1
Návrh rozpočtu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou
na roky 2015 až 2017
Úvod
V súlade so zákonom č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 581/2004 Z. z.“) je Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ďalej len „úrad“) povinný pripraviť návrh rozpočtu a predložiť ho vláde Slovenskej republiky (SR) a Národnej rade SR (NR SR). Úrad bol zriadený zákonom č. 581/2004 Z. z. ako právnická osoba, nie je zapísaný v obchodnom registri.
Východiská zostavenia rozpočtu úradu
Návrh rozpočtu úradu vychádza z rozpočtového rámca schváleného NR SR na roky 2014 - 2016 a z východísk rozpočtu verejnej správy na roky 2015 2017, s prihliadnutím na vykonané zmeny, ako aj na všetky právne normy, u ktorých sa predpokladá, že budú v roku 2015 ovplyvňovať hospodárenie úradu. Návrh rozpočtu na rok 2015 počíta s efektívnym a hospodárnym využitím príjmov na krytie výdavkov spojených s činnosťou úradu.
Úradu bola MZ SR schválená zmena harmonogramu, projektu “Vzdelávanie užívateľov systému DRG.“ Tým došlo k ovplyvneniu čerpania poskytnutých zdrojov na uvedený projekt v roku 2014. V návrhu rozpočtu nie dopady zo schválenej zmeny harmonogramu premietnuté. Reálne použitie doteraz nečerpaných finančných prostriedkov je riešené presunom prostriedkov schválených na roky 2012 a 2013, ktorý ovplyvní skutočné čerpanie rozpočtu 2014, a tým východiská skutočnosti roku 2015.
Projekt DRG
NR SR schválila 09.12.2010 novelu zákona č. 581/2004 Z. z, ktorou sa stal úrad centrom pre klasifikačný systém diagnosticko-terapeutických skupín (DRG). Okrem zavedenia DRG systému bude úrad zabezpečovať aj jeho prevádzku a rozvíjanie.
Financovanie implementácie DRG systému počíta:
s nenávratným finančným príspevkom poskytnutým z Európskeho sociálneho fondu prostredníctvom operačného programu Vzdelávanie na realizáciu projektu Vzdelávanie užívateľov systému DRG vo výške najviac 4 926 033,45 eur (na základe upraveného Dodatku č. 4 k Zmluve o poskytnutí nenávratného finančného príspevku),
so spolufinancovaním projektu Vzdelávanie užívateľov systému DRG zo štátneho rozpočtu vo výške 848 241 eur (povinné 5% spolufinancovanie + tzv. zdroje pro rata),
s prostriedkami úradu na finančné krytie 25% korekcie z hodnoty zákazky VO „Komplexné zabezpečenie služieb ďalšieho vzdelávania“, ktorá sa vzťahuje k projektu Vzdelávanie užívateľov systému DRG,
s finančnými prostriedkami pre nemeckú spoločnosť InEK za spoluprácu pri vývoji slovenskej verzie DRG vo výške 1 666 000 eur.
V rozpočte úradu na rok 2014 bol zohľadnený transfer prostriedkov z Ministerstva zdravotníctva SR (MZ SR) v čiastke 620 010 eur pre rok 2014, ktoré slúžia v rámci projektu Vzdelávanie užívateľov systému DRG ako vlastné zdroje úradu na povinné spolufinancovanie a na tzv. zdroje pro rata.
Úradu bola v návrhu rozpočtu na rok 2014 priznaná z Ministerstva financií SR (MF SR) čiastka 476 000 eur na financovanie spolupráce s nemeckou spoločnosťou InEK.
V pôvodných návrhoch rozpočtu úrad nerozpisoval ani v príjmoch, ani vo výdavkoch zmluvne stanovený nenávratný finančný príspevok. Vo vykazovaní skutočnosti sa vo výkazoch rozpočtu skutočné príjmy a výdavky premietajú a všetky časovo nepokryté finančné prostriedky spôsobujú rozdiely voči schválenému rozpočtu, ktoré v konečnom efekte nepriaznivo ovplyvňujú schodok v salde rozpočtu úradu v očakávanej skutočnosti roku 2014.
2
V zmysle zákona č. 581/2004 Z. z. sa v § 28 písm. g) a h) pre hospodárenie úradu stanovuje, že príjmami úradu sú okrem iných príjmov aj:
g)zisk z predchádzajúcich účtovných období,
h)úhrady zo štátneho rozpočtu súvisiace so zavádzaním centra pre klasifikačný systém.
Úrad v očakávanej skutočnosti roku 2014 z vyššie uvedených dôvodov a neuhradenia refundácií uznaných výdavkov v roku 2014 uvažuje s čerpaním vlastných zdrojov na DRG vo výške 1 227 177 eur, čo ovplyvní východiská zostatku finančných prostriedkov z predchádzajúcich rokov a saldo za rok 2014, ktoré MF SR vo svojom návrhu rozpočtu nezohľadnilo.
Projekt EESSI
Úrad ako prístupový bod pre vecné dávky v chorobe, materstve, pri pracovných úrazoch a chorobách z povolania je v súlade s Nariadením Európskeho parlamentu a Rady Európskeho spoločenstva o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia povinný byť pripravený na komplexnú medzištátnu výmenu dát. Dodržanie tohto medzinárodného záväzku pre SR znamená, že úrad musí byť pripravený na elektronické prijímanie a zasielanie SED-ov (Standardized Electronic Document) z členských štátov Európskej únie do SR a naopak. Financovanie tohto projektu úrad zabezpečuje aj z vlastných zdrojov, čím boli znížené finančné prostriedky na rozvoj vlastného informačného systému. V súčasnej dobe prebieha koordinácia technickej a vecnej špecifikácie na úrovni Európskej únie. Technická komisia projektu predĺžila termín komplexnej aplikácie na roky 2014 – 2016.
Na rozpočtové roky 2014 a 2016 je preto potrebné zabezpečiť zdroje na prevádzkové náklady úradu ako prístupového bodu.
Ďalšie činnosti úradu
Schválením Zákona o národnom zdravotníckom informačnom systéme (NZIS), ktorý nadobudol platnosť 01.07.2013, vznikli pre úrad nové povinnosti, na plnenie ktorých bolo a je potrebné technické vybavenie a kvalifikované personálne obsadenie. Pre úrad vyplynuli zo zákona nové povinnosti, a to zaviesť nový register poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a register zdravotníckych pracovníkov, ktorých zavedenie a úpravy budú pokračovať i v roku 2015 . tento rok musí úrad zaviesť a prevádzkovať technologické komponenty na zosúladenie dátových rozhraní s ostatnými registrami v rámci zákona.
3
Rozpočet príjmov a výdavkov na základe východísk na roky 2015 až 2017
Príjmy a výdavky úradu*
2014
OS 2014
2015
2016
2017
príjmy úradu spolu
37 881
43 593
39 718
39 948
41 172
nedaňové príjmy
800
800
815
815
815
granty a transfery
17 765
21 014
16 881
17 072
18 050
zo štátneho rozpočtu
1 096
1 096
0
0
0
z EÚ na DRG (11T1)
0
2 867
0
0
0
spolufinancovanie DRG (11T2)
0
382
0
0
0
zo zdravotných poisťovní
16 669
16 669
16 881
17 072
18 050
zo zahraničných grantov
0
0
0
0
0
príjmové finančné operácie
19 316
21 779
22 022
22 061
22 307
zostatok prostriedkov z predchádzajúcich rokov
19 316
21 779
22 022
22 061
22 307
výdavky úradu spolu
18 380
22 857
17 657
17 641
17 956
bežné výdavky úradu, z toho
17 334
21 811
16 372
16 328
16 818
bežné výdavky na správne činnosti
16 238
17 466
16 372
16 328
16 818
bežné výdavky DRG zo ŠR
1 096
1 096
0
0
0
bežné výdavky DRG z EÚ
0
3 249
0
0
0
kapitálové výdavky
1 046
1 046
1 285
1 313
1 138
celkový prebytok/schodok úradu
19 501
20 736
22 061
22 307
23 216
vylúčenie finančných operácií
-19 316
-21 779
-22 022
-22 062
-22 307
z toho vylúčenie príjmových finančných operácií
-19 316
-21 779
-22 022
-22 062
-22 307
Prebytok/schodok úradu (ESA )
185
-1 043
39
245
909
* v tis. eur. Návrh rozpočtu je zostavený v metodike ESA .
Celkové príjmy úradu sa v roku 2015 rozpočtujú vo výške 39 718 539 eur. V porovnaní s rokom 2014 na základe zmeny zostatku celkové príjmy vyššie o 1 837 395 eur, kde rozpočtovaný príspevok zo zdravotných poisťovní je vyšší o 212 538 eur oproti rozpočtu 2014 z dôvodu aktualizácie ročného zúčtovania poistného za rok 2013. Nedaňové príjmy oproti rozpočtu 2014 vyššie o 15 000 eur z dôvodu očakávaných vyšších príjmov z činnosti súdnolekárskych a patologicko-anatomických pracovísk (ďalej len „SLaPA pracovísk“). V rozpočte príjmov 2015 úrad neuvažuje s doplnením príjmov na projekt DRG.
Celkové výdavky úradu v roku 2015 sa rozpočtujú vo výške 17 656 927 eur. V roku 2015 dochádza v návrhu rozpočtu, v porovnaní s východiskami rozpočtu roku 2015, k presunu prostriedkov z bežných výdavkov do kapitálových výdavkov pri dodržaní celkových výdavkov.
Zostatok prostriedkov k 31.12.2014 vo výške 22 022 180 eur predstavuje očakávaný príspevok zdravotných poisťovní na činnosť úradu na rok 2015 vo výške 16 668 821 eur, ktorý bude v súlade s platným zákonom zaplatený v roku 2014 a 5 353 359 eur rozpočtovaný zostatok vlastných zdrojov, avšak predpokladaný zostatok vlastných zdrojov na základe očakávanej skutočnosti roku 2014 bude nižší.
Celkové príjmy v roku 2016 rozpočtované vo výške 39 948 391 eur a v roku 2017 vo výške 41 172 114 eur.
Celkové výdavky v roku 2016 rozpočtované vo výške 17 640 951 eur a v roku 2017 vo výške 17 955 827 eur.
Počnúc rokom 2015 vo východiskách došlo k medziročnému poklesu kapitálových výdavkov úradu, čo by podstatne obmedzilo hlavne vývoj informačného systému úradu, a preto boli v návrhu rozpočtu uskutočnené presuny finančných prostriedkov medzi bežnými a kapitálovými výdavkami.
4
Podrobný návrh rozpočtu na rok 2015 a výhľad do roku 2017 v tis. eur
Ukazovateľ /EK
Názov
2014
OS
2014
2015
2016
2017
A.1.
nedaňové príjmy, granty a transfery spolu
18 565
21 814
17 696
17 887
18 865
200
nedaňové príjmy spolu
800
800
815
815
815
220
administratívne poplatky, z toho
790
790
805
805
805
222003
za porušenie predpisov
0
0
0
0
0
223
príjmy z činností úradu, z toho
790
790
805
805
805
223001
príjmy z činnosti SLaPA pracovísk
790
790
805
805
805
240
úroky z tuzemských úverov, z toho
10
10
10
10
10
243
z účtov finančného hospodárenia
10
10
10
10
10
290
iné nedaňové príjmy, z toho
0
0
0
0
0
292027
iné
0
0
0
0
0
300
granty a transfery, z toho
17 765
21 014
16 881
17 072
18 050
312001
zo štátneho rozpočtu
1096
1 096
0
0
0
EÚ na DRG (11T1)
0
2 867
0
0
0
spolufinancovanie DRG (11T2)
0
382
0
0
0
312003
zo zdravotných poisťovní
16 669
16 669
16 881
17 072
18 050
A.2.
príjmové finančné operácie
19 316
21 779
22 022
22 061
22 307
453
zostatok finančných prostriedkov z predchádzajúcich rokov
19 316
21 779
22 022
22 061
22 307
príjmy spolu
37 881
43 593
39 718
39 948
41 172
B.1.
výdavky
18 380
22 857
17 657
17 641
17 956
600
bežné výdavky celkom, z toho:
17 334
21 811
16 372
16 328
16 818
600
bežné výdavky úradu
16 238
17 466
16 372
16 328
16 818
600
bežné výdavky DRG
1 096
4 345
0
0
0
610
mzdy, platy, služobné príjmy úradu
7 266
7 304
7 266
7 266
7 266
610
mzdy, platy, služobné príjmy DRG
0
142
0
0
0
620
poistné a príspevok do ZP úradu
2 540
2 593
2 540
2 540
2 540
620
poistné a príspevok do ZP DRG
0
198
0
0
0
630
tovary a služby úradu
6 322
7 459
6 456
6 412
6 902
630
tovary a služby DRG
1 096
4 005
0
0
0
640
bežné transfery úradu
110
110
110
110
110
700
kapitálové výdavky
1 046
1 046
1 285
1 313
1 138
710
obstarávanie kapitálových aktív
1 046
1 046
1 285
1 313
1 138
B.2.
výdavkové finančné operácie
0
0
0
0
0
výdavky spolu
18 380
22 857
17 657
17 641
17 956
celkový prebytok/schodok
19 501
20 736
22 061
22 307
23 216
vylúčenie FO
-19 316
-21 779
-22 022
-22 062
-22 307
vylúčenie príjmových FO
-19 316
-21 779
-22 022
-22 062
-22 307
vylúčenie výdavkových FO
0
0
0
0
0
prebytok (+) /schodok (-) ESA )
185
-1 043
39
245
909
príjmy ESA
18 565
21 814
17 696
17 887
18 865
výdavky ESA
18 380
22 857
17 657
17 641
17 956
saldo
185
-1 043
39
245
909
5
I. Návrh rozpočtu na rok 2015
A. Príjmy úradu
Rozpočet príjmov úradu je tvorený z dvoch kategórií, a to z nedaňových príjmov (príjmy z činnosti úradu, úroky a iné nedaňové príjmy úradu) a z transferov (povinné príspevky od zdravotných poisťovní na činnosť úradu a transfery na financovanie projektov )
a) Nedaňové príjmy
V roku 2015 sa nedaňové príjmy rozpočtujú vo výške 815 000 eur a zahŕňajú najmä tieto rozhodujúce kategórie príjmov:
príjmy z činnosti SLaPA pracovísk vo výške 805 000 eur,
administratívne príjmy z činnosti úradu (za vydávanie povolení, ich zmeny, za vydanie platobného výmeru...) budú v nasledujúcich rokoch veľmi sporadické, a preto ich úrad nerozpočtuje,
príjmy z účtov finančného hospodárenia nižšie oproti východiskám rozpočtu pre nižší objem finančných prostriedkov na účtoch a tiež kvôli nižším úrokovým sadzbám.
b) Granty a transfery
Transfer zo štátneho rozpočtu
Úrad v rozpočte roku 2014 schválené doplnenie zdrojov zo štátneho rozpočtu, z vrátených účelovo poskytnutých finančných prostriedkov na spolufinancovanie projektu DRG a uplatnenie zásady pro rata z roku 2012 vo výške 620 000 eur na krytie výdavkov projektu v roku 2014. Na základe zmluvy s MZ SR bol v rozpočte úradu na rok 2014 zapracovaný transfer z MZ SR v čiastke 476 000 eur na účelové financovanie spolupráce pri vývoji slovenskej verzie DRG systému so spoločnosťou InEK. V rozpočtovom období 2015 2017 úrad neuvažuje s čerpaním transferu zo štátneho rozpočtu na projekt DRG.
Transfer zo zdravotných poisťovní
Úrad rozpočtuje na základe úpravy makroekonomických ukazovateľov v roku 2015 príjem v rámci transferu zo zdravotných poisťovní vo výške 16 881 359 eur. Príspevok na činnosť úradu od zdravotných poisťovní, splatný do 20.12.2015, sa prostredníctvom príjmových finančných operácií prevedie do nasledujúceho roku (teda do roku 2016) a je reálnym finančným krytím výdavkov roku 2016.
Nedaňové príjmy a transfery zo zdravotných poisťovní spolu v roku 2015 vo výške 17 696 359 eur (tieto príjmy zahŕňajú príjmy z činnosti úradu vo výške 815 000 eur a príspevok na činnosť úradu zo ZP).
c) Príjmové finančné operácie
Príjmové finančné operácie zahŕňajú zostatok finančných prostriedkov z predchádzajúceho roka. V rozpočte na rok 2015 sa uvažuje so zostatkom prostriedkov z predchádzajúceho roka vo výške 22 022 180 eur (ide najmä o očakávanú úhradu príspevku od zdravotných poisťovní na činnosť úradu zaplateného v roku 2014 vo výške 16 668 821 eur, ktorý je určený na financovanie v roku 2015 a predpokladaný zostatok vlastných zdrojov vo výške 5 353 359 eur). Predpokladaný stav zostatku vlastných zdrojov bude na základe aktualizácie očakávanej skutočnosti roku 2014 nižší.
6
Príjmy spolu (vrátane príjmových finančných operácií zostatku finančných prostriedkov z predchádzajúcich rokov) sú rozpočtované vo výške 39 718 539 eur.
B. Výdavky úradu
Návrh rozpočtu výdavkov vychádza z disponibilných zdrojov úradu (z celkových príjmov úradu). Výdavky úradu členené na bežné výdavky a kapitálové výdavky. V súlade so zákonom č. 581/2004 Z. z. výdavkami úradu sú:
splatené nároky na mzdy zamestnancov úradu
splatené nároky na odmeny za výkon funkcie v úrade,
výdavky na činnosť úradu (bežné a kapitálové),
finančné prostriedky na zabezpečenie DRG systému pre Slovenskú republiku.
a) Bežné výdavky
Bežné výdavky rozpočtované vo výške 16 371 629 eur. Ich podiel na celkových výdavkoch predstavuje 92,7 %. V bežných výdavkoch roku 2015 nie rozpočtované výdavky na projekt DRG.
Bez výdavkov na projekt sú bežné výdavky v návrhu rozpočtu na úrovni rozpočtu 2014.
Bežné výdavky zahŕňajú tieto hlavné kategórie výdavkov na:
mzdy, platy a služobné príjmy a odvody poistného,
tovary a služby,
bežné transfery.
Mzdy, platy, služobné príjmy a odvody poistného rozpočtované vo výške 9 805 592 eur a predstavujú výdavky na zamestnancov úradu. V roku 2015 sa uvažuje s priemerným počtom zamestnancov 468. Úrad zamestnáva na ústredí a pobočkách viac ako 68,5 % z celkového počtu zamestnancov s vysokoškolským vzdelaním medicínskeho, ekonomického a právnického zamerania, čo je oproti roku 2013 nárast o 3,8 %. Z celkového počtu zamestnancov úradu je
44,8 % zamestnancov, ktorí pracujú v rizikovom prostredí na SLaPA pracoviskách úradu, kde sa povinne uplatňuje príplatok ku mzde, čo je oproti roku 2013 nárast o 1,9 %. Pre účely zavedenia projektov DRG, EESSI a úloh vyplývajúcich zo zákona o NZIS úrad zamestnáva odborníkov s vyššou kvalifikáciou, a tým aj so zvýšenými požiadavkami na čerpanie mzdových prostriedkov. V rozpočte na rok 2015 a ďalšie rozpočtované roky úrad počíta s rovnakým prepočítaným počtom zamestnancov ako v rozpočte na rok 2014. Uvedené skutočnosti ovplyvňujú vývoj mzdových výdavkov a budú v rozpočtoch na roky 2015 2017 riešené v rámci stanovených východísk rozpočtu na úrovni roku 2014.
Výška odvodov poistného je vypočítaná na základe platných zákonov a je rozpočtovaná vo výške 2 540 000 eur pre všetky roky rozpočtového obdobia.
Výdavky na tovary a služby rozpočtované vo výške 6 456 037 eur. V tejto položke sa rozpočtujú tieto výdavkové kategórie:
cestovné náhrady (631) zahrňujú bežné výdavky na cestovné zamestnancov úradu, ako aj výdavky účastníkov aplikácie projektu DRG pri tuzemských cestách a pri zahraničných cestách, ktoré vzniknú v roku 2015,
energie, poštovné a telekomunikačné poplatky (632) v položke je zohľadnený medziročný rast výdavkov na energie a zníženie výdavkov na poštové výkony v súvislosti s racionalizáciou úkonov úradu; napriek úprave cien poštových výkonov zotrváva táto položka na úrovni roku 2014,
7
materiál (633) znížené výdavky tejto položky rozpočtované so štandardným zabezpečením požiadavky na vybavenie SLaPA pracovísk špecializovanými prístrojmi a nástrojmi potrebnými na výkon práce, s požiadavkami na špeciálny zdravotnícky materiál používaný pri toxikologických a histologických vyšetreniach, ako aj s výdavkami na všeobecný materiál potrebný na zabezpečenie pokrytia úkonov úradu; v rámci tejto položky sa bude zabezpečovať aj operatívna výmena výpočtovej techniky.
dopravné (634) - mierne zvýšenie výdavkov na pohonné hmoty výsledkom zvyšovania cien pohonných hmôt a výdavkami na pozáručný servis, opravy a údržbu osobných automobilov, ktoré sú vo vlastníctve úradu viac ako päť rokov,
rutinná a štandardná údržba (635) - výdavky na údržbu výpočtovej techniky (pravidelný servis serverov) a prístrojového vybavenia SLaPA pracovísk, ktoré je vzhľadom na ich vek opotrebované a vyžaduje častejšie opravy, ktoré finančné náročné. Havarijné stavy prevádzkových priestorov môžu spôsobiť napätosť pri čerpaní tejto podpoložky,
nájomné (636) - zohľadňuje uplatnenie trhových cien za prenájom priestorov pre SLaPA pracoviská a pobočky, ako aj princíp valorizácie nájomného prenajímateľmi,
služby (637):
-položka odzrkadľuje aktualizované ceny prepravy mŕtvych tiel na pitvy a prevoz lekárov na prehliadky mŕtvych tiel. Pripravujú sa výberové konania na dané prepravy, ktoré budú ovplyvňovať čerpanie tejto podpoložky; rovnako pri platbách za prehliadky mŕtvych bude nutné korigovať sadzby za vykonané prehliadky, čo môže spôsobiť medziročný nárast výdavkov,
-v podpoložke štúdie, expertízy a posudky obsiahnuté zvýšené sadzby za odborné medicínske konzultantské posudky.
Vo výdavkoch položky služby sa v návrhu rozpočtu úradu neuvažuje s čerpaním prostriedkov na výdavky projektu DRG. Za predpokladu, že bude uznané plné vykrytie poskytnutých vlastných prostriedkov z refundácií, nebudú vynaložené vlastné prostriedky negatívne ovplyvňovať saldo úradu v metodike ESA 95.
Bežné transfery zahŕňajú výdavky na úhradu licenčných - softwarových poplatkov centrálne manažovaných prostredníctvom MF SR, kde nám bola oznámená uvažovaná čiastka poplatku vo výške 76 522 eur. V rámci položky bežné transfery sa rozpočtujú aj náhrady pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca hradeného zamestnávateľom.
b) Kapitálové výdavky
Kapitálové výdavky (710) sú na rok 2015 rozpočtované v sume 1 285 298 eur.
Kapitálové výdavky v rámci obmedzených zdrojov uvažujú s výdavkami na:
softvér a licencie súvisiace s činnosťami pre národný zdravotnícky informačný systém (EK 711),
vybavenie SLaPA pracovísk a ich laboratórií potrebnou prístrojovou technikou a ďalšie potrebné technické zariadenia (EK 713),
výpočtovú techniku pre zabezpečenie činnosti úradu (EK 713),
modernizáciu softvéru (EK 718), aj z dôvodu zapojenia sa do projektu elektronické zdravotníctvo, EESSI a implementácie DRG (napr. úrad potrebuje vzhľadom na charakter, významnosť a citlivosť dát distribuovanú serverovňu),
budovanie IS úradu, ktorý v súčasnej dobe vyžaduje ďalší rozvoj a inovácie pre štandardné služby, nevyhnutné pre činnosť úradu (napr. NZIS, MIS).
8
c)Výdavky spolu
V roku 2015 sa výdavky rozpočtujú vo výške 17 656 927 eur a bez výdavkov na DRG sú na úrovni roku 2014, čo bude sťažovať plnenie nových náročnejších úloh úradu.
Návrh rozpočtu na rok 2015 je zostavený v metodike ESA 95. Na základe tejto metodiky sa z príjmov a výdavkov vylučujú príjmové a výdavkové finančné operácie. V prípade úradu iba príjmové finančné operácie, ktoré predstavujú zostatok prostriedkov z minulého roka.
Saldo
Rozpočtované saldo príjmov a výdavkov v metodike ESA je aj vo východiskách, aj v návrhu rozpočtu 2015 vo výške 39 000 eur.
II. Návrh rozpočtu na roky 2016 a 2017
V roku 2016 návrh rozpočtu príjmov vychádza z rovnakých princípov ako v roku 2015. Nedaňové príjmy sa rozpočtujú v roku 2016 vo výške 815 000 eur a v roku 2017 vo výške 815 000 eur. Na základe uvedeného sa príjmy úradu spolu rozpočtujú v roku 2016 vo výške 39 948 391 eur a v roku 2017 vo výške 41 172 114 eur.
Príjmy očistené od príjmových finančných operácií sa rozpočtujú v roku 2016 v sume 17 886 779 eur a v roku 2017 v sume 18 864 674 eur.
Objem finančných prostriedkov určených na financovanie činnosti úradu z príspevkov od zdravotných poisťovní je vo výhľade na rok 2016 rozpočtovaný vo výške 17 071 779 eur a na rok 2017 vo výške 18 049 674 eur.
Rozpočet výdavkov na roky 2016 a 2017 vychádza zo základných princípov uplatnených v roku 2015, pre rok 2016 je vo výške 17 640 951 eur pri náraste výdavkov oproti roku 2015 o 0,96 % a pre rok 2017 vo výške 17 955 827 pri medziročnom náraste 1,78 %.
V rokoch 2015 a 2016 sa rozpočtuje v metodike ESA kladné saldo príjmov a výdavkov.
Výdavky na reformné opatrenia
Úradu v rámci konkretizácie výdavkov na reformné opatrenia neboli zadané žiadne požiadavky, na ktoré by bolo v sledovanom období nutné čerpať výdavky klasifikované ako výdavky na stanovené reformné opatrenia.
Záver
Úrad dohliada nad mnohými kľúčovými aspektmi systému zdravotníctva, s cieľom udržiavať finančnú stabilitu, výkonnosť a solidárnosť systému. Stratégia úradu pre navrhované rozpočtové obdobie je:
príprava a zavedenie nového systému financovania ústavnej zdravotnej starostlivosti - DRG systém (Diagnosis related group systém),
zvýšenie kvality služieb poskytovaných SLaPA pracoviskami,
územná reštrukturalizácia SLaPA pracovísk,
koncepčné riešenie systému prehliadok mŕtvych,
zabezpečiť zmeny činnosti úradu, ktoré vyplývajú z platnej legislatívy,
zabezpečiť realizáciu projektu EESSI (príprava na vykonanie funkcie prístupového bodu pre elektronickú výmenu dát pre sociálne zabezpečenie),
zlepšenie kvality služieb v oblasti dohľadu nad poskytovaním a nákupom zdravotnej starostlivosti.
9
Realizácia uvedenej stratégie bude v nasledujúcich rokoch vyžadovať:
inováciu informačného systému (DRG, NZIS, EESSI...),
inováciu vedenia a správu centrálneho registra poistencov,
zavedenie a správu nových národných registrov,
personálne zabezpečenie nových projektov a činností vyplývajúcich z legislatívnych zmien,
modernizáciu a materiálno-technické vybavenie SLaPA pracovísk,
Výraznú finančnú položku rozpočtu tvoria zmeny informačného systému, aj v nadväznosti na nové úlohy úradu a súčasne na dokončenie prebiehajúcich úloh vyplývajúcich z platnej legislatívy. Databázy úradu predstavujú významnú časť elektronizácie zdravotníctva a súvisia aj so zdokonaľovaním bezpečnostnej politiky úradu. Na zlepšenie analytických výstupov je potrebné vybudovať manažérsky informačný systém (MIS).
V rámci zabezpečenia činnosti SLaPA v Košickom kraji, úrad v roku 2008 zakúpil v Košiciach budovu hodnote 1 298 000 eur. Budova slúžiť na prevádzku pobočky a SLaPA pracoviska. V súčasnej dobe sa pracovisko SLaPA nachádza v nevyhovujúcich podmienkach, preto sa dokončuje projektová dokumentácia realizačného projektu k rekonštrukcii uvedenej budovy. Financovanie predmetnej rekonštrukcie úrad v budúcnosti plánuje realizovať zo zostatku finančných prostriedkov z predchádzajúcich období.
Úrad vo svojich príjmoch, na základe posledného návrhu východísk, rozpočtuje v rámci transferu pre roky 2015 - 2017 príspevky od zdravotných poisťovní od 16 900 000 do 18 000 000 eur, čo je na základe zmeny makroekonomických ukazovateľov mierny nárast, oproti 16 700 000 až 17 100 000 eur ako bolo predpokladané vo výhľadovom rozpočte na roky 2014 až 2016.
Aktualizovaný návrh príjmov a výdavkov podstatne redukuje celkové výdavky úradu v jednotlivých rokoch, čo má za následok, že úrad musel pristúpiť k redukcii bežných výdavkov.
Úpravou rozpočtu kapitálových výdavkov pre roky 2015 a 2016 sa predpokladá mierny nárast kapitálových výdavkov oproti roku 2014 a v roku 2017 sa rozpočtujú na úrovni roku 2014.