NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VI. volebné obdobie
Číslo: CRD-1553/2014
1117a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 183/2014 Z. z. (tlač 1117) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 183/2014 Z. z. (tlač 1117) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1291 z 10. septembra 2014 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci;
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republikyč. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
2
III.
Návrh zákona odporučili schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 482 zo 7. októbra 2014,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením č. 128 z 9. októbra 2014,
IV.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré návrh zákona prerokovali, prijali tieto návrhy:
1.V čl. I sa za 1. bod vkladá nový 2. bod a 3. bod, ktoré znejú:
„2. V § 10 ods. 6 sa vypúšťajú slová „v kalendárnom mesiaci“, za slovo „neschopnosti“ sa vkladajú slová „v príslušnom kalendárnom mesiaci“ a na konci sa pripája táto veta: „Čas, v ktorom sa člen domácnosti nemôže zúčastniť z dôvodu výkonu trestu povinnej práce menších obecných služieb, dobrovoľníckej činnosti alebo prác podľa odseku 3 písm. c), sa považuje za čas, v ktorom sa tento člen domácnosti zúčastnil menších obecných služieb, dobrovoľníckej činnosti alebo prác podľa odseku 3 písm. c).“.
3. V § 10 ods. 8 písm. a) sa slová „písm. a) až c)“ nahrádzajú slovami „písm. a), c)“.“.
V súvislosti s navrhovaným vložením sa vykoná prečíslovanie nasledujúcich novelizačných bodov.
Odôvodnenie:
V prípade, ak dočasná pracovná neschopnosť trvajúca viac ako 15 dní presahuje kalendárny mesiac, navrhuje sa explicitne ustanoviť, v ktorom kalendárnom mesiaci sa počet požadovaných hodín znižuje.
Na základe poznatkov z praxe dochádza k situáciám, kedy je občan povinný vykonať trest povinnej práce a v tom čase zároveň vykonávať aj činnosti pre účely § 10, čo znamená objektívnu prekážku výkonu činností pre účely § 10, nakoľko nie je možné nútiť občana mariť výkon rozhodnutia súdu. Z toho dôvodu sa navrhuje, aby ak v čase, keď vykonávať činnosti podľa § 10 ods. 3, vykonáva trest povinnej práce tento výkon trestu bol považovaný aj za výkon činností podľa § 10 ods. 3 (ospravedlnená neprítomnosť na výkone činnosti podľa § 10 ods. 3)
Legislatívno-technická zmena súvisiaca s úpravou § 10 ods. 8, ktorou sa navrhuje rozšíriť skupinu osôb, ktorej sa aktivácia v zmysle § 10 ods. 3 nebude týkať.
3
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V čl. I 2. bod znie:
„2. V § 10 ods. 8 sa za písmeno b) vkladajú nové písmená c) až e), ktoré znejú:
„c) ktorým je poberateľ predčasného starobného dôchodku,
d) ktorým je fyzická osoba uznaná za invalidnú podľa osobitného predpisu,34a)
e) ktorým je tehotná žena, od začiatku ôsmeho týždňa pred očakávaným dňom pôrodu určeným lekárom,“.
Doterajšie písmená c) až f) sa označujú ako písmená f) až i).
Poznámka pod čiarou k odkazu 34a znie:
34a) Zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 461/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.“.
Odôvodnenie:
Navrhuje sa rozšíriť skupiny osôb, ktorých sa povinnosť zúčastniť sa na menších obecných službách, dobrovoľníckej činnosti alebo prácach na predchádzanie mimoriadnym situáciám, prácach počas mimoriadnych situácií, alebo odstraňovanie následkov mimoriadnych situácií netýka. Ide predovšetkým o osoby u ktorých prax ukázala opodstatnenosť výnimky z predmetnej povinnosti z dôvodu veku, resp. zdravotného stavu.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V čl. I 3. bode sa slová „písm. d)“ nahrádzajú slovami „písm. f)“, nad slovom „súdu“ sa odkaz 34a)“ nahrádza odkazom 34b)“, slová „k odkazu 34a“ sa nahrádzajú slovami „k odkazu 34b“ a odkaz 34a)“ sa nahrádza odkazom 34b)“ a v čl. I 4. bode sa slová „písm. e)“ nahrádzajú slovami „písm. g)“ a nad slovom „súdu“ sa odkaz 34a)“ nahrádza odkazom 34b)“.
Odôvodnenie:
Legislatívno-technická zmena súvisiaca s úpravou § 10 ods. 8, ktorou sa navrhuje rozšíriť skupinu osôb, ktorej sa aktivácia v zmysle § 10 ods. 3 nebude týkať.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4
4. V čl. I sa za 4. bod vkladá nový 5. bod, ktorý znie:
„5. V § 10 ods. 11 sa slová „úrad od dohody odstúpi“ nahrádzajú slovami „môže úrad od dohody odstúpiť“.“.
V súvislosti s navrhovaným vložením sa vykoná prečíslovanie nasledujúcich novelizačných bodov.
Odôvodnenie:
Navrhuje sa upustenie od povinnosti úradu odstúpiť od dohody pri akomkoľvek porušení dohody, najmä ak ide o menej závažné porušenie dohody.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.V čl. I 5. bode v § 16 ods. 1 písm. b) druhý bod znie:
„2. najmenej 12 po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov
2a. nevykonávala činnosť zakladajúcu nárok na príjem zo závislej činnosti, príjem z podnikania, príjem z inej samostatnej zárobkovej činnosti44a) alebo na obdobný príjem v cudzine,
2b. neplnila povinnú školskú dochádzku,
2c. nepripravovala sa na budúce povolanie dennou formou štúdia,
2d. nepoberala nemocenské, materské alebo starobný dôchodok alebo
2e. nepoberala invalidný dôchodok, výsluhový príspevok, výsluhový dôchodok alebo invalidný výsluhový dôchodok, ak dovŕšila vek potrebný na nárok na starobný dôchodok a“.
Odôvodnenie:
Navrhuje sa legislatívno-technická úprava s cieľom jednoznačného výkladu ustanovenia. Zároveň sa navrhuje, aby z podmienok, kedy sa fyzická osoba považuje za „neaktívnu“ vylúčilo poberanie predčasného starobného dôchodku v prípade, že fyzická osoba dovŕšila dôchodkový vek vzhľadom na to, že takáto podmienka nie je právne možná.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6.V čl. I sa za 7. bod vkladá nový 8. bod, ktorý znie:
„8. V § 25 odsek 6 znie:
„(6) Fyzická osoba je povinná vrátiť pomoc v hmotnej núdzi a osobitný príspevok alebo ich časť poskytnuté neprávom alebo vo vyššej sume ako patrili. Ak fyzická osoba spôsobila, že sa jej poskytovala alebo poskytuje pomoc v hmotnej núdzi, osobitný príspevok alebo ich časť neprávom alebo vo vyššej sume ako patrili, je povinná vrátiť poskytnutú pomoc v hmotnej núdzi, osobitný príspevok alebo ich časť zvýšené o 10 %.“.“.
V súvislosti s navrhovaným vložením sa vykoná prečíslovanie nasledujúcich novelizačných bodov.
5
Odôvodnenie:
Pre zamedzenie pochybností pri aplikácii zákona sa navrhuje explicitne ustanoviť povinnosť vrátiť pomoc v hmotnej núdzi alebo osobitný príspevok poskytnutý neprávom alebo vo vyššej sume aj v prípade, ak túto skutočnosť nespôsobila fyzická osoba, kedy je povinná túto pomoc vrátiť aj s 10 % navýšením.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k uvedenému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto spoločnej správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 písmeno f) a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov schváliť.
VI.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o návrhoch 1 6 v štvrtej časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom gestorského výboru schváliť.
Gestorský výbor určil spoločného spravodajcu výborov Jána Podmanického vystúpiť na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky k uvedenému návrhu zákona v druhom a treťom čítaní, predniesť spoločnú správu výborov a odôvodniť návrh a stanovisko gestorského výboru a predložiť Národnej rade Slovenskej republiky návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledkoch prerokovania návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 136 zo 14. októbra 2014.
Bratislava 14. októbra 2014
Ján Podmanický v. r.
predseda výboru