1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
___________________________________________
Číslo: CRD-1562/2014
1126a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 244/2002 Z. z. o rozhodcovskom konaní a o zmene a doplnení zákona č. 371/2004 Z. z. o sídlach a obvodoch súdov Slovenskej republiky a o zmene zákona č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov (tlač 1126) v druhom čítaní
___________________________________________________________________________
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 244/2002 Z. z. o rozhodcovskom konaní a o zmene a doplnení zákona č. 371/2004 Z. z. o sídlach a obvodoch súdov Slovenskej republiky a o zmene zákona č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov (tlač 1126) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1308 z 11. septembra 2014 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 244/2002 Z. z. o rozhodcovskom
2
konaní a o zmene a doplnení zákona č. 371/2004 Z. z. o sídlach a obvodoch súdov Slovenskej republiky a o zmene zákona č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov (tlač 1126) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti.
Určila zároveň Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
III.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 244/2002 Z. z. o rozhodcovskom konaní a o zmene a doplnení zákona č. 371/2004 Z. z. o sídlach a obvodoch súdov Slovenskej republiky a o zmene zákona č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov (tlač 1126) prerokovali výbory a odporúčali ho schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 491 zo 7. októbra 2014 a č. 491a zo 14. októbra 2014 a
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením č. 351 zo 7. októbra 2014.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených v III. bode tejto spoločnej správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I sa za bod 13 vkladá nový bod 14, ktorý znie:
„14. V § 5 ods. 1 tretia veta znie: „Ustanovenia § 4 ods. 2 a 3 tým nie sú dotknuté.“.“.
Ostatné body sa primerane prečíslujú.
3
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, ktorou sa vnútorný odkaz v § 5 ods. 1 rozširuje o nové obsahovo súvisiace ustanovenie § 4 ods. 3, ktorého nové znenie sa vkladá bodom 11 navrhovaného zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2. V čl. I bod 26 v navrhovanom § 12 odsek 1 znie:
„(1) Zriaďovateľom stáleho rozhodcovského súdu so sídlom na území Slovenskej republiky môže byť len záujmové združenie právnických osôb, národný športový zväz, Slovenský olympijský výbor, Slovenský paralympijský výbor alebo komora zriadená zákonom.7b) Právnická osoba je povinná na svoje náklady zriadiť a udržiavať stály rozhodcovský súd, ak to ustanovuje osobitný predpis.7c)“.“
V článku I v bode 26 sa v § 12 odseku 1 upravujú subjekty oprávnené zriaďovať stály rozhodcovský súd. Navrhuje sa v prvej vete doplniť medzi tieto subjekty aj Slovenský paralympijský výbor, nakoľko tento vo vládnom návrhu absentuje. Slovenský paralympijský výbor pritom obdobne ako Slovenský olympijský výbor plní taktiež úlohy v oblasti športu podľa § 7 ods. 1 zákona č. 300/2008 Z. z. o organizácii a podpore športu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Formulačné doplnenie slov „so sídlom na území Slovenskej republiky“ v prvej vete sa navrhuje vykonať s cieľom jednoznačne upresniť právnu úpravu zriaďovania stálych rozhodcovských súdov na Slovensku.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3. V čl. I bod 26 v navrhovanom § 12 odsek 6 znie:
„(6) Zriaďovateľ stáleho rozhodcovského súdu vždy do 30. apríla nasledujúceho kalendárneho roka zverejní na svojom webovom sídle správu o činnosti za predchádzajúci kalendárny rok. V správe o činnosti uvedenie najmä počet začatých, ukončených a prebiehajúcich konaní, celkový počet účastníkov konania, ako aj informáciu, koľkí z účastníkov sa zúčastňovali alebo zúčastňujú viac ako jedného konania pred stálym rozhodcovským súdom, menovitý zoznam rozhodcov, ktorí boli v danom roku ustanovení za rozhodcov v konkrétnom konaní spolu s údajom o počte konaní, v ktorých bol daný rozhodca ustanovený, ako aj celkovú výšku poplatkov uhradených stálemu rozhodcovskému súdu účastníkmi za konanie pred ním.“.
4
Dopĺňajú sa obsahové náležitosti výročnej správy tak, aby z nej bolo možné identifikovať prípady možného konfliktu záujmov na strane zriaďovateľa stáleho rozhodcovského súdu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4. V čl. I bod 26 v navrhovanom § 12 sa vypúšťa odsek 7.
Vypustením odseku 7 v navrhovanom § 12 sa docieli stav, kedy zrušenie rozhodcovského súdu bude mať za následok nemožnosť uplatňovať nároky (inak pôvodne žalovateľné na rozhodcovskom súde) v rozhodcovskom konaní; uvedené nebráni možnosti napriek tomu riešiť túto situáciu dohodou.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5. V čl. I sa za bod 26 vkladá nový bod 27, ktorý znie:
„27. V § 12a ods. 2 sa slová „podľa § 12 ods. 3“ nahrádzajú slovami „podľa § 12 ods. 2“.
Ostatné body sa primerane prečíslujú.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, ktorou sa vnútorný odkaz v § 12a upravuje v súlade s novým znením § 12 navrhnutým v bode 26 predkladanej novely zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6. V čl. I sa vypúšťa bod 32.
Ostatné body sa primerane prečíslujú.
Vypustením bodu 32 sa zachová povinnosť vyhotovovať zoznam rozhodcov stále rozhodcovského súdu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5
7.V čl. I bod 49 sa slová „osobitného predpis8c)“ nahrádzajú slovami „osobitného predpisu8c)“ a zároveň sa označenie poznámky pod čiarou „8b“ nahrádza označením „8c“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, ktorou sa opravuje nesprávne označenie odkazu na poznámku pod čiarou a vykonáva sa gramatická úprava.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.V čl. I bod 57 § 31 ods. 2 v poznámke pod čiarou k odkazu 13 sa slová v zátvorke „Ú.v. L 40“ nahrádzajú slovami „Ú.v. L 199“, slová „č. 593“ sa nahrádzajú slovami „č. 593/2008“ a slová v zátvorke „Ú.v. EÚ L 6“ sa nahrádzajú slovami „Ú.v. EÚ L 177“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, ktorou sa odstraňuje nepresnosť v citácii publikačného orgánu a právneho aktu Európskej únie v súlade so zaužívanou praxou.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9. V čl. I bod 83 v navrhovanom § 54b ods. 2 sa slovo „šiestich“ nahrádza slovom „troch“.
Navrhuje sa skrátenie neprimerane dlhej lehoty navrhovanej v § 54b ods. 2, a to zo 6 na 3 mesiace.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10. V čl. I bod 83 v navrhovanom § 54b ods. 2 sa vypúšťa bodkočiarka a slová „inak sa použije § 12 ods. 7 tohto zákona primerane“.
Legislatívno-technická pripomienka vzhľadom na
navrhované vypustenie § 12 ods. 7.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6
11. V čl. I bod 83 v navrhovanom § 54b ods. 3 druhá veta znie: „To neplatí, ak sa zmluvné strany rozhodcovskej zmluvy dohodnú po 31. decembri 2014 inak alebo ak niektorá zo strán pred podaním žaloby na nový stály rozhodcovský súd podľa predchádzajúcej vety podá návrh na začatie konania na všeobecnom súde.“.
Navrhuje sa umožniť zmluvným stranám obrátiť sa aj na všeobecný súd namiesto pôvodne navrhovaného riešenia, ktoré preferovalo výlučne dohodu zmluvných strán.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
Gestorský výbor odporúča hlasovať spoločne o všetkých pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch (body 1 až 11) s odporúčaním gestorského výboru schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 244/2002 Z. z. o rozhodcovskom konaní a o zmene a doplnení zákona č. 371/2004 Z. z. o sídlach a obvodoch súdov Slovenskej republiky a o zmene zákona č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov (tlač 1126) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh zákona schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 244/2002 Z. z. o rozhodcovskom konaní a o zmene a doplnení zákona č. 371/2004 Z. z. o sídlach a obvodoch súdov Slovenskej republiky a o zmene zákona č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov (tlač 1126a) bola schválená uznesením Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky č. 510 zo 14. októbra 2014.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Otta Brixiho, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona
7
predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Róbert Madej
predseda Ústavnoprávneho výboru
Národnej rady Slovenskej republiky
Bratislava 14. októbra 2014