od 1.7.2015, ale v doteraz platnej výške 829 eur, čím sa rieši aj problém, že zákon do 25.6.2014 neukladal stranám povinnosť viesť evidenciu o členských príspevkoch, ktoré boli v úhrne nižšie ako 829 eur za rok.
K čl. II
Navrhuje sa stanoviť účinnosť zákona dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov. Neexistujú žiadne dôvody pre stanovenie legisvakančnej doby. Zámerom predkladaného návrhu je upraviť podávanie výročných správ politických strán za rok 2014 a opraviť chybu, ktorá vznikla pri schvaľovaní zákona č. 181/2014 Z. z. Právna úprava obsiahnutá v predkladanom návrhu bude účinná len do 30.6.2015, pretože 1.7.2015 nadobudne účinnosť ustanovenie zákona č. 181/2014 Z. z., ktoré upravuje celé znenie § 30.