Dôvodová správa
Zámerom predkladanej novely zákona o politických stranách a politických hnutiach je opraviť chybu, ktorá sa do zákona dostala pri schvaľovaní zákona č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov. V dôsledku tejto chyby vznikla politickým stranám povinnosť uvádzať vo výročnej správe za rok 2014 mená, priezviská a adresy trvalého pobytu všetkých svojich členov, ktorí v priebehu roku 2014 zaplatili členský príspevok bez ohľadu na jeho výšku. Takéto riešenie evidentne nezodpovedná úmyslu zákonodarcu, ale dostalo sa do zákona len v dôsledku chyby pri schvaľovaní novely zákona.
Zákon č. 181/2014 Z. z. bol schválený 29.5.2014 a nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia, čiže 26.6.2014, pričom viaceré jeho ustanovenia nadobudnú účinnosť až 1.7.2015. Zákon o politických stranách a politických hnutiach v znení účinnom do 25.6.2014 ukladal v § 30 ods. 2 písm. j) politickým stranám povinnosť uvádzať vo výročnej správe predkladanej každoročne Národnej rade Slovenskej republiky „sumu vybraných členských príspevkov a osobitnú evidenciu členských príspevkov podľa § 22 ods. 4“. To znamenalo, že politické strany uvádzali vo výročnej správe informácie iba o tých členoch, ktorí v priebehu kalendárneho roka zaplatili členské príspevky vo výške minimálne 829 eur, pretože podľa § 22 ods. 4 mali povinnosť „viesť osobitnú evidenciu prijatých členských príspevkov vrátane mena a priezviska člena strany a adresy jeho trvalého pobytu, ak ide o člena, ktorého členský príspevok v úhrne v danom roku dosiahol 829 eur a viac“.
Novela zákona o politických stranách a politických hnutiach obsiahnutá v zákone č. 181/2014 Z. z. ukladá politickým stranám povinnosť viesť osobitnú evidenciu o prijatých členských príspevkoch bez ohľadu na ich výšku. § 22 ods. 4 zákona v znení účinnom od 26.6.2014 znie: „Strana je povinná viesť osobitnú evidenciu prijatých členských príspevkov, ktorá obsahuje dátum prijatia členského príspevku, jeho výšku a údaje o členovi strany v rozsahu meno, priezvisko a adresa trvalého pobytu. Členský príspevok nad 100 eur môže strana prijať, len ak bol poukázaný formou bezhotovostnej platobnej operácie.“ Zároveň však došlo aj k zmene § 30, ktorý upravuje náležitosti výročnej správy. Podľa nového znenia § 30 ods. 2 písm. j) výročná správa obsahuje „sumu vybraných členských príspevkov a osobitnú evidenciu členských príspevkov podľa § 22 ods. 4, ktorých suma príspevkov za účtovné obdobie bola vyššia, ako je dvojnásobok minimálnej mzdy pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou, ktorá bude určená pre príslušné účtovné obdobie“. Úmyslom zákonodarcu teda bolo zmeniť hranicu, od ktorej sa vo výročnej správe uvádzajú informácie o členoch, ktorí zaplatili členské príspevky, nie ju zrušiť. Hranica 829 eur na člena a rok mala byť nahradená hranicou dvojnásobku mesačnej minimálnej mzdy. Avšak novelizačný bod, ktorým sa mení znenie § 30, nadobudne účinnosť až 1. júla 2015. To znamená, že v znení zákona účinnom od 26.6.2014 do 30.6.2015 žiadna minimálna hranica pre výšku zaplateného členského neexistuje. Politické strany sú povinné predkladať výročnú správu každoročne najneskôr do 30. apríla kalendárneho roku. Vo vzťahu k výročnej správe za rok 2014, ktorú musia predložiť do 30. apríla 2015, by to znamenalo, že výročná správa politickej strany musí obsahovať mená, priezviská a adresy trvalého pobytu úplne všetkých členov, ktorí v kalendárnom roku zaplatili členský príspevok bez ohľadu na jeho výšku.
Vzhľadom na to, že minimálna výška zaplateného členského príspevku na člena a rok je obsiahnutá v pôvodnom znení zákona a má platiť aj po 1. júli 2015, je zrejmé, že zrušenie tejto hranice pre obdobie od 26.6.2014 do 30.6.2015, a teda povinnosť politických strán