Túto situáciu treba odlišovať od situácie, ak žijúci klient ešte pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona previedol svoj podiel alebo práva s ním spojené na tretiu osobu, najčastejšie na právnickú osobu zaoberajúcu sa vymáhaním pohľadávok. V takom prípade sa klient nestáva v zmysle tohto návrhu zákona oprávnenou osobou, keďže jeho nárok už bol uspokojený treťou osobou, hoci neraz pod nominálnu cenu podielu. Oprávnenou osobou nie je ani takáto tretia osoba, ktorá podiel alebo právo s ním spojené nadobudla, aj keby išlo o fyzickú osobu. Návrh zákona v tejto otázke vychádza z princípu, že na odškodnenie majú nárok len tie osoby, ktoré sa nesnažili špekulovať a zarobiť za každú cenu, ale ktoré verili v spravodlivosť zo strany štátu v tom, že raz budú odškodnené.
Je zrejmé, že okruh oprávnených osôb je značne zúžený už zo samotnej podstaty návrhu zákona, pričom k ďalšiemu zúženiu tohto okruhu môže dôjsť v prípade, ak oprávnená osoba nedokáže splniť všetky podmienky, ktoré jej ukladá návrh zákona v § 4.
Oprávnená osoba v zmysle § 3 návrhu zákona a jeho súvisiacich ustanovení nemá nárok na čiastočné odškodnenie automaticky, ale až po splnení viacerých zákonných podmienok. K takýmto podmienkam patrí v prvom rade podanie žiadosti na Ministerstve financií Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“), ktorej vzor je toto ministerstvo povinné zverejniť aj na svojom webovom sídle podľa § 6 ods. 4 návrhu zákona.
Medzi ďalšie podmienky patrí predloženie viacerých písomností, akými sú zmluva s nebankovým subjektom, doklad v súvislosti s konkurzným konaním vedeným voči nebankovému subjektu (napr. návrh na vyhlásenie konkurzu a potvrdenie o zaplatení preddavku alebo prihláška do konkurzu) alebo doklad v súvislosti so skončením podnikania nebankového subjektu, ak sa konkurz voči nej nekonal (napr. výpis z obchodného registra). Keďže odškodnenie sa vypláca až po ukončení konkurzného konania (ak nebankový subjekt nezanikol bez konkurzu), ďalším dokladom, ktorý je oprávnená osoba povinná predložiť je doklad o ukončení konkurzu a o výške uspokojenej pohľadávky, ktorú do tohto konkurzu prihlásila.
Krátenie dane je trestným činom a ak bol výnos z podielu oprávnenej osobe nebankovým subjektom vyplatený, je namieste, aby oprávnená osoba preukázala, že z neho odviedla daň z príjmov, keďže tento druh príjmu je podľa zákona o dani z príjmu predmetom dane.
Nedá sa vylúčiť, že oprávnenej osobe bola zo strany nebankového subjektu časť podielu vrátená alebo vyplatená, čo musí oprávnená osoba priznať alebo čestným vyhlásením potvrdiť opak. Uvedenie nepravdivých údajov nielen v tejto veci zo strany oprávnenej osoby má podľa § 6 ods. 5 návrhu zákona za následok odmietnutie žiadosti a nepriznanie odškodnenia. Rovnako, ak osoba bola aspoň čiastočne uspokojená v rámci konkurzného konania, je povinná spolu s dokladom o ukončení konkurzu predložiť ministerstvu aj údaj o výške uspokojenej pohľadávky v konkurznom konaní. Viaceré tieto údaje sú potrebné na vypočítanie výšky čiastočného odškodnenia, ktoré má maximálnu hodnotu a nie je neobmedzené.
Ak sa stalo, že oprávnenej osobe bolo spôsobená ujma viacerými nebankovými subjektmi, môže sa domáhať čiastočného odškodnenia za každý takýto subjekt samostatne, ale v každom prípade len do maximálnej výšky uvedenej v § 5 ods. 1 návrhu zákona.
Keďže propagácia podnikania nebankových subjektov prostredníctvom verejnoprávnych médií je jedným z kľúčových faktorov odôvodňujúcich poskytovanie odškodnenia zo strany štátu, preukázanie tejto skutočnosti je podmienkou poskytnutia odškodnenia; overenie tejto skutočnosti je však úlohou ministerstva podľa § 6 ods. 5 a nie oprávnenej osoby. Pod slovným spojením „aspoň v jednom prípade“ znamená, že stačí, ak si príslušný nebankový subjekt, s ktorým je spojené čiastočné