DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 416/2001 Z. z. o prechode niektorých pôsobností z orgánov štátnej správy na obce a na vyššie územné celky v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá do legislatívneho procesu skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky za hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti.
Návrh zákona je reakciou na opatrenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa zavádza bezplatné cestovanie osobnou železničnou dopravou pre vybrané skupiny obyvateľstva. Vzhľadom na existujúcu železničnú sieť Slovenskej republiky je zrejmé, že predmetné opatrenie nemá celoplošný dopad na všetky slovenské regióny. Návrh zákona tak de facto predstavuje len rozšírenie územnej pôsobnosti tohto vládneho opatrenia, a to do tých oblastí Slovenskej republiky, v ktorých absentuje železničná sieť.
Cieľom návrhu zákona je sprístupnenie výhod plynúcich z bezplatnej železničnej dopravy aj tým vybraným skupinám obyvateľstva, ktoré nemajú priamy prístup k osobnej železničnej doprave.
Návrh zákona priznáva tým istým osobám, ktoré môžu využívať bezplatnú osobnú železničnú dopravu, právo využívať aj bezplatnú autobusovú dopravu, avšak len na tých určených úsekoch trás autobusových liniek, ktoré umožňujú priamy prestup na najbližšiu pravidelnú osobnú železničnú dopravu.
Prezentovaný sociálny aspekt vládneho opatrenia sa nedotkne práve tých oblastí a skupín obyvateľstva v nich žijúcich, ktoré sú na takúto formu pomoci najviac odkázané. Je nepopierateľným faktom, že sídla nachádzajúce sa v tesnej blízkosti železničných tratí sú o poznanie rozvinutejšie ako tie sídla, v ktorých železničná sieť absentuje. Rovnako, čím je sídlo rozvinutejšie, tým vyššia je aj životná úroveň jeho obyvateľov. Z uvedeného je zrejmé, že z danej formy sociálnej pomoci (bezplatné cestovanie) by mali ťažiť najmä obyvatelia z odľahlejších sídel. Paradoxne, takejto najviac znevýhodnenej skupiny dotknutých osôb sa vládne opatrenie z dôvodu nejestvujúcej železničnej siete vôbec nedotkne.
Predložený návrh zákona odstraňuje práve túto nedokonalosť a povrchnosť vládneho opatrenia, a to tak, aby sa sociálna pomoc vo forme bezplatného cestovného pre vybrané skupiny obyvateľstva dostala tam, kde je najviac potrebná.
Pozitívum návrhu zákona možno očakávať aj v spojení s problémom postupného vysídľovania obcí. Doposiaľ neboli prijaté žiadne opatrenia, ktoré by tento negatívny trend zastavili alebo aspoň spomalili. Hoci účelom zákona nie je vyriešenie problému vysídľovania, jeho pozitívny dopad aspoň na spomalenie tohto nežiaduceho efektu je nepopierateľný. Je dôvodné predpokladať, že umožnením bezplatného cestovania sa zníži záujem obyvateľov takýchto sídel o ich vysídlenie a presťahovanie sa do väčších obcí či miest.
Návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá vplyv na podnikateľskú sféru ani na informatizáciu spoločnosti. Pozitívne vplyvy návrhu zákona možno predpokladať v oblasti sociálnych vplyvov, a to tak na hospodárenie obyvateľstva, ako aj na sociálnu exklúziu a rovnosť príležitostí. Návrh zákona má tiež pozitívny vplyv na životné prostredie.