NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
___________________________________________
Číslo: CRD-1561/2014
1125a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1125) v druhom čítaní
___________________________________________________________________________
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky ako gestorský výbor k vládnemu návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1125) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1307 z 11. septembra 2014 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1125) na prerokovanie týmto výborom:
2
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti.
Určila zároveň Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
III.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1125) prerokovali výbory a odporúčali ho schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 490 zo 7. októbra 2014 a
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením č. 350 zo 7. októbra 2014.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených v III. bode tejto spoločnej správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1. V čl. I v bode 6 v navrhovanom § 67c ods. 2 písmeno b) znie:
„b) na základe konania v zhode medzi
1. osobami s podielom podľa písmena a) menším ako 20%, ak ich účasť na konaní v zhode spolu presahuje rozsah podľa písmena a), alebo
2. osobou s podielom podľa písmena a) menším ako 20% a osobou, ktorá je so spoločnosťou spriaznená podľa osobitného predpisu upravujúceho konkurzné konanie, ak ich účasť na konaní v zhode spolu presahuje rozsah podľa písmena a),“.
3
Navrhuje sa spresnenie pravidiel pre vymedzenie osôb, ktoré poskytujú spoločnosti plnenie nahradzujúce vlastné zdroje. V prípadoch konania v zhode by to mali byť dotknuté aj osoby nespadajúce pod vymedzenie v písmene a). Z dôvodu prehľadnosti sa preto ustanovenie písmena a) rozdeľuje na dva samostatné body 1 a 2.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2. V čl. I v bode 6 v navrhovanom § 67e písm. c) sa za slovo „služby“ vkladá slovo „nie“.
Uvedené doplnenie sa navrhuje z dôvodu potreby spresnenia výnimiek pre plnenia nahradzujúce vlastné zdroje. Výnimka by mala byť zavedená pre krátkodobé odklady splatnosti záväzku z dodania tovaru alebo poskytnutia služby.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3. V čl. I v bode 6 v navrhovanom § 67f ods. 2 sa slovo „uspokojil“ nahrádza slovami „mal uspokojiť“ a za slovo „zálohu“ sa vkladá čiarka a slovo „exekúciou“.
Z dôvodu predchádzania výkladovým nejasnostiam sa navrhuje spresniť, že pri zákaze vrátenia plnenie nahradzujúceho vlastné zdroje nejde o prípad, kedy došlo k solúcii, ale len k zdanlivej solúcii. Z dôvodu významu pre právnu prax je tiež potrebné výslovne uviesť, že zdanlivé uspokojenie nároku „obdobným spôsobom“ je možné dosiahnuť aj exekúciou.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4
4. V čl. I v bode 6 v navrhovanom § 67h sa slová „plnenie nahradzujúce vlastné zdroje“ nahrádzajú slovami „úver alebo obdobné plnenie, ktoré mu hospodársky zodpovedá“.
Veritelia, ktorí nie osobami podľa § 67c ods. 2 neposkytujú spoločnosti plnenie nahradzujúce vlastné zdroje, ale úvery alebo plnenia, ktoré úveru hospodársky zodpovedajú.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5. V čl. I v bode 16 v navrhovanom § 123a ods. 3 sa za slová „ktorý je“ vkladajú slová „s prihliadnutím na všetky okolnosti“.
Navrhuje sa spresnenie pravidiel pre zákaz vrátenia vkladov v prípadoch transakcií, ktoré nie pre spoločnosť výhodné. Výhodnosť by mala byť posudzovaná „s prihliadnutím na všetky okolnosti“.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6. V čl. I v bode 16 v navrhovanom § 123b ods. 2 sa slovo „Nárok“ nahrádza slovom „Nároky“ a slová „nároky veriteľov spoločnosti voči konateľom“ sa nahrádzajú slovami „nároky podľa odseku 1“.
Z dôvodu jednoznačného výkladu odseku 1 a faktu, že upravuje nárokovateľnosť súčasne voči viacerým osobám sa navrhuje používať v odseku 1 množné číslo v podobe „nároky“. Pôvodne navrhované riešenie by mohlo v praxi spôsobovať nejasnosti ohľadom aktívnej legitimácie na uplatňovanie nárokov na vrátenie plnení poskytnutých v rozpore s § 123 a 123a.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.V čl. V bod 3 § 7 ods. 17 sa na konci slová „nebola vylúčená“ nahrádzajú slovami „nie je vylúčená“.
Ide o legislatívno-technické spresnenie ustanovenia, ktorým sa odstraňuje pochybnosť a jednoznačne sa určuje, že fyzická osoba musí
5
byť vylúčená aktuálne ku dňu zápisu a nie v minulosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.V čl. V bod 4 § 8b ods. 1 sa na konci slová „bol vylúčený“ nahrádzajú slovami „je vylúčený“.
Ide o legislatívno-technické spresnenie ustanovenia, ktorým sa odstraňuje pochybnosť a jednoznačne sa určuje, že fyzická osoba musí byť vylúčená aktuálne ku dňu zápisu a nie v minulosti.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.V čl. VIII bod 27 znie:
„27. V § 109 ods. 3 písm. c) sa na konci spojka „a“ nahrádza čiarkou.“.
Ide o spresnenie legislatívno-technického ustanovenia bodu 27 v súvislosti s doplnením písmena e) do § 109 ods. 3.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10.V čl. VIII bod 30 § 110 ods. 1 písm. d) sa slová „pred začatím konania“ nahrádzajú slovami „pred podaním návrhu na povolenie reštrukturalizácie“.
Ide o nahradenie nedefinovaného pojmu „konanie“ terminologicky zodpovedajúcim pojmom použitého v zákone (§ 111).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6
Gestorský výbor odporúča hlasovať spoločne o všetkých pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch (body 1 až 10) s odporúčaním gestorského výboru schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1125) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh zákona schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1125a) bola schválená uznesením Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky č. 509 zo 14. októbra 2014.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločnú spravodajkyňu Vieru Kučerovú, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona predkladala návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Róbert Madej
predseda Ústavnoprávneho výboru
Národnej rady Slovenskej republiky
Bratislava 14. októbra 2014